1.2.1. Toerisme en recreatie: innovatieondersteuning
Omschrijving
Toerisme en recreatie zijn belangrijk voor de Limburgse economie en ons leef- en vestigingsklimaat. We willen dat de sector een bijdrage levert aan onze twee economische missies en streven daarbij naar een bovenregionale aanpak. We onderscheiden bij die aanpak drie actielijnen zoals opgenomen in het Missiegedreven Economisch Beleidskader thema 5 Toerisme & Recreatie:
1. Strategisch ondernemerschap
2. Bruisend ecosysteem
3. Vakmanschap op peil
Dit product heeft verbinding met de volgende producten Acquisitie en LIOF 1.1.1., MKB, Logistiek en industrie 1.1.2., Regiodeal en Investeringsagenda Noord-Limburg 1.2.3., Arbeidsmarkt 1.3.1. en Onderwijs 1.3.2.
Rol Provincie: ondersteuner, procesmanager, subsidiënt, financier, partner
Samenvatting
We hebben ondernemers in de toeristische sector met diverse instrumenten vanuit LIOF ondersteund om te innoveren en naar hun toekomstsperspectief te kijken vanuit de verschillende transitiethema’s om zo aantrekkelijk te blijven.
De Provincie heeft tevens geparticipeerd in de landelijke actie-agenda Vakantieparken en gemeenten gestimuleerd met deze instrumenten in hun aanpak aan de slag te gaan. Resultaat van de aanpak is dat de inwoners van Limburg meer kunnen profiteren van de positieve economische effecten van goed functionerende vakantieparken in Limburg en overlast wordt bestreden.
Om verder te bouwen aan een bruisend ecosysteem, hebben we ondernemers en beleidsmakers samengebracht tijdens een goed bezochte leisureconferentie in 2022 om elkaar verder te informeren en inspireren rondom te transitiethema’s en kansen in de cross-sectorale samenwerking.
Samen met Wandelnet, het Landelijk Fietsplatform en de regionale routebureaus is geïnvesteerd in een kwalitatieve en veilige wandel- en fietsinfrastructuur die aansluit bij de wensen van onze inwoners en toeristen.
De samenwerkende VVV’s in Limburg hebben in opdracht van de Provincie Limburg diverse naamsbekendheidcampagnes gevoerd in Duitsland, België en Nederland en daarmee de InLimburg strategie verder uitgerold en verstevigd. Hierbij is samengewerkt met Belgisch Limburg om capaciteit te versterken en de economische impact van inspanningen te vergroten. Extra campagnes zijn ingezet ter ondersteuning van de door de watersnood getroffen ondernemers in de toeristisch-recreatieve sector. Vanaf 1 januari 2024 zijn de Limburgse marketingorganisaties samen eigenaar geworden van InLimburg.
Via de ecosystemen van de Brightlands Campussen wilden en willen we inzetten op meer zakelijke bijeenkomsten en congressen. In 2019 is hiertoe een pilot gedaan samen met het Venlo Convention Bureau. Op basis van de evaluatie van deze pilot wordt een businesscase voor de doorontwikkeling naar een Limburg-breed Convention Bureau opgesteld.
Kwaliteit
- Strategisch ondernemerschap: De innovatieondersteuning van de sector is via het programma Limburg Toerisme (LIOF) voortgezet en verlengd tot 2025. Specifiek voor de verblijfsrecreatie is onder regie van de gemeenten de inzet van de vitaliteitsmanager gecontinueerd, waarbij bedrijven gestimuleerd zijn een plan voor de toekomst te maken om hun bedrijf toeristisch aantrekkelijk te houden. Een ander ingezet instrument is financiële steun voor innovatieprojecten van startups, scale-ups en mkb bedrijven gevestigd in Limburg en actief binnen de sector toerisme & recreatie.
- Bruisend ecosysteem:
- De uitvoering van de marketingstrategie in Limburg (door de Samenwerkende VVV's in Limburg) heeft vorm gekregen via een online platform en social media, en crossmedia-campagnes in Duitsland. De Provincie Limburg heeft opdracht verstrekt aan Stichting Samenwerkende VVV’s Limburg om diverse marketingcampagnes te ontwikkelen en uit te voeren op de Duitse markt, waarbij resultaatafspraken zijn gemonitord zijn via een online dashboard. Daarbij is tevens een samenwerking opgezet tussen de Nederlandse en Belgische toeristische marketingorganisatie. Door gezamenlijk Nederlands en Belgisch Limburg te promoten onder Duitse toeristen uit het regiogebied is de economische impact van inspanningen te vergroten. Extra campagnes zijn ingezet ter ondersteuning van de door de watersnood getroffen ondernemers in de toeristisch-recreatieve sector. Per 1 januari 2024 zijn de door de Provincie ontwikkelde communicatiekanalen voor InLimburg, waaronder de website, overgedragen aan de Stichting Samenwerkende VVV’s in Limburg.
- In samenwerking met Wandelnet, het Landelijk Fietsplatform en de regionale routebureaus blijven we wandelen en fietsen via goed onderhouden routestructuren stimuleren. De Provincie Limburg heeft aan Wandelnet en het Landelijk Fietsplatform een subsidie verleend voor o.a. versterking van de wandel- en fietsroutestructuren en verbetering van de kwaliteit hiervan, alsmede de het verstrekken van informatie en het verrichten van communicatie via hun communicatiekanalen. Een kwalitatief hoogstaande, veilige en aantrekkelijke infrastructuur van wandel- en fietsroutes biedt goede mogelijkheden aan inwoners en toeristen tot gezond bewegen, sporten en ontspannen in de eigen woon- of verblijfsomgeving. Daarbij is voortdurend gewerkt aan het in stand houden, verbeteren en ontsluiten van de recreatieve wandel- en fietsmogelijkheden, die aansluiten bij de veranderende wensen van gebruikers. De informatie over deze mogelijkheden is up to date gehouden en gepromoot via de communicatiekanalen van Wandelnet en het Landelijk Fietsplatform.
- Vakmanschap op peil: Onderwijsorganisaties en de branche hebben in 2022 aangegeven dat er geen behoefte is aan overleg over de personeelsvoorziening in de sector. We hebben de branche uitgedaagd om met een voorstel te komen voor het stimuleren van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, gericht op het opleiden en behouden van personeel in de toeristische en recreatieve sector. Dat is niet gebeurd.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
De looptijd van het Limburg Toerisme programma is op verzoek van LIOF verlengd tot 31 december 2025.
De uitvoering van de In Limburg-marketingstrategie loopt tot 31 december 2023.
De afspraken met Wandelnet en Landelijk Fietsplatform lopen tot 31 december 2023.
Tijd (indicator)
Geld
Voor de uitvoering van het product Toerisme en Recreatie zijn de lasten begroot op € 3,24 mln. De werkelijke realisatie bedraagt € 1,32 mln. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 1,93 mln. Dit overschot betreft een onderbesteding van het MEB thema toerisme en recreatie. Deze onderbesteding is het gevolg van onder meer de fasering van de meerjarige projectsubsidies zoals investeringsagenda Noord-Limburg € 1,27 mln. en Innovatieprogramma Limburg Vernieuwd € 0,46 mln.