Status activiteiten
Toelichting op balans per 31-12-2023
Status activiteiten
Vaste activa
Vaste activa
Op de activazijde (linkerkant) van de balans staan de provinciale bezittingen. Het geeft op 31-12-2023 een momentopname van de waarde van onze gronden, panden, machines, auto's, voorraden, vorderingen en geld, zoals aandelen, uitstaande gelden of liquide middelen. Het zijn bezittingen die voor een periode van langer dan één jaar zijn vastgelegd en waarbij normaal gesproken geen grote waardeveranderingen worden verwacht. De waarde ontwikkelt zich op basis van nieuwe investeringen, desinvesteringen, bijdragen van derden, afwaarderingen en reguliere afschrijvingen. Bij desinvesteringen worden investeringen van de balans gehaald door het buitengebruik stellen of verkoop van een actief. De wijze van afschrijving is gebaseerd op de financiële verordening 2023 en is ook terug te vinden in de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling, zoals opgenomen in deze jaarrekening.
De bezittingen zijn te onderscheiden in twee posten:
- Vaste activa, bestaande uit immateriële -, materiële en financieel vaste activa;
- Vlottende activa, bestaande uit voorraden, uitzettingen, liquide middelen en overlopende activa.
De totale waarde aan bezit ultimo 2023 is bijna € 2,19 miljard. Daarmee stijgt ons bezit met € 0,03 mln. ten opzichte van 2022 (€ 2,16 miljard). Dit betreft voornamelijk onze vaste activa. Deze stijgen van € 1,82 miljard naar € 1,90 miljard. Deze stijging betreft met name de stijging van financieel vaste activa.
Onderstaande toelichtingen op de diverse balansposten geven inzicht in deze stijging.
Immateriële vaste activa - totaaloverzicht
Immateriële vaste activa zijn activa die niet tastbaar zijn. Investeren betekent in financiële zin dat wij vermogen vastleggen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. In deze categorie zijn dat investeringen die de Provincie doet waar geen bezittingen tegenover staan, zoals de kosten van onderzoek en ontwikkeling voor mogelijke investeringen. Daarnaast zijn hier investeringen in activa van derden opgenomen. Onderstaand treft u de toelichting op de balans van deze posten op hooflijnen. Hieruit blijkt een toename van € 12,53 mln. waarbij de balanswaarde is gestegen van € 69,03 mln. naar € 81,56 mln. Dit is vooral het gevolg van investeringen in spoorinfra (bijdrage aan activa in eigendom van derden).
€ x 1.000 | ||
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 13 | 37 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 81.550 | 68.997 |
81.564 | 69.034 |
Immateriële vaste activa - verloopoverzicht
Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van immateriële vaste activa.
€ x 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Investeringen 2023 | Desinvesteringen 2023 | Afschrijvingen 2023 | Bijdragen van derden 2023 | Afwaarderingen 2023 | Boekwaarde 31-12-2023 | |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 37 | 0 | 0 | 23 | 0 | 0 | 13 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 68.997 | 19.714 | 0 | 2.595 | 4.567 | 0 | 81.550 |
69.034 | 19.714 | 0 | 2.618 | 4.567 | 0 | 81.564 |
Bijdrage Tram Maastricht Hasselt
Zoals vermeld in de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling bestaat het risico dat het project Tram Maastricht Hasselt zal worden afgeboekt. De huidige boekwaarde bedraagt € 6,13 mln. en is verantwoord onder de post "Bijdragen in activa in eigendom van derden". Over de precieze impact bestaat op dit moment nog geen duidelijkheid. Het is afhankelijk van de betrokken partijen of er overeenstemming wordt bereikt over de terugbetaling van betaalde kosten.
Immateriële vaste activa - belangrijkste investeringen in bijdragen aan activa van derden
De grootste post betreft de investeringen in bijdragen van derden. Onderstaande tabel specificeert deze verder.
€ x 1.000 | |||
---|---|---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed 2023 | Cumulatief besteed t/m 2023 | |
Investeringen | |||
Railagenda Electrificatie Maaslijn | 225.030 | 3.184 | 25.885 |
Stationsomgeving Beek-Elsloo | 5.583 | 5.278 | 5.278 |
Overwegproject Vierpaardjes Venlo | 18.500 | 7.500 | 14.500 |
Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf | 68.140 | 3.473 | 35.615 |
Overig | 10.900 | 280 | 937 |
328.154 | 19.714 | 82.215 |
Materiële vaste activa - totaaloverzicht
Materiële vaste activa zijn investeringen waarin geld langer dan een jaar wordt vastgelegd, zoals grond, gebouwen etc. Investeren betekent in financiële zin dat wij vermogen vastleggen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. Investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Iets dat te koop c.q. te verkopen is, maakt het nog niet “verhandelbaar”. Verkeersvoorzieningen (bijvoorbeeld verkeerslichten) worden gekwalificeerd als ‘inrichting van de openbare ruimte’ en zijn vergelijkbaar met straatverlichting, afvalbakken, bankjes, speeltoestellen etc. Al deze goederen leveren geen geld op, maar hebben een maatschappelijk nut en zijn derhalve investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.
De boekwaarde ultimo 2023 is per saldo met € 2,69 mln. gedaald. Dit is met name het gevolg van reguliere afschrijvingen.
€ x 1.000 | |||
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | ||
Investeringen met een economisch nut | 34.910 | 38.680 | |
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | N.v.t. | N.v.t. | |
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut | 315.651 | 312.810 | |
In erfpacht uitgegeven gronden | 39.251 | 41.016 | |
389.812 | 392.506 |
Materiële vaste activa - investeringen met economisch nut
De investeringen met economisch nut zijn opgebouwd uit onderstaande posten. De boekwaarde van investeringen met economisch nut zijn met € 3,77 mln. gedaald.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
Gronden en terreinen | 894 | 910 |
Woonruimten | 12 | 13 |
Bedrijfsgebouwen | 31.027 | 34.235 |
Grond-,weg- en waterbouwkundige werken | 101 | 134 |
Vervoermiddelen | 14 | 21 |
Machines, apparaten en installaties | 1.157 | 1.536 |
Overige materiële vaste activa | 1.705 | 1.831 |
34.910 | 38.680 |
Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met economisch nut
Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van de investeringen met economisch nut. De boekwaarde daalt van € 38,68 mln. naar € 34,91 mln. De daling in boekwaarde is met name het gevolg van reguliere afschrijvingen.
€ x 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Investeringen 2023 | Desinvesteringen 2023 | Afschrijvingen 2023 | Bijdragen van derden 2023 | Afwaarderingen 2023 | Boekwaarde 31-12-2023 | |
Grond en terreinen | 910 | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 | 894 |
Woonruimten | 13 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 12 |
Bedrijfsgebouwen | 34.235 | 0 | 0 | 3.208 | 0 | 0 | 31.027 |
Grond-,weg- en waterbouwkundige werken | 134 | 0 | 0 | 34 | 0 | 0 | 101 |
Vervoermiddelen | 21 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 14 |
Machines, apparaten en installaties | 1.536 | 169 | 0 | 547 | 0 | 0 | 1.157 |
Overige materiële vaste activa | 1.831 | 417 | 0 | 589 | -46 | 0 | 1.705 |
38.680 | 585 | 0 | 4.402 | -46 | 0 | 34.910 |
Materiële vaste activa - investeringen met maatschappelijk nut
Er wordt bij de investeringen met maatschappelijk nut geen onderscheid gemaakt in investeringen van voor 2017 en vanaf 2017 als gevolg van wijzigingen in de BBV, omdat investeringen van voor 2017 waarbij sprake was van inzet van reserves ultimo 2016 geen boekwaarde meer hadden.
De investeringen met maatschappelijk nut zijn opgebouwd uit onderstaande posten. Hieruit blijkt per saldo een stijging van € 2,84 mln. De balanswaarde van deze post is daarmee gestegen van € 312,81 mln. naar € 316,65 mln.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
Gronden en terrreinen | 5.391 | 34.267 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 295.938 | 264.889 |
Machines, apparaten, installaties | 12.201 | 11.429 |
Overige materiële vaste activa | 2.121 | 2.225 |
315.651 | 312.810 |
Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met maatschappelijk nut
Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van investeringen met maatschappelijk nut. De stijging van de boekwaarde (€ 2,84 mln.) van € 312,81 mln. naar € 315,65 mln. is vooral het gevolg van investeringen in de provinciale infrastructuur. Uit de tabel blijkt ook de afwaardering van 27,25 mln. Dit betreft gronden in het majeure project Ooijen Wanssum ter grootte van € 27,25 mln. Deze last komt ook terug in de exploitatierekening bij programma 4 en wordt volledig gedekt uit de daarvoor bestemde reserve.
€ x 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Investeringen 2023 | Desinvesteringen 2023 | Afschrijvingen 2023 | Bijdragen van derden 2023 | Afwaarderingen 2023 | Boekwaarde 31-12-2023 | |
Gronden en terrreinen | 34.267 | 15 | 1.639 | 0 | 0 | 27.252 | 5.391 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 264.889 | 42.706 | 89 | 9.160 | 2.407 | 0 | 295.938 |
Machines, apparaten, installaties | 11.429 | 2.254 | 0 | 1.193 | 288 | 0 | 12.201 |
Overige materiële vaste activa | 2.225 | 320 | 0 | 324 | 101 | 0 | 2.121 |
312.810 | 45.294 | 1.728 | 10.677 | 2.796 | 27.252 | 315.651 |
Materiële vaste activa - belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut
Onderstaand overzicht specificeert de belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut. Uit de tabel blijkt dat er meer is besteed dan initieel begroot bij OMOP-verhardingen. Het budget voor OMOP-verhardingen maakt onderdeel uit van de jaarlijkse vervangingsinvesteringen. Binnen deze investeringen wordt tussen de diverse posten geherprioriteerd binnen het totale investeringsprogramma van het programma mobiliteit en daarmee blijven ze op totaalniveau binnen de gestelde kaders.
€ x 1.000 | |||
---|---|---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | Werkelijk besteed in 2023 | Cumulatief besteed t/m 2023 | |
OMOP verhardingen | 11.617 | 10.612 | 15.049 |
N271 Fietspaden Plasmolen Mook (MIP 2015) | 11.100 | 8.090 | 9.083 |
N281 Rehabilitatie 4-baans gedeelte gem. Heerlen | 22.418 | 5.153 | 5.499 |
Parkstadroute | 12.500 | 4.935 | 5.158 |
57.635 | 28.790 | 34.789 | |
Overig | 920.234 | 16.504 | 484.034 |
977.868 | 45.294 | 518.823 |
Materiële vaste activa - in erfpacht uitgegeven gronden
Door middel van erfpacht geeft de Provincie derden de bevoegdheid om gronden in bezit van de Provincie te houden en te gebruiken. De Provincie ontvangt hiervoor een vergoeding (erfpachtcanon). Deze wordt als baat in de exploitatie verantwoord. Onderstaand de specificatie van de in erfpacht uitgegeven gronden. Hieruit blijkt de daling van € 1,77 mln. als gevolg van grondverkoop. Hierdoor is de waarde van onze grondposities gedaald van € 41,02 mln. naar € 39,25 mln.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Erfpacht | Boekwaarde per 31-12-2022 | Investeringen | Desinvesteringen | Boekwaarde per 31-12-2023 |
Erfpacht Organic Nutrition | 3.750 | 0 | 0 | 3.750 |
Erfpacht Watersley | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 |
Erfpachtgronden vm Andeno terrein Venlo | 1.765 | 0 | 1.765 | 0 |
Erfpachtgronden Haven Wanssum | 7.890 | 0 | 0 | 7.890 |
Erfpacht gronden tuinbouwgebied Siberië | 11.045 | 0 | 0 | 11.045 |
Erfpacht railterminal Tradeport Noord | 14.066 | 0 | 0 | 14.066 |
Totaal | 41.016 | 0 | 1.765 | 39.251 |
Financiële vaste activa - verloopoverzicht
Financieel vaste activa betreffen geldleningen en kapitaalverstrekkingen aan derden. Hieronder vallen de uitgeleende gelden aan derden en kapitaalverstrekkingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer dan een jaar. Rentetypische looptijd betekent dat de rente is vastgelegd voor een bepaalde tijd (looptijd van de uitgeleende gelden).
Deze financiële vaste activa zijn een belangrijke post voor de Provincie en het achterliggende beleid wordt gevormd door Sturing in Samenwerking 3.0.
Uit de balans blijkt een toename van de boekwaarde van bijna € 1,36 miljard naar ruim € 1,43 miljard. Dit na diverse investeringen en desinvesteringen. Het is noodzakelijk om op basis van de waarderingen van de diverse deelnemingen over te gaan tot afwaardering. Hier is sprake van een duurzame waardevermindering van bijna € 4,88 mln. Deze afschrijvingen zijn onderdeel van de afschrijvingskosten in de provinciale exploitatierekening en worden gedekt uit de risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking.
Het bedrag aan voorzieningen is niet gewijzigd ten opzichte van 2022 en bedraagt € 9,36 mln. Deze voorzieningen zijn nodig, omdat er een hoge mate van zekerheid is dat er verliesgevende posities zijn die wettelijk moeten worden gedekt. Het verlies is reeds genomen, er wacht nog met name een formele afhandeling. In de presentatie op de balans wordt daarmee de gepresenteerde balanswaarde lager om zo beter inzicht te geven in de waarde van de financieel vaste activa.
Het overzicht levert verder nog informatie over uitzettingen > 1 jaar. Dit betreft:
- uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een looptijd ≥ 1 jaar. Het betreft alle middelen die uit hoofde van de Wet Fido in ’s Rijks schatkist worden aangehouden in de vorm van één of meerdere deposito’s met een resterende looptijd van één jaar of langer;
- overige uitzettingen met een looptijd ≥ 1 jaar. Dit heeft betrekking op verhandelbare vorderingen aan toonder met een oorspronkelijke looptijd van meer dan één jaar. De houder van deze schuldtitel heeft geen eigendomsrechten op de emittent. Kort gezegd gaat het om risicomijdend verhandelbaar papier met een lange looptijd. Voorbeelden zijn obligaties en Medium Term Notes. Het gaat hier niet om langlopende leningen. Ook bezittingen aan effecten vallen hier niet onder.
€ x 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Investeringen 2023 | Desinvesteringen 2023 | Afschrijvingen 2023 | Afwaarderingen 2023 | Boekwaarde 31-12-2023 | Voorzieningen | Balanswaarde 31-12-2023 | |
Financiële vaste activa | ||||||||
Kapitaalverstrekkingen aan: | ||||||||
- deelnemingen | 310.287 | 10.418 | 2.133 | 0 | 4.626 | 313.946 | 3.945 | 310.001 |
Leningen u/g aan: | ||||||||
- openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet Fido | 288.000 | 95.000 | 25.540 | 0 | 0 | 357.460 | 0 | 357.460 |
- woningbouwcorporaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- deelnemingen | 318.609 | 36.168 | 13.421 | 0 | 0 | 341.357 | 5.414 | 335.943 |
- overige verbonden partijen | 1.250 | 3.862 | 0 | 0 | 0 | 5.112 | 0 | 5.112 |
Overige langlopende leningen u/g | 224.072 | 55.495 | 24.141 | 0 | 250 | 255.176 | 0 | 255.176 |
Uitzettingen in s'Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 100.000 | 50.000 | 100.000 | 0 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 |
Overige uitzettingen > 1 jaar | 122.833 | 0 | 2.993 | 0 | 0 | 119.839 | 0 | 119.839 |
1.365.051 | 250.944 | 168.228 | 0 | 4.876 | 1.442.890 | 9.359 | 1.433.532 |
Financiële vaste activa - Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in 2023
Onderstaande tabel specificeert de kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen uit het verloopoverzicht van de financiële vaste activa in 2023. Deze post heeft betrekking op vorderingen die eigendomsrechten op vennootschappen vertegenwoordigen. Dergelijke vorderingen geven de houder recht op een aandeel in de winst alsmede in het netto vermogen in geval van liquidatie. Hier is sprake van risicodragende vorderingen. De waarde van de vordering en de vergoeding voor het beschikbaar gestelde vermogen staan niet contractueel vast, maar zijn afhankelijk van marktontwikkelingen. Dividenden die hieruit voortvloeien maken onderdeel uit van de exploitatie. In onderstaande tabel staan de kapitaalverstrekkingen in 2023 aan deelnemingen gespecificeerd. Evenals de afwaarderingen op de diverse deelnemingen. Er zijn geen nieuwe voorzieningen getroffen.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | Investeringen | Desinvesteringen | Afwaarderingen | Voorzieningen |
Brightlands Venture Partners Fund IV (VP) | 760 | 0 | 0 | 0 |
Provincie Limburg Aviation Valley Commandiet B.V. (VP) | 1.316 | 0 | 0 | 0 |
Brightlands Agrifood Fund BV (VP) | 644 | 0 | 0 | 0 |
Campus Vastgoed Greenport Venlo B.V. (VP) | 995 | 0 | 995 | 0 |
Maastricht Health Campus BV (VP) | 650 | 0 | 650 | 0 |
Chemelot Ventures B.V. (VP) | 929 | 0 | 0 | 0 |
Campus Heerlen Management & Development B.V. (VP) | 600 | 0 | 600 | 0 |
Chemelot Scientific Participations B.V (VP) | 1.482 | 0 | 1.482 | 0 |
Limburg Business Development Fonds (LBDF) B.V (VP) | 413 | 341 | 0 | 0 |
Limburg energie Fonds (LEF) B.V. (VP) | 709 | 0 | 0 | 0 |
Chemelot Campus Vastgoed C.V. (VP) | 1.021 | 0 | 0 | 0 |
Brightlands Campus Greenport Venlo B.V. | 900 | 0 | 900 | 0 |
MKB-Leningenfonds (MKB-L) B.V. (VP) | 0 | 1.792 | 0 | 0 |
10.418 | 2.133 | 4.626 | 0 |
Financiële vaste activa - Leningen u/g aan deelnemingen in 2023
Onderstaande tabel specificeert de leningen u/g aan deelnemingen uit de verloopstaat van de financieel vaste activa in 2023. De leningen betreffen hier langlopende, niet-verhandelbare vorderingen die een oorspronkelijke looptijd hebben van meer dan één jaar, blijkend uit niet-verhandelbare documenten tussen leningnemer en de Provincie. Kenmerken zijn: een onvoorwaardelijke schuld met aflossing op vaste vervaldata volgens een afgesproken aflossingsschema en een afgesproken rentevergoeding. De rentevergoedingen worden in de exploitatie verantwoord. Tot langlopende leningen behoren ook gestorte waarborgsommen. In onderstaande tabel staan de verstrekte leningen aan deelnemingen in 2023 gespecificeerd. Er zijn geen nieuwe voorzieningen getroffen.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Leningen u/g aan deelnemingen | Investeringen | Desinvesteringen | Afwaarderingen | Voorzieningen |
WML N.V. (F) | 0 | 10.000 | 0 | 0 |
Provincie Limburg Commandiet B.V. (F) | 968 | 0 | 0 | 0 |
Maastricht Aachen Airport Beheer&Infrastructuur - baanonderhoud (F) | 35.200 | 0 | 0 | 0 |
Geldlening Campus Heerlen Huisvesting BV | 0 | 207 | 0 | 0 |
Maastricht Aachen Airport Beheer&Infrastructuur | 0 | 64 | 0 | 0 |
LHB B.V. (F) | 0 | 3.150 | 0 | 0 |
36.168 | 13.421 | 0 | 0 |
Financiële vaste activa - Overige langlopende leningen u/g in 2023
Onderstaande tabel specificeert de overige langlopende leningen u/g uit de verloopstaat van de financieel vaste activa. Net als bij de leningen aan deelnemingen gaat het hier ook om langlopende, niet-verhandelbare vorderingen die een oorspronkelijke looptijd hebben van meer dan één jaar. Onderstaand de specificatie van de verstrekte leningen in 2023. Er zijn geen nieuwe voorzieningen getroffen.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Overige langlopende leningen u/g | Investeringen | Desinvesteringen | Afwaarderingen | Voorzieningen |
Watersley Development B.V. (F) | 245 | 0 | 0 | 0 |
Medace B.V. (F) | 113 | 0 | 0 | 0 |
SVn Stimuleringsleningen Duurzaam Thuis (F) | 40.137 | 16.591 | 0 | 0 |
Startersleningen voor huiseigenaren (F) | 15.000 | 0 | 0 | 0 |
Geldlening Block Materials BV (F) | 0 | 24 | 0 | 0 |
R.K.S.V. Groene Ster (F) | 0 | 1 | 0 | 0 |
Football Club Hoensbroek (F) | 0 | 1 | 0 | 0 |
Hockey Club Nova (F) | 0 | 2 | 0 | 0 |
Stichting Beringe Buiten (F) | 0 | 15 | 0 | 0 |
Coöperatie Gedeelde Weelde B.A. (F) | 0 | 4 | 0 | 0 |
Toverland Holding B.V. - 2017 Fase 5 (F) | 0 | 228 | 0 | 0 |
Stichting Plattelandshoés (F) | 0 | 15 | 0 | 0 |
Maestro B.V. Zon-PTC BV(F) | 0 | 5.000 | 0 | 0 |
Toverland Holding B.V. - 2015 Senior (F) | 0 | 150 | 0 | 0 |
Toverland Holding B.V. - 2015 Achtergesteld (F) | 0 | 150 | 0 | 0 |
St. Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM (F | 0 | 17 | 0 | 0 |
Stichting Happiness (F) | 0 | 7 | 0 | 0 |
Stichting WoonZorg Elisabeth Stift (F) | 0 | 10 | 0 | 0 |
Coöperatie Natuurrijk Limburg U.A. (F) | 0 | 542 | 0 | 0 |
Compartiment 1A Transitiefonds Limb. Woningmarkt F | 0 | 34 | 0 | 0 |
Stichting Kasteel Groot Buggenum - 2 (F) | 0 | 100 | 0 | 0 |
HAS Opleidingen (F) | 0 | 1.250 | 0 | 0 |
Enci | 0 | 0 | 250 | 0 |
55.495 | 24.141 | 250 | 0 |
Vlottende activa
Vlottende activa
Vlottende activa kenmerken zich door dat deze investeringen normaliter binnen een jaar weer in geld worden omgezet, zoals voorraden, kortlopende vorderingen en liquide middelen. De waarde hiervan kan jaarlijks sterk fluctueren. Bijvoorbeeld bij activa grondexploitaties, die (deels) afgerond en verkocht worden, of waarin geïnvesteerd wordt door de Provincie.
De waarde van de vlottende activa in gedaald van € 346,46 mln. naar € 282,70 mln. Een daling van € 86,76 mln.
Voorraden - totaaloverzicht
De balanswaarde van de voorraden verschilt van de boekwaardes, omdat voorzieningen hierop in mindering worden gebracht. De totale voorraadpost op de balans bedraagt minus € 0,71 mln. Dit betreft:
- de balanspost Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie bedraagt ultimo 2023 minus € 12,16 mln. en bestaat uit:
- de balanswaarde van de bouwgronden in exploitatie van € 0,44 mln. De boekwaarde ultimo 2023 bedraagt echter € 9,84 mln. Het verschil bedraagt € 10,28 en betreft de voorziening die in het verleden is getroffen voor het project Laerbroeck;
- De ontwikkelopgave Natuur min € 11,71 mln. De negatieve waarde is ontstaan door voorschotten van het Rijk op het project, maar zal op termijn naar een nulsaldo ontwikkelen.
- de balanspost Gereed Product ter grootte van € 11,45 mln. Deze bestaat uit:
- overige grondvoorraden € 11,40 mln.;
- handelsgoederen € 0,05 mln.
De boekwaarde van de voorraden is van 2022 naar 2023 toegenomen met € 0,91 mln. Met name door de ontwikkelopgave Natuur.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Boekwaarde per 31-12-2023 | Boekwaarde per 31-12-2022 | |||
Voorraden | ||||
Onderhanden werk (inclusief in exploitatie genomen bouwgronden) | 9.837 | 9.800 | ||
Onderhanden werk ontwikkelopgave natuur | -11.711 | -12.642 | ||
Gereed product en handelsgoederen overige grondvoorraden | 11.397 | 11.467 | ||
Gereed product en handelsgoederen overige (representatie) | 52 | 41 | ||
Totaal | 9.575 | 8.666 | ||
Voorraden - overige grondvoorraden
De boekwaarde is met € 0,07 mln. afgenomen door verkopen van gronden.
Overige grondvoorraden | Boekwaarde per 31-12-2022 | Balansverschuiving | Investeringen | Desinvesteringen | Naar gronden in exploitatie of overige gronden | Boekwaarde per 31-12-2023 | Voorzieningen | Balanswaarde per 31-12-2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Californië II | 7.030 | 282 | 0 | 0 | 0 | 7.312 | 0 | 7.312 | ||
Ruilgronden/anticiperende aankopen | 4.438 | -282 | 0 | 70 | 0 | 4.086 | 0 | 4.086 | ||
Totaal | 11.467 | 0 | 0 | 70 | 0 | 11.397 | 0 | 11.397 | ||
Voorraden - in exploitatie genomen bouwgronden
Bouwgrondexploitaties zijn activiteiten waarbij ruwe onbebouwde gronden worden omgevormd tot aan derden te verkopen dan wel in erfpacht uit te geven bouwterreinen. De voorziening voor project BIE IPS/Yard Overname grondexploitatie ad € 3,7 mln. is in lijn met het BBV gepresenteerd op de creditzijde van de balans onder de voorzieningen. Zoals ook uit de paragraaf grondbeleid blijkt, verwachten wij geen voor- of nadelig eindresultaat op deze projecten.
€ x 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In exploitatie genomen bouwgronden | Boekwaarde per 31-12-2022 | Balans verschuiving | Boekwaarde 1-1-2023 | Vermeer- deringen | Verminderingen | Boekwaarde per 31-12-2023 | Voorziening verlieslatend complex | Balanswaarde per 31-12-2023 | Nog te maken kosten | Nog te verwachten opbrengsten | Winstuitname | Geraamde eindresultaat |
Laerbroeck | 12.694 | 0 | 12.694 | 0 | 0 | 12.694 | 10.281 | 2.413 | 0 | 0 | 0 | 2.413 |
Project BIE IPS/YARD Overname grondexploitatie | -2.894 | 0 | -2.894 | 37 | 0 | -2.857 | 0 | -2.857 | 0 | 2.857 | 0 | 0 |
Totaal | 9.800 | 0 | 9.800 | 37 | 0 | 9.837 | 10.281 | -444 | 0 | 2.857 | 0 | 2.413 |
Voorraden - onderhanden werk ontwikkelopgave natuur
Onderhanden werk betreft gronden buiten bestemmingsplannen, herinrichting van locaties of terreinen. Dit geldt voor de realisatie van de ontwikkelopgave Natuur. Onderstaande tabel specificeert de financiële stand van zaken met betrekking tot realisatie van deze opgave. Van het totale gevoteerde krediet van € 181,17 is inmiddels € 126,21 mln. besteed. De negatieve boekwaarde ultimo boekjaar is veroorzaakt doordat er op dit moment meer inkomsten dan uitgaven op het project zijn gerealiseerd. Wij verwachten nog € 54,96 mln. te spenderen en ontvangen daarbij nog € 43,25 mln. aan projectinkomsten. Resulterend in een geraamd eindresultaat van € 0. Het project loopt daarbij tot en met 2027.
x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderhanden wertk | Boekwaarde per 31-12-2022 | Vermeer- deringen | Verminderingen | Boekwaarde per 31-12-2023 | Nog te maken kosten | Nog te verwachten opbrengsten | Geraamde eindresultaat |
Ontwikkelopgave Natuur | -12.642 | 8.754 | -7.823 | -11.711 | 54.964 | 43.253 | 0 |
Totaal | -12.642 | 8.754 | -7.823 | -11.711 | 54.964 | 43.253 | 0 |
Uitzettingen met looptijd < 1 jaar
Dit heeft betrekking op verhandelbare vorderingen aan toonder met een oorspronkelijke looptijd van meer dan één jaar. De houder van deze schuldtitel heeft geen eigendomsrechten op de emittent. Kort gezegd gaat het om risicomijdend verhandelbaar papier met een lange looptijd. Voorbeelden zijn obligaties en Medium Term Notes.
In relatie tot het schatkistbankieren vermelden wij dat het drempelbedrag waarover verantwoording wordt afgelegd en dat door de Provincie buiten de schatkist van het Rijk wordt aangehouden zeer beperkt van omvang is en gericht is op kleine transacties. Meer hierover in de paragraaf financiering.
Ook bij deze post is er sprake van een verschil in presentatie op de balans en de boekwaarde, omdat de voorziening oninbaarheid in mindering wordt gebracht op de boekwaarde.
x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2023 | Voorziening oninbaarheid | Balanswaarde 31-12-2023 | Balanswaarde 31-12-2022 | |
Vorderingen op openbare lichamen | 24.675 | 0 | 24.675 | 17.365 |
Verstrekte geldleningen aan openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet financiering decentrale overheden | 0 | 0 | 0 | 81.000 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan een jaar | 0 | 0 | 0 | 181.671 |
Rekening-Courantverhouding met het Rijk | 158.348 | 0 | 158.348 | 0 |
Rekening-Courantverhouding met het niet-financiële instellingen | 19.690 | 0 | 19.690 | 21.420 |
Overige vorderingen | 16.372 | 10.938 | 5.434 | 4.998 |
Totaal | 219.085 | 10.938 | 208.147 | 306.454 |
Overlopende activa - totaaloverzicht
Dit betreft bijvoorbeeld vooruitbetaalde bedragen, evenals de nog te ontvangen bijdragen van derden en andere overheidslichamen. Deze post is gestegen van € 41,60 mln. naar € 74,23 mln.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Overlopende activa | Boekwaarde per 31-12-2023 | Boekwaarde per 31-12-2022 |
De van de EU en Nederlandse overheidslichamen te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel: | ||
- Europese overheidslichamen | 0 | 20 |
- Het Rijk | 4.026 | 3.902 |
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen: | 70.198 | 37.677 |
Totaal | 74.225 | 41.598 |
Overlopende activa - specificatie EU en Nederlandse overheidslichamen
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
De van de EU en Nederlandse overheidslichamen te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel: | Saldo 31-12-2022 | Vermeerderingen | Verminderingen | Saldo 31-12-2023 |
Europese overheidslichamen: | ||||
Europese bijdrage DigitalDEConstruction | 20 | 0 | 20 | 0 |
Europese bijdrage Wildlife Economy | 0 | 43 | 43 | 0 |
20 | 43 | 63 | 0 | |
Het Rijk | ||||
Rijksbijdrage regeling MKB Innovatiestimulering Topsectoren | 250 | 0 | 250 | 0 |
Rijksbijdrage vervoersprestatie Maaslijn 2021 | 1.807 | 0 | 1.807 | 0 |
Rijksbijdrage vervoersprestatie Maaslijn 2022 | 1.835 | 0 | 1.835 | 0 |
Rijksbijdrage BOSA bedrijventerreinen | 10 | 110 | 119 | 0 |
Rijksbijdrage vervoersprestatie Maaslijn 2023 | 0 | 1.835 | 0 | 1.835 |
Rijksbijdrage versterking havenvoorziening | 0 | 250 | 0 | 250 |
Rijksbijdrage beschikbaarheid regio ov-consessies 2022 | 0 | 78 | 0 | 78 |
Regionale Uitvoer aanpak piekbelasting | 0 | 300 | 0 | 300 |
Rijksbijdrage voorbereidingskosten landelijk gebied versnellingsvoorstellen | 0 | 1.563 | 0 | 1.563 |
3.902 | 4.136 | 4.012 | 4.026 | |
Totaal | 3.921 | 4.179 | 4.074 | 4.026 |
Overlopende activa - specificatie overig
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen: | Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 |
Declareren bij derden | 53 | 46 |
Rente | 15.547 | 9.057 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting | 9.521 | 9.535 |
Bijdrage grondwaterbeschermingsgebied | 861 | 861 |
Rente uitkering Chemelot Campus Vastgoed CV | 1.699 | 0 |
Nog te factureren aanslagen grondwaterbelasting 2023 | 1.052 | 0 |
Nog te factureren aanslagen grondwaterbelasting 2022 | 0 | 1.011 |
Elena subsidie | 1.022 | 680 |
Gebruikersvergoeding spoorweg en opstallen ZLSM | 259 | 259 |
Archeologische kosten Maaspark Well | 214 | 214 |
Vooruitbetaalde bedragen inzake subsidies | 33.878 | 12.058 |
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen | 6.094 | 3.956 |
Totaal | 70.198 | 37.677 |
Vaste passiva
Vaste passiva
De passivazijde van de balans (rechterzijde) geeft inzicht hoe onze bezittingen zijn gefinancierd. Dit kan door:
- vaste passiva, bestaande uit eigen vermogen, voorzieningen en vaste schulden;
- vlottende passiva, bestaande uit kortlopende schulden en overlopende passiva.
Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en jaarrekeningresultaat. Het vreemd vermogen bestaat uit voorzieningen en schulden.
De totale passivazijde is gelijk aan de activazijde en bedraagt € 2,19 miljard. Daarmee stijgt de wijze van financiering eveneens met € 0,02 miljard (afgerond) ten opzichte van 2022 (€ 2,16 miljard).
Eigen vermogen en jaarresultaat - totaaloverzicht
Het Eigen vermogen bestaat uit de provinciale reserves en het gerealiseerde resultaat. Op de balans is deze indeling terug te vinden. Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan Provinciale Staten een bepaalde bestemming heeft gegeven.
Het eigen vermogen is ultimo boekjaar gestegen van € 1,65 miljard naar € 1,67 miljard. Wij merken op dat dit een tijdelijk effect is. Zo bestaat de algemene reserve uit dekkingsmiddelen voor overboekingsvoorstellen en zal deze vermogenscomponent dalen. Daarnaast is ultimo boekjaar bij de presentatie van de balans nog geen bestemming gegeven aan het gerealiseerde resultaat.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2023 | Boekwaarde 31-12-2022 | |
Algemene Reserve | 106.100 | 73.118 |
Bestemmingsreserves | 1.453.888 | 1.451.318 |
Gerealiseerde resultaat | 110.143 | 129.002 |
Totaal | 1.670.131 | 1.653.438 |
Verloopoverzicht - reserves
Onderstaand het verloopoverzicht van de reserves. Naast de reguliere toevoegingen en onttrekkingen die worden toegelicht in de exploitatierekening is in onderstaande tabel ook de bestemming van het resultaat van de jaarstukken 2022 terug te vinden. Ook is een verbijzondering te zien van vermindering ter dekking van afschrijvingen. Deze verminderingen gaan voornamelijk ten laste van zogenaamde bruteringsreserves. Dit zijn reserves die speciaal zijn ingesteld om toekomstige kapitaallasten te dekken, waarbij de hoogte is afgestemd met de restant afschrijvingen gedurende de hele looptijd.
€ x 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Bestemming resultaat vorig boekjaar | Vermindering ter dekking van afschrijvingen | Boekwaarde 31-12-2023 | |
Algemene reserve | ||||||
Algemene reserve (egalisatie) | 73.118 | 119.061 | 153.124 | 67.045 | 0 | 106.100 |
Subtotaal algemene reserve | 73.118 | 119.061 | 153.124 | 67.045 | 0 | 106.100 |
Vrij aanwendbaar | ||||||
Reserve Knelpunten Economisch Beleid | 2.911 | 939 | 0 | 0 | 0 | 3.850 |
Egalisatiereserve Gladheidsbestrijding | 381 | 0 | 381 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal vrij aanwendbaar | 3.291 | 939 | 381 | 0 | 0 | 3.850 |
Gebonden | ||||||
Reserve Immunisatie | 976.635 | 0 | 21.500 | 2.274 | 0 | 957.409 |
Risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking | 95.915 | 17.652 | 4.876 | 9.723 | 0 | 118.414 |
Bestemmingsreserve Overdracht Napoleonsweg | 1.967 | 0 | 1.967 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Realisatie N280 | 115.120 | 3.584 | 0 | 0 | 1.056 | 117.648 |
Bestemmingsreserve ZSLM | 41 | 34 | 6 | 0 | 0 | 68 |
Reserve Campusorganisatie Chemelot | 2.054 | 0 | 2.026 | 0 | 0 | 28 |
Bestemmingsreserve NEDAB Luchthaven MAA | 276 | 3.648 | 3.925 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Transitiefonds | 3.233 | 0 | 488 | 0 | 0 | 2.745 |
Reserve Grondwaterbeheer | 873 | 0 | 113 | 0 | 0 | 760 |
Bruteringsreserve Limburgs Museum | 1.659 | 0 | 0 | 0 | 187 | 1.472 |
Reserve brutering Creative City Limburg | 9.181 | 0 | 0 | 0 | 706 | 8.475 |
Reserve brutering Duurzaamheid Provinciale Gebouwen | 904 | 89 | 0 | 0 | 200 | 793 |
Egalisatiereserve DU-uitkering Bedrijventerreinen | 424 | 0 | 37 | 0 | 0 | 387 |
Reserve DU-uitkering Bodemsanering | 5.509 | 0 | 326 | 0 | 0 | 5.184 |
Reserve Waterveiligheid Limburg | 0 | 0 | 0 | 49.960 | 0 | 49.960 |
Reserve Stikstof & Natura 2000 | 37.603 | 1.589 | 4.593 | 0 | 0 | 34.599 |
Reserve Natuur | 10.631 | 0 | 1.285 | 0 | 0 | 9.346 |
Reserve DU-uitkering Gebiedsontw. Ooijen-Wanssum | 38.568 | 0 | 27.823 | 0 | 0 | 10.744 |
Reserve DU-uitkering Na-ijlende effecten mijnbouw | 1.520 | 0 | 580 | 0 | 0 | 940 |
Reserve Bereikbaarheidsmiddelen | 46.645 | 0 | 10.942 | 0 | 0 | 35.703 |
Reserve aandelentransactie LIOF | 3.584 | 0 | 490 | 0 | 0 | 3.094 |
Reserve DU Zoetwatermaatregelen | 643 | 0 | 641 | 0 | 0 | 2 |
Bruteringsreserve VDL Nedcar | 50.753 | 300 | 0 | 0 | 76 | 50.976 |
Reserve DU Regiodeal Parkstad | 1.774 | 0 | 1.752 | 0 | 0 | 22 |
Bruteringsreserve N270 Oojen-Wanssum | 39.512 | 0 | 0 | 0 | 721 | 38.791 |
Reserve POB cao provincies | 3.001 | 271 | 796 | 0 | 0 | 2.476 |
Subtotaal gebonden | 1.448.026 | 27.167 | 84.167 | 61.957 | 2.947 | 1.450.038 |
Totaal bestemmingsreserves | 1.451.318 | 28.107 | 84.547 | 61.957 | 2.947 | 1.453.888 |
Totaal | 1.524.435 | 147.168 | 237.671 | 129.002 | 2.947 | 1.559.988 |
Toelichting reserves
Met behulp van onderstaande tabellen wordt de aard van elke reserve toegelicht, evenals het voedings- en bestedingsplan. Voor de specifieke toelichtingen rondom de toevoegingen en onttrekkingen per begrotingsprogramma, verwijzen wij naar de financiële toelichtingen in de programmarealisatie.
Vrij aanwendbare reserves
Naam reserve |
Reserve Knelpunten Economisch Beleid |
Instellingsdatum PS-besluit | 28 mei 2004 (beleidsnota reserves en voorzieningen 2004). |
Doel van de reserve | Het wegnemen van knelpunten die zich voordoen bij acquisitie van nieuwe bedrijven naar Limburg. De reserve heeft ook een egaliserende functie voor het budget Knelpuntenfonds. |
Voedingsplan | - |
Bestedingsplan | De inzet van de reserve Knelpuntenfonds is gekoppeld aan wat bekend staat als de Knelpuntenregeling. Dit is een door de Europese Commissie goedgekeurde steunmaatregel. Binnen de kaders van de Knelpuntenregeling kan aan bedrijven of instellingen die zich in Limburg vestigen een financiële tegemoetkoming worden geleverd in de investeringen óf in de kosten van scholing. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Egalisatiereserve Gladheidsbestrijding |
Instellingsdatum PS-besluit | 28 mei 2004 (Beleidsnota reserves en voorzieningen 2004). |
Doel van de reserve | Gelijkmatige belasting van de exploitatierekeningen met de kosten van de gladheidbestrijding. |
Voedingsplan | De onderuitputting op de begrote kosten wordt toegevoegd aan de reserve. |
Bestedingsplan | De reserve wordt aangewend als dekking voor de overschrijding van de begrote kosten. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Gebonden bestemmingsreserves: Financiële reserves
Naam reserve | Immunisatiereserve * |
Instellingsdatum PS-besluit | 22 juni 2013 (Begrotingswijziging bij de Jaarstukken 2011). |
Doel van de reserve | Inkomensfunctie, realiseren van een vaste jaarlijkse inkomstenbron uit beleggingen. Dekkingsbron voor majeure investeringen of opvangen van onverwachte tegenvallers. |
Voedingsplan | Voordelige vrije deel van rekeningresultaten vloeien terug naar deze reserve. |
Bestedingsplan | De reserve zal worden ingezet conform de bestedingsdoelen uit de begroting of het opvangen van onverwachte tegenvallers bij de jaarstukken. |
Maximum omvang | € 1.100.000.000 |
Rentetoevoeging | Nee |
* Deze Immunisatiereserve zal na vaststelling van de Jaarstukken 2023 opgaan in de Algemene reserve in lijn met het besluit van de Programmabegroting 2024.
Naam reserve | Risicoreserve Financieel instrumentarium Sturing in Samenwerking |
Instellingsdatum PS-besluit | 15 december 2017 |
Doel van de reserve | Afdekken van financiële risico’s die ontstaan bij inzet van het financieringsinstrumentarium. |
Voedingsplan |
Het uitgangspunt is dat de stortingen op basis van de risico-inschatting bij inzet van het financieringsinstrumentarium, plaatsvinden ten laste van de reguliere middelen. Onder reguliere middelen wordt in deze context begrepen de programmagelden, stelposten en vrij aanwendbare bestemmingsreserves. Toekomstige tekorten en overschotten in deze risicoreserve met betrekking tot Financieringen, Garantstellingen, verbonden partijen, grond- en vastgoedexploitaties en erfpacht worden in onderstaande volgorde gedekt of vallen vrij: |
Bestedingsplan | Als een risico uit de gehele portefeuille van het financieringsinstrumentarium daadwerkelijk optreedt, wordt deze risicoreserve voor het bedrag van dit risico aangesproken. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Gebonden bestemmingsreserves rondom (Rail)infra en Provinciale Wegen
Naam reserve | Bestemmingsreserve Overdracht Napoleonsweg |
Instellingsdatum PS-besluit | 10 juli 2009 (Voortgangsrapportage 2009) |
Doel van de reserve | Bijdrage in de kosten (de programmakosten, kapitaallasten en apparaatskosten) voor het beheer en onderhoud van de -van het Rijk overgenomen weg- de N273 (Napoleonsbaan). |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | De besteding vindt plaats conform de looptijd van 15 jaar waar de hoogte van de afkoopsom op is gebaseerd. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bestemmingsreserve Realisatie N280 |
Instellingsdatum PS-besluit | 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012) |
Doel van de reserve | Financiële dekking investeringskosten infrastructuur N280. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bestemmingsreserve ZLSM |
Instellingsdatum PS-besluit | 25 oktober 2013 |
Doel van de reserve | Financiële dekking van investeringen opstallen en infrastructuur ZLSM. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | Directe afschrijvingen. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Overige gebonden bestemmingsreserves
Naam reserve | Reserve Campusorganisatie Chemelot |
Instellingsdatum PS-besluit | 11 februari 2011 |
Doel van de reserve | Doel van de reserve is de financiering van de provinciale bijdrage in de kosten van de activiteiten van de ontwikkelingsmaatschappij Chemelot. De kosten bedragen voor de 10-jaarlijkse periode (2012-2021) in totaal ca. € 45 mln. en worden gelijkelijk verdeeld over de 3 consortiumpartners (Provincie Limburg, DSM en UM/MUMC+). |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | Inzet van de reserve vindt plaats in de periode 2012 t/m 2021 ter dekking van de jaarlijkse kosten van de ontwikkelingsmaatschappij. De bestedingen vinden nu nog in 2020 ad € 1 mln. en 2021 ad € 0,75 mln. plaats. De inzet van de middelen ad € 2.026.249 zal plaatsvinden in de periode 2020-2024. |
Maximum omvang | € 15.080.536 |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bestemmingsreserve NEDAB Luchthaven MAA |
Instellingsdatum PS-besluit | 16 mei 2014 |
Doel van de reserve | De reserve is bedoeld voor de dekking van de jaarlijkse kosten van Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (b.v. security en brandweer) van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | De reserve wordt jaarlijks aangesproken voor de werkelijke kosten van Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (b.v. security en brandweer) van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Tot uiterlijk 30 juni 2024 kan de reserve worden aangesproken. |
Maximum omvang | € 30.000.000 |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bestemmingsreserve Transitiefonds |
Instellingsdatum PS-besluit | 7 februari 2014 |
Doel van de reserve | Financiële ondersteuning van initiatieven die een waardevolle en aantoonbare bijdrage leveren aan de transitie van de Limburgse Woningmarkt teneinde deze weer dusdanig in balans te krijgen dat de noodzakelijke dynamiek in de markt weer op gang wordt gebracht. |
Voedingsplan | Egalisatie exploitatiebudgetten. |
Bestedingsplan | De middeleninzet gebeurt conform de menukaart in het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringskader “Sturing in Samenwerking 2.0”. De besteding is onderverdeeld in een drietal componenten: 1a) borgstellingen en leningen (p.m.); 1b) subsidies € 6.000.000; 2) sloopfonds € 10.000.000. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Risicoreserve Grondexploitatie |
Instellingsdatum PS-besluit | 17 februari 2006 |
Doel van de reserve | Met het aankopen en voorfinancieren van gronden zijn risico’s gemoeid. Voor het opvangen van deze risico’s is besloten om bij grondaankopen een risicoreserve te vormen. |
Voedingsplan | Voor - of nadelige resultaten van de grondexploitatie in de toekomst worden ten gunste, respectievelijk ten laste van deze risicoreserve verantwoord. |
Bestedingsplan | Zie voedingsplan. |
Maximum omvang | Wordt jaarlijks gerelateerd aan de vereiste weerstandscapaciteit. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve Grondwaterbeheer |
Instellingsdatum PS-besluit | 3 juli 1998 (bij vaststelling jaarrekening 1997) |
Doel van de reserve | Provinciale Staten zijn sinds 1997 op basis van de Grondwaterwet bevoegd bij wijze van provinciale belasting een heffing in te stellen wegens het onttrekken van grondwater, ter bestrijding van de ten laste van de Provincie komende kosten van maatregelen, direct verband houdende met het voorkomen en tegengaan van nadelige gevolgen van de onttrekking en infiltraties, voor zover deze kosten niet voor rekening van de vergunninghouder gebracht worden. Voor het opvangen van mee- en tegenvallers in de opbrengsten grondwaterbelasting is een egalisatiereserve ingesteld. |
Voedingsplan | Meevallers in de opbrengsten van de grondwaterbelasting. |
Bestedingsplan | Tegenvallers in de opbrengsten van de grondwaterbelasting. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bruteringsreserve Limburgs Museum |
Instellingsdatum PS-besluit | 11 februari 2011 |
Doel van de reserve | Doel van deze gebonden bestemmingsreserve is dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van door Provinciale Staten aangewezen investeringen die geactiveerd moeten worden. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | De reserve wordt gedurende de afschrijvingstermijn jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de daartoe specifiek aangewezen provinciale investeringen. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve brutering Creative City Limburg |
Instellingsdatum PS-besluit | 7 februari 2014 (Structuurversterkende projecten) |
Doel van de reserve | Deze ‘gebonden’ bestemmingsreserve is bedoeld voor de dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de provinciale investering in het Creative City Limburg in Kerkrade. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | De reserve wordt ingaande 2015 jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de provinciale investering in het Creative City Limburg. |
Maximum omvang | € 14.125.000 |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve brutering Duurzaamheid Provinciale Gebouwen |
Instellingsdatum PS-besluit | Besluit Jaarstukken 2010 |
Doel van de reserve | Dekking van kapitaallasten. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | Op basis van werkelijke realisatie van de kapitaallasten. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Egalisatiereserve DU-uitkering Bedrijventerreinen |
Instellingsdatum PS-besluit | Besluit Jaarstukken 2010. |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor de uitvoering n.a.v. besluitvorming conform PS besluit 9 okt 2015 (Ontwikkeling MAA), GS-besluit 14 okt 2014 (Bargeterminal Venlo), AvA LHB BV dd. 16 dec 2015. |
Voedingsplan | Egalisatie. |
Bestedingsplan | Conform besluitvorming PS en GS zijnde: 1. Aanwending Ontwikkeling MAA in 2016 ad € 1,4 mln.; 2. Aanwending t.b.v. uitbreiding Bargeterminal Venlo ad € 2 mln.; 3. Aanwending t.b.v. dekking beheerkosten LHB BV 2016-2022. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve DU-uitkering Bodemsanering |
Instellingsbesluit PS-besluit |
22 juni 2013 (Jaarstukken 2011). |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. Via het convenant bodemontwikkelingsbeleid is voor 2010 t/m 2020 budget toebedeeld aan het bevoegde gezag Wet bodembescherming om bodemsaneringen uit te voeren. |
Voedingsplan | Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | MJP bodem 2010-2014, 2015 en MJP bodem en ondergrond 2016-2020. |
Maximum omvang | € 3.656.812 |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve Stikstof & Natura 2000 |
Instellingsdatum PS-besluit | 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012) |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, moeten behouden blijven voor Programmatische aanpak stikstof. |
Voedingsplan | Via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve Natuur |
Instellingsdatum PS-besluit | 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012) |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, moeten behouden blijven voor Natuur. |
Voedingsplan | Via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve DU-uitkering Gebiedsontw. Ooijen-Wanssum |
Instellingsdatum PS-besluit | 19 juni 2014 (Jaarstukken 2013) |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor het project Ooijen-Wanssum. |
Voedingsplan | Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve DU-uitkering Na-ijlende effecten mijnbouw |
Instellingsdatum PS-besluit | 22-06-2018 |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. Bij brief van 10-02-2017 (kenmerk DGETM-EO / 17014164) van het Ministerie van Economische Zaken zijn afspraken gemaakt over de uitvoering en financiering van het maatregelenpakket naar aanleiding van het onderzoek naar na-ijlende gevolgen van de steenkolenwinning. |
Voedingsplan | Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Uitvoering van het afgesproken maatregelenpakket, te weten: - het lokaliseren, het jaarlijks inspecteren en het saneren van de 59 historische schachten in de gemeente Kerkrade; - jaarlijkse inspectie van de industriële schachten en het saneren van zes aangewezen industriële schachten; - het monitoren van de bodembeweging in de regio aan de hand van InSardata; - het monitoren van het mijnwater en grondwater, zowel de stijging als de kwaliteit; - monitoring van de aanwezigheid van mijngas in gebouwen in het Oostelijk gedeelte van het voormalige steenkoolwinningsgebied in Limburg. E.e.a. conform GS-nota van 28-03-2017 (documentnummer 2017/20716). |
Maximum omvang | N.v.t. |
Looptijd reserve | Met het Rijk is afgesproken dat de bijdrage structureel is. Er is geen eindmoment door EZ aangegeven met betrekking tot haar financiële bijdrage, jaarlijks wordt de voortgang met EZ geëvalueerd. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve Bereikbaarheidsmiddelen |
Instellingsdatum PS-besluit | 6 november 2015 |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, moeten behouden blijven als onderdeel van de Bereikbaarheidsmiddelen. |
Voedingsplan | Via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Risicoreserve Bereikbaarheidsmiddelen |
Instellingsdatum PS-besluit | 19-6-2020 |
Doel van de reserve | De middelen zijn bestemd ter dekking van mobiliteitsopgaven (risico’s en gewijzigde/nieuwe initiatieven). |
Voedingsplan | Jaarlijkse storting vanuit de kapitaallasten. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het gestelde doel. |
Looptijd reserve | 2020-2034 |
Maximum omvang | € 92.800.000 |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve aandelentransactie LIOF |
Instellingsdatum PS-besluit | 5 februari 2016 |
Doel van de reserve | Als onderdeel van de aandelentransactie LIOF met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), vloeit € 8,0 mln. van de overnameprijs terug naar de Provincie. Deze middelen moeten conform de koopovereenkomst in samenspraak met het Ministerie van EZK worden ingezet voor nieuwe investeringen in Limburg of dienen ter vervanging van de jaarlijkse subsidie van het Ministerie van EZK aan LIOF indien deze (landelijk) komt te vervallen. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | De middelen worden in samenspraak met het Ministerie van EZK ingezet voor nieuwe investeringen in Limburg of dienen ter vervanging van de jaarlijkse subsidie van het Ministerie van EZK aan LIOF indien deze (landelijk) komt te vervallen. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve DU Zoetwatermaatregelen |
Instellingsdatum PS-besluit | 4 november 2016 |
Doel van de reserve | Egaliserende functie. De nog niet geclaimde gelabelde gelden voor Zoetwatermaatregelen worden in deze reserve gestort en aangewend op het moment dat ze geclaimd worden. De cofinanciering van het Rijk loopt niet parallel aan de uitbetaling aan de partners. |
Voedingsplan | Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bruteringsreserve VDL Nedcar |
Instellingsdatum PS-besluit | 21 juni 2019 (Statenvoorstel Gebiedsontwikkeling uitbreiding VDL Nedcar) |
Doel van de reserve | Doel van deze gebonden bestemmingsreserve is dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van door Provinciale Staten aangewezen investeringen die geactiveerd moeten worden. |
Voedingsplan | Gerealiseerd. |
Bestedingsplan | Deze reserve wordt gedurende de afschrijvingstermijn jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de daartoe specifiek aangewezen provinciale investeringen. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve DU Regiodeal Parkstad |
Instellingsdatum PS-besluit | 13 december 2019 |
Doel van de reserve | De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor de Regiodeal Parkstad. |
Voedingsplan | Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het gestelde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Bruteringsreserve N270 Ooijen-Wanssum |
Instellingsdatum PS-besluit | 4-11-2022 (2e Afwijkingenrapportage 2022) |
Doel van de reserve | Financiële dekking investeringskosten infrastructuur N270 Ooijen-Wanssum. |
Voedingsplan | De in de exploitatiebegroting gereserveerde middelen zijn in 2022 in deze reserve gestort: € 40.444.887. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel. |
Looptijd reserve | 1-1-2022 t/m 31-12-2101 |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Naam reserve | Reserve POB CAO provincies |
Instellingsdatum PS-besluit | 13 december 2019 |
Doel van de reserve | Egalisatiefunctie. De middelen bestemd voor het persoonlijk ontwikkelbudget moeten conform de vigerende CAO beschikbaar blijven. |
Voedingsplan | Jaarlijkse storting vanuit de personele begroting. |
Bestedingsplan | Op afroep beschikbaar voor het gestelde doel. |
Maximum omvang | N.v.t. |
Rentetoevoeging | Nee |
Mutaties voorzieningen
Voorzieningen zijn voornamelijk voorwaardelijke verplichtingen en risico's waarvan de omvang en/of het tijdstip van nakoming niet exact te bepalen zijn, maar redelijk in te schatten.
€ x 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 31-12-2022 | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde 31-12-2023 | |
Voorziening voor toekomstige verplichtingen, verliezen en risico's | |||||
Voorziening APPA | 7.360 | 962 | 0 | 635 | 7.686 |
Voorziening BIE IPS/ Yard | 2.656 | 1.079 | 0 | 0 | 3.736 |
Voorziening sociaal plan 2011-2016 | 81 | 0 | 0 | 63 | 18 |
10.097 | 2.041 | 0 | 698 | 11.440 | |
Voorzieningen ter egalisering van kosten | |||||
Voorziening onderhoud provinciale gebouwen | 9.087 | 2.910 | 0 | 1.234 | 10.763 |
9.087 | 2.910 | 0 | 1.234 | 10.763 | |
Totaal | 19.184 | 4.951 | 0 | 1.932 | 22.202 |
Toelichting voorzieningen
Naam voorziening |
Voorziening APPA |
Instellingsdatum PS | 22 juni 2012 (Jaarstukken 2011) |
Doel van de voorziening | Verplichte dekking van pensioenverplichtingen rondom (voormalige) GS-leden. |
Voedingsplan | Jaarlijks, op basis van actuariële berekeningen. |
Bestedingsplan | Op basis van werkelijke realisatie. |
Naam voorziening |
Voorziening IPS-Yard |
Instellingsdatum PS | 23 juni 2022 |
Doel van de voorziening | Opvangen van verliezen binnen de grondexploitatie. |
Voedingsplan | Jaarlijks, op basis van actuele berekeningen. |
Bestedingsplan | Op basis van werkelijke realisatie. |
Naam voorziening |
Voorziening sociaal plan 2011-2016 |
Instellingsdatum PS | 4 november 2011 |
Doel van de voorziening | Financiering sociaal plan (exclusief salariskosten). |
Voedingsplan | Op basis van het coalitieakkoord is € 6 mln. beschikbaar gesteld en gereserveerd in de bestemmingsreserve reorganisatie 2011-2014. Deze reserve dient als dekkingsbron voor deze voorziening. |
Bestedingsplan | Looptijd sociaal plan is 2011-2016. Besteding uit deze voorziening vanaf 2012 op basis van werkelijke kosten, afhankelijk van het aantal herplaatsingskandidaten, de snelheid waarmee passend/geschikt werk voor deze herplaatsingskandidaten gevonden wordt en het gebruik van de faciliteiten in het sociaal plan. |
Lasten-egaliserende voorzieningen
Naam voorziening |
Voorziening onderhoud provinciale gebouwen |
Instellingsdatum PS | 16 juli 2004 |
Doel van de voorziening | Egalisatie van de kosten voor groot onderhoud. |
Voedingsplan | De dotaties aan de voorziening zijn gebaseerd op het ‘Meerjaren-onderhoudsplan 2019-2035’. Eenmaal per vier jaar vindt een actualisatie van het onderhoudsplan plaats. Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse inflatiecorrectie. De huidige onderhoudsvoorziening is gebaseerd op het meerjarenonderhoudsplan (PS-nota G-19-031) dat op 13 december 2019 is vastgesteld door Provinciale Staten. |
Bestedingsplan | Op basis van daadwerkelijk gerealiseerde onderhoudskosten. |
Balanspresentatie
Naast bovengenoemde voorzieningen hebben wij risicovoorzieningen getroffen in verband met mogelijke oninbaarheid van vorderingen. Deze zijn gecorrigeerd op de boekwaarde van het betreffende actief (zie toelichting op de balans, vaste activa).
Vaste schulden
Vaste schulden betreft geldleningen die zijn afgesloten voor een periode langer dan een jaar. Deze schuldpositie is gedaald van € 54,15 mln. naar € 47,36 mln. De totale rentelasten in 2023 waren € 0,9 mln.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde per 31-12-2023 | Boekwaarde per 31-12-2022 | |
Obligatieleningen | ||
Onderhandse leningen van: | ||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 724 | 905 |
- openbare lichamen als bedoeld in art. 1, onderdeel a, Wet Fido | 12.147 | 13.226 |
- buitenlandse instellingen | 31.627 | 38.083 |
Waarborgsommen | 2.861 | 1.933 |
Totaal | 47.358 | 54.147 |
Vaste schulden - specificatie
Onderstaande tabel specificeert deze schuldpositie. De daling kan daarbij voor € 13,17 mln. worden verklaard uit aflossingen.
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Saldo 31-12-2022 | Vermeerderingen | Verminderingen | Saldo 31-12-2023 | |
Obligatieleningen | ||||
Onderhandse leningen van: | ||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 905 | 0 | 181 | 724 |
- openbare lichamen als bedoeld in art. 1, onderdeel a, Wet Fido | 13.226 | 0 | 6.456 | 12.147 |
- buitenlandse instellingen | 38.083 | 0 | 6.456 | 31.627 |
Waarborgsommen | 1.933 | 1.002 | 75 | 2.861 |
Totaal | 54.147 | 1.002 | 13.168 | 47.358 |
Vlottende passiva
Vlottende passiva - totaaloverzicht
De vlottende passiva worden onderverdeeld in vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en overlopende passiva. Overlopende passiva betreffen verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend jaar tot uitbetaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.
Onze korte termijn schuldpositie is gestegen (€ 9,09 mln.) van € 436,92 naar € 446,82 mln.
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde per 31-12-2023 | Boekwaarde per 31-12-2022 | |
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan een jaar | 62.820 | 58.422 |
Overlopende passiva | 384.095 | 378.500 |
Totaal | 446.915 | 436.923 |
Vlottende passiva - overlopende passiva
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Boekwaarde per 31-12-2023 | Boekwaarde per 31-12-2022 | |
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen m.u.v. jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 126.764 | 136.045 |
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van: | ||
- Europese overheidslichamen | 3.477 | 2.368 |
- Het Rijk | 241.306 | 227.737 |
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 8.447 | 9.870 |
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen. | 4.101 | 2.481 |
Totaal | 384.095 | 378.500 |
Vlottende passiva - verplichtingen opgebouwd in begrotingsjaar
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen m.u.v. jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 |
Transitorische posten op basis van verplichtingen | 114.474 | 119.609 |
Af te dragen loonheffing, premies e.d. | 7.597 | 7.193 |
Af te dragen BTW | 1.420 | 1.629 |
RVO inzake natuur- en landschapsbeheer | 0 | 1 |
Subsidiebeschikking Stikstof & N2000 | 0 | 2.590 |
Nog te betalen Maaslijn Prorail | 1.848 | 2.568 |
Nog te betalen RUD | 190 | 596 |
Diversen | 1.234 | 1.859 |
Totaal | 126.764 | 136.045 |
Vlottende passiva - voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
€ x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | Saldo 31-12-2022 | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetalingen | Saldo 31-12-2023 |
Europese overheidslichamen | ||||
Bijdrage CEF project Rhombus Binnenhavens works 1(2020: Bijdrage Beveiligd Vrachtwagen Parkeren) | 71 | 1.961 | 499 | 1.533 |
Bijdrage CEF project Rhombus 2020 Binnenhavens upside study | 2.104 | 0 | 344 | 1.760 |
Bijdrage Wildlife Economy Europe | 0 | 2 | 0 | 2 |
LIFE project All4biodiversity | 193 | 0 | 11 | 182 |
2.368 | 1.963 | 854 | 3.477 | |
Het Rijk | ||||
Bijdrage Regio Deal Noord-Limburg 1e tranche | 12.397 | 0 | 2.192 | 10.205 |
Geluidbelastingkaart | 9 | 0 | 0 | 9 |
Bijdrage tramlijn Vlaanderen | 24.493 | 0 | 0 | 24.493 |
Specifieke uitkering stimulering duurzaam verkeersinfrastructuur | 1.136 | 250 | 259 | 1.126 |
Bijdrage snelfietsroutes 2020-2023 | 326 | 0 | 326 | 0 |
Specifieke uitkering vakantieparken | 12 | 0 | 12 | 0 |
Bijdrage Slimme en duurzame mobiliteit 2020 | 103 | 0 | 103 | 0 |
Specifieke uitkering Maas pilots | 3 | 0 | 0 | 3 |
Uitkering IBP Vitaal Platteland Heuvelland | 3.608 | 0 | 103 | 3.505 |
Specifieke uitkering decentraal spoor | 0 | 6.386 | 6.386 | 0 |
Specifieke uitkering Beschikbaarheidsverg.regionale OV-bedrijven 2021 | 0 | 360 | 0 | 360 |
Specifieke uitkering ontzorgingsprog.maatschappelijk vastgoed | 1.781 | 0 | 514 | 1.266 |
Specifieke uitkering MIRT 2017-2019 | 57 | 0 | 0 | 57 |
Bijdrage MKB -deal innovatie familiebedrijven | 0 | 0 | -28 | 28 |
Specifieke uitkering flexpool woningbouw | 77 | 0 | 0 | 77 |
Specifieke uitkering Novigebieden De Peel | 298 | 0 | 213 | 84 |
Specifieke uitkering Novigebieden ZL | 112 | 0 | 20 | 92 |
Specifieke uitkering SVHL | 5.295 | 0 | 3.254 | 2.041 |
Specifieke uitkering E87 DHZ | 0 | 11.712 | 0 | 11.712 |
Uitkering verkeersveiligheidsmaatregelen | 198 | 0 | 0 | 198 |
SPUK verkeersmaatregelen 2022-2023 | 355 | 0 | 0 | 355 |
Specifieke uitkering Natuur | 31.127 | 24.517 | 7.643 | 48.000 |
Specifieke uitkering L19 Duurzaam Schoon Grondwater | 0 | 200 | 200 | 0 |
Specifieke uitkering diffuus lood Geuldal | 29 | 0 | 0 | 29 |
Specifieke uitkering impuls versterking reg.culturele infrastructuur | 0 | 333 | 333 | 0 |
Specifieke uitkering opkoop veehouderijen | 91.339 | 0 | 27.233 | 64.106 |
Specifieke uitkering N-wegen | 1.261 | 0 | 357 | 903 |
SPUKSLA-22-03318662 Meetstation veehouderij | 73 | 0 | 3 | 71 |
SPUKSLA-22-03318626 Meetstation grens | 80 | 0 | 39 | 41 |
SPUKSLA-22-03318606 Meetnet ultrafijnstof | 346 | 0 | 155 | 191 |
SPUK Voorb. Versnellingsvoorstellen en Pas-melders | 905 | 1.148 | 2.053 | 0 |
SPUK Versnellingsvoorst transitie landelijk gebied | 25.200 | 500 | 1.807 | 23.893 |
SPUK beschikbaarheidsverg regio OV-concessies 2022 | 312 | 0 | 312 | 0 |
SPUK bodemopgaven 2022 | 118 | 0 | 0 | 118 |
SPUK Versterking havenvoorz. goederenvervoer O-ZO | 750 | 0 | 750 | 0 |
SPUK omzetderving ondernemers watersnood 2021 | 23.552 | 0 | 5.028 | 18.524 |
SPUK Opstellen en uitvoeren Woondeals | 290 | 0 | 17 | 273 |
Flexpools 2022 | 910 | 201 | 270 | 841 |
SPUK 2 Ontzorging 2022 | 1.185 | 0 | 57 | 1.128 |
SPUK Bodem 2023 De Straat | 0 | 2.404 | 0 | 2.404 |
SPUK L27 PAS-melders | 0 | 9.615 | 0 | 9.615 |
SPUK BO EVI cluster Chemelot 2023/2024 | 0 | 321 | 29 | 292 |
SPUK l29 capaciteit natuurmonitoring | 0 | 150 | 22 | 128 |
SPUK L31 Regeling uitvoering BO Nitraat | 0 | 1.188 | 27 | 1.161 |
SPUK Natuurinclusief | 0 | 3.840 | 0 | 3.840 |
SPUK Beekdalen zijrivieren Maas Limburg | 0 | 7.941 | 353 | 7.589 |
SPUK Woondeals | 0 | 611 | 29 | 581 |
SPUK CDOKE | 0 | 1.574 | 396 | 1.178 |
SPUK scherm N300 | 0 | 789 | 0 | 789 |
227.737 | 74.039 | 60.469 | 241.306 | |
Overige Nederlandse overheidslichamen | ||||
Routenetwerk GOMV | 1.113 | 0 | 1.113 | 0 |
Proceskosten Novi de Peel | 43 | 144 | 125 | 62 |
Bijdragen gemeenten toekomst MAA | 2.400 | 300 | 0 | 2.700 |
Regiobijdrage Regio Deal Noord-Limburg | 6.314 | 0 | 1.158 | 5.157 |
Bijdragen gemeenten VTH systeem | 0 | 528 | 0 | 528 |
Bijdrage provincie Noord-Brabant L24 Transitie(fonds) LG Novi de Peel | 0 | 43 | 43 | 0 |
9.870 | 1.015 | 2.438 | 8.447 | |
Totaal | 239.974 | 77.017 | 63.761 | 253.230 |
Vlottende passiva - overige vooruitontvangen bedragen ten laste van volgende begrotingsjaren
€ x 1.000 | ||
---|---|---|
Overige vooruitontvangen bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen. | Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2022 |
Transitoria vooruitontvangen | 3.866 | 2.481 |
Bijdragen samenwerking regiofondsen | 236 | 0 |
Totaal | 4.101 | 2.481 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Inleiding
In deze toelichting zijn de belangrijkste verplichtingen opgenomen waaraan de Provincie voor toekomstige jaren is verbonden. Het betreft:
- meerjarige contracten natuurbeheer;
- verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen;
- overige langlopende inkoopcontracten;
- meerjarige projectsubsidies >= grensbedrag € 1.265 mln.;
- strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum;
- Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL);
- arbeidskosten gerelateerde verplichtingen;
- vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo;
- inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Natuurbeschermingswet.
Volledigheidshalve vermelden wij tenslotte dat de Provincie Limburg geen financiële derivaten hanteert.
Meerjarige contracten natuurbeheer
De in het verleden afgegeven meerjarige subsidiebeschikkingen functieverandering PSN/SKNL scheppen meerjarige verplichtingen. Deze subsidiebeschikkingen zijn, vóór de decentralisatie van de natuuropgave in 2013, in opdracht van de het Ministerie van Landbouw verstrekt door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Er zijn beschikkingen afgegeven voor een resterend totaal verplichtingenbedrag van € 30,40 mln. De looptijd is variabel van 1 jaar tot en met 15 jaar. Per jaarschijf worden deze in de toekomst weggezet onder het Natuur en Landschapsbeheer, natuurgebieden beheer, voor een totaal bedrag van € 2,34 mln. per jaar.
Verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen
Er zijn in 2023 geen nieuwe borgstellingen verstrekt. De portefeuilleomvang (exposure) aan afgegeven borgstellingen is verder afgenomen van € 1,2 mln. per ultimo 2022 tot circa € 370.000 per ultimo 2023. De daling is het resultaat van de afname van de borgstelling aan Nationaal Groenfonds, dat in 2023 de enige verstrekte borgstelling in portefeuille is.
Het Nationaal Groenfonds heeft per ultimo 2023 € 5 mln. aan convenantsleningen uitstaan. De Provincie staat garant voor 7,4% van de nominale leningomvang, zijnde € 370.000. Het fonds is een uitvoeringsregeling van het Rijk en ontvangt jaarlijks ten behoeve van de grondverwerving EHS € 11,34 mln. van alle provincies gezamenlijk, waarmee convenantsleningen kunnen worden gefinancierd. Het Limburgs aandeel hierin bedroeg tot en met 2023 jaarlijks € 0,84 mln. Het risico dat de borgstelling van de Provincie wordt aangesproken is daarmee nihil. De borgstelling loopt medio 2024 af.
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Begunstigde Organisatie | Met/zonder zekerheid | Maximale omvang per ultimo 2022 | Maximale omvang per ultimo 2023 | Mutatie 2023 |
Nationaal Groenfonds | zonder | 1.177 | 370 | -/- 807 |
Overige langlopende inkoopcontracten
De Provincie is verbonden aan diverse contracten die voor 2023 en/of later zijn voorzien.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Soort/aard opdracht | Looptijd contract t/m | Totale opdrachtwaarde 2024 e.v. | ||
Aanschaf hard- en software | 2031 | € 6.613 | ||
Beleidsuitvoering | 2027 | € 8.434 | ||
Catering | 2026 | € 600 | ||
Onderhoud wegen | 2027 | € 19.443 | ||
Portikosten | 2027 | € 365 | ||
Schoonmaak en afvalverwerking | 2026 | € 1.530 | ||
Vervoer (dienst)auto's | 2027 | € 2.649 | ||
Warmtevoorziening | 2033 | € 2.615 | ||
Wegenbouwkundige werken | 2024 | € 141.156 | ||
Totaal | € 183.404 |
Meerjarige projectsubsidies >= 1,265 mln.
Met ingang van 2021 worden met betrekking tot de meerjarige projectsubsidies >= € 1.265.000 de subsidielasten verdeeld over meerdere jaren conform de liquiditeitsprognose bij de subsidieaanvraag.
De lasten voor het jaar 2023 zijn op basis van ontvangen informatie met peildatum 1 september 2023 juist en volledig in boekjaar 2023 verwerkt. De restant verplichting ad € 97,1 mln. (2022: € 85,6 mln.) voor de komende jaren is volledig verwerkt en financieel gedekt in de meerjarige Programmabegroting 2024 e.v.
Strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum
Provincie Limburg heeft een optie tot koop op de percelen van de Groeve Mourik te Brunssum. Deze strategische verwerving wordt betaald door de gemeente Brunssum, de Stadsregio Parkstad en de Provincie Limburg. In de te kiezen ontwikkelstrategie zijn als aangegeven verschillende varianten mogelijk; van een eventuele doorverkoop aan derden, de ontwikkeling door een deelneming of samenwerkingsverband (PPS), tot een eigenstandige provinciale grondexploitatie. Het risicoprofiel voor de Provincie is daarbij verschillend per variant en medebepalend in de uiteindelijke ontwikkelstrategie. Op dit moment zijn nog geen verplichtingen aangegaan. Op 23 januari 2024 is een overeenkomst tot koop afgesloten.
Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL)
In het kader van het 15-jarig Programmaplan Waterveiligheid en Ruimte is op 14 juli 2022 door verschillende overheidspartners, waaronder het Rijk, Waterschap en Provincie een Bestuursovereenkomst Waterveiligheid en Ruimte aangegaan. De Provincie Limburg draagt voor € 50 mln. bij aan dit plan. Hiervan is in 2023 € 49,96 mln. niet besteed.
Vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Per 1 februari 2017 is het vervlechtingstraject Greenport Venlo afgerond (GS 2016/89233). In de samenwerkingsovereenkomst met B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is een vordering van de Provincie op de B.V. opgenomen van € 30 mln. inzake Greenportlane, te voldoen in 10 jaarlijkse termijnen voor het eerst op 10 januari 2018. Omdat deze vordering als een bijdrage in investeringen van derden (in de Greenportlane) kwalificeert, konden vanuit BBV-optiek uitsluitend de werkelijk gemaakte kosten worden geactiveerd. Het per ultimo 2023 (cumulatief) geactiveerde deel van de vordering bedraagt € 27 mln. (activanummer 9001062). Dit maakt dat de Provincie nog een niet uit de balans blijkende vordering op de B.V. heeft van € 2.898.950.
Inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Natuurbeschermingswet
In 2022 zijn 257 vergunningen in behandeling genomen in verband met de Natuurbeschermingswet, waarvan een groot deel gerelateerd is aan PAS-meldingen. Hierover waren nog geen besluiten genomen en derhalve zijn in het verslagjaar 2022 ook geen opbrengsten verantwoord. De ingeschatte opbrengst bedraagt voor circa 70% € 3.200 per PAS-melding (wv. € 1.600,- tarief voor aanvrager en € 1600,- compensatie door het Rijk) en voor 30% variërend tot € 4.580 per vergunning. Afhankelijk van het genomen besluit zullen deze al dan niet in toekomstige jaren tot opbrengsten leiden. In 2023 zijn nog eens 119 aanvragen in verband met de Natuurbeschermingswet in behandeling genomen. Dit levert een totaal van 376 aanvragen over de jaargangen 2022 en 2023. Er zijn in 2022 voor 5 aanvragen en in 2023 voor 18 aanvragen baten ontvangen. Per saldo leidt dit tot een aantal van 353 aanvragen Natuurbeschermingswet (werkvoorraad) waarover nog baten te verwachten zijn (voor PAS-melders + Rijk zijnde €3.200,- per aanvraag en voor overige aanvragen geraamd gem. € 2.289,75 per aanvraag).