Toelichting op balans per 31-12-2024

Voortgang activiteiten

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Op de activazijde (linkerkant) van de balans staan de provinciale bezittingen. Het geeft op 31-12-2024 een momentopname van de waarde van onze gronden, panden, machines, auto's, voorraden, vorderingen en geld, zoals aandelen, uitstaande gelden of liquide middelen. Het zijn bezittingen die voor een periode van langer dan één jaar zijn vastgelegd en waarbij normaal gesproken geen grote waardeveranderingen worden verwacht. De waarde ontwikkelt zich op basis van nieuwe investeringen, desinvesteringen, bijdragen van derden, afwaarderingen en reguliere afschrijvingen. Bij desinvesteringen worden investeringen van de balans gehaald door het buitengebruik stellen of verkopen van een actief. De wijze van afschrijving is gebaseerd op de financiële verordening 2024 en is ook terug te vinden in de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling, zoals opgenomen in deze jaarrekening.

De bezittingen zijn te onderscheiden in twee posten:

  1. Vaste activa, bestaande uit immateriële -, materiële en financieel vaste activa;
  2. Vlottende activa, bestaande uit voorraden, uitzettingen, liquide middelen en overlopende activa.

De totale waarde aan bezit ultimo 2024 is bijna € 2.264 miljoen. Daarmee stijgt ons bezit met € 77 miljoen ten opzichte van 2023 (€ 2.187 miljoen). 

Op hoofdlijnen zijn de volgende mutaties in balanswaardes van 2023 naar 2024 zichtbaar:

  • Immateriële vaste activa daalt € 23,45 mln. van € 81,56 mln. naar € 58,11 mln.  
  • Materiële vaste activa stijgen € 30,53 mln. van € 389,81 mln. naar € 420,34 mln. 
  • Financieel vaste activa dalen € 80,91 mln. van € 1.433,53 mln. naar € 1.352,62 mln. 
  • De voorraden nemen € 11,48 mln. toe van minus € 0,71 mln. naar € 10,77 mln.
  • De uitzettingen nemen € 171, 64 mln. toe van € 208,15 mln. naar € 379,79 mln.
  • De liquide middelen nemen € 0,02 mln. af.  
  • Overlopende activa dalen € 32,27 mln. van € 74,23 mln. naar € 41,85 mln. 

Onderstaande toelichtingen op de diverse balansposten geven inzicht in de balansposten die per saldo deze stijging verklaren.

Immateriële vaste activa - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa - totaaloverzicht

Immateriële vaste activa zijn activa die niet tastbaar zijn. Investeren betekent in financiële zin dat wij vermogen vastleggen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. In deze categorie zijn dat investeringen die de Provincie doet waar geen bezittingen tegenover staan, zoals de kosten van onderzoek en ontwikkeling voor mogelijke investeringen. Daarnaast zijn hier investeringen in activa van derden opgenomen. Onderstaand treft u de toelichting op de balans van deze posten op hooflijnen. Hieruit blijkt een afname van € 23,45 mln. waarbij de balanswaarde is gedaald van € 81,56 mln. ultimo 2024 naar € 58,11 mln. ultimo 2024. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Boekwaarde 31-12-2023
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief
6
13
Bijdragen aan activa in eigendom van derden
58.107
81.550
58.113
81.564

Immateriële vaste activa - verloopoverzicht

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa - verloopoverzicht

Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van immateriële vaste activa. De afname van de boekwaarde ultimo 2024 ten opzichte van 2023 wordt grotendeels veroorzaakt door bijdragen van derden aan projecten. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Investeringen 2024
Desinvesteringen 2024
Afschrijvingen 2024
Bijdragen van derden 2024
Afwaarderingen 2024
Boekwaarde 31-12-2024
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief
13
0
0
8
0
0
6
Bijdragen aan activa in eigendom van derden
81.550
14.605
0
3.453
34.596
0
58.107
81.564
14.605
0
3.460
34.596
0
58.113

Bijdrage Tram Maastricht Hasselt

Terug naar navigatie - Bijdrage Tram Maastricht Hasselt

Zoals vermeld in de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling bestaat het risico dat het project Tram Maastricht Hasselt zal worden afgeboekt. De huidige boekwaarde bedraagt € 5,95 mln. en is verantwoord onder de post "Bijdragen in activa in eigendom van derden". Over de precieze impact bestaat op dit moment nog geen duidelijkheid. Het is afhankelijk van de betrokken partijen of er overeenstemming wordt bereikt over de terugbetaling van betaalde kosten. Inmiddels bevindt dit proces zich in een juridische procedure.

Immateriële vaste activa - belangrijkste investeringen in bijdragen aan activa van derden

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa - belangrijkste investeringen in bijdragen aan activa van derden

Onderstaande tabel specificeert de belangrijkste investeringen aan activa van derden voor 2024.

€ x 1.000
Beschikbaar gesteld krediet
Werkelijk besteed 2024
Cumulatief besteed t/m 2024
Investeringen
Railagenda Electrificatie Maaslijn
225.030
8.615
34.501
Stationsomgeving Beek-Elsloo
10.900
3.289
4.226
Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf
42.546
1.332
36.940
Overwegproject Vierpaardjes Venlo
18.500
1.238
15.738
Overig
38.011
131
36.127
334.987
14.605
127.531

Materiële vaste activa - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - totaaloverzicht

Materiële vaste activa zijn investeringen waarin geld langer dan een jaar wordt vastgelegd, zoals grond, gebouwen etc. Investeren betekent in financiële zin dat wij vermogen vastleggen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. Investeringen hebben een economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Iets dat te koop c.q. te verkopen is, maakt het nog niet “verhandelbaar”. Verkeersvoorzieningen (bijvoorbeeld verkeerslichten) worden gekwalificeerd als ‘inrichting van de openbare ruimte’ en zijn vergelijkbaar met straatverlichting, afvalbakken, bankjes, speeltoestellen etc. Al deze goederen leveren geen geld op, maar hebben een maatschappelijk nut en zijn derhalve investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. 

De boekwaarde ultimo 2024 is per saldo met € 30,53 mln. gestegen ten opzichte van de standen ultimo 2023. Dit is met name het gevolg van investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut inzake de provinciale infrastructuur.

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Boekwaarde 31-12-2023
Investeringen met een economisch nut
32.496
34.910
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
N.v.t.
N.v.t.
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
348.979
315.651
In erfpacht uitgegeven gronden
39.251
39.251
420.726
389.812

Materiële vaste activa - investeringen met economisch nut

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - investeringen met economisch nut

De investeringen met economisch nut zijn opgebouwd uit onderstaande posten. De boekwaarde van investeringen met economisch nut zijn met € 2,4 mln. gedaald, grotendeels als gevolg van reguliere afschrijvingen, daartegenover staan enkele investeringen in machines, apparaten en installaties.

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen
888
894
Woonruimten
11
12
Bedrijfsgebouwen
27.861
31.027
Grond-,weg- en waterbouwkundige werken
67
101
Vervoermiddelen
7
14
Machines, apparaten en installaties
2.322
1.157
Overige materiële vaste activa
1.339
1.705
32.496
34.910

Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met economisch nut

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met economisch nut

Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van de investeringen met economisch nut. De boekwaarde daalt van € 34,91 mln. ultimo 2023 naar € 32,50 mln. ultimo 2024. De daling in boekwaarde is met name het gevolg van reguliere afschrijvingen. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Investeringen 2024
Desinvesteringen 2024
Afschrijvingen 2024
Bijdragen van derden 2024
Afwaarderingen 2024
Boekwaarde 31-12-2024
Grond en terreinen
894
0
0
6
0
0
888
Woonruimten
12
0
0
1
0
0
11
Bedrijfsgebouwen
31.027
0
0
3.165
0
0
27.861
Grond-,weg- en waterbouwkundige werken
101
0
0
34
0
0
67
Vervoermiddelen
14
0
0
7
0
0
7
Machines, apparaten en installaties
1.157
1.565
0
400
0
0
2.322
Overige materiële vaste activa
1.705
51
0
417
0
0
1.339
34.910
1.616
0
4.029
0
0
32.496

Materiële vaste activa - investeringen met maatschappelijk nut

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - investeringen met maatschappelijk nut

De investeringen met maatschappelijk nut zijn opgebouwd uit onderstaande posten. Hieruit blijkt per saldo een stijging van € 32,94 mln. De balanswaarde van deze post is daarmee gestegen van € 315,65 mln. ultimo 2023 naar € 348,59 mln. ultimo 2024.

Volledigheidshalve merken wij het volgende op:

Er wordt bij de investeringen met maatschappelijk nut geen onderscheid gemaakt in investeringen van voor 2017 en vanaf 2017 als gevolg van wijzigingen in de BBV. Investeringen van voor 2017 waarbij sprake was van inzet van reserves hadden ultimo 2016 geen boekwaarde meer.

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terrreinen
5.533
5.391
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
329.079
295.938
Machines, apparaten, installaties
12.568
12.201
Overige materiële vaste activa
1.799
2.121
348.979
315.651

Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met maatschappelijk nut

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - verloopoverzicht investeringen met maatschappelijk nut

Onderstaande tabel specificeert het verloop van deze posten en geeft daarmee inzicht in de ontwikkeling van de balanspositie van investeringen met maatschappelijk nut. De stijging van de boekwaarde (€ 32,94 mln.) van € 315,65 mln. ultimo 2023 naar € 348,59 mln. ultimo 2024 is vooral het gevolg van investeringen in de provinciale infrastructuur. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Balansverschuiving
Investeringen 2024
Desinvesteringen 2024
Afschrijvingen 2024
Bijdragen van derden 2024
Boekwaarde 31-12-2024
Gronden en terrreinen
5.391
-34
235
59
0
0
5.533
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
295.938
34
45.385
390
10.743
1.146
329.079
Machines, apparaten, installaties
12.201
0
1.916
0
1.233
317
12.568
Overige materiële vaste activa
2.121
0
0
0
322
0
1.799
315.651
0
47.537
449
12.298
1.462
348.979

Materiële vaste activa - belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut

Onderstaand overzicht specificeert de belangrijkste investeringen met maatschappelijk nut. 

€ x 1.000
Beschikbaar gesteld krediet
Werkelijk besteed in 2024
Cumulatief besteed t/m 2024
OMOP verhardingen 2024 t/m 2027
29.439
12.141
12.141
N270 VIA Venray, optimaliseren/verbeteren
23.745
9.739
13.155
Parkstadroute
13.547
5.439
10.597
N281 Rehabilitatie 4-baans gedeelte gem. Heerlen
21.928
3.948
9.446
N280 West-deelpr wegvak Weert-Leudal planfase
98.383
2.946
15.070
N278 Fommestraat (kunstwerk)
4.893
2.372
3.377
Buitenring Parkstad Limburg
459.966
1.738
448.964
OMOP verhardingen
16.183
1.134
16.183
668.083
39.457
528.934
Overig
480.522
7.694
217.907
1.148.605
47.151
746.841

Materiële vaste activa - in erfpacht uitgegeven gronden

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa - in erfpacht uitgegeven gronden

Door middel van erfpacht geeft de Provincie derden de bevoegdheid om gronden in bezit van de Provincie te houden en te gebruiken. De Provincie ontvangt hiervoor een vergoeding (erfpachtcanon). Deze wordt als baat in de exploitatie verantwoord. Onderstaand de specificatie van de in erfpacht uitgegeven gronden. 

€ x 1.000
Erfpacht
Boekwaarde per 31-12-2023
Investeringen
Desinvesteringen
Boekwaarde per 31-12-2024
Erfpacht Organic Nutrition
3.750
0
0
3.750
Erfpacht Watersley
2.500
0
0
2.500
Erfpachtgronden vm Andeno terrein Venlo
0
0
0
0
Erfpachtgronden Haven Wanssum
7.890
0
0
7.890
Erfpacht gronden tuinbouwgebied Siberië
11.045
0
0
11.045
Erfpacht railterminal Tradeport Noord
14.066
0
0
14.066
Totaal
39.251
0
0
39.251

Financiële vaste activa - verloopoverzicht

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa - verloopoverzicht

Financieel vaste activa betreffen geldleningen en kapitaalverstrekkingen aan derden. Hieronder vallen de uitgeleende gelden aan derden en kapitaalverstrekkingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. Rentetypische looptijd betekent dat de rente is vastgelegd voor een bepaalde tijd (looptijd van de uitgeleende gelden). 

Deze financiële vaste activa zijn een belangrijke post voor de Provincie en het achterliggende beleid is bepaald op basis van Sturing in Samenwerking 3.0.

Uit de balans blijkt een afname van de boekwaarde van € 1.434 mln. naar € 1.354 mln. Dit na diverse investeringen, desinvesteringen en afwaarderingen. Het is noodzakelijk om op basis van de waarderingen van de diverse deelnemingen over te gaan tot afwaardering. Hier is sprake van een duurzame waardevermindering van bijna € 23,5 mln. Deze afschrijvingen zijn onderdeel van de afschrijvingskosten in de provinciale exploitatierekening en worden gedekt uit de risicoreserve Financieel Instrumentarium Sturing in Samenwerking. 

Het bedrag aan voorzieningen is verlaagd ten opzichte van 2023 en bedraagt € 4,5 mln. Deze voorzieningen zijn nodig, omdat er een hoge mate van zekerheid is dat er verliesgevende posities zijn die wettelijk moeten worden gedekt. Het verlies is reeds genomen, er wacht nog met name een formele afhandeling. In de presentatie op de balans wordt daarmee de gepresenteerde balanswaarde lager om zo beter inzicht te geven in de waarde van de financieel vaste activa. 

Het overzicht levert verder nog informatie over uitzettingen > 1 jaar. Dit betreft: 

  • uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een looptijd ≥ 1 jaar. Het betreft alle middelen die uit hoofde van de Wet Fido in ’s Rijks schatkist worden aangehouden in de vorm van één of meerdere deposito’s met een resterende looptijd van één jaar of langer;
  • overige uitzettingen met een looptijd ≥ 1 jaar. Dit heeft betrekking op verhandelbare vorderingen aan toonder met een oorspronkelijke looptijd van meer dan één jaar. De houder van deze schuldtitel heeft geen eigendomsrechten op de emittent. Kort gezegd gaat het om risicomijdend verhandelbaar papier met een lange looptijd. Voorbeelden zijn obligaties en Medium Term Notes. Het gaat hier niet om langlopende leningen. Ook bezittingen aan effecten vallen hier niet onder.
€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Balansverschuiving
Investeringen 2024
Desinvesteringen 2024
Afwaarderingen 2024
Boekwaarde 31-12-2024
Voorzieningen
Balanswaarde 31-12-2024
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan:
- deelnemingen
313.946
0
88.555
67.340
22.654
312.508
3.945
308.563
Leningen u/g aan:
- openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet Fido
357.460
0
91.500
77.540
0
371.420
0
371.420
- deelnemingen
341.357
0
3.206
5.023
0
339.541
615
338.925
- overige verbonden partijen
5.112
-5.112
0
0
0
0
0
0
Overige langlopende leningen u/g
255.176
5.112
29.422
22.043
0
267.667
0
267.667
Uitzettingen in s'Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
50.000
0
0
50.000
0
0
0
0
Overige uitzettingen > 1 jaar
119.839
0
0
52.993
0
66.846
0
66.846
1.442.890
0
212.684
274.939
22.654
1.357.982
4.560
1.353.421

Financiële vaste activa - Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in 2024

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa - Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in 2024

Onderstaande tabel specificeert de kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen uit het verloopoverzicht van de financiële vaste activa in 2024. Deze post heeft betrekking op vorderingen die eigendomsrechten op vennootschappen vertegenwoordigen. Dergelijke vorderingen geven de houder recht op een aandeel in de winst alsmede in het netto vermogen in geval van liquidatie. Hier is sprake van risicodragende vorderingen. De waarde van de vordering en de vergoeding voor het beschikbaar gestelde vermogen staan niet contractueel vast, maar zijn afhankelijk van marktontwikkelingen. Dividenden die hieruit voortvloeien maken onderdeel uit van de exploitatie. In onderstaande tabel staan de kapitaalverstrekkingen in 2024 aan deelnemingen gespecificeerd. Evenals de afwaarderingen op de diverse deelnemingen. Er zijn geen nieuwe voorzieningen inzake de financieel vaste activa getroffen. 

€ x 1.000
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen
Investeringen
Desinvesteringen
Afwaarderingen
Voorzieningen
HBLM BV
7.744
0
7.744
0
Limburgs Energie Fonds (LEF) B.V. (VP)
5.234
0
11.400
0
MKB-Leningenfonds (MKB-L) B.V. (VP)
0
2.716
0
0
Limburg Business Development Fonds (LBDF) B.V (VP)
179
54
0
0
Chemelot Scientific Participations B.V (VP)
803
803
0
0
Campus Heerlen Management & Development B.V. (VP)
600
0
600
0
Chemelot Ventures B.V. (VP)
134
0
0
0
Chemelot Participaties B.V. (VP)
68.570
0
0
0
Maastricht Health Campus BV (VP)
650
63.767
650
0
Campus Vastgoed Greenport Venlo B.V. (VP)
1.110
0
1.110
0
Brightlands Agrifood Fund BV (VP)
938
0
0
0
Brightlands Campus Greenport Venlo B.V. (VP)
1.150
0
1.150
0
Brightlands Venture Partners Fund IV BV (VP)
1.443
0
0
0
88.555
67.340
22.654
0

Financiële vaste activa - Leningen u/g aan deelnemingen in 2024

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa - Leningen u/g aan deelnemingen in 2024

Onderstaande tabel specificeert de leningen u/g aan deelnemingen uit de verloopstaat van de financieel vaste activa in 2024. De leningen betreffen hier langlopende, niet-verhandelbare vorderingen die een oorspronkelijke looptijd hebben van meer dan één jaar, blijkend uit niet-verhandelbare documenten tussen leningnemer en de Provincie. Kenmerken zijn: een onvoorwaardelijke schuld met aflossing op vaste vervaldata volgens een afgesproken aflossingsschema en een afgesproken rentevergoeding. De rentevergoedingen worden in de exploitatie verantwoord. Tot langlopende leningen behoren ook gestorte waarborgsommen. In onderstaande tabel staan de verstrekte leningen aan deelnemingen in 2024 gespecificeerd. Er zijn geen nieuwe voorzieningen getroffen. Daarentegen is een voorziening op de Provincie Limburg Commandiet B.V. ad € 4,80 mln. vrijgevallen wegens een verbetering van het financieel perspectief van deze verbonden partij. 

€ x 1.000
Leningen u/g aan deelnemingen
Investeringen
Desinvesteringen
Afwaarderingen
Voorzieningen
Provincie Limburg Aviation Commandiet (PLAC BV) F
0
270
0
0
Provincie Limburg Commandiet B.V. (F)
706
0
0
-4.798
Campus Heerlen Huisvesting BV deel 2 (F)
0
180
0
0
Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo B.V.-Variabel (F)
2.500
2.500
0
0
MAA Beheer & Infrastructuur BV (F)
0
66
0
0
MAA beheer & infrastructuur BV - baanonderhoud (F)
0
676
0
0
Campus Vastgoed Greenport Venlo BV - RvA (F)
0
88
0
0
Campus Vastgoed Greenport Venlo BV Brighthouse (F)
0
943
0
0
Campus Vastgoed Greenport Venlo BV Herfin. (F)
0
300
0
0
3.206
5.023
0
-4.798

Financiële vaste activa - Overige langlopende leningen u/g in 2024

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa - Overige langlopende leningen u/g in 2024

Onderstaande tabel specificeert de overige langlopende leningen u/g uit de verloopstaat van de financieel vaste activa. Net als bij de leningen aan deelnemingen gaat het hier ook om langlopende, niet-verhandelbare vorderingen die een oorspronkelijke looptijd hebben van meer dan één jaar. Onderstaand de specificatie van de verstrekte leningen in 2024. Er zijn geen nieuwe voorzieningen getroffen.

€ x 1.000
Overige langlopende leningen u/g
Investeringen
Desinvesteringen
Afwaarderingen
Voorzieningen
Limburg Startup Capital Fund BV - LVFF (F)
2.083
0
0
0
Limburg Startup Capital Fund BV - SFL (F)
1.977
0
0
0
Startersleningen voor huiseigenaren (F)
20.650
0
0
0
Stichting Kasteel Groot Buggenum - 2 (F)
0
32
0
0
SVn Stimuleringsleningen Duurzaam Thuis (F)
0
20.213
0
0
Compartiment 1A Transitiefonds Limb. Woningmarkt F
0
35
0
0
Stichting WoonZorg Elisabeth Stift (F)
0
11
0
0
Stichting HAS Opleidingen (F)
0
1.250
0
0
Stichting Happiness (F)
0
7
0
0
Hessing B.V. (F)
4.038
0
0
0
Toverland Holding B.V. - 2015 Achtergesteld (F)
0
150
0
0
Stichting Plattelandshoés (F)
0
15
0
0
Toverland Holding B.V. - 2017 Fase 5 (F)
0
228
0
0
Cooperatie Gedeelde Weelde B.A. (F)
0
11
0
0
Stichting Beringe Buiten (F)
0
20
0
0
Hockey Club Nova (F)
0
2
0
0
Football Club Hoensbroek (F)
0
1
0
0
R.K.S.V. Groene Ster (F)
0
1
0
0
Block Materials BV (F)
0
66
0
0
Watersley Development B.V. (F)
673
0
0
0
29.422
22.043
0
0

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Vlottende activa kenmerken zich doordat deze investeringen normaliter binnen een jaar weer in geld worden omgezet, zoals voorraden, kortlopende vorderingen en liquide middelen. De waarde hiervan kan jaarlijks sterk fluctueren. Bijvoorbeeld bij activa grondexploitaties, die (deels) afgerond en verkocht worden, of waarin geïnvesteerd wordt door de Provincie.

De waarde van de vlottende activa is gestegen van € 281,70 mln. (2023) naar € 432,69 mln. (2024), een stijging van € 150,99 mln. 

Voorraden - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Voorraden - totaaloverzicht

De balanswaarde van de voorraden verschilt van de boekwaardes, omdat voorzieningen hierop in mindering worden gebracht. De totale voorraadpost op de balans bedraagt € 10,77 mln. Dit betreft:

  • de balanspost Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie bedraagt ultimo 2024 minus € 0,35 mln. en bestaat uit:
    • de balanswaarde van de bouwgronden in exploitatie van minus € 0,44 mln. De boekwaarde ultimo 2024 bedraagt echter € 9,84 mln. Het verschil bedraagt € 10,28 en betreft de voorziening die in het verleden is getroffen voor het project Laerbroeck;
    • de ontwikkelopgave Natuur € 0,09 mln. 
  • de balanspost Gereed Product ter grootte van € 11,13 mln. Deze bestaat uit:
    • overige grondvoorraden € 11,08 mln.;
    • handelsgoederen € 0,05 mln.

De boekwaarde van de voorraden is van 2023 naar 2024 toegenomen met € 11,48 mln., met name door de ontwikkelopgave Natuur.  

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Voorraden
Gereed product en handelsgoederen overige grondvoorraden
11.078
11.397
Onderhanden werk (inclusief in exploitatie genomen bouwgronden)
9.837
9.837
Onderhanden werk ontwikkelopgave natuur
90
-11.711
Gereed product en handelsgoederen overige (representatie)
50
52
Totaal
21.055
9.575

Voorraden - overige grondvoorraden

Terug naar navigatie - Voorraden - overige grondvoorraden

De grondvoorraden Californië II maken onderdeel uit van de gebiedsontwikkeling Californië, welke ruimte moet bieden aan grootschalige glastuinbouw. De overige grondvoorraden hebben betrekking op ruilgronden/anticiperende aankopen met als insteek het aanjagen van toekomstige projecten en ontwikkelingen. Dit kunnen gronden zijn die mogelijk direct benodigd zijn voor toekomstige projecten dan wel indirect benodigd zijn als ruilgrond. De boekwaarde is met € 0,32 mln. afgenomen door verkopen van gronden.

In de paragraaf Grondbeleid van deze jaarstukken is een uitgebreide toelichting opgenomen inzake deze grondposities. 

Overige grondvoorraden
Boekwaarde per 31-12-2023
Investeringen
Desinvesteringen
Naar gronden in exploitatie of overige gronden
Boekwaarde per 31-12-2024
Voorzieningen
Balanswaarde per 31-12-2024
Californië II
7.312
0
223
0
7.089
0
7.089
Ruilgronden/anticiperende aankopen
4.086
0
97
0
3.989
0
3.989
Totaal
11.397
0
320
0
11.078
0
11.078

Voorraden - in exploitatie genomen bouwgronden

Terug naar navigatie - Voorraden - in exploitatie genomen bouwgronden

Bouwgrondexploitaties zijn activiteiten waarbij ruwe onbebouwde gronden worden omgevormd tot aan derden te verkopen dan wel in erfpacht uit te geven bouwterreinen. Zoals ook uit de paragraaf grondbeleid blijkt, verwachten wij geen voor- of nadelig eindresultaat op deze projecten. 

€ x 1.000
In exploitatie genomen bouwgronden
Boekwaarde per 31-12-2023
Boekwaarde 1-1-2024
Vermeer- deringen
Boekwaarde per 31-12-2024
Voorziening verlieslatend complex
Balanswaarde per 31-12-2024
Nog te maken kosten
Nog te verwachten opbrengsten
Winstuitname
Geraamde eindresultaat
Laerbroeck
12.694
12.694
0
12.694
10.281
2.413
2.413
0
0
0
Project BIE IPS/YARD Overname grondexploitatie
-2.857
-2.857
1
-2.856
0
-2.856
0
2.856
0
0
Totaal
9.837
9.837
1
9.837
10.281
-444
2.413
2.856
0
0

Voorraden - onderhanden werk ontwikkelopgave natuur

Terug naar navigatie - Voorraden - onderhanden werk ontwikkelopgave natuur

Onderhanden werk betreft gronden buiten bestemmingsplannen, herinrichting van locaties of terreinen. Dit geldt voor de realisatie van de ontwikkelopgave Natuur. Onderstaande tabel specificeert de financiële stand van zaken met betrekking tot realisatie van deze opgave. Van het totale gevoteerde krediet van € 178,14  is inmiddels € 134,85 mln. besteed. Wij verwachten nog € 43,29 mln. te spenderen en ontvangen daarbij nog € 43,38 mln. aan projectinkomsten. Resulterend in een geraamd eindresultaat van € 0. Het project loopt daarbij tot en met 2027.

x € 1.000
Onderhanden werk
Boekwaarde per 31-12-2023
Vermeer- deringen
Verminderingen
Boekwaarde per 31-12-2024
Nog te maken kosten
Nog te verwachten opbrengsten
Geraamde eindresultaat
Ontwikkelopgave Natuur
-11.711
18.659
6.859
90
43.295
43.384
0
Totaal
-11.711
18.659
6.859
90
43.295
43.384
0

Uitzettingen met looptijd < 1 jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen met looptijd < 1 jaar

Dit heeft betrekking op verhandelbare vorderingen aan toonder met een oorspronkelijke looptijd van meer dan één jaar. De houder van deze schuldtitel heeft geen eigendomsrechten op de emittent. Kort gezegd gaat het om risicomijdend verhandelbaar papier met een lange looptijd. Voorbeelden zijn obligaties en Medium Term Notes. 

In relatie tot het schatkistbankieren vermelden wij dat het drempelbedrag waarover verantwoording wordt afgelegd en dat door de Provincie buiten de schatkist van het Rijk wordt aangehouden zeer beperkt van omvang is en gericht is op kleine transacties. Meer hierover in de paragraaf Financiering.

Ook bij deze post is er sprake van een verschil in presentatie op de balans en de boekwaarde, omdat de voorziening oninbaarheid in mindering wordt gebracht op de boekwaarde. 

x €1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Voorziening oninbaarheid
Balanswaarde 31-12-2024
Balanswaarde 31-12-2023
Vorderingen op openbare lichamen
26.673
0
26.673
24.675
Rekening-Courantverhouding met het Rijk
344.882
0
344.882
158.348
Rekening-Courantverhouding met het niet-financiële instellingen
1.261
0
1.261
19.690
Overige vorderingen
18.963
12.838
6.125
5.434
Totaal
391.778
12.838
378.940
208.147

Liquide middelen - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Liquide middelen - totaaloverzicht

Liquide middelen zijn geldmiddelen die de provincie beschikbaar heeft in de vorm van banksaldi. Ten opzichte van 2023 is het bedrag aan liquide middelen met € 15.000 afgenomen. 

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Banksaldi
18
33
Totaal
18
33

Liquide middelen - specificatie

Terug naar navigatie - Liquide middelen - specificatie

In onderstaand overzicht zijn de banksaldi nader gespecificeerd. 

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Bank RABO
18
33
Totaal
18
33

Overlopende activa - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Overlopende activa - totaaloverzicht

Overlopende activa, genoemd, zijn activa die betrekking hebben op kosten of opbrengsten die in een bepaalde periode zijn gemaakt of ontvangen, maar die pas in een volgende periode daadwerkelijk worden betaald of ontvangen. Ze worden op de balans opgenomen om een juist beeld te geven van de financiële positie van de Provincie. Dit betreft bijvoorbeeld vooruitbetaalde bedragen, evenals de nog te ontvangen bijdragen van derden en andere overheidslichamen. Deze post is gedaald van € 74,23 mln. (2023) naar € 42,96 mln. (2024). Een daling van € 31,26 mln. 

€ x 1.000
Overlopende activa
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
De van de EU en Nederlandse overheidslichamen te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel:
- Het Rijk
2.193
4.026
- Overige Nederlandse overheidslichamen
0
0
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen:
40.768
70.198
Totaal
42.961
74.225

Overlopende activa - specificatie EU en Nederlandse overheidslichamen

Terug naar navigatie - Overlopende activa - specificatie EU en Nederlandse overheidslichamen

Onderstaand de vooruitbetaalde bedragen met betrekking tot de EU en Nederlandse overheidslichamen.

€ x 1.000
De van de EU en Nederlandse overheidslichamen te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel:
Saldo 31-12-2023
Vermeerderingen
Verminderingen
Saldo 31-12-2024
Het Rijk
SPUK grondwater beschermingsgebieden
0
107
0
107
Rijksbijdrage vervoersprestatie Maaslijn 2023
1.835
0
1.835
0
Rijksbijdrage versterking havenvoorziening
250
0
0
250
Rijksbijdrage beschikbaarheid regio ov-consessies 2023
78
0
78
0
Regionale Uitvoer aanpak piekbelasting
300
0
300
0
Rijksbijdrage voorbereidingskosten landelijk gebied versnellingsvoorstellen
1.563
0
1.563
0
Rijksbijdrage vervoersprestatie Maaslijn 2024
0
1.835
0
1.835
Totaal
4.026
1.943
3.776
2.193

Overlopende activa - specificatie overig

Terug naar navigatie - Overlopende activa - specificatie overig

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de overige posten met betrekking tot overlopende activa.

€ x 1.000
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen:
Saldo 31-12-2024
Saldo 31-12-2023
Declareren bij derden
26
53
Rente
11.369
15.547
Opcenten motorrijtuigenbelasting
12.100
9.521
Bijdrage grondwaterbeschermingsgebied
0
861
Rente uitkering Chemelot Campus Vastgoed CV
0
1.699
Nog te factureren aanslagen grondwaterbelasting 2023
0
1.052
Nog te factureren aanslagen grondwaterbelasting 2024
1.104
0
Elena subsidie
0
1.022
Gebruikersvergoeding spoorweg en opstallen ZLSM
0
259
Archeologische kosten Maaspark Well
214
214
Vooruitbetaalde bedragen inzake subsidies
12.063
33.878
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen
3.892
6.094
Totaal
40.768
70.198

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

De passivazijde van de balans (rechterzijde) geeft inzicht hoe onze bezittingen zijn gefinancierd. Dit kan door:

  1. Vaste passiva, bestaande uit eigen vermogen, voorzieningen en vaste schulden;
  2. Vlottende passiva, bestaande uit kortlopende schulden en overlopende passiva.

Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en jaarrekeningresultaat. Het vreemd vermogen bestaat uit voorzieningen en schulden. 

De totale passivazijde is gelijk aan de activazijde en bedraagt ultimo 2024 € 2.266 miljoen. Daarmee stijgt de wijze van financiering eveneens met € 79 miljoen ten opzichte van 2023 (€ 2.187 miljoen).

Eigen vermogen en jaarresultaat - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Eigen vermogen en jaarresultaat - totaaloverzicht

Het eigen vermogen bestaat uit de provinciale reserves en het gerealiseerde resultaat. Op de balans is deze indeling terug te vinden. Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan Provinciale Staten een bepaalde bestemming heeft gegeven. 

Het eigen vermogen is ultimo boekjaar gestegen van € 1.670 mln. naar € 1.699 mln. Wij merken op dat dit een tijdelijk effect is. Zo bestaat de algemene reserve uit dekkingsmiddelen voor overboekingsvoorstellen en zal deze vermogenscomponent dalen. Daarnaast is ultimo boekjaar bij de presentatie van de balans nog geen bestemming gegeven aan het gerealiseerde resultaat. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2024
Boekwaarde 31-12-2023
Algemene Reserve
933.612
106.100
Bestemmingsreserves
666.316
1.453.888
Gerealiseerde resultaat
99.293
110.143
Totaal
1.699.221
1.670.131

Verloopoverzicht - reserves

Terug naar navigatie - Verloopoverzicht - reserves

Onderstaand het verloopoverzicht van de reserves. Naast de reguliere toevoegingen en onttrekkingen die worden toegelicht in de exploitatierekening is in onderstaande tabel ook de bestemming van het resultaat van de Jaarstukken 2024 terug te vinden.

Ook is een verbijzondering te zien van vermindering ter dekking van afschrijvingen. Deze verminderingen gaan voornamelijk ten laste van zogenaamde bruteringsreserves. Dit zijn reserves die speciaal zijn ingesteld om toekomstige kapitaallasten te dekken, waarbij de hoogte is afgestemd met de restant afschrijvingen gedurende de hele looptijd. Daarnaast is de risicoreserve Financieel instrumentarium Sturing in samenwerking ingezet ter dekking van de duurzame afwaarderingen van deelnemingen.

De inzet van de reserves vindt plaats op basis van eerdere besluitvorming conform begroting of in lijn met het instellingsbesluit van de reserve.

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Toevoegingen
Onttrekkingen
Bestemming resultaat vorig boekjaar
Vermindering ter dekking van afschrijvingen
Boekwaarde 31-12-2024
Algemene reserve
Algemene reserve
106.100
1.045.050
327.681
110.143
0
933.612
Subtotaal algemene reserve
106.100
1.045.050
327.681
110.143
0
933.612
Vrij aanwendbaar
Reserve Knelpunten Economisch Beleid
3.850
0
40
0
0
3.810
Subtotaal vrij aanwendbaar
3.850
0
40
0
0
3.810
Gebonden
Risicoreserve fin. instrumentarium SIS
118.414
21.181
-803
0
23.456
116.941
Bruteringsreserve N280
117.648
3.339
0
0
1.106
119.880
Bestemmingsreserve ZLSM
68
30
0
0
0
99
Reserve Campusorganisatie Chemelot
28
0
0
0
0
28
Bestemmingsreserve Transitiefonds
2.745
0
102
0
0
2.643
Reserve grondwaterbeheer
760
585
0
0
0
1.345
Bruteringsreserve Limburgs Museum
1.472
0
0
0
187
1.284
Bruteringsreserve Creative City
8.475
0
0
0
706
7.769
Reserve brutering Duurzaamheid Gebouwen
793
0
0
0
200
593
Egalisatiereserve DU Topper bedrijventerreinen
387
0
0
0
0
387
Reserve Decentralisatieuitkering Bodemsanering
5.184
17
4.960
0
0
241
Reserve bodem en ondergrond 2024-2030
0
3.660
70
0
0
3.590
Reserve bodemsanering 2024-2030
0
1.300
869
0
0
431
Reserve Natura 2000
34.599
2.380
23.805
0
0
13.174
Reserve Natuur
9.346
0
4.757
0
0
4.589
Reserve DU-gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
10.744
0
129
0
0
10.615
Reserve DU Naijl-effecten mijnbouw
940
2.746
0
0
0
3.687
Reserve Bereikbaarheidsmiddelen
35.703
0
9.900
0
0
25.804
Reserve aandelentransactie LIOF
3.094
0
1.562
0
0
1.533
Reserve DU zoetwatermaatregelen
2
0
0
0
0
2
Bruteringsreserve VDL Nedcar
50.976
0
0
0
117
50.859
Reserve DU Regiodeal Parkstad
22
0
0
0
0
22
Bruteringsreserve N270 Oojen-Wanssum
38.791
0
0
0
721
38.069
Reserve POB/PBDI cao provincies
2.476
0
863
0
0
1.613
Reserve Waterveiligheid Limburg
49.960
2.500
1.000
0
0
51.460
Immunisatiereserve
957.409
0
957.409
0
0
0
Programmareserve Regiodeals
0
15.000
0
0
0
15.000
Programmareserve Bestuurlijke vernieuwing
0
2.600
0
0
0
2.600
Programmareserve 80 jaar bevrijding 2024
0
900
900
0
0
0
Programmareserve Landbouw
0
10.000
602
0
0
9.398
Programmareserve Water en bodem
0
4.000
350
0
0
3.650
Programmareserve Sociale Agenda
0
27.000
380
0
0
26.620
Programmareserve Economie
0
35.000
1.629
0
0
33.371
Programmareserve Energie
0
10.000
16
0
0
9.984
Programmareserve Onderwijs en arbeidsmarkt
0
10.000
889
0
0
9.111
Programmareserve Leefbaarheid
0
30.000
138
0
0
29.862
Programmareserve Wonen
0
5.000
7
0
0
4.993
Programmareserve Cultuur
0
15.000
1.192
0
0
13.808
Programmareserve Monumenten, erfgoed, archeologie
0
15.000
1.229
0
0
13.771
Programmareserve Bereikbaarheid
0
10.000
0
0
0
10.000
Programmareserve Brightlands
0
5.832
2.515
0
0
3.317
Programmareserve Perspectief Landelijk Gebied
0
2.000
0
0
0
2.000
Programmareserve Onvoorziene uitgaven
0
19.000
639
0
0
18.361
Subtotaal gebonden
1.450.038
254.071
1.015.108
0
26.495
662.506
Totaal bestemmingsreserves
1.453.888
254.071
1.015.148
0
26.495
666.316
Totaal
1.559.988
1.299.121
1.342.829
110.143
26.495
1.599.928

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Met behulp van onderstaande tabellen wordt de aard van elke reserve toegelicht, evenals het voedings- en bestedingsplan. Voor de specifieke toelichtingen rondom de toevoegingen en onttrekkingen per begrotingsprogramma, verwijzen wij naar de financiële toelichtingen in de programmarealisatie. 

Volledigheidshalve merken wij op dat de Immunisatiereserve bij besluit van de Programmabegroting 2024 is opgeheven waarbij de middelen zijn overgeheveld naar de Algemene Reserve.  

 

Vrij aanwendbare reserves

Naam reserve

Reserve Knelpunten Economisch Beleid 
Instellingsdatum PS-besluit 28 mei 2004 (beleidsnota reserves en voorzieningen 2004).
Doel van de reserve Het wegnemen van knelpunten die zich voordoen bij acquisitie van nieuwe bedrijven naar Limburg. De reserve heeft ook een egaliserende functie voor het budget Knelpuntenfonds.
Voedingsplan -
Bestedingsplan De inzet van de reserve Knelpuntenfonds is gekoppeld aan wat bekend staat als de Knelpuntenregeling. Dit is een door de Europese Commissie goedgekeurde steunmaatregel. Binnen de kaders van de Knelpuntenregeling kan aan bedrijven of instellingen die zich in Limburg vestigen een financiële tegemoetkoming worden geleverd in de investeringen óf in de kosten van scholing. 
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Gebonden bestemmingsreserves: Financiële reserves

Naam reserve Risicoreserve Financieel instrumentarium Sturing in Samenwerking
Instellingsdatum PS-besluit 15 december 2017
Doel van de reserve Afdekken van financiële risico’s die ontstaan bij inzet van het financieringsinstrumentarium.
Voedingsplan

Het uitgangspunt is dat de stortingen op basis van de risico-inschatting bij inzet van het financieringsinstrumentarium, plaatsvinden ten laste van de reguliere middelen. Onder reguliere middelen wordt in deze context begrepen de programmagelden, stelposten en vrij aanwendbare bestemmingsreserves. 

Toekomstige tekorten en overschotten in deze risicoreserve met betrekking tot Financieringen, Garantstellingen, verbonden partijen, grond- en vastgoedexploitaties en erfpacht worden in onderstaande volgorde gedekt of vallen vrij:
a.    jaarrekeningresultaat:
       - inclusief rente opbrengsten;
       - inclusief bijzondere baten (bijvoorbeeld dividend);
b.    begrotingsruimte binnen de coalitieperiode;
c.    algemene reserve (voorheen Immunisatiereserve);
d.    taakstellingen.
E.e.a. conform de Memorie van toelichting bij de Programmabegroting 2018.

Bestedingsplan Als een risico uit de gehele portefeuille van het financieringsinstrumentarium daadwerkelijk optreedt, wordt deze risicoreserve voor het bedrag van dit risico  aangesproken.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Gebonden bestemmingsreserves rondom (Rail)infra en Provinciale Wegen

Naam reserve Bruteringsreserve Realisatie N280
Instellingsdatum PS-besluit 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012)                                                                                                                                                                                                                                                                      
Doel van de reserve Financiële dekking investeringskosten infrastructuur N280.  
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel, op basis van de daadwerkelijk kapitaallasten.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Bestemmingsreserve ZLSM 
Instellingsdatum PS-besluit 25 oktober 2013                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Doel van de reserve Financiële dekking van investeringen opstallen en infrastructuur ZLSM.
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan Directe afschrijvingen.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Overige gebonden bestemmingsreserves 

Naam reserve Reserve Campusorganisatie Chemelot 
Instellingsdatum PS-besluit 11 februari 2011 
Doel van de reserve Doel van de reserve is de financiering van de provinciale bijdrage in de kosten van de activiteiten van de ontwikkelingsmaatschappij Chemelot. 
De kosten bedragen voor de 10-jaarlijkse periode (2012-2021) in totaal 
ca. € 45 mln. en worden gelijkelijk verdeeld over de 3 consortiumpartners (Provincie Limburg, DSM en UM/MUMC+).
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan Inzet van de reserve vindt plaats in de periode 2012 t/m 2021 ter dekking van de jaarlijkse kosten van de ontwikkelingsmaatschappij. De bestedingen vinden nu nog in 2020 ad € 1 mln. en 2021 ad € 0,75 mln. plaats. De inzet van de middelen ad € 2.026.249 zal plaatsvinden in de periode 2020-2024.
Maximum omvang € 15.080.536
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Bestemmingsreserve Transitiefonds
Instellingsdatum PS-besluit 7 februari 2014
Doel van de reserve Financiële ondersteuning van initiatieven die een waardevolle en aantoonbare bijdrage leveren aan de transitie van de Limburgse Woningmarkt teneinde deze weer dusdanig in balans te krijgen dat de noodzakelijke dynamiek in de markt weer op gang wordt gebracht.
Voedingsplan Egalisatie exploitatiebudgetten.
Bestedingsplan De middeleninzet gebeurt conform de menukaart in het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringskader “Sturing in Samenwerking 2.0”. De besteding is onderverdeeld in een drietal componenten:
1a) borgstellingen en leningen (p.m.);
1b) subsidies € 6.000.000;
2) sloopfonds € 10.000.000.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve Grondwaterbeheer
Instellingsdatum PS-besluit                      3 juli 1998 (bij vaststelling jaarrekening 1997)
Doel van de reserve Provinciale Staten zijn sinds 1997 op basis van de Grondwaterwet bevoegd bij wijze van provinciale belasting een heffing in te stellen wegens het onttrekken van grondwater, ter bestrijding van de ten laste van de Provincie komende kosten van maatregelen, direct verband houdende met het voorkomen en tegengaan van nadelige gevolgen van de onttrekking en infiltraties, voor zover deze kosten niet voor rekening van de vergunninghouder gebracht worden. Voor het opvangen van mee- en tegenvallers in de opbrengsten grondwaterbelasting is een egalisatiereserve ingesteld.
Voedingsplan Meevallers in de opbrengsten van de grondwaterbelasting.
Bestedingsplan Tegenvallers in de opbrengsten van de grondwaterbelasting.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Bruteringsreserve Limburgs Museum 
Instellingsdatum PS-besluit 11 februari 2011 
Doel van de reserve Doel van deze gebonden bestemmingsreserve is dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van door Provinciale Staten aangewezen investeringen die geactiveerd moeten worden.
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan De reserve wordt gedurende de afschrijvingstermijn jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de daartoe specifiek aangewezen provinciale investeringen.
Maximum omvang  N.v.t.
Rentetoevoeging  Nee

 

Naam reserve Reserve brutering Creative City Limburg 
Instellingsdatum PS-besluit 7 februari 2014 (Structuurversterkende projecten)                                                                                                                                                                                                                                               
Doel van de reserve Deze ‘gebonden’ bestemmingsreserve is bedoeld voor de dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de provinciale investering in het Creative City Limburg in Kerkrade.
Voedingsplan Gerealiseerd.  
Bestedingsplan De reserve wordt ingaande 2015 jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de provinciale investering in het Creative City Limburg. 
Maximum omvang € 14.125.000
Rentetoevoeging  Nee

 

Naam reserve Reserve brutering Duurzaamheid Provinciale Gebouwen 
Instellingsdatum PS-besluit Besluit Jaarstukken 2010                                                                                                                                                                                                                                                                             
Doel van de reserve Dekking van kapitaallasten.
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan Op basis van werkelijke realisatie van de kapitaallasten.
Maximum omvang  N.v.t.
Rentetoevoeging  Nee

 

Naam reserve Egalisatiereserve DU-uitkering Bedrijventerreinen 
Instellingsdatum PS-besluit Besluit Jaarstukken 2010.
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor de uitvoering n.a.v. besluitvorming conform PS besluit 9 okt 2015 (Ontwikkeling MAA), GS-besluit 14 okt 2014 (Bargeterminal Venlo), AvA LHB BV dd. 16 dec 2015.
Voedingsplan Egalisatie. 
Bestedingsplan Conform besluitvorming PS en GS zijnde:
1. Aanwending Ontwikkeling MAA in 2016 ad € 1,4 mln.;
2. Aanwending t.b.v. uitbreiding Bargeterminal Venlo ad € 2 mln.;
3. Aanwending t.b.v. dekking beheerkosten LHB BV 2016-2022.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve DU-uitkering Bodemsanering 

Instellingsbesluit PS-besluit

22 juni 2013 
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. Via het convenant bodemontwikkelingsbeleid is voor 2010 t/m 2020 budget toebedeeld aan het bevoegde gezag Wet bodembescherming om bodemsaneringen uit te voeren.
Voedingsplan N.v.t.
Bestedingsplan MJP bodem 2010-2014, 2015 en MJP bodem en ondergrond 2016-2020.
Maximum omvang € 3.656.812
Rentetoevoeging Nee
Aanvullende toelichting Deze reserve is om administratieve redenen opgesplitst in twee reserves, te weten Reserve bodem en ondergrond 2024-2030 en Reserve bodemsanering 2024-2030. Het restant zal in 2025 worden ingezet en komt daarna te vervallen.

 

Naam reserve Reserve bodem en ondergrond

Instellingsbesluit PS-besluit

28 juni 2024
Doel van de reserve Egalisatiefunctie en dekkingsbron voor beleid rondom bodemsanering.
Voedingsplan Eenmalig vanuit de reserve DU Bodemsanering.
Bestedingsplan MJP Bodemsanering 2024-2030
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve bodemsanering

Instellingsbesluit PS-besluit

28 juni 2024
Doel van de reserve Egalisatiefunctie en dekkingsbron voor beleid rondom bodem en ondergrond
Voedingsplan Eenmalig vanuit de reserve DU Bodemsanerin.
Bestedingsplan MJP Bodem en ondergrond 2024-2030
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve  Natura 2000
Instellingsdatum PS-besluit 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012)
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, moeten behouden blijven voor Programmatische aanpak stikstof.
Voedingsplan Via het Provinciefonds.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve Natuur
Instellingsdatum PS-besluit 13 juni 2013 (Jaarstukken 2012)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, moeten behouden blijven voor Natuur.
Voedingsplan Via het Provinciefonds.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve DU-uitkering Gebiedsontw. Ooijen-Wanssum 
Instellingsdatum PS-besluit 19 juni 2014 (Jaarstukken 2013)
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor het project Ooijen-Wanssum.
Voedingsplan Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve DU-uitkering Na-ijlende effecten mijnbouw
Instellingsdatum PS-besluit 22-06-2018
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. Bij brief van 10-02-2017 (kenmerk DGETM-EO / 17014164) van het Ministerie van Economische Zaken zijn afspraken gemaakt over de uitvoering en financiering van het maatregelenpakket naar aanleiding van het onderzoek naar na-ijlende gevolgen van de steenkolenwinning.
Voedingsplan Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds. 
Bestedingsplan Uitvoering van het afgesproken maatregelenpakket, te weten:
- het lokaliseren, het jaarlijks inspecteren en het saneren van de 59 historische schachten in de gemeente Kerkrade;
- jaarlijkse inspectie van de industriële schachten en het saneren van zes aangewezen industriële schachten;
- het monitoren van de bodembeweging in de regio aan de hand van InSardata;
- het monitoren van het mijnwater en grondwater, zowel de stijging als de kwaliteit;
- monitoring van de aanwezigheid van mijngas in gebouwen in het Oostelijk gedeelte van het voormalige steenkoolwinningsgebied in Limburg.
E.e.a. conform GS-nota van 28-03-2017 (documentnummer 2017/20716).
Maximum omvang N.v.t.
Looptijd reserve Met het Rijk is afgesproken dat de bijdrage structureel is. Er is geen eindmoment door EZ aangegeven met betrekking tot haar financiële bijdrage, jaarlijks wordt de voortgang met EZ geëvalueerd.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve Bereikbaarheidsmiddelen
Instellingsdatum S-besluit 6 november 2015
Doel van de reserve

Egalisatiefunctie. De middelen die via het Provinciefonds zijn geoormerkt en ontvangen, 
moeten behouden blijven als onderdeel van de Bereikbaarheidsmiddelen.

Voedingsplan Via het Provinciefonds.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve aandelentransactie LIOF
Instellingsdatum PS-besluit 5 februari 2016
Doel van de reserve Als onderdeel van de aandelentransactie LIOF met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), vloeit € 8,0 mln. van de overnameprijs terug naar de Provincie. Deze middelen moeten conform de koopovereenkomst in samenspraak met het Ministerie van EZK worden ingezet voor nieuwe investeringen in Limburg of dienen ter vervanging van de jaarlijkse subsidie van het Ministerie van EZK aan LIOF indien deze (landelijk) komt te vervallen.
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan De middelen worden in samenspraak met het Ministerie van EZK ingezet voor nieuwe investeringen in Limburg of dienen ter vervanging van de jaarlijkse subsidie van het Ministerie van EZK aan LIOF indien deze (landelijk) komt te vervallen.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve DU Zoetwatermaatregelen
Instellingsdatum PS-besluit 4 november 2016
Doel van de reserve Egaliserende functie. De nog niet geclaimde gelabelde gelden voor Zoetwatermaatregelen worden in deze reserve gestort en aangewend op het moment dat ze geclaimd worden. De cofinanciering van het Rijk loopt niet parallel aan de uitbetaling aan de partners.
Voedingsplan  Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds.
Bestedingsplan  Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Maximum omvang  N.v.t.
Rentetoevoeging  Nee

 

Naam reserve Bruteringsreserve VDL Nedcar
Instellingsdatum PS-besluit 21 juni 2019 (Statenvoorstel Gebiedsontwikkeling uitbreiding VDL Nedcar)
Doel van de reserve Doel van deze gebonden bestemmingsreserve is dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van door Provinciale Staten aangewezen investeringen die geactiveerd moeten worden.
Voedingsplan Gerealiseerd.
Bestedingsplan Deze reserve wordt gedurende de afschrijvingstermijn jaarlijks aangewend ter dekking van de afschrijvingslasten van de daartoe specifiek aangewezen provinciale investeringen.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve DU Regiodeal Parkstad
Instellingsdatum PS-besluit 13 december 2019                                                                                                                                                                                                  
Doel van de reserve De middelen die via de decentralisatie-uitkering zijn geoormerkt en ontvangen moeten behouden blijven voor de Regiodeal Parkstad.
Voedingsplan Decentralisatie-uitkering via het Provinciefonds.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het gestelde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Bruteringsreserve N270 Ooijen-Wanssum
Instellingsdatum PS-besluit 4-11-2022 (2e Afwijkingenrapportage 2022)                                                                                                                   
Doel van de reserve Financiële dekking investeringskosten infrastructuur N270 Ooijen-Wanssum.
Voedingsplan De in de exploitatiebegroting gereserveerde middelen zijn in 2022 in deze reserve gestort: € 40.444.887.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het bestemde doel.
Looptijd reserve 1-1-2022 t/m 31-12-2101
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve POB CAO provincies
Instellingsdatum PS-besluit 13 december 2019                                                                                                                                                                                                        
Doel van de reserve Egalisatiefunctie. De middelen bestemd voor het persoonlijk ontwikkelbudget moeten conform de vigerende CAO beschikbaar blijven.
Voedingsplan Jaarlijkse storting vanuit de personele begroting.
Bestedingsplan Op afroep beschikbaar voor het gestelde doel.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve Reserve Waterveiligheid
Instellingsdatum PS-besluit 23 juni 2023                                                                                                                                                                                                           
Doel van de reserve Dekking van kosten in lijn met de Bestuursovereenkomst Waterveiligheid en Ruimte. De Provincie Limburg draagt voor € 50 mln. bij aan dit plan. Deze bijdrage is door Provinciale Staten (G-22-27) d.d. 30 september 2022 bekrachtigd.
Voedingsplan Vanuit bestemming resultaat 2022 € 49,96 mln. en vanuit bestemming resultaat 2023 nog eens € 2,5 mln. 
Bestedingsplan De middelen zijn op afroep beschikbaar. Er is hierbij geen afzonderlijke besluitvorming door Provinciale Staten nodig, zolang door het college binnen het doel van de reserve wordt gehandeld.
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

 

Naam reserve

Programmareserves:

  • Regiodeals
  • Bestuurlijke vernieuwing
  • 80 jaar bevrijding 2024
  • Landbouw
  • Water en bodem
  • Sociale agenda
  • Economie
  • Energie
  • Onderwijs en arbeidsmarkt
  • Leefbaarheid
  • Wonen
  • Cultuur
  • Monumenten, erfgoed en archeologie
  • Bereikbaarheid
  • Brightlands
  • Perspectief voor het landelijk gebied
  • Post onvoorzien 2023-2027
Instellingsdatum PS-besluit 10 november 2023
Doel van de reserve Financiële dekking voor de ambities van het coalitieakkoord "Elke Limburger telt 2023-2027".
Voedingsplan De financiële vertaling heeft plaatsgevonden in de Najaarsnota 2023, waarbij de dekking plaatsvindt vanuit het resultaat. Voor nieuwe stortingen is een PS-besluit nodig.
Bestedingsplan
  • Op basis van werkelijke realisatie, in lijn met de beleidskaders of afzonderlijke PS-besluiten.
  • Het college heeft  mandaat van Provinciale Staten om een deel van de programmareserves in te zetten in aanloop naar vaststelling beleidskader (maximaal 5%) per intensiveringspost als proces- en voorbereidingsmiddelen van de beleidskaders
Maximum omvang N.v.t.
Rentetoevoeging Nee

Mutaties voorzieningen

Terug naar navigatie - Mutaties voorzieningen

Voorzieningen zijn voornamelijk voorwaardelijke verplichtingen en risico's waarvan de omvang en/of het tijdstip van nakoming niet exact te bepalen zijn, maar redelijk in te schatten. 

Nieuw is de voorziening RVU (regeling vervroegde uittreding) in deze jaarrekening, welke volgt uit de cao provincies. 

Tenslotte merken wij op dat de voorziening BIE (Bouwgronden in exploitatie) normaal gesproken op de activazijde van de balans in mindering wordt gebracht op de balanspositie. Maar omdat er in dit geval een negatieve boekwaarde zou ontstaan, is deze voorziening niet in mindering gebracht, maar expliciet op de creditzijde van de balans gepresenteerd. 

€ x 1.000
Boekwaarde 31-12-2023
Toevoeging
Vrijval
Aanwending
Boekwaarde 31-12-2024
Voorziening voor toekomstige verplichtingen, verliezen en risico's
Voorziening APPA
7.686
1.807
0
442
9.052
Voorziening RVU
0
432
0
0
432
Voorziening BIE IPS/ Yard
3.736
586
0
0
4.322
Voorziening sociaal plan 2011-2016
18
0
0
18
0
11.440
2.826
0
460
13.806
Voorzieningen ter egalisering van kosten
Voorziening onderhoud provinciale gebouwen
10.763
2.910
0
2.296
11.376
10.763
2.910
0
2.296
11.376
Totaal
22.202
5.735
0
2.755
25.182

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Naam voorziening

Voorziening APPA
Instellingsdatum PS 22 juni 2012 (Jaarstukken 2011) 
Doel van de voorziening Verplichte dekking van pensioenverplichtingen rondom (voormalige) GS-leden.                                                                                                                                                                
Voedingsplan Jaarlijks, op basis van actuariële berekeningen. 
Bestedingsplan Op basis van werkelijke realisatie.

 

Naam voorziening

Voorziening RVU (regeling vervroegde uittreding)
Instellingsdatum PS 21 juni 2024 (Jaarstukken 2024) 
Doel van de voorziening Verplichte dekking van pensioenverplichtingen.                                                                                                                                                        
Voedingsplan Jaarlijks, op basis van opgebouwde verplichtingen. 
Bestedingsplan Op basis van werkelijke realisatie.

 

Naam voorziening

Voorziening IPS-Yard
Instellingsdatum PS 23 juni 2022
Doel van de voorziening Opvangen van verliezen binnen de grondexploitatie.                                                                                                                                                                                                                                                                                     
Voedingsplan Jaarlijks, op basis van actuele berekeningen. 
Bestedingsplan Op basis van werkelijke realisatie.

 

Naam voorziening

Voorziening sociaal plan 2011-2016
Instellingsdatum PS 4 november 2011
Doel van de voorziening Financiering sociaal plan (exclusief salariskosten).
Voedingsplan Op basis van het coalitieakkoord is € 6 mln. beschikbaar gesteld en gereserveerd in de bestemmingsreserve reorganisatie 2011-2014. Deze reserve dient als dekkingsbron voor deze voorziening.
Bestedingsplan Looptijd sociaal plan is 2011-2016. Besteding uit deze voorziening vanaf 2012 op basis van werkelijke kosten, afhankelijk van het aantal herplaatsingskandidaten, de snelheid waarmee passend/geschikt werk voor deze herplaatsingskandidaten gevonden wordt en het gebruik van de faciliteiten in het sociaal plan.

 

Lasten-egaliserende voorzieningen

Naam voorziening

Voorziening onderhoud provinciale gebouwen
Instellingsdatum PS 16 juli 2004
Doel van de voorziening Egalisatie van de kosten voor groot onderhoud.
Voedingsplan De dotaties aan de voorziening zijn gebaseerd op het ‘Meerjaren-onderhoudsplan 2019-2035’. Eenmaal per vier jaar vindt een actualisatie van het onderhoudsplan plaats. Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse inflatiecorrectie. De huidige onderhoudsvoorziening is gebaseerd op het meerjarenonderhoudsplan (PS-nota G-19-031) dat op 13 december 2019 is vastgesteld door Provinciale Staten.
Bestedingsplan Op basis van daadwerkelijk gerealiseerde onderhoudskosten.

 

Balanspresentatie
Naast bovengenoemde voorzieningen hebben wij risicovoorzieningen getroffen in verband met mogelijke oninbaarheid van vorderingen. Deze zijn gecorrigeerd op de boekwaarde van het betreffende actief (zie toelichting op de balans, vaste activa).

Vaste schulden

Terug naar navigatie - Vaste schulden

Vaste schulden betreft geldleningen die zijn afgesloten voor een periode langer dan een jaar. Deze schuldpositie is gedaald van € 47,36 mln. naar € 38,10 mln. De totale rentelasten in 2024 waren € 0,94 mln. Deze zijn in het overzicht van baten en lasten verantwoord in programma 9 Financiën en overhead, product 9.2.4. Rente.

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Obligatieleningen
Onderhandse leningen van:
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen
543
724
- openbare lichamen als bedoeld in art. 1, onderdeel a, Wet Fido
11.560
12.147
- buitenlandse instellingen
23.742
31.627
Waarborgsommen
2.257
2.861
Totaal
38.103
47.358

Vaste schulden - specificatie

Terug naar navigatie - Vaste schulden - specificatie

Onderstaande tabel specificeert deze schuldpositie. De daling ad € 9,26 mln. is met name te verklaren uit aflossingen.

€ x 1.000
Saldo 31-12-2023
Vermeerderingen
Verminderingen
Saldo 31-12-2024
Obligatieleningen
Onderhandse leningen van:
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen
724
0
181
543
- openbare lichamen als bedoeld in art. 1, onderdeel a, Wet Fido
12.147
0
586
11.560
- buitenlandse instellingen
31.627
0
7.885
23.742
Waarborgsommen
2.861
0
604
2.257
Totaal
47.358
0
9.255
38.103

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva

Vlottende passiva - totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - totaaloverzicht

De vlottende passiva worden onderverdeeld in vlottende schulden met:

  • een rentetypische looptijd korter dan één jaar. Dit betreft kortlopende schulden die binnen een jaar moeten worden afgelost, zoals crediteuren en kasgeldleningen. 
  • overlopende passiva. Overlopende passiva betreffen verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend jaar tot uitbetaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten en gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.

Onze korte termijn schuldpositie is gestegen (€ 55,53 mln.) van € 446,92 naar € 502,45 mln.  

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan een jaar
34.856
62.820
Overlopende passiva
467.592
384.095
Totaal
502.447
446.915

Vlottende passiva - netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar

De kortlopende schulden zijn gedaald van € 62,82 mln. ultimo 2023 naar € 33,80 mln. ultimo 2024. Een daling van € 29,41 mln.

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Overige schulden
34.856
62.820
Totaal
34.856
62.820

Vlottende passiva - overlopende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - overlopende passiva

Onderstaande tabel specificeert de overlopende passiva op hoofdlijnen. De posten zullen daarna afzonderlijk worden gespecificeerd. Uit onderstaande tabel blijkt dat de overlopende passiva met € 83,50 mln. zijn gestegen van € 384,10 mln. ultimo 2023 naar € 467,59 mln. ultimo 2024.

€ x 1.000
Boekwaarde per 31-12-2024
Boekwaarde per 31-12-2023
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen m.u.v. jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
117.918
126.764
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar de ontvangen bedragen van:
- Europese overheidslichamen
14.819
3.477
- Het Rijk
313.876
241.306
- Overige Nederlandse overheidslichamen
19.631
8.447
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen.
1.348
4.101
Totaal
467.592
384.095

Vlottende passiva - verplichtingen opgebouwd in begrotingsjaar

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - verplichtingen opgebouwd in begrotingsjaar

In onderstaande tabel worden de verplichtingen opgebouwd in het begrotingsjaar nader gespecificeerd. Deze post is € 8,85 mln. gedaald van € 126,76 mln. ultimo 2023 naar € 117,92 mln. ultimo 2024.

€ x 1.000
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen m.u.v. jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Saldo 31-12-2024
Saldo 31-12-2023
Transitorische posten op basis van verplichtingen
103.122
114.474
Af te dragen loonheffing, premies e.d.
8.235
7.597
Af te dragen BTW
953
1.420
Bijdragen stationsomgeving Beek-Elsloo
1.553
0
Nog te betalen groot onderhoud N274
1.326
0
Kosten aansluiting N271 rotonde Well
750
Nog te betalen Maaslijn Prorail
979
1.848
Nog te betalen RUD
0
190
Diversen
1.000
1.234
Totaal
117.918
126.764

Vlottende passiva - voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel

De voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel worden ook bij de schulden gepresenteerd, omdat er een terugbetalingsregeling geldt als deze middelen niet worden besteed of onrechtmatig zouden worden besteed. Denk bijvoorbeeld aan specifieke uitkeringen van het rijk of EU-bijdragen. Deze post is € 95,10 mln gestegen van € 253,23 mln. ultimo 2023 naar € 348,33 mln. ultimo 2024.

€ x 1.000
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
Saldo 31-12-2023
Ontvangen bedragen
Vrijgevallen bedragen of terugbetalingen
Saldo 31-12-2024
Europese overheidslichamen
Bijdrage CEF project Rhombus Binnenhavens works 1(2020: Bijdrage Beveiligd Vrachtwagen Parkeren)
1.533
0
260
1.273
Bijdrage CEF project Rhombus 2020 Binnenhavens upside study
1.760
0
1.345
415
Bijdrage CEF Binnenhavens Rhombus Upside 2
2.608
1.661
947
Bijdrage CEF4 Rhombus Upside III
12.002
0
12.002
Bijdrage Wildlife Economy Europe
2
0
2
0
LIFE project All4biodiversity
182
0
0
182
3.477
14.610
3.268
14.819
Het Rijk
Bijdrage Regio Deal Noord-Limburg 1e tranche
10.205
0
7.539
2.666
Geluidbelastingkaart
9
0
0
9
Bijdrage tramlijn Vlaanderen
24.493
0
0
24.493
Specifieke uitkering (SPUK) stimulering duurzaam verkeersinfrastructuur
1.126
0
1.026
100
SPUK J1 Limburg Centraal
0
21
21
0
SPUK G16 Grensinfo Punten
0
358
358
0
SPUK L34 RPML proceskosten
0
2.633
2.633
0
SPUK Maas pilots
3
0
3
0
Uitkering IBP Vitaal Platteland Heuvelland
3.505
0
55
3.450
SPUK stationsomgeving Beek-Elsloo
0
849
849
0
SPUK Beschikbaarheidsverg.regionale OV-bedrijven 2021
360
0
360
0
SPUK ontzorgingsprog.maatschappelijk vastgoed
1.266
0
409
858
SPUK MIRT 2017-2019
57
0
0
57
Bijdrage MKB -deal innovatie familiebedrijven
28
0
0
28
SPUK flexpool woningbouw
77
0
77
0
SPUK Novigebieden De Peel
84
205
231
59
SPUK Novigebieden ZL
92
68
0
160
SPUK SVHL
2.041
0
405
1.636
SPUK E87 DHZ
11.712
2.192
583
13.321
Uitkering verkeersveiligheidsmaatregelen
198
0
198
0
SPUK verkeersmaatregelen 2022-2023
355
0
0
355
SPUK Natuur
48.000
0
12.194
35.807
SPUK E57 ZE-Bussen
0
2.409
0
2.409
SPUK diffuus lood Geuldal
29
0
4
25
SPUK impuls versterking reg.culturele infrastructuur
0
333
333
0
SPUK opkoop veehouderijen
64.106
0
11.828
52.279
SPUK N-wegen
903
0
0
903
SPUKSLA-22-03318662 Meetstation veehouderij
71
0
37
34
SPUKSLA-22-03318626 Meetstation grens
41
0
34
7
SPUKSLA-22-03318606 Meetnet ultrafijnstof
191
0
74
117
SPUK Regio Deal Regio Midden-Limburg
0
10.183
0
10.183
SPUK Versnellingsvoorst transitie landelijk gebied
23.893
0
3.593
20.300
SPUK beschikbaarheidsverg regio OV-concessies 2022
0
0
-312
312
SPUK bodemopgaven 2022
118
0
72
46
SPUK ERTMS regionaal personenvervoer per trein
0
2.900
2.900
0
SPUK omzetderving ondernemers watersnood 2021
18.524
0
339
18.184
SPUK Opstellen en uitvoeren Woondeals
273
0
80
193
Flexpools 2022
841
0
15
826
SPUK 2 Ontzorging 2022
1.128
1.231
509
1.850
SPUK Bodem 2023 De Straat
2.404
0
50
2.354
SPUK L27 PAS-melders
9.615
0
9.615
0
SPUK BO EVI cluster Chemelot 2023/2024
292
227
286
233
SPUK l29 capaciteit natuurmonitoring
128
0
128
0
SPUK L31 Regeling uitvoering BO Nitraat
1.161
0
1.161
0
SPUK Natuurinclusief
3.840
4.099
0
7.939
SPUK Beekdalen zijrivieren Maas Limburg
7.589
9.331
2.217
14.703
SPUK Woondeals
581
0
99
482
SPUK CDOKE
1.178
1.669
891
1.956
SPUK scherm N300
789
0
32
757
SPUK L32 Aanpak piekbelasters
0
450
324
126
SPUK E103 slim veilig duurzaam mobiliteit 2023-2027
0
2.402
1.693
709
SPUK E103 slim veilig duurzaam mobiliteit 2023-2027 ontsluiting MAA
0
2.893
0
2.893
SPUK CDOKE Energiehubs
0
1.328
22
1.305
SPUK CDOKE Energieinfra
0
1.839
445
1.394
SPUK CDOKE Bedrijventerreinen
0
224
0
224
SPUK L33 programma Natuur 2e fase
0
41.519
0
41.519
SPUK Flexible inzet onderst.woningbouw 3e tranche
0
1.066
0
1.066
SPUK C130 Compensatie VS Woo
0
69
0
69
SPUK Bedrijfsmatig vastgoed
0
4.268
303
3.966
SPUK Woondeals 3e tranche
0
614
0
614
SPUK L35 RPML gebiedsprocessen en maatregelen
0
33.000
0
33.000
SPUK L37 regeling maatregelen PAS-melders (RPMP)
0
7.900
0
7.900
Bijdrage CEF project Rhombus 2020 Binnenhavens upside study
0
0
0
0
241.306
142.643
70.073
313.876
Overige Nederlandse overheidslichamen
Bijdrage Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuid
0
250
6
244
Proceskosten Novi de Peel
62
119
59
121
Bijdragen gemeenten toekomst MAA
2.700
600
0
3.300
Regiobijdrage Regio Deal Noord-Limburg
5.157
0
3.827
1.329
Bijdragen gemeenten VTH systeem
528
0
0
528
Bijdrage opwaardering Maaslijn
0
27.400
13.354
14.046
Bijdrage provincie Noord-Brabant L24 Transitie(fonds) LG Novi de Peel
0
63
0
63
SOK Onderlegger water en bodem
0
0
0
0
8.447
28.431
17.247
19.631
Totaal
253.230
185.684
90.588
348.326

Vlottende passiva - overige vooruitontvangen bedragen ten laste van volgende begrotingsjaren

Terug naar navigatie - Vlottende passiva - overige vooruitontvangen bedragen ten laste van volgende begrotingsjaren

Overige vooruitontvangen bedragen ten laste van volgende begrotingsjaren zijn bedragen die de Provincie al heeft ontvangen, maar die betrekking hebben op toekomstige begrotingsjaren. Dit betekent dat deze bedragen nog niet als inkomsten voor het huidige jaar worden beschouwd, maar worden doorgeschoven naar de volgende jaren. Deze post is € 2,75 mln. gedaald van € 4,10 mln. ultimo 2023 naar € 1,35 mln. ultimo 2024.

€ x 1.000
Overige vooruitontvangen bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen.
Saldo 31-12-2024
Saldo 31-12-2023
Transitoria vooruitontvangen
1.112
3.866
Bijdragen samenwerking regiofondsen
236
236
Totaal
1.348
4.101

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze toelichting zijn de belangrijkste verplichtingen opgenomen waaraan de Provincie voor toekomstige jaren is verbonden. Het betreffen:

  • meerjarige contracten natuurbeheer;
  • verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen;
  • overige langlopende inkoopcontracten;
  • meerjarige projectsubsidies >= grensbedrag € 1.2 mln.;
  • strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum;
  • Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL);
  • arbeidskosten gerelateerde verplichtingen;
  • vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo;
  • inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Natuurbeschermingswet.

Volledigheidshalve vermelden wij tenslotte dat de Provincie Limburg geen financiële derivaten hanteert.

Meerjarige contracten natuurbeheer

Terug naar navigatie - Meerjarige contracten natuurbeheer

De in het verleden afgegeven meerjarige subsidiebeschikkingen functieverandering PSN/SKNL scheppen meerjarige verplichtingen. Deze subsidiebeschikkingen zijn, vóór de decentralisatie van de natuuropgave in 2013, in opdracht van de het Ministerie van Landbouw verstrekt door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Er zijn beschikkingen afgegeven voor een resterend totaal verplichtingenbedrag van € 28,12 mln. De looptijd is variabel van 1 jaar tot en met 19 jaar. Per jaarschijf worden deze in de toekomst weggezet onder het Natuur en Landschapsbeheer, natuurgebieden beheer, voor een totaal bedrag van € 2,39 mln. per jaar. Vanaf begrotingsjaar 2025 heeft RVO deze opdracht teruggegeven aan de provincies, in het kader van de vennootschapsbelastingplicht. Het uitbetalen en berekenen van subsidies (voor PSN tarief, sec) wordt vanaf 1-1-2025 uitgevoerd bij de Provincie, cluster Subsidies.

Verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen

Terug naar navigatie - Verstrekte borgstellingen bij (bancaire) geldleningen

PS hebben op 9 februari 2023 ingestemd met het financieringsvoorstel van het LEF ad € 40 mln. ten behoeve van Mijnwater masterplan fase 1, met inachtneming van o.a. amendement 166. Via dit amendement hebben PS als voorwaarde gesteld dat GS op korte termijn het risico van de aanvullende financiering aan Mijnwater vanuit het LEF verlegd naar de Provincie.

Medio 2024 is aan het Limburgs Energiefonds (LEF) B.V. een provinciale borgstelling van maximaal € 40 mln. verleend ten behoeve van Mijnwater Energy, conform amendement 166. Om het risico van de provinciale borgstelling te dekken, is binnen de risicoreserve SiS een deel van het reeds aan het LEF toegekende bedrag aan risicodekking verlaagd met € 8 mln. en voor eenzelfde bedrag toegekend aan deze provinciale borgstelling. Het LEF kan onder voorwaarden trekkingsverzoeken bij de Provincie indienen voor de financiering masterplan fase 1 van Mijnwater. Ultimo 2024 zijn er nog geen trekkingsverzoeken ingediend door het LEF. De provinciale borgstelling is daardoor ultimo 2024 nog niet effectief.

Overige langlopende inkoopcontracten

Terug naar navigatie - Overige langlopende inkoopcontracten

De Provincie is verbonden aan diverse contracten die voor 2024 en/of later zijn voorzien. Onderstaand treft u deze contracten met hun looptijd en opdrachtwaarde aan.

 

(bedragen x € 1.000)
Soort/aard opdracht
Looptijd contract t/m
Totale opdrachtwaarde 2024 e.v.
Aanschaf hard- en software
2031
€ 7.279
Arbodienst
2028
€ 1.276
Beleidsuitvoering
2027
€ 10.348
Catering
2026
€ 410
Gebouwkundige werken
2025
€ 593
Onderhoud wegen
2028
€ 22.740
Schoonmaak en afvalverwerking
2026
€ 985
Vervoer (dienst)auto's
2026
€ 2.249
Warmtevoorziening
2033
€ 2.410
Wegenbouwkundige werken
2028
€ 110.676
Totaal
€ 158.966

Meerjarige projectsubsidies >= 1,265 mln.

Terug naar navigatie - Meerjarige projectsubsidies >= 1,265 mln.

Met ingang van 2021 worden met betrekking tot de meerjarige projectsubsidies (voor 2024 >= € 1,2 mln) de subsidielasten verdeeld over meerdere jaren conform de liquiditeitsprognose bij de subsidieaanvraag. De lasten voor het jaar 2024 zijn op basis van ontvangen informatie met peildatum 1 september 2024 juist en volledig in boekjaar 2024 verwerkt. De restant verplichting ad € 58,03 mln. (2023: € 97,14 mln.) voor de komende jaren is volledig verwerkt en financieel gedekt in de meerjarige Programmabegroting 2025 e.v.

Strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum

Terug naar navigatie - Strategische verwerving percelen Groeve Mourik te Brunssum

Provincie Limburg heeft een optie tot koop op de percelen van de Groeve Mourik te Brunssum. Deze strategische verwerving wordt betaald door de gemeente Brunssum, de Stadsregio Parkstad en de Provincie Limburg. In de te kiezen ontwikkelstrategie zijn verschillende varianten mogelijk: van een eventuele doorverkoop aan derden, de ontwikkeling door een deelneming of samenwerkingsverband (PPS) tot een eigenstandige provinciale grondexploitatie. Het risicoprofiel voor de Provincie is daarbij verschillend per variant en medebepalend in de uiteindelijke ontwikkelstrategie. Op 23 januari 2024 is een overeenkomst tot koop afgesloten. 

Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL)

Terug naar navigatie - Programmaplan Waterveiligheid en ruimte Limburg (WRL)

In het kader van het 15-jarig Programmaplan Waterveiligheid en Ruimte is op 14 juli 2022 door verschillende overheidspartners, waaronder het Rijk, Waterschap en Provincie een Bestuursovereenkomst Waterveiligheid en Ruimte aangegaan. De Provincie Limburg draagt voor € 50 mln. bij aan dit plan. Daarnaast is vanuit de resultaatbestemming 2023 € 2,5 mln. toegevoegd ten behoeve van het project Vierwaarden, inzake de financiering rondom het verplaatsen van de jachthaven Venlo. In totaliteit is eind 2024 € 51,46 mln. (2023: € 49,96 mln.) niet besteed. 

Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

De arbeidskosten gerelateerde verplichtingen bestaan uit niet opgenomen vakantie-uren. Voor deze verplichting is, conform BBV, geen voorziening in de jaarrekening opgenomen. In geld uitgedrukt bedraagt de verplichting ruim € 10,54 mln., gebaseerd op het aantal uren verlof en een gemiddeld uurtarief. Wij merken ten aanzien van deze verplichting op dat het aantal uren, waarop deze post is gebaseerd, ten  opzichte van 2023 sterk is gestegen (89%) als gevolg van de nieuwe cao provincies. Wij verwachten dat dit effect van stijging tijdelijk is waarmee het volume zich zal stabiliseren. 

Vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo

Terug naar navigatie - Vordering op B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo

Per 1 februari 2017 is het vervlechtingstraject Greenport Venlo afgerond (GS 2016/89233). In de samenwerkingsovereenkomst met B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is een vordering van de Provincie op de B.V. opgenomen van € 30 mln. inzake Greenportlane, te voldoen in 10 jaarlijkse termijnen voor het eerst op 10 januari 2018. Omdat deze vordering als een bijdrage in investeringen van derden (in de Greenportlane) kwalificeert, konden vanuit BBV-optiek uitsluitend de werkelijk gemaakte kosten worden geactiveerd. Het per ultimo 2024 (cumulatief) geactiveerde deel van de vordering bedraagt € 27 mln. (activanummer 9001062). Dit maakt dat de Provincie nog een niet uit de balans blijkende vordering op de B.V. heeft van € 2,90 mln. 

Inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Omgevingswet Natura 2000-activiteit

Terug naar navigatie - Inkomsten in behandeling zijnde vergunningen Omgevingswet Natura 2000-activiteit

In 2024 zijn 99 vergunningaanvragen i.h.k.v. de Omgevingswet Natura 2000-activiteit ingediend, waarvan ca. één derde deel intrekkingsverzoeken op basis van de Landelijke beëindigingsregeling Veehouderijlocaties (LBV) is. Daar het de uitvoering van een Rijksregeling betreft, ontvangen wij van het Rijk € 2.000 per LBV-deelnemer die een intrekkingsverzoek heeft ingediend. Mede als gevolg van de jurisprudentie heeft op deze verzoeken nog geen besluitvorming plaatsgevonden. 

Verder zijn er in 2024 over de periode 2022 t/m 2024 voor 15 aanvragen baten ontvangen. Per 31-12-2024 zijn over de periode 2022 t/m 2024 in totaal 304 aanvragen in behandeling i.h.k.v. de Omgevingswet Natura 2000-activiteit (werkvoorraad), waarover nog geen inkomsten zijn ontvangen. Vanwege de stikstofproblematiek is door het Rijk voor 2025 een nieuwe opkoopregeling voor geheel of gedeeltelijke beëindiging van veehouderijen aangekondigd. Deelnemers aan deze regeling zijn van invloed op het aantal aanvragen (werkvoorraad).