3.1.2. Railagenda: versterken positie spoor als drager van OV
Omschrijving
Met de Limburgse railagenda wordt een optimale aansluiting van het regionale railnet op de (inter-)nationale railverbindingen beoogd. Hiermee wordt de positie van het spoor als drager van het OV versterkt. In 2023 zijn verdere stappen gezet in de railprojecten:De Maaslijn
In 2023 zijn de werkzaamheden voor de Maaslijn aanbesteed en gegund aan aannemer Swietelsky Rail Benelux. Daarmee is een belangrijke stap naar daadwerkelijke realisatie van het project gezet.
De uitvoering van moties 2951 en 2987, welke door Provinciale Staten op 19 december 2022 en 29 september 2023 zijn aangenomen (Maaslijn Rijksproject, meerkosten t.l.v. Rijk, en overdracht van project), hebben nog niet geleid tot nieuwe danwel bijgestelde afspraken met het Rijk.
Verbetering veiligheid van de spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo
De werkzaamheden aan de Vierpaardjes zijn in 2023 in uitvoering genomen. ProRail realiseert de benodigde aanpassingen aan de spoorwegovergang/onderdoorgang, en vervolgens zal gemeente Venlo de openbare ruimte en infrastructuur inrichten.
Spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf, inclusief Heerlen West
De spoorverdubbeling tussen station Heerlen en station Landgraaf is in 2022 gerealiseerd. Door deze spoorverdubbeling is het mogelijk één trein per uur meer te laten rijden tussen Heerlen en Herzogenrath, waardoor het mogelijk is om vanuit Heerlen naar Aken vice versa ieder half uur met de trein te kunnen rijden.
Als gevolg van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is het nodig om de westzijde van het emplacement van station Heerlen aan te passen. Het doorvoeren van deze aanpassing van Heerlen West staat gepland voor eind 2025 / begin 2026.
Met het gereedkomen van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf zal medio 2024 de definitieve afhandeling van de toegezegde Europese CEF-subsidie worden gedaan.
De spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is randvoorwaardelijk voor een toekomstige IC-verbinding tussen Eindhoven en Aken.
Beheer en onderhoud van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Als eigenaar van de spoorlijn (ZLSM) tussen Schin op Geul en Kerkrade hebben wij in 2023 in beeld gebracht welke beheerwerkzaamheden er na 2024 nodig zijn om te voldoen aan de spoorveiligheid.
Gebruik railinfrastructuur
• Samen met het Rijk, de Belgische overheid en de vervoersautoriteiten is het doorrijden van de Drielandentrein naar Luik verder voorbereid. Naar verwachting zal dit medio 2024 leiden tot ingebruikname van deze verbinding.
• We hebben bij het Rijk blijvend aandacht gevraagd voor de treinverbinding Weert - Hamont (- Antwerpen). Er zijn op dit vlak geen nieuwe afspraken met het Rijk gemaakt.
Samenvatting
De Maaslijn is aanbesteed, en het project Vierpaardjes Venlo is in uitvoering. De beoogde start van de Drielandentrein naar Luik is in 2023 verder voorbereid.
Kwaliteit
In 2023 zijn verdere stappen gezet bij de railprojecten Maaslijn, Spoorwegovergang Vierpaardjes en ZLSM. De werkzaamheden voor de Maaslijn zijn gegund aan een aannemer, en de werkzaamheden aan de Vierpaardjes zijn in uitvoering genomen.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
Bij de realisatie van het project opwaardering Maaslijn zal de relatie goed bewaakt worden tussen de concessie en het infraproject. Het infraproject Maaslijn is volgens de vastgestelde planning eind 2027 gereed.
ProRail realiseert de benodigde aanpassingen aan de spoorwegovergang Vierpaardjes. Het project zal in 2025 gereed zijn.
De Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf is in 2022 gerealiseerd.
Tijd (indicator)
Geld
Voor de uitvoering van het product Railagenda zijn de lasten begroot op € 4,41 mln. De werkelijke realisatie bedraagt € 0,44 mln. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 3,97 mln. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een reservering voor Inframaatregelen Weert-Hamont en een kleine overschrijding in de kosten voor de aansprakelijkheidsverzekering van ZLSM. In een bestuurlijk overleg in 2023 is het bedrag voor Inframaatregelen Weert-Hamont nogmaals bevestigd. Het bedrag is verbonden aan een verplichting die de gemeente Weert is aangegaan en komt pas beschikbaar als het Rijk een realisatiebeslissing heeft genomen. Deze beslissing wordt niet eerder verwacht dan in 2025. De middelen moeten hiervoor behouden blijven en worden overgeboekt naar 2027.