Omschrijving

In het Kader "Internationalisering; Vernieuwend verbinden over grenzen heen "zijn de grensoverschrijdende aspecten van de Provinciale koers bijeengebracht. Met het vaststellen ervan is onze koers uit voorgaande bestuursperioden bevestigd en zijn de kaderstellende uitgangspunten en strategie, die leidend zijn voor onze grensoverschrijdende activiteiten, vastgelegd. Vertrekpunt was dat de eigen provinciale agenda leidend is voor onze activiteiten, evenals de focus en versterkte inzet op de relatie met de buurlanden. 

Samenwerking buurlanden/Euregio’s
De kern van het internationaliseringsbeleid van Limburg ligt in de brede samenwerking met de directe buurlanden Duitsland en België en hun grensregio’s. Samenwerking met de buurlanden is een brede opgave waar vanuit meerdere provinciale programma’s een bijdrage aan is geleverd, zowel in agendavorming als projectontwikkeling. In de allianties die werden gesloten met onze buren is de Einstein Telescope het afgelopen jaar een verbindende factor geweest. Dit leidde o.a. tot het ondertekenen van een intentieverklaring tussen Nederland, België en Noordrijn-Westfalen. De verklaring gaat over de manier waarop de grensoverschrijdende samenwerking bij de voorbereidingen tot en met het indienen van een bidbook voor de Einstein Telescope vorm krijgt. Provinciale Staten zijn op bezoek geweest in NRW met onder andere een bezoek aan Rhein-Kreis-Neuss en het project Rheinisches Revier. Het opstellen van een nieuwe Grenslandagenda NL-NRW verliep in nauwe samenwerking met de partners in Nederland en NRW. De verkenning stikstof en uitvoering van de verkenning energie in het kader van de Grenslandagenda NL-NRW zijn voortgezet. Ook kwam het Benelux parlement naar het gouvernement voor de plenaire zitting en werd het nieuwe Benelux politieverdrag van kracht waardoor grensoverschrijdende samenwerking tussen de politiediensten van België, Nederland en Luxemburg verder is verbeterd.

Europese fondsen en programma’s
Voor het realiseren van de doelen van het provinciaal beleid benutten wij de kansen van Europese fondsen in de Europese programmaperiode 2021-2027. Voor Europese fondsen en programma’s is in de afgelopen periode gestart met een aantal prioritaire dossiers zoals de Einstein Telescope, circulaire economie en Chemelot Circulair Hub, het thema Health, logistiek/binnenhavens en de gebouwde omgeving/warmtenetten. Op deze dossiers zijn aanvragen ingediend voor bijdragen uit Europese fondsen en het Nationaal Groeifonds. Voor het opstellen van aanvragen zijn ook procesmiddelen ingezet. De EU heeft € 37 mln. toegekend voor de Limburgse binnenhavens, voor circulaire economie is een aanvraag ingediend voor een bijdrage van € 7,1 mln.  uit het Europese LIFE programma en voor Limburgse partners zijn in de  derde ronde van het Nationaal Groeifonds bijdragen toegekend.    
Binnen de Europese programma’s OPZuid, Interreg Duitsland-Nederland en Interreg Vlaanderen-Nederland zijn door de Limburgse partners zoals de kennis- en onderwijsinstellingen, Brightlands-campussen, LIOF,  -MKB-ers, gemeenten en maatschappelijke organisaties aanvragen ingediend. Voor de aanvragen die passen binnen de doelstellingen van provinciaal beleid is provinciale co-financiering toegekend. 

Public Affairs
Om snel en adequaat te kunnen inspelen op politieke kansen en bedreigingen met belangenbehartiging / lobby/ internationale betrekkingen, zijn we ambtelijk vertegenwoordigd (en bestuurlijk zichtbaar) in Brussel, Den Haag en Düsseldorf. De Public Affairs adviseurs werkzaam op deze posten, zijn de Limburgse ogen, oren en liaisons en onderhouden van daaruit tevens een sterk netwerk in Vlaanderen, Wallonië en Noordrijn-Westfalen. Vanuit de verschillende posten is volop ingespeeld op relevante ontwikkelingen in zowel Brussel, Den Haag als Düsseldorf. Voorbeelden daarvan zijn het in positie brengen van de Brigthlands Chemelot Campus en ET pathfinder tijdens het werkbezoek van Eurocommissaris Frans Timmermans aan Limburg, het agenderen van Limburgs erfgoed en cultuur voorafgaand aan de Limburgborrel in Den Haag en de organisatie van een driedaags bezoek van de Duitse ambassadeur in Nederland en de Nederlandse ambassadeur in Duitsland aan de grensregio's Zuid-Gelderland en Limburg. Na installatie van de Tweede Kamerleden is het Limburgs aanbod: "Limburg, kansen voor heel Nederland" in Den Haag overhandigd. Dit document dient als basis voor de lobby richting Den Haag.

Maastricht Working on Europe (MWoE)
Wij werken samen met de Universiteit Maastricht en gemeente Maastricht aan een meerjarig programma betreffende het profileren en positioneren van Limburg als Europese regio voor gesprek, debat, en kennis– en visieontwikkeling rondom Europese thema’s. In 2023 is in de voorbereiding op de beleidskaders een aangescherpte focus op het Europese erfgoedlabel komen te liggen. Hiermee is gekozen om dit onderwerp in te bedden in het beleidskader Cultuur en Erfgoed.
De activiteiten rond het Verdrag van Maastricht geven invulling aan de provinciale verantwoordelijkheden die direct voorvloeiend uit het Europese erfgoedlabel waarvoor de Provincie intensief heeft gelobbyd bij het Rijk en de Europese Commissie.  Het besluit van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 zijn hiervoor richtinggevend. In samenwerking met onze partners dragen we zorg voor het vergroten van het publieksbereik en de zichtbaarheid van de Europese geschiedenis, bijvoorbeeld door rondleidingen, debatten en archiefvorming. Door het organiseren van educatieve activiteiten voor met name jongeren en het aanbieden van meertaligheid van de Europees erfgoed website werd de internationale betekenis van het erfgoedlabel vergroot. Bijzondere aandacht ging uit naar het toegang geven aan jongeren tot het erfgoedlabel. Er werd nauw samengewerkt met de netwerkpartners van overige erfgoedsites om ervaringen uit te wisselen en gemeenschappelijke projecten op te zetten. 

Rol provincie: ondersteuner, procesmanager, subsidient, partner, aanjager 

Samenvatting

Kwaliteit

Het Limburgs belang is op alle relevante bestuurlijke niveaus (Rijk, interprovinciaal, buurlanden, euregios) gediend op zowel inhoud als kansen op financieel gebied (fondsen).

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Het Limburgs belang is op alle relevante bestuurlijke niveaus (Rijk, interprovinciaal, buurlanden, euregios) optimaal gediend op zowel inhoud als kansen op financieel gebied (fondsen). Dit is een continu proces.

Tijd (indicator)

G

Geld

Bij dit product ontstaat een  voordelig verschil van € 6,46 mln. ten opzichte van de begroting.  Dit resultaat is met name toe te schrijven aan onderuitputting van: 

  • € 2,43 mln. middelen Europese cofinanciering en procesmiddelen proposities aanvragen Flagships. Door de uitgestelde start van Interreg VI is de inzet van cofinancieringsmiddelen en procesmiddelen achter gebleven in 2023. Deze middelen worden grotendeels ( € 1,91 mln.) overgeboekt naar 2024;
  • € 1,88 mln. budget Branding. In afwachting van de besluitvorming rond Brightlands zijn de middelen voor Branding in 2023 slechts beperkt ingezet. € 0,80 mln. wordt overgeboekt naar 2024 voor de subsidieverlening Brightlands-mediacampagne;
  •  € 1,75 mln. budget Maastricht Working on Europe (MWoE). Zoals PS reeds geïnformeerd is kon er geen definitief besluit over de subsidieverlening aan MWoE genomen worden. De middelen worden overgeboekt naar 2024 om in te zetten op behoud en onderhoud van het Europees Erfgoedlabel. Het Europees Erfgoedlabel is opgenomen in het beleidskader Cultuur en Erfgoed voor iedereen. 

De lagere baten van € 0,25 mln. houden verband met lagere kosten Management Autoriteit Interreg V en VI.

Geld (indicator)

O