
4. Nieuwe energie en leefmilieu
Nieuwe energie en leefmilieu
Terug naar navigatie - Nieuwe energie en leefmilieuEen Limburg dat vooruit wil, heeft een schoon en gezond leefmilieu nodig met een toekomstbestendige energievoorziening.
- Energie-infrastructuur & verduurzaming industrie (4.1.1.): in 2024 zijn de eerste concrete stappen gezet richting de aanpak voor de netcongestie door de uitvoering van verschillende activiteiten, waarbij ook is ingezet op lobby. Ook zijn wij gestart met het opzetten en uitvoeren van diverse ondersteuningsprogramma's voor de verduurzaming van bedrijventerreinen;
- Energie verduurzaming gebouwde omgeving, warmte & grootschalige opwek (4.1.2.): in 2024 hebben wij de eerste contouren van een Limburgse energiemaatschappij vorm gegeven en zijn wij aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een 'proof of concept' voor Warmtenet Zuid Limburg. Er is uitvoering gegeven aan de instructieregels voor zonneparken en er is een onderzoek gestart naar de potentie van zon-pv op tredes 1 t/m 3 van de zonneladder. In het kader van grootschalige opwek hebben wij diverse acties uitgevoerd om zo aansluiting te vinden bij het Rijk, en snel te kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen van het Rijksbeleid op het gebied van SMR's. We zijn verder gegaan met de voortzetting van het ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed en de opzet van het ontzorgingsprogramma bedrijfsmatig vastgoed is verkend;
- Gezonde leefomgeving (4.2.1.): in 2024 is uitvoering gegeven aan de wettelijke taken binnen de wettelijke/afgesproken termijn en budget. Daarnaast is de modulaire aanpak concretiserend milieubeleid vastgesteld en zijn de eerste acties uitgevoerd;
- VTH (4.2.2.): ook in 2024 hebben wij gewerkt aan het versterken van de VTH-keten waardoor de kwaliteit van de uitvoering van de provinciale bevoegd gezag rol verbeterd wordt. Dit hebben wij onder andere gedaan door te investeren in onze uitvoeringscapaciteit. Daarnaast was 2024 een jaar waarbij wij met zowel de oude als de nieuwe wetgeving (Omgevingswet) van doen hebben gehad. In Q4 2023 (net voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet) hebben wij buitengewoon veel vergunningaanvragen ontvangen. Deze vergunningaanvragen moesten in 2024 vanuit het oude regime worden afgehandeld. Door deze piek en door de korter geworden wettelijke termijnen onder de Omgevingswet zijn de termijnen niet altijd gehaald. Verder zijn in 2024 incidentele aanvullende middelen (€ 1,22 miljoen) beschikbaar gesteld aan de Omgevingsdienst Zuid-Limburg voor de uitvoering van onze opdracht.
Stand van zaken Moties en Amendementen
Er is uitvoering gegeven aan de Gewijzigde Motie 2944 Jenneskens c.s. inzake 'Energie en Einstein - realiseer de RES in overleg met Parkstad'. Motie is verwerkt in het beleidskader 'nieuwe energie en een schoon leefmilieu'. In RES verband is het RES bod continu onderwerp van gesprek waar we met de subregio’s Parkstad, Maastricht-Heuvelland en Westelijke Mijnstreek invulling aan trachten te geven, onder andere via zon-op-dak.
De 3e Gewijzigde Motie 2995 Jetten c.s. inzake 'Stimuleringsregeling verduurzaming MKB' is uitgevoerd. Er is invulling gegeven aan een stimuleringsregeling voor verduurzaming van het MKB met de totstandkoming van een kredietregeling. Wij hebben ons aangesloten bij de landelijke kredietregeling welke tot stand is gekomen vanuit een gezamenlijk initiatief van Qredits, het Ministerie van Economische Zaken, de ASN Bank en BNP Paribas. De Nederlandse overheid subsidieert de helft van de rentelasten voor de ondernemers. Zie MPH (GS DOC-00714078) van 12 november 2024.
De motie 3015 Berghorst c.s. inzake 'Onderzoek de gezondheidseffecten van Chemelot' is uitgevoerd. Naar aanleiding van onze brief heeft het Rijk Chemelot opgenomen in de verkenning door het RIVM naar gezondheidsrisico´s rond industriële clusters als onderdeel van de Actieagenda Industrie en omwonenden (zie mededeling portefeuillehouder van 6 februari 2024 (GS DOC-00608941) en 4 juni 2024 (GS DOC-00658408).
De Gewijzigde Motie 3016 Wolters c.s. inzake 'Isolatie versnellen' is uitgevoerd. In de MPH (GS DOC-00620241) van 19-3-2024 is een puntsgewijze terugkoppeling opgenomen per onderdeel op het bereikte effect.
De Motie vreemd 3037 Huizing inzake 'Symposium gezondheidseffecten Industriële windturbines' is uitgevoerd. Op 22 november 2024 heeft het Symposium plaatsgevonden, alle documenten en informatie over dit event kunt u hier terugvinden: https://www.limburg.nl/onderwerpen/energie-duurzaamheid/windenergie
De Gewijzigde Motie 3067 Blijlevens c.s. inzake 'Bescherm het Zuid-Limburgse landschap' is uitgevoerd. Aan de hand van de relevante kaders in 2024 is een toets uitgevoerd en geconcludeerd is dat het uitsluitingsgebied hierin geborgd is.
De 2e Gewijzigde Motie 3069 IJpelaar c.s. inzake 'Netcongestie in control' is uitgevoerd. Op 13 juni 2024 is de propositie ‘Limburgs bod voor een duurzaam Chemelot’ aangeboden aan toenmalige demissionair-minister Adriaansens van Economische Zaken (EZK), de formateur, de beoogd premier en de fracties in de Tweede Kamer. Zie MPH van 9-7-2024 (GS DOC-00672335).
De 4e Gewijzigde Motie 3070 Wesseling c.s. inzake 'creatieve oplossingen netcongestie' is uitgevoerd. Op 17 december 2024 zijn Provinciale Staten via een mededeling portefeuillehouder geïnformeerd (GS DOC-00729767). In deze mededeling wordt aangegeven dat onze aanpak zich met name richt op het (waar mogelijk) versnellen van ruimtelijke procedures, de aanpak via het rayonplanologie spoor, het verkennen van mogelijkheden voor grondoverdracht en het voeren van een actieve lobby.
De motie 3122 Wolters Gregorio c.s. inzake 'Geen Beaumix in Limburg' is uitgevoerd. De brieven, waarin wij een oproep hebben gedaan om met de groots mogelijke snelheid duidelijkheid te geven over eventuele aangescherpte richtlijnen voor de toepassing van secundaire bouwstoffen en met name voor bodemassen, zijn verstuurd aan de Minister van l&W, Directeur Rijkswaterstaat en alle gemeenten (zie MPH 29 oktober 2024 (DOC-00708878). In de reactiebrief van het Ministerie van lnfrastructuur en Waterstaat (zie MPH 4 februari 2025 (DOC-00741434) is aangegeven dat binnen de herijking van de bodemwet -en regelgeving invulling wordt gegeven aan de oproep. Wij hebben in 2024 nog geen vergunningaanvraag vanuit Rijkswaterstaat ontvangen in relatie tot het gebruik van AVI bodemassen, waaronder Beaumix, bij de verbreding van de A2. Conform toezegging 9554 zullen wij PS actief informeren over de uitkomst zodra GS over een dergelijke aanvraag een besluit hebben genomen.
Nadere informatie over onze doelen, resultaten en ingezette middelen vindt u verder in deze programmaverantwoording.
Ons beleidskader
Terug naar navigatie - Ons beleidskaderOp 12 april 2024 is het beleidskader ‘Nieuwe energie & schoon leefmilieu’ vastgesteld door Provinciale Staten.
Wat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?4.1. Nieuwe energie
Terug naar navigatie - 4.1. Nieuwe energieNieuwe energie
Vanuit de doelstelling(en) van ons beleidskader ontwikkelen wij beleid en initiatieven op het gebied van 'Energie-infrastructuur & Ruimtelijke Inbedding en Verduurzaming Industrie en bedrijventerreinen' (4.1.1.) en 'Verduurzaming Gebouwde omgeving & Warmte en Grootschalige opwek' (4.1.2.) om de leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie te borgen. Daarbij zetten wij ook in op efficiënt benutten van energie en CO2 reductie.
Liggen we op koers?
Wij liggen op koers voor wat betreft onze meerjarige doelstellingen, maar constateren dat er een aantal externe factoren randvoorwaardelijk en bepalend zijn voor het behalen hiervan. Onze invloed hierop is beperkt daar het bijvoorbeeld Rijksbeleid en de vertaling daarvan naar de uitvoering betreft, maar ook ruimtelijke beperkingen, wet- en regelgeving en een beperkte rol en invloed van de Provincie in bepaalde dossiers spelen hierin een rol. Onze inspanningen op dit moment zullen nog niet direct merkbaar zijn voor de Limburger aangezien processen, procedures en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven (zoals bijvoorbeeld de PEM) tijd kosten.
Op het gebied van Energie Infrastructuur en Ruimtelijke inbedding hebben we in 2024 de eerste stappen gezet in de aanpak van netcongestie waarbij onder andere is gekeken naar het versnellen van (ruimtelijke) procedures, de uitwerking van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat Limburg is gestart én we zijn begonnen met het voeren van een actieve lobby. Op het gebied van Verduurzaming Industrie en Bedrijventerreinen hebben in 2024 alle bedrijven met een energiebesparingsplicht een actueel energie onderzoeksrapport opgeleverd, zijn de trajecten met maatwerkbedrijven op Chemelot voortgezet, hebben diverse LEA sessies plaatsgevonden en is het programma Verduurzaming Bedrijventerreinen Limburg van start gegaan.
Op het gebied van Verduurzaming Gebouwde Omgeving & Warmte hebben we in 2024 een ontwikkelovereenkomst gesloten met tien gemeenten en Enpuls om een 'proof of concept' te ontwikkelen voor WZL, zijn de instructieregels uit de Provinciale omgevingsverordening voor zonnepanelen aangepast, hebben we ons bij het Rijk actief betrokken getoond bij het landelijke onderzoek naar en de ontwikkeling van SMR's en zijn de uitgangspunten van de Provinciale Energiediensten Maatschappij sonderend voorgelegd aan PS. Ook in 2024 zijn wij samen met de RES'sen opgetrokken in de opgave rondom het vergroten van grootschalige duurzame opwek.
4.2. Gezond en veilig leefmilieu
Terug naar navigatie - 4.2. Gezond en veilig leefmilieuGezond en veilig leefmilieu
We streven deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:
- in 2027 is de gezondheid van de Limburger bevorderd door verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving t.o.v. 2020 middels:
– verminderen blootstelling aan luchtverontreinigende stoffen;
– verminderen geluidsoverlast & bevorderen van stilte;
– verminderen emissies verontreinigende stoffen naar lucht;
– voorkomen van vermijdbare milieuschade, c.q. het (vooruit)schuiven van milieuschade; - in 2027 zijn risico’s op ongelukken met gevaarlijke stoffen bij bedrijven of tijdens transport ingeperkt t.o.v. 2020.
De ambitie is een aantoonbaar gezond en veilig leefmilieu in Limburg. Omdat bijvoorbeeld schone lucht en de kwaliteit van het leefmilieu van groot belang zijn voor de gezondheid vraagt deze ambitie om minder uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (zoals fijnstof) en het terugdringen van omgevingslawaai.
Omgevingskwaliteit en andere aspecten van leefmilieu worden aan het begin van het realiseren van alle fysieke opgaven expliciet meegenomen. Gezorgd wordt voor een verantwoorde manier van omgaan met de schaarste in zowel fysieke als milieuruimte. Hier ligt een nauwe relatie met hoofdstuk 5 “Leefbare steden en dorpen”.
Het verwezenlijken van een gezond en veilig leefmilieu in Limburg vraagt om een robuust VTH-stelsel (vergunningen, toezicht en handhaving) voor de provinciale kerntaken waaronder milieu en natuur. Bij een robuust VTH stelsel behoort een uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit. Daarbij wordt onder andere ingezet op een intensivering van provinciaal milieubeleid.
Liggen we op koers?
Op het gebied van het bevorderen van de gezondheid van Limburgers door het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving liggen wij op koers voor het realiseren van de doelstellingen. Voor milieu en gezonde leefomgevingsdoelstellingen is het belangrijk te realiseren dat het enige tijd kan duren voordat de resultaten daadwerkelijk meetbaar en merkbaar zijn voor de inwoners. De kwaliteit van de leefomgeving, en daarmee de gezondheid van de Limburgse bevolking, wordt namelijk door meer factoren beïnvloed dan alleen onze inspanningen. Dat betekent dat op de ene locatie de milieudruk kan afnemen, terwijl op andere plekken door nieuwe initiatieven juist extra milieudruk ontstaat. Dat komt omdat de milieuwetgeving ruimte biedt voor nieuwe initiatieven die voldoen aan de wet, maar wel de milieudruk verhogen. Wij werken daarom samen met andere partners om de kwaliteit van de leefomgeving – bijvoorbeeld de luchtkwaliteit – voortdurend te monitoren. Daardoor krijgen wij steeds beter inzicht in de kwaliteit van de leefomgeving en helpt dat ons bij het opzetten van nieuwe initiatieven of het bijstellen van bestaande acties. Mede door het in 2024 ingestelde milieudashboard groeit dit inzicht en wordt de beschikbare informatie steeds uitgebreider (zie ook mededeling portefeuillehouder 17 december 2024) Aangezien het milieudashboard publiekelijk beschikbaar is, biedt het iedere inwoner van Limburg de mogelijkheid deze informatie ook in te zien.
- Luchtkwaliteit & Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)
Wij bevorderen de kwaliteit van de leefomgeving onder andere door het verminderen van emissies van, en de blootstelling aan, luchtverontreinigende stoffen. In 2024:- zijn wij gestart met het meten van ultrafijnstof en zijn drie extra meetstations geopend. Hierdoor verkrijgen we meer inzicht in de luchtkwaliteit;
- hebben wij onderzocht of wij strenger kunnen vergunnen qua uitstoot. Naar aanleiding daarvan hebben wij het besluit genomen om in afwachting tot de implementatie van de geactualiseerde Richtlijn Industriële Emissies (uiterlijk juli 2026), die ons meer mogelijkheden gaat bieden, voor de kortdurende tussenliggende periode geen aanvullend beleid vast te stellen (zie ook mededeling portefeuillehouder van 8 oktober 2024).
- Geluid & Stilte
Door de geluidbelasting terug te dringen, worden de negatieve gezondheidseffecten die samenhangen met geluid van verkeer - zoals (ernstige) hinder en slaapverstoring - beperkt. Als tegenhanger van gebieden met geluidshinder hebben wij ook Stiltegebieden, waar Limburgers in rust kunnen verblijven. In 2024: -
- hebben wij het Limburgs Actieplan Geluid 2024-2029 vastgesteld, welke bijdraagt bij het terugdringen van de geluidbelasting veroorzaakt door verkeer op provinciale wegen. Dit gebeurt door (naar verwachting) de aanleg van circa 57 km geluidreducerend asfalt met een merkbare verlaging van de geluidbelasting bij circa 2.170 adressen;
- vanaf begin 2024 wordt, als resultaat uit overleggen met vliegveld Luik, de aanvliegroute over Eijsden naar vliegveld Luik niet meer gebruikt;
- hebben wij op basis van de monitoringdata uit 2023 geconcludeerd dat in stiltegebieden natuurlijke of gebiedseigen geluiden de boventoon voeren en bijna alle gebieden als stil zijn aan te merken (40 dB (A)). Om de stilte in de stiltegebieden te behouden is er een brede voorlichtingscampagne gevoerd.
- Afval & CE
De kwaliteit van de leefomgeving wordt ook verbeterd door het beperken van het ontstaan van afvalstoffen dan wel het optimaliseren van de inzet van afvalstoffen in een circulaire economie. In 2024 is een eerste beleidsregel voor het reduceren van het storten van recyclebaar en brandbaar afval vastgesteld. - Omgevingsveiligheid
Naast het bevorderen van de gezondheid van de Limburgers is ook het doel om risico's op zware ongevallen met gevaarlijke stoffen in te perken. In 2024:- hebben wij, om actueler inzicht te verkrijgen in de bestaande risico's met vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen, extra tellingen uitgevoerd;
- hebben wij, samen met de convenantpartners, pilots ontwikkeld en doorlopen hoe de risico's in kader van de integrale veiligheid op Chemelot kunnen worden beheerst. Het is te vroeg om daar nu al conclusies uit te kunnen trekken.
Wat merkt de Limburger ervan?
Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren zijn terug te vinden in het onderdeel Indicatoren begrotingsprogramma's. De stand van de indicatoren is gelijk aan de stand zoals gepresenteerd bij de Najaarsnota 2024.
Wat heeft het ons gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het ons gekost?Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de werkelijke uitgaven in 2024 € 36,87 mln. en dit is € 5,43 mln. hoger dan de gewijzigde begroting 2024.
De belangrijkste oorzaak ligt in de niet begrote afwaardering van de verbonden partij LEF (Limburgs Energie Fonds) ad € 11,40 mln. Deze afwaardering wordt volledig gedekt door een aanwending van de risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking.
Per saldo is daarnaast voor € 5,96 mln. sprake van onderbesteding op de reguliere budgetten. Dit heeft betrekking op:
- energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen € 4,35 mln. waarbij de inzet van met name specifieke uitkeringen en inzet van PES-middelen is achtergebleven bij de begroting;
- verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwekking € 0,39 mln. waarbij de bestedingen van de specifieke ontzorgingsprogramma's voor bedrijventerreinen en het MKB zijn achtergebleven bij de begroting;
- de overige verschillen hebben vooral betrekking op een gezond en veilig leefmilieu (€ 0,34 mln.) en VTH-taken (bodemsanering ) ad € 0,88 mln.
Omdat een aanzienlijk deel van deze lasten door bijvoorbeeld specifieke uitkeringen wordt gedekt, zijn ook de baten € 3,39 mln. achtergebleven ten opzichte van de begroting.
Het gevolg is dat het verwachte financiële tekort op dit programma ad € 29,32 mln. (dat uit de algemene dekkingsmiddelen wordt gedekt), € 2,49 mln. lager uitvalt, hetgeen het financiële resultaat voordelig beïnvloedt.
Voor de verdere uitvoering van bestaand beleid wordt € 4,01 mln. gefaseerd naar 2025 e.v. via de overboekingsvoorstellen, zie hoofdstuk ‘Doorwerking naar begroting 2025-2028’.
De financiële afwijkingen tussen de begroting en de realisatie bij de verschillende producten zijn toegelicht bij "Wat gaan we daarvoor doen?", onderdeel ‘Geld’.
Verbonden partijen inzake Nieuwe energie en leefmilieu
Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake Nieuwe energie en leefmilieuHet Limburgs Energie Fonds (LEF B.V.) verstrekt geldleningen of aandelenkapitaal, specifiek voor initiatieven met als doel duurzame energie opwek, energiebesparing en circulariteit. Middels ons publiek belang in Enexis wordt het voeren van excellent netbeheer geborgd en dragen we bij aan het versnellen van de energietransitie.
Met de Omgevingsdienst Zuid-Limburg (voorheen Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg) en de RUD Limburg Noord beogen wij het leveren van kwaliteit voor de leefomgeving voor inwoners en bedrijven in Limburg.
Het Nazorgfonds gesloten stortplaatsen is ingericht ter financiering van de eeuwigdurende nazorg van voormalige stortplaatsen.