5.1.3. Milieu: een veilige en gezonde leefomgeving
Omschrijving
Door de uitvoering van onze wettelijke taken op het gebied van milieu, evenals het meewegen van milieu bij eigen plannen en projecten, hebben wij gezorgd dat de wettelijke grenswaarden op de verschillende milieudomeinen worden gerespecteerd. Wij hebben door de luchtmonitoring gegevens over de luchtkwaliteit in Limburg. Door de ingezette herijking van het luchtmeetnet zullen de gegevens over de luchtkwaliteit naar de toekomst toe een diepgaander inzicht geven.
Samenvatting
De onder 5.1.3 genoemde resultaten zien op de bescherming en bevordering van de leefomgevingskwaliteit. Deze resultaten vertalen niet direct in een voor de Limburger merkbare verbetering van zijn leefomgeving in zijn dagelijkse leven. De genoemde resultaten zorgen ervoor, dat nieuwe initiatieven geen onacceptabele aantasting van de leefomgeving veroorzaken. Met een verkenning naar de mogelijkheden van verbetering van de leefomgeving kan op lange termijn door ingrepen de leefomgeving van de Limburger (verder) worden verbeterd. Voorts wordt door monitoring van de leefomgeving inzicht verkregen in de huidige staat van die leefomgeving.
Kwaliteit
Wij hebben in 2023 ondersteund en advies gegeven over de milieueffecten van onze eigen plannen en projecten; zoals het programma MAA, programma Chemelot, LPLG, het PIP proefdraaien MAA en energie-infraprojecten.
Wij hebben in 2023 onze wettelijke taken in het kader van milieu- en omgevingseffecten van plannen en projecten, waarvoor de Provincie adviseur of bevoegd gezag is, uitgevoerd; zoals op de basis van o.a. de Wet milieubeheer, Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht, Wet geluidhinder en de Wet ruimtelijke ordening.
Wij hebben in 2023 de luchtkwaliteit op basis van metingen en berekeningen gemonitord; de RUDZL meet voor ons dagelijks de hoeveelheid Ozon (O3), Zwarte rook/Roet (BC) en Vluchtige organische componenten (VOC), Fijnstof (PM10 en PM2.5) en Stikstofdioxide (NO2) en rapporteert aan het luchtmeetnet. De gegevens van alle meetstations zijn terug te vinden op www.luchtmeetnet-limburg.nl en www.luchtmeetnet.nl.
Wij hebben in 2023 een opdracht aan de RUDZL verstrekt voor het herijken en actualiseren van het luchtmeetnet, dit als uitwerking van onze deelname aan het Schone Lucht Akkoord alsook n.a.v. de recente adviezen van de Gezondheidsraad en de WHO; op 23 juni 2023 is de opdracht aan de RUDZL gezonden.
We hebben in 2023 een verkenning laten uitvoeren naar concretiserend milieubeleid met het oog op het verbeteren van de leefomgeving in Limburg.
We hebben in 2023 een concept Beleidskader nieuwe energie & schoon leefmilieu opgesteld met daarin een vijftal uitgangspunten voor de uitvoering van de milieutaken.
De evaluatie van het Actieplan Omgevingslawaai Provinciale wegen 2019-2023 is doorgeschoven naar q1 van 2024.
De kwaliteit van advisering, ontwikkeling van producten en uitvoeren van activiteiten wordt bepaald door afdoende kennis en kunde van beschikbaar personeel. Door de inzet van kennis te prioriteren op basis van urgentie en impact van verschillende projecten en programma’s voldeed de advisering over projecten en de uitgevoerde activiteiten - ondanks een beperkte bezetting - aan de eisen die in de wet zijn gesteld.
Door een meer strategische en integrale benadering van de verkenning naar concretiserend milieubeleid is er gefocust op een hoger abstractieniveau en zijn uitgangspunten voor milieubeleid en uitvoering van kerntaken geformuleerd in plaats van bijvoorbeeld losse sets aan beleidsregels op verschillende milieuthema’s. Dit zorgt op termijn voor meer kwaliteit en voor nu voor minder aantallen concrete producten.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
In 2023 is niet gestart is met de evaluatie van het Actieplan Omgevingslawaai Provinciale wegen 2019-2023. Het niet starten van de evaluatie is enerzijds te wijten aan het ontbreken van de handreiking van het ministerie van I&W (deze is vertraagd) en anderzijds aan de prioritering van projecten die om specialistische inzet op het gebied van geluid vroegen in 2023.
De advisering over projecten, ontwikkelen van producten en uitvoering van activiteiten (anders dan de evaluatie van het Actieplan Omgevingslawaai Provinciale wegen 2019-2023) hebben plaatsgevonden binnen de wettelijke dan wel afgesproken tijdsperiode. De projecten, producten en activiteiten die een deadline kennen na 2023 liggen op schema.
Tijd (indicator)
Geld
Voor de uitvoering van dit product zijn de lasten begroot op € 0,97 mln. en de baten op € 0,68 mln. De werkelijke realisatie bedraagt € 0,26 mln. aan lasten en € 0,25 mln. aan baten, waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 1,14 mln. (€ 0,71 mln. lasten en € 0,43 mln. baten). Dit verschil wordt met name veroorzaakt door:
- Beperkte declaratie (gemaakte kosten) door de RUDZL voor de uitvoering van de opdracht van de herijking van het luchtmeetnet (mede gefinancierd door het Rijk (SPUK). Deze opdracht is medio 2023 verleend en heeft een looptijd tot en met eind 2026. De kosten worden over deze gehele periode gemaakt. In 2023 is door de RUDZL gestart met de uitvoering hiervan door middel van aankoop van meetapparatuur en het organiseren van een tweetal nieuwe meetlocaties. Bij het organiseren van de tweetal nieuwe meetlocaties ervaart de RUDZL door externe factoren strubbelingen (zoals afvallen van meetlocaties na onderzoek). Op dit moment is er nog geen sprake van uitloop van het project ten opzichte van de opdracht zoals aan de RUDZL is verleend/waarvoor SPUK is ontvangen. Derhalve worden de niet-bestede middelen € 0,43 mln. inclusief de bijdrage van het Rijk overgeheveld naar 2024;
- De voorbereiding van het opstellen van het concretiserend milieubeleid. Medio 2023 is hiervoor een opdracht aan een externe partij gegund, die een verkenning naar concretiserend milieubeleid heeft uitgevoerd en conform planning en afspraak opgeleverd. Het proces van de verkenning bracht ambtelijk en bestuurlijk scherpte aan in het denken over concretiserend milieubeleid, alsook inzicht in hoe te komen tot integraal milieubeleid. Daarnaast is met het opstellen van het beleidskader Nieuwe energie & Schoon leefmilieu door GS de uitgangspunten voor milieubeleid uitgewerkt. Dat betekent dat de afwegingen op een visie niveau hebben plaatsgevonden en nog niet zijn vertaald in ((externe onderzoeken) naar mogelijkheden of voorstellen van concreet milieubeleid. Daardoor zijn er nog beperkt kosten gemaakt in 2023 voor het onderzoeken dan wel opstellen van concretiserend milieubeleid. Derhalve worden de niet-bestede middelen € 0,11 mln. overgeboekt naar 2024;
- In 2023 heeft zich de toevalligheid voor gedaan dat er maar zeer beperkt expertise of onderzoek door externen hoefde te worden ingehuurd.
De niet-bestede middelen, zowel de lasten als de baten, worden overgeboekt naar 2024.