7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Met het vaststellen van het Beleidskader 'Een bereikbaar en toegankelijk Limburg', de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en het Ontwikkelplan OV zijn de kaders voor dit begrotingsproduct vastgesteld. Met deze kaders leggen we de nadruk op onze wettelijke taken op het gebied van beheer en onderhoud van Provinciale infrastructuur en Openbaar Vervoer. 

In 2024 hebben we afspraken met Arriva gemaakt over de uitbreiding van het openbaar vervoer om de bereikbaarheid van Limburg te verbeteren.  Aandachtspunt hierbij blijft de betrouwbaarheid van de dienstregeling. In 2024 is positief besloten over Dal Vrij Limburg waarvan de uitrol in 2025 plaats zal vinden. Door onze onderhoudswerkzaamheden voldoet onze infrastructuur aan het kwaliteitsniveau 'Basis', zoals vastgesteld in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027. In 2024 is de samenwerking met de gemeenten verlengd voor de Verkeersactieve School. Ook zijn gedragsmaatregelen in 2024 uitgevoerd via de uitvoeringsorganisaties Zuid-Limburg Bereikbaar, Midden-Limburg Bereikbaar en Trendsportal. Tot slot hebben we in 2024 aanspraak gemaakt op Europese middelen voor de Limburgse binnenhavens en zijn er in het BO MIRT afspraken gemaakt over Rijkscofinanciering aan Limburgse mobiliteitsopgaven.

Onze inzet draagt daarmee bij aan een Bereikbaarder en Toegankelijk Limburg. Aandachtspunt hierbij blijft dat de impact van onze inspanningen grotendeels afhangt van andere factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het huidige Rijksbeleid ten aanzien van de verduurzaming van mobiliteit of de invloed van afleiding in het verkeer op de verkeersveiligheid. 

Nadere informatie over onze doelen, resultaten en ingezette middelen vindt u verder in deze programmaverantwoording.

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

Het vigerende beleidskader is het beleidskader 'Een bereikbaar en toegankelijk Limburg'. De 'Nota infrastructurele kapitaalgoederen 2024 - 2027' is gelijktijdig met het beleidskader vastgesteld. In lijn met het beleidskader is op 10 december 2024 het 'Ontwikkelplan OV' door het college van Gedeputeerde Staten vastgesteld. Dit betreft, net als de Nota infrastructurele kapitaalgoederen, het verdiepend beleid rondom onze wettelijke taken. 

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

Terug naar navigatie - 7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van mobiliteit en bereikbaarheid streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023;
  • in 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023;
  • in 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023;
  • in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023.

Liggen we op koers?

Wij liggen wel op koers, maar de impact van onze inspanningen hangt grotendeels ook af van andere factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het huidige Rijksbeleid ten aanzien van de verduurzaming van mobiliteit of de invloed van afleiding in het verkeer op de verkeersveiligheid. 

7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

Terug naar navigatie - 7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van het openbaar vervoer en wegbeheer streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023;
  • in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023;
  • in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023.
  • In 2027 voldoet het provinciale infrastructurele areaal aan het kwaliteitsniveau ‘Basis'

Liggen we op koers?

Voor het openbaar vervoer liggen we op koers. We zetten stappen om het openbaar vervoer betrouwbaarder (minder rituitval) te maken en werken aan structurele verbetering voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid ten opzichte van 2023.

7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

Terug naar navigatie - 7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van Limburg nationaal en internationaal verbinden streven we deze collegeperiode de doelstellingen zoals geformuleerd voor product 7.1. na. 

Liggen we op koers?

Wij liggen wel op koers, maar de impact van onze inspanningen hangt grotendeels ook af van andere factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het huidige Rijksbeleid ten aanzien van de verduurzaming van mobiliteit of de invloed van afleiding in het verkeer op de verkeersveiligheid. 

Wat heeft het ons gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het ons gekost?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de werkelijke uitgaven in 2024 € 194,61 mln. en dit is € 19,94 mln. lager dan gewijzigde begroting 2024. 

De belangrijkste oorzaken zijn:

  • de gefaseerde invoering van Dal Vrij Limburg (€ 6,99 mln.);
  • aanpassing van de te verwachten uitgaven van een aantal meerjarige projecten (€ 5,89 mln.); 
  • meerjarige afspraken met Rijk en gemeenten (€ 4,86 mln.);
  • aanpassing in de uitgaven van de Rhombusprojecten (binnenhavens) (€ 1,82 mln.).

Voor de verdere uitvoering van bestaand beleid wordt € 19,63 mln. overgeboekt naar 2025 e.v. via de overboekingsvoorstellen, zie hoofdstuk ‘Doorwerking naar begroting 2025-2028’.

Het exploitatieresultaat 2024 van dit programma bedraagt € 131,19 mln. Dat is € 10,43 mln. lager dan begroot.
De financiële afwijkingen tussen de begroting en de realisatie bij de verschillende producten zijn toegelicht bij "Wat gaan we daarvoor doen?", onderdeel ‘Geld’.

Bedragen x €1.000

Verbonden partijen inzake Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

In het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten (Coörperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A.) wordt gewerkt aan thema’s in het openbaar vervoer die door hun samenhang een landelijke aanpak behoeven. Hiertoe behoort enerzijds de kennisdeling en het op elkaar afstemmen van OV-beleid ten behoeve van de doorstroming (OV-netwerk) en anderzijds de standaardisatie en het openbaar beschikbaar stellen van OV-data ten behoeve van reisinformatie en betalen en tarieven (OV-data).