-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Rekening in één oogopslag & Strategisch kader
-
Blz. 5
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 6
Rekening 2023 in één oogopslag
-
Blz. 7
Rekening 2023 in één oogopslag
-
Blz. 8
Rekening 2023 in één oogopslag
-
Blz. 9
Strategisch perspectief
-
Blz. 10
Jaarstukken 2023: afronding bestaand beleid en nieuwe koers
-
Blz. 11
Het resultaat
-
Blz. 12
Beleidskaders, doelenbomen, indicatoren en sturen op Kwaliteit, Tijd en Geld
-
Blz. 13
Doelen en resultaten: meeste kwalitatieve resultaten zijn behaald
-
Blz. 14
Veel oranje Geld-indicatoren door onderbesteding
-
Blz. 15
Financieel kader en resultaat 2023
-
Blz. 16
Inleiding
-
Blz. 17
Resultaat 2023 en bestemming: de taakstelling heeft prioriteit
-
Blz. 18
Taakstelling op koers: van € 50 mln. naar ruim € 15,96 mln.
-
Blz. 19
Meerjarig perspectief: financieel gezond maar druk op meerjarige exploitatieruimte en een toename van risico's
-
Blz. 20
Structurele exploitatieruimte daalt op termijn
-
Blz. 21
Eigen vermogen: daling van '23 naar '24 door overboekingen
-
Blz. 22
Solvabiliteit en schulden: gunstige positie loopt geleidelijk terug
-
Blz. 23
Nieuwe regels rondom rechtmatigheid: een moeizaam proces
-
Blz. 24
Aanvullende financiële sturingsmaatregelen zijn nodig
-
Blz. 25
1. Regionale economie
-
Blz. 26
Regionale economie
-
Blz. 27
Onze beleidskaders 2019-2023
-
Blz. 28
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 29
1.1. Een attractieve, duurzame en innovatieve kennis- en diensteneconomie
-
Blz. 30
1.1.1. Economische samenwerking, acquisitie en LIOF: netwerken, financiering en groei van bedrijvigheid
-
Blz. 31
1.1.2. MKB, Logistiek en Industrie: blijvend innoveren, ontwikkelen verdienmodellen en verduurzaming
-
Blz. 32
1.1.3. Brightlands Kennis/As: versterking economische structuur en vestigingsklimaat
-
Blz. 33
1.1.4. Maastricht Aachen Airport: duurzame luchthaven met minder ernstig gehinderden
-
Blz. 34
1.2. Een sterke kenniseconomie die gezond, vernieuwend en duurzaam is
-
Blz. 35
1.2.1. Toerisme en recreatie: innovatieondersteuning
-
Blz. 36
1.2.2. Innovatieve landbouw: circulair, versterking marktpositie en grensoverschrijdend verbinden
-
Blz. 37
1.2.3. Regiodeal en investeringsagenda Noord-Limburg: impuls brede welvaart
-
Blz. 38
1.3. De beschikbaarheid van voldoende, juist geschoolde en wendbare werknemers
-
Blz. 39
1.3.1. Arbeidsmarkt: Loopbaanontwikkeling en grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling
-
Blz. 40
1.3.2. Onderwijs: kwalitatief goed, breed, toekomstbestendig en Euregionaal
-
Blz. 41
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 42
Verbonden partijen inzake regionale economie
-
Blz. 43
2. Cultuur en maatschappij
-
Blz. 44
Cultuur en maatschappij
-
Blz. 45
Onze beleidskaders
-
Blz. 46
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 47
2.1. Een vitaler en veiliger Limburg waarin iedereen kan participeren
-
Blz. 48
2.1.1. Sociale agenda en Zorg: inlopen van de gezondheidsachterstanden
-
Blz. 49
2.1.2. Veiligheid: Georganiseerde aanpak tegen ondermijning, preventie en veilige wijken, veilig buitengebied
-
Blz. 50
2.2. Behoud en versterking van de intrinsieke en maatschappelijke waarde van de cultuur- en erfgoedsector in heel Limburg voor een breed publiek en de samenleving
-
Blz. 51
2.2.1. Cultuur: basisinfrastructuur behouden en versterken
-
Blz. 52
2.2.2. Erfgoed, Monumenten en Archeologie: instandhouding
-
Blz. 53
2.3. Alle Limburgers blijven door sport en bewegen mentaal en fysiek gezond en kunnen zich positief ontwikkelen
-
Blz. 54
2.3.1. Sport: bevordering van sporten en bewegen
-
Blz. 55
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 56
3. Regionale bereikbaarheid en OV
-
Blz. 57
Regionale bereikbaarheid en OV
-
Blz. 58
Onze beleidskaders
-
Blz. 59
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 60
3.1. Een openbaar vervoersysteem in Limburg waarin de reiziger centraal staat en dat bijdraagt aan het realiseren van onze ambities en doelen
-
Blz. 61
3.1.1. Openbaar vervoer en concessiemanagement: de reiziger centraal
-
Blz. 62
3.1.2. Railagenda: versterken positie spoor als drager van OV
-
Blz. 63
3.2. Een vlot, veilig, betrouwbaar, duurzaam, leefbaar en efficiënt vervoer van mensen en goederen
-
Blz. 64
3.2.1. Voorbereiding en uitvoering mobiliteitsmaatregelen: mensen en goederen veilig en tijdig op hun plek
-
Blz. 65
3.2.2. Fiets: stijging van het aantal fietskilometers
-
Blz. 66
3.2.3. Verkeersveiligheid: daling aantal ernstige slachtoffers
-
Blz. 67
3.2.4. Weginfra: kwaliteit op orde
-
Blz. 68
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 69
Verbonden partijen regionale bereikbaarheid en OV
-
Blz. 70
4. Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 71
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 72
Onze beleidskaders
-
Blz. 73
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 74
4.1. Aantrekkelijke vitale kleine kernen, wijken, buurten en dorpen in regionaal verband ter versterking van de leefomgeving en het vestigingsklimaat
-
Blz. 75
4.1.1. Stedelijke ontwikkeling: versterking van het vestigings- en leefklimaat
-
Blz. 76
4.1.2. Kwaliteitsimpuls Limburgse centra: doorstroming en bereikbaarheid van de woningmarkt
-
Blz. 77
4.1.3. Regiodeal transformatie Parkstad: sociaal-economische structuurversterking
-
Blz. 78
4.2. Een voortreffelijke woon- en leefomgeving, waar mensen zich prettig voelen
-
Blz. 79
4.2.1. Wonen in Limburg: fundament, versterken en versnellen
-
Blz. 80
4.3. Een ruimtelijke kwaliteitsimpuls zowel in stedelijk als landelijk gebied
-
Blz. 81
4.3.1. Omgevingsvisie en ruimtelijk beleid: hernieuwde afspraken met gemeenten
-
Blz. 82
4.4. Hoogwaterveiligheid in balans met een aantrekkelijk woon-, werk-, recreatie en leefgebied van de Maasvallei
-
Blz. 83
4.4.1. Waterveiligheid Maas: versterken van de ruimtelijke kwaliteit en deelname projecten
-
Blz. 84
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 85
Verbonden partijen ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 86
5. Milieu, energie en klimaat
-
Blz. 87
Milieu, energie en klimaat
-
Blz. 88
Onze beleidskaders
-
Blz. 89
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 90
5.1. Het realiseren van een voor Limburg passende energiemix voor de toekomst en een vermindering van de CO2 uitstoot
-
Blz. 91
5.1.1 Energie: een passende mix
-
Blz. 92
5.1.2 Duurzaamheid en Circulaire economie: bewustwording en innovatie
-
Blz. 93
5.1.3. Milieu: een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 94
5.1.4. Bodem en ondergrond: duurzaam gebruik
-
Blz. 95
5.1.5. Vergunningen, toezicht en handhaving: bevoegd gezag en coördinatie RUD
-
Blz. 96
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 97
Verbonden partijen milieu, energie en klimaat
-
Blz. 98
6. Landelijk gebied
-
Blz. 99
Landelijk gebied
-
Blz. 100
Onze beleidskaders
-
Blz. 101
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 102
6.1. Een hoge mate van biologische diversiteit waarbij populaties van soorten duurzaam in stand blijven
-
Blz. 103
6.1.1. Natuur: beheer, ontwikkeling, bescherming en een nieuw natuurprogramma 2023-2030
-
Blz. 104
6.1.2. Stikstof: herstel balans natuur en economie
-
Blz. 105
6.2. Behoud en versterken van de kenmerkende kwaliteiten en afwisseling van het Limburgse landschap
-
Blz. 106
6.2.1 Landschap: versterking integrale gebiedsontwikkeling
-
Blz. 107
6.3. Een duurzaam, robuust en ecologisch gezond watersysteem dat kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water van goede kwaliteit
-
Blz. 108
6.3.1. Watersysteem: klimaatbestendig
-
Blz. 109
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 110
Verbonden partijen landelijk gebied
-
Blz. 111
7. Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 112
Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 113
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 114
7.1. Bestuurlijke opgaven doelgericht, kostenbewust en transparant bereiken vanuit een actieve opstelling van eigen kracht en vanuit een grensoverschrijdend en internationaal perspectief.
-
Blz. 115
7.1.1. Rijks- en veiligheidstaken CdK
-
Blz. 116
7.1.2. Bestuurskracht en bestuurlijke organisatie: als partner en als toezichthouder
-
Blz. 117
7.1.3. Internationalisering en Public Affairs: vernieuwend verbinden over grenzen heen
-
Blz. 118
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 119
Verbonden partijen kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 120
8. Financiën en overhead
-
Blz. 121
Financiën en overhead
-
Blz. 122
Onze beleidskaders en verordeningen
-
Blz. 123
Wat heeft het ons gekost?
-
Blz. 124
Toelichting op de belangrijkste posten
-
Blz. 125
Verbonden partijen financiën en overhead
-
Blz. 126
Doorwerking naar 2024-2027
-
Blz. 127
Overboekingen naar 2024 e.v.
-
Blz. 128
Kader overboekingsvoorstellen
-
Blz. 129
Samenvatting voorstellen
-
Blz. 130
Toelichting per programma
-
Blz. 131
Begrotingswijziging 2024
-
Blz. 132
3e begrotingswijziging 2024
-
Blz. 133
Verplichte paragrafen
-
Blz. 134
1. § Lokale heffingen
-
Blz. 135
Inleiding
-
Blz. 136
Inkomsten uit lokale heffingen
-
Blz. 137
Beleid ten aanzien van de diverse provinciale heffingen
-
Blz. 138
Opcenten op de motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 139
Lokale lastendruk
-
Blz. 140
Leges in het kader van de Omgevingswet
-
Blz. 141
Grondwaterheffing
-
Blz. 142
Ontgrondingenheffing
-
Blz. 143
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 144
Leges en kostendekkendheid
-
Blz. 145
Leges in het kader van de Ontgrondingenwet
-
Blz. 146
Leges in het kader van de Waterwet
-
Blz. 147
Leges in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
-
Blz. 148
Leges in het kader van de Wet Natuurbescherming
-
Blz. 149
Heffing op grond van de Waterwet (belasting krachtens artikel 7.7 Waterwet), de zogenoemde Grondwaterheffing
-
Blz. 150
Regels en heffingsmaatstaven provinciale heffingen
-
Blz. 151
2. § Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 152
Inleiding
-
Blz. 153
Beleid inzake weerstandscapaciteit en risico's
-
Blz. 154
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 155
Risico-inventarisatie
-
Blz. 156
Risicoprofiel
-
Blz. 157
Top 4 grootste risico's
-
Blz. 158
Kengetallen BBV inzake financiële positie
-
Blz. 159
Netto schuldquote
-
Blz. 160
Solvabiliteit
-
Blz. 161
Grondexploitatie
-
Blz. 162
Structureel exploitatiesaldo
-
Blz. 163
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 164
3. § Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 165
Inleiding
-
Blz. 166
Infrastructuur
-
Blz. 167
Beheer en onderhoud van nieuwe of aangepaste infrastructuur
-
Blz. 168
Financiële consequenties voor de begroting
-
Blz. 169
Investeringen in weginfra
-
Blz. 170
Investeringen in weginfra
-
Blz. 171
Gebouwen
-
Blz. 172
4. § Financiering
-
Blz. 173
Inleiding
-
Blz. 174
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 175
Financiering integraal
-
Blz. 176
Portefeuilleontwikkeling tijdelijk overtollige middelen
-
Blz. 177
Uitzettingen uit hoofde van het publiek belang
-
Blz. 178
Opgenomen geldleningen
-
Blz. 179
Verantwoording wettelijke normen: vlottende schuldpositie
-
Blz. 180
Verantwoording wettelijke normen - vaste schuldpositie
-
Blz. 181
Drempelbedrag schatkistbankieren
-
Blz. 182
EMU-saldo
-
Blz. 183
Beleidsplan 2023
-
Blz. 184
5. § Bedrijfsvoering
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
Organisatievisie
-
Blz. 187
Human resources
-
Blz. 188
Communicatie en informatievoorziening
-
Blz. 189
Juridische zaken, inkoop en aanbesteding
-
Blz. 190
Financiën en subsidies
-
Blz. 191
Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 192
Rechtmatigheid
-
Blz. 193
6. § Verbonden partijen
-
Blz. 194
Inleiding
-
Blz. 195
Belangrijkste ontwikkelingen in het boekjaar
-
Blz. 196
Visie en beleidsvoornemen deelnemingen
-
Blz. 197
Interpretatie
-
Blz. 198
Regeling Grote Projecten
-
Blz. 199
Verloopoverzicht boekwaarde per Verbonden Partij
-
Blz. 200
7. § Grondbeleid
-
Blz. 201
Inleiding
-
Blz. 202
Beleid in relatie tot de in de begroting opgenomen programma’s
-
Blz. 203
Uitvoering van het beleid
-
Blz. 204
Boekwaarden en verwachte resultaten
-
Blz. 205
Toelichting op deze projecten
-
Blz. 206
Risico’s en risicoreserve
-
Blz. 207
8. § Openbaarheid
-
Blz. 208
Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 209
9. § Portfoliomanagement
-
Blz. 210
Portfoliomanagement
-
Blz. 211
Investeringsportefeuille
-
Blz. 212
Risicoprofiel
-
Blz. 213
Risicoreserve
-
Blz. 214
Portfolio samenstelling
-
Blz. 215
Rendement
-
Blz. 216
BBV-indicatoren
-
Blz. 217
BBV-indicatoren
-
Blz. 218
Kwaliteit oppervlaktewater
-
Blz. 219
CO2-emissie (bekende uitstoot gas, elektra, warmte, voertuigbrandstoffen)
-
Blz. 220
Energieneutraliteit
-
Blz. 221
Verworven en ingerichte nieuwe natuur
-
Blz. 222
Beheerde natuur
-
Blz. 223
Waardering OV
-
Blz. 224
Bruto regionaal product
-
Blz. 225
Werkgelegenheid
-
Blz. 226
Restauratievolume
-
Blz. 227
Preventief toezicht gemeenten
-
Blz. 228
Opkomst Provinciale verkiezingen
-
Blz. 229
Jaarrekening 2023
-
Blz. 230
Balans per 31-12-2023
-
Blz. 231
De provinciale balans
-
Blz. 232
Balans - Activa
-
Blz. 233
Balans - Passiva
-
Blz. 234
Toelichting op balans per 31-12-2023
-
Blz. 235
Vaste activa
-
Blz. 236
Vaste activa
-
Blz. 237
Immateriële vaste activa - totaaloverzicht
-
Blz. 238
Immateriële vaste activa - verloopoverzicht
-
Blz. 239
Bijdrage Tram Maastricht Hasselt
-
Blz. 240
Immateriële vaste activa - belangrijkste investeringen in bijdragen aan activa van derden
-
Blz. 241
Materiële vaste activa - totaaloverzicht
-
Blz. 242
Materiële vaste activa - investeringen met economisch nut
-
Blz. 243
Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met economisch nut
-
Blz. 244
Materiële vaste activa - investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 245
Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 246
Materiële vaste activa - belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 247
Materiële vaste activa - in erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 248
Financiële vaste activa - verloopoverzicht
-
Blz. 249
Financiële vaste activa - Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in 2023
-
Blz. 250
Financiële vaste activa - Leningen u/g aan deelnemingen in 2023
-
Blz. 251
Financiële vaste activa - Overige langlopende leningen u/g in 2023
-
Blz. 252
Vlottende activa
-
Blz. 253
Vlottende activa
-
Blz. 254
Voorraden - totaaloverzicht
-
Blz. 255
Voorraden - overige grondvoorraden
-
Blz. 256
Voorraden - in exploitatie genomen bouwgronden
-
Blz. 257
Voorraden - onderhanden werk ontwikkelopgave natuur
-
Blz. 258
Uitzettingen met looptijd < 1 jaar
-
Blz. 259
Liquide middelen - totaaloverzicht
-
Blz. 260
Liquide middelen - specificatie
-
Blz. 261
Overlopende activa - totaaloverzicht
-
Blz. 262
Overlopende activa - specificatie EU en Nederlandse overheidslichamen
-
Blz. 263
Overlopende activa - specificatie overig
-
Blz. 264
Vaste passiva
-
Blz. 265
Vaste passiva
-
Blz. 266
Eigen vermogen en jaarresultaat - totaaloverzicht
-
Blz. 267
Verloopoverzicht - reserves
-
Blz. 268
Toelichting reserves
-
Blz. 269
Mutaties voorzieningen
-
Blz. 270
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 271
Vaste schulden
-
Blz. 272
Vaste schulden - specificatie
-
Blz. 273
Vlottende passiva
-
Blz. 274
Vlottende passiva - totaaloverzicht
-
Blz. 275
Vlottende passiva - netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar
-
Blz. 276
Vlottende passiva - overlopende passiva
-
Blz. 277
Vlottende passiva - verplichtingen opgebouwd in begrotingsjaar
-
Blz. 278
Vlottende passiva - voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 279
Vlottende passiva - overige vooruitontvangen bedragen ten laste van volgende begrotingsjaren
-
Blz. 280
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 281
Inleiding
-
Blz. 282
Meerjarige contracten natuurbeheer
-
Blz. 283
Verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen
-
Blz. 284
Overige langlopende inkoopcontracten
-
Blz. 285
Meerjarige projectsubsidies >= 1,265 mln.
-
Blz. 286
Strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum
-
Blz. 287
Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL)
-
Blz. 288
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 289
Vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
-
Blz. 290
Inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Natuurbeschermingswet
-
Blz. 291
Baten en lasten 2023
-
Blz. 292
Overzicht baten en lasten 2023
-
Blz. 293
Interactieve programmarekening 2023
-
Blz. 294
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2023
-
Blz. 295
Voor- en nadelige verschillen in baten en lasten per programma: top 5
-
Blz. 296
Overzicht van baten en lasten 2023 in vergelijking met 2022
-
Blz. 297
Categorische verschillenanalyse
-
Blz. 298
Verschillenanalyse op basis van categorieën
-
Blz. 299
Belangrijkste afwijkingen ten opzichte van het begrote resultaat 2023
-
Blz. 300
Resultaateffecten per programma
-
Blz. 301
Resultaateffect reguliere middelen
-
Blz. 302
Personele lasten in begrotingsprogramma's
-
Blz. 303
Kapitaallasten
-
Blz. 304
Resultaat voorgaande dienstjaren
-
Blz. 305
Taakstelling coalitieakkoord
-
Blz. 306
Toevoeging reserves
-
Blz. 307
Aanwending reserves
-
Blz. 308
Structureel evenwicht
-
Blz. 309
Structureel evenwicht van de jaarrekening
-
Blz. 310
Specificatie van incidentele baten en lasten
-
Blz. 311
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 312
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 313
Verklaring college
-
Blz. 314
Overige verplichte rapportages
-
Blz. 315
Wet normering topinkomens
-
Blz. 316
Wet normering topinkomens
-
Blz. 317
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 318
Geen relevante gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 319
Verantwoording Specifieke uitkeringen 2023 (Single information - Single audit)
-
Blz. 320
Betekenis Single information Single audit (SiSa)
-
Blz. 321
SiSa - Bijlage
-
Blz. 322
Uitvoeringsinformatie 2023
-
Blz. 323
Uitvoeringinformatie voor derden (IV3)
-
Blz. 324
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 325
Algemene grondslagen voor het opstellen van de Jaarrekening
-
Blz. 326
Balansgrondslagen
-
Blz. 327
Rechtmatigheid
-
Blz. 328
Bestuurlijke intenties vastgoed in verband met waardering op de provinciale balans
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap