
7.3.1. Limburg nationaal en internationaal verbonden
In 2024 hebben we ingezet op de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg. Veelal gaat het om infrastructuur van derden (bijv. het Rijk) waar we als Provincie geen directe zeggenschap over hebben. Daarom is de indicator 'kwaliteit' oranje. Met name op het gebied van grensoverschrijdende spoorverbindingen hebben onze inspanningen nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
De indicator 'Geld' is oranje omdat niet alle middelen in 2024 gerealiseerd zijn. Het betreft Europese subsidie voor de Limburgse binnenhavens die niet in 2024 gerealiseerd is. Dit wordt o.a. veroorzaakt door vertraging vanwege een Raad van State uitspraak en scopeaanpassingen.
Rol Provincie: belangenbehartiger, subsidiënt
We hebben gewerkt aan de nationale en internationale bereikbaarheid van Limburg.
In 2024 heeft ProRail de verdere voorbereidingen getroffen voor de tijdige realisatie van de Maaslijn. Vanaf 30 juni 2024 rijdt de Drielandentrein naar Luik en Aken. Vanwege de betrouwbaarheid van het spoor en personeelstekort is deze verbinding (vooral richting Aken) nog niet betrouwbaar voor reizigers. Onze inspanningen op de intercity (Randstad)-Eindhoven-Heerlen-Aachen en Weert-Hamont-Antwerpen hebben nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Voor het knooppunt Zaarderheiken is in het BO MIRT 2024 afgesproken dat we het stikstof-vraagstuk in kaart brengen. Het Rijk spant zich dan in spoedig de maakbaarheidscapaciteit beschikbaar te stellen zodat de stappen naar realisatie worden gezet.
Op Zuid-Nederlandse schaal hebben we via de Programmaraad van SmartwayZ.NL een strategische tafel ingericht, waarin we samen met de Provincie Noord-Brabant en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) strategische vraagstukken bespreken. Denk hierbij aan de doorstroming op de A2 tussen Weert en Eindhoven.
Tot slot hebben we ingezet op de lobby voor de bereikbaarheid van Limburg over het water en hebben we ingezet op de uitbreiding van onze binnenhavens. Dit doen we via de samenwerking met de binnenhavens in Blueports. Hierover heeft de Gemeente Venlo in 2024 besloten een trekkersrol te zullen vervullen. In juli heeft de Provincie voor de vierde keer op rij een Europese subsidie ontvangen voor de Limburgse binnenhavens (Rhombus).
Voor de realisatie van bovengenoemde opgaven zijn we veelal afhankelijk van andere partijen, waaronder het Rijk. We voeren een stevige lobby richting Rijk en Europa om de projecten volgens planning te kunnen uitvoeren en afronden. Dit blijft een doorlopend proces.
Voor de uitvoering van product 7.3.1. Limburg nationaal en Internationaal verbonden zijn in 2024 de lasten begroot op € 7,57 mln. De werkelijke realisatie 2024 bedraagt € 5,75 mln. Hierdoor ontstaat er een voordelig verschil van € 1,82 mln. Dit verschil in 2024 heeft betrekking op Europese subsidies voor de Limburgse binnenhavens die niet in 2024 gerealiseerd is. Dit wordt o.a. veroorzaakt door vertraging vanwege een Raad van State uitspraak en scopeaanpassingen.
Om te voldoen aan onze verplichtingen en verdere uitvoering van bestaand beleid mogelijk te maken wordt € 1,82 mln. overgeboekt naar 2025 via de overboekingsvoorstellen.