Omschrijving

Het Ontwikkelplan Openbaar Vervoer Limburg, vastgesteld als beleidskader openbaar vervoer op 1 februari 2022, is een vertaling van de ambities uit de mobiliteitsvisie 2040, landelijke toekomstbeeld OV, de Limburgse openbaar vervoer concessie, mobiliteitsplan en het collegeprogramma. Dit plan dient als leidraad en startpunt voor de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk Limburgs openbaar vervoernetwerk dat de reiziger ook in de toekomst goed zal bedienen. In overleg met alle partners (zoals gemeentes, Arriva, NS, ProRail, gebruikers, etc.) streven wij naar een toekomstbestendig, betrouwbaar en effectief OV. Daarbij houden we in het Ontwikkelplan rekening met trends en ontwikkelingen, inclusief de impact van Covid-19, en proberen we in te spelen op veranderingen in de Limburgse samenleving. Daarnaast creëert het Ontwikkelplan samenhang tussen bestaande OV-projecten en ambities en biedt het ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën. Ook de ruimtelijke en duurzaamheidsvraagstukken staan in het middelpunt van de belangstelling.

Onze mobiliteitsbehoefte en -gedrag is als gevolg van COVID-19 veranderd. De verwachting was dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer pas in 2025 op hetzelfde niveau zou liggen als voor Covid. Inmiddels weten we dat het reisgedrag structureel veranderd is, en er rekening moet worden gehouden met een 'nieuwe realiteit' van gewijzigde reizigersaantallen en -stromen. Samen met Arriva hebben we aan de hand van bouwstenen uit het Transitieprogramma invulling gegeven aan het herstel, waarbij uitwerking en implementatie van maatregelen zo veel mogelijk heeft plaatsgevonden via de reguliere processen (zoals dienstregelingswijzigingen). 

In 2023 hebben we ingezet op de volgende ontwikkelingen:

  • het openbaar vervoer van (over)morgen waaraan we onder andere via het Toekomstbeeld OV 2040 werken;
  • het verbeteren van de grensoverschrijdende verbindingen voor openbaar vervoer (zowel trein als bus);
  • het doorontwikkelen van de pilot MaaS (Mobility as a Service);
  • het ontwikkelen van knooppunten;
  • de verdere verkenning naar en mogelijke introductie van deel(fiets)systemen;
  • de doorontwikkeling van vraaggestuurde mobiliteitsdiensten zoals de Wensbus;
  • het ontwikkelen van nieuwe proposities voor ticketing, ook gericht op de nieuwe vorm van betalen binnen openbaar vervoer.

Arriva is in 2023 geconfronteerd met veel rituitval als gevolg van hoog ziekteverzuim (oorzaak naweeën COVID) en personeelstekort. Dit leidde voor de (Limburgse) reiziger tot een onbetrouwbare dienstregeling.

Rol provincie: bevoegd gezag, toetser, financier, partner

Samenvatting

Samen met Arriva hebben we aan de hand van bouwstenen uit het Transitieprogramma invulling gegeven aan het herstel, waarbij uitwerking en implementatie van maatregelen zo veel mogelijk heeft plaatsgevonden via de reguliere processen.

Kwaliteit

Arriva is in 2023 geconfronteerd met veel rituitval als gevolg van hoog ziekteverzuim (oorzaak naweeën COVID) en personeelstekort. Dit leidde voor de reiziger tot een onbetrouwbare dienstregeling.

Kwaliteit (indicator)

O

Tijd

De OV-concessie is een continu proces waaraan jaarlijks invulling wordt gegeven. 

Tijd (indicator)

G

Geld

Voor de uitvoering van  het product Openbaar vervoer en concessiemanagement zijn de lasten begroot op € 76,51 mln.  De werkelijke realisatie bedraagt € 73,33 mln. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 3,18 mln. Dit wordt vooral veroorzaakt door:

  • Subsidie voor Herinrichting Stationsomgeving Venray (€ 1,95 mln.);
  • Procesmiddelen concessieverlening (€ 0,35 mln.);
  • Nadere subsidieregels Wensbus (€ 0,39 mln.);
  • Pilot Mobility as a Service (MaaS) (€ 0,27 mln.).

Een deel van deze middelen moet behouden blijven en worden overgeboekt naar 2024 om aan alle betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.

Geld (indicator)

O