Omschrijving

Wij gaven uitvoering aan de Sociale Agenda vastgesteld op 7 februari 2020 door Provinciale Staten, waarbij we bewezen interventies met meetbare resultaten ondersteunden en waarbij we verantwoordelijke partijen in hun kracht hebben gezet. Dit deden we vanuit vier programmalijnen met ondersteuning en samenwerking met de organisaties uit de provinciale sociale basisinfrastructuur.

De vier programmalijnen (producten) waren:

  1. Opgroeien en ontplooien
  2. Kans op ontwikkeling en werk
  3. Vitaal meedoen
  4. Vitale gemeenschappen

We werkten hierbij overkoepelend, bovenregionaal en provinciaal en vanuit samenhang met de opgave uit het fysieke en het economische domein. Hierbij hadden we geen wettelijke taken binnen het Sociale Domein en hebben we ingezet op partnerschap, waarbij we vanuit de Sociale Agenda konden ondersteunen, helpen en richting geven.

Rol provincie: ondersteuner, subsidiënt, financier, partner, verbinder

Samenvatting

De eerste sociale agenda 2016-2019 was er vooral opgericht om een beweging op gang te brengen waarbij qua gezondheidsachterstand een trendbreuk te zien is. Hiervoor lag de nadruk erop om via de experimenteerregling projecten uit te voeren. Bij de tweede sociale agenda 2020-2023 zijn vooral een aantal bewezen interventies opgeschaald en verduurzaamd. De in het uitvoeringsprogramma sociale agenda 2020-2023 genoemde doelen zijn nagenoeg gerealiseerd (zie ook toelichting bij het onderdeel Tijd). 

Hieronder worden een drietal initiatieven toegelicht inclusief de in 2023 behaalde targets:

Gezonde Basisschool:
Scholen die werken volgens het Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT)-concept richten zich op het terugdringen van gezondheidsproblemen waarmee kinderen in Limburg kampen. Op dit moment zijn er 30 basisscholen die werken conform het GBT-concept. 22 hiervan liggen in Zuid-Limburg, 8 in Noord-Limburg. In Midden-Limburg zijn er (nog) geen GBT-scholen, wel vinden hier verkennende gesprekken plaats. 
 
Handle with Care:
Handle with Care 2.0. is een samenwerking tussen Veilig Thuis, leerplicht en scholen en heeft als doel om kinderen van 4 tot 12 jaar, die getuige zijn van huiselijk geweld, snel van sociale steun op school te voorzien. Deze steun is belangrijk om de korte- en langetermijneffecten van deze ervaring te verminderen. Op 6 juli 2023 is deze werkwijze ingevoerd in Parkstad (75 scholen en bijna 18.000 leerlingen) en op 5 oktober 2023 is deze werkwijze ingevoerd in Maastricht-Heuvelland en de Westelijke Mijnstreek (85 scholen en bijna 18.500 leerlingen). Daarmee is de werkwijze nu in heel Zuid-Limburg geïmplementeerd. Opschaling naar Noord- en Midden-Limburg is onderdeel van het nieuwe beleidskader Samen leven & Bestaanszekerheid.
 
Nu Niet Zwanger:
Nu Niet Zwanger biedt hulpverleners concrete middelen om hun cliënten (vrouw én man) in een open en eerlijk gesprek te laten nadenken over hun kinderwens, seksualiteit en anticonceptie. Door dit gesprek kunnen meer cliënten een bewuste keuze maken over hun zwangerschap. Op basis van de meest recente voortgangsrapportages Kansrijke Start Noord- en Midden-Limburg (augustus 2023) en Zuid-Limburg (mei 2023) blijkt dat minimaal 660 cliënten het Nu Niet Zwanger-traject gevolgd hebben. Het gaat hier om een totaalaantal, inclusief voorgaande jaren. Daarnaast is structurele borging van het project in de begroting van GGD Zuid-Limburg gerealiseerd, waarmee het ook na de projectperiode en zonder provinciale subsidie beschikbaar blijft voor de doelgroep. In Noord- en Midden-Limburg wordt nog aan de borging gewerkt. 

Daarnaast is in 2023 ook uitvoering gegeven aan de Beleidsbrief Integratie. De Beleidsbrief Integratie ziet voornamelijk op een rol van Provincie Limburg op procesniveau, in het aanjagen, initiëren, faciliteren van en deelnemen aan gezamenlijke overleggen met betrokken partijen, op lokaal, regionaal en rijksniveau. In 2023 is met name ingezet op de ondersteuning van de Limburgse Regietafel bij de asielopgave en de Stuurgroep Internationale Werknemers Limburg bij de uitvoering van de Visie Internationale Werknemers. Daarnaast is een subsidie verleend voor de inhuur van een projectleider ten behoeve van een hernieuwde subsidieaanvraag bij het Rijk voor het project Nieuwe Limburgers in de Zorg. Ook is subsidie verleend aan een tweetal projecten ten behoeve van de zichtbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI’s  in het kader van Gewijzigd Amendement 50: Behoud middelen voor Limburg Regenboogprovincie. Vanuit de uitvoering van het Gewijzigd Amendement 52: Nederlandse taal en armoede hebben wij zeven projecten, gericht op het onderdeel Nederlandse taal, ondersteund. Vanuit het onderdeel armoede hebben we elf projecten ondersteund. Dit is inclusief twee projecten die ook in samenspraak met de aanpak van laaggeletterdheid zijn opgezet.

Kwaliteit

In de Sociale Agenda waren hoofddoelen geformuleerd die een merkbaar resultaat hebben bij de burger en op het inlopen van de gezondheidsachterstanden (effect). Deze hoofddoelen waren gericht op de ondersteuning van initiatieven zoals Kansrijke Start, Gezonde Basisschool van de Toekomst, vergroten van leerwerkplekken, het terugdringen van het aantal NEET-jongeren (Not in Employment, Education or Training), borgen van het gedachtegoed van Positieve Gezondheid, de inzet van Community building en de aanpak in lage SES-wijken (Sociaal en Economische Status). De genoemde targets bij deze hoofddoelen hebben we bereikt in 2023 en hebben hiermee ook bijgedragen aan het inlopen van de gezondheidsachterstanden in Limburg. Gekoppeld aan de uitvoering van de Sociale Agenda en de Beleidsbrief Integratie hebben we ingezet op het realiseren van gewijzigd amendement 52 Nederlandse taal en armoede. Vanuit de Beleidsbrief Integratie is tevens ingezet op gewijzigd amendement 50 Behoud middelen voor Limburg Regenboogprovincie.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

De specifieke doelen opgenomen in de Sociale Agenda 2019-2023 zijn behaald met uitzondering van:
•    Het realiseren van de 758 leerwerkplekken voor NEET-jongeren in samenwerking met de 2 Limburgse RMC-regio’s, VSV-programma’s en gemeenten. Deze loopt nog door in 2024.
•    De projecten met betrekking tot de M@ZL-knooppunten zijn in uitvoering. 

Tijd (indicator)

O

Geld

Voor de uitvoering van het product Sociale Agenda en Zorg zijn de lasten begroot op € 15,65 mln.  De werkelijke realisatie bedraagt € 12,32 mln. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 3,33 mln.  Dit wordt met name veroorzaakt door: 

  • Fasering lastneming meerjarige projectsubsidies totaal € 1,60 mln. waaronder het project wijkenaanpak Vastenavondkamp Venlo en investeringsagenda Noord-Limburg;
  • Onderuitputting amendement 52 Nederlandse taal en armoede € 0,31 mln.;
  • Onderuitputting amendement 50 Behoud middelen voor Limburg Regenboogprovincie € 0,32 mln.;
  • Onderuitputting beleidsbrief integratie € 0,31 mln. als gevolg van het feit dat een aantal projecten waarvan de subsidieverlening voorzien was in 2023, deze pas aangevraagd worden in 2024;
  • Onderuitputting van het uitvoeringskader sociale agenda lijn 1 Opgroeien en ontplooien € 0,39 mln. als gevolg van het feit dat een aantal projecten waarvan de subsidieverlening voorzien was in 2023, deze pas beschikt worden in 2024.

Geld (indicator)

O