Omschrijving

De Provincie Limburg is als eigenaar van haar weginfrastructuur wettelijk verantwoordelijk voor beheer en onderhoud hiervan. Globaal betreft het 450 km weg (inclusief naastgelegen voorzieningen). Met het kwaliteitsniveau Basis (conform Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen Provincie Limburg 2020) is een goed functionerend provinciaal (wegen)netwerk gerealiseerd en is het risico op het ontstaan van achterstallig onderhoud beheerst (zie ook verplichte paragraaf 'Onderhoud Kapitaalgoederen').

Samenvatting

Met het kwaliteitsniveau Basis (conform Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen Provincie Limburg 2020) is een goed functionerend provinciaal (wegen)netwerk gerealiseerd en is het risico op het ontstaan van achterstallig onderhoud beheerst.

Kwaliteit

In 2023 zijn op ongeveer 20 provinciale wegen onderhoudswerkzaamheden verricht (o.a. provinciale weg Valkenburg-Nuth-Heerlen N298 km 10,35 – km 11,15, provinciale weg Venlo – Weert N275 km 8,5 – km 9,6, provinciale weg Born – Millen 11,8 – 14,4, provinciale weg N276 Brunssum – Sittard km 19,0 – 19,9).  De onderhoudswerkzaamheden betroffen niet alleen vervanging van asfalt, maar ook van wegmeubilair (o.a. lantaarnpalen, afschermingscontructies, markeringen, verkeersborden e.d.). Vanwege met name de extreme prijsstijgingen is binnen het taakstellend budget niet al het onderhoud uitgevoerd dat nodig was om de wegen op iedere locatie op mimimaal kwaliteitsniveau Basis te borgen. In 2023 was hierdoor sprake van kleinschalig achterstallig onderhoud (met andere woorden: zijn er wegvakken die onderhouden hadden moeten worden omdat het risico op calamiteiten zijnde gaten, scheuren en rafeling  in de weg groter wordt, en die nu vaker met kleinschaliger onderhoud worden veilig gesteld.). Met de vaststelling van de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024 – 2027 wordt dit ingelopen. Op de uitgevoerde trajecten is het kwaliteitsniveau BASIS weer voor jarenlang geborgd.

Kwaliteit (indicator)

O

Tijd

Alle in 2023 uitgevoerde onderhoudsprojecten zijn binnen planning uitgevoerd.

Tijd (indicator)

G

Geld

Voor de uitvoering van het product Weginfra zijn de lasten begroot op € 20,85 mln.  De werkelijke realisatie bedraagt € 21,28 mln. waardoor er een nadelig verschil ontstaat van € 0,43 mln. Dit wordt veroorzaakt door de hogere kosten voor verhardingen van provinciale wegen.  Deze overschrijding wordt deels gecompenseerd door de hogere baten (€ 0,16 mln.). Het resterende bedrag (€ 0,27 mln.) komt ten laste van het resultaat.

Geld (indicator)

R