Omschrijving

De luchthaven heeft ook in 2023 bijgedragen aan de economie in Limburg (vracht- en passagiersvervoer). Dit uitte zich in de bijdrage aan de werkgelegenheid in Limburg en regionaal–economisch toegevoegde waarde. Daarnaast was er sprake van samenwerking tussen bedrijfsleven op en rond de luchthaven en de onderwijssector, onder andere in het Aviation Competence Center. Maastricht Aachen Airport (MAA) is onderdeel van de nationale luchtinfrastructuur en na Schiphol de enige luchthaven in Nederland met een vrachtfunctie.

Per 1 september 2023 is Schiphol Nederland BV toegetreden tot NV HBLM. Per die datum zijn de Provincie voor 60% en Schiphol voor 40% aandeelhouders van NV HBLM. Op die datum is ook de governance van de luchthaven gewijzigd waardoor niet langer de Provincie maar NV HBLM aandeelhouder van MAA BV en MAABI BV is.

Rol provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer

Samenvatting

Kwaliteit

1. Een nader uitgewerkt en geïmplementeerd omgevingsfonds;
Najaar 2023 heeft de onafhankelijke kwartiermaker de Stichting Beheer Omgevingsfonds opgericht en is een start gemaakt met het inrichten van het fonds. De stichting zal voorjaar 2024 daadwerkelijk van start gaan als de verdere uitwerking van de maatregelen en projecten heeft plaatsgevonden. De toegezegde provinciale bijdrage zal voor het eerst in 2024 in de vorm van een subsidie worden verstrekt.

2. Uitgewerkte duurzaamheidsmaatregelen, met name de aanleg van zonneweiden en de verduurzaming van het vastgoed;
De luchthaven is in 2023 gestart met het opstellen van een plan van aanpak om te komen tot verduurzaming van de exploitatie van de luchthaven. De afronding wordt medio 2024 voorzien. Het plan richt zich op het bereiken van CO2 neutraal voor wat betreft grondoperatie in 2030 én het kunnen realiseren van de ambities voor wat betreft elektrisch vliegen als onderdeel van het businessplan.

3. Oplevering van de gerenoveerde start- en landingsbaan; 
In de eerste helft van 2023 is de start- en landingsbaan gerenoveerd. Door adequaat omgevingsmanagement is de overlast in de omgeving tot het minimum beperkt.

4. Een vastgesteld Provinciaal Inpassingplan (PIP) MAA proefdraaien;
In 2023 zijn de nadere kaders bepaald voor het PIP Proefdraaien, is de benodigde Wet natuurbescherming (Wnb)-vergunning door het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit in ontwerp ter inzage gelegd en is aansluitend ook het ontwerp PIP MAA Proefdraaien ter inzage gelegd, gecombineerd met het ontwerpbesluit Hogere grenswaarden Wet geluidhinder en de ontwerp Omgevingsvergunning activiteit Milieu. Deze laatste ontwerpvergunning valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Beek. Vaststelling van het PIP door PS is voorzien voor tweede helft 2024.

5. Uitgevoerde milieuonderzoeken ten behoeve van een aanvraag luchthavenbesluit;
In 2023 heeft de luchthaven de benodigde onderzoeken in het kader van de m.e.r.-beoordeling opgestart. De m.e.r.-beoordeling wordt uitgevoerd in het kader van de in 2024 in te dienen aanvraag Luchthavenbesluit. Het ministerie van Infrastructuur & Waterschap is het bevoegde gezag voor het Luchthavenbesluit. De luchthaven is de aanvrager. Besluitvorming ten aanzien van de m.e.r.-beoordeling zal medio 2024 plaatsvinden.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

De resultaten 1, 2, 4 en 5 worden verder uitgewerkt in 2024. 

Tijd (indicator)

O

Geld

Voor de uitvoering van Maastricht Aachen Airport zijn de lasten begroot op € 5,99 mln.  De werkelijke realisatie  bedraagt € 5,88. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 0,11 mln. De provinciale bijdrage ten behoeve van vortex schade van € 0,11 mln. was aanvankelijk voorzien in 2023, maar wordt in 2024 geëffectueerd samen met de implementatie van het omgevingsfonds.     

In 2023 zijn de baten op € 0,56 mln. begroot. De daadwerkelijke realisatie bedraagt € 3,85 mln. waardoor er een voordelig verschil ontstaat van € 3,29 mln. Dit voordelig verschil is het volg van: 

  • Restitutie van NEDAB-vergoeding € 1,97 mln. betreffende afrekening 'oude' concessie periode;
  • Dividend NV HBLM € 1,32 mln.

De restitutie NEDAB-vergoeding valt vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat. De dividend bijdrage wordt gestort in de risicoreserve SIS. Dit laatste is in lijn met statenbesluit van 16 december 2022 (Uitwerking transitie Maastricht Aachen Airport).

Geld (indicator)

G