1. § Lokale heffingen

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft inzicht in de uitgangspunten voor de heffing van belastingen en rechten, de lokale lastendruk en de kwijtschelding. 

Een deel van onze inkomsten bestaat uit provinciale belastingen en heffingen, die betaald worden door de inwoners en ondernemers in onze provincie. Daarvan is de belangrijkste inkomstenbron de opcenten op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast kennen wij de volgende heffingen: leges, grondwaterheffing en ontgrondingenheffing.

Inkomsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Inkomsten uit lokale heffingen

Bij het heffen gaan wij uit van het profijtbeginsel. Het uitgangspunt is dat degene die profiteert van een voorziening, voor die voorziening betaalt. Het profijtbeginsel manifesteert zich sterker bij heffingen (bijvoorbeeld leges) dan bij belastingen (bijvoorbeeld opcenten motorrijtuigenbelasting). 
Daarnaast wordt rekening gehouden met interne en externe kaders en wet- en regelgeving, waaronder verschillende artikelen uit de Provinciewet (art. 222 t/m 226). De regels van de provinciale heffingen, evenals de toegepaste heffingsmaatstaven komen expliciet aan de orde bij de jaarlijkse vaststelling van de Legesverordening Limburg met de bijbehorende tarieventabel en de Grondwaterheffingsverordening. De uitgangspunten voor deze heffingen vormen de basis voor de programmabegroting. 

In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de totale inkomsten uit lokale heffingen.

Inkomsten lokale heffingen
€ x 1.000
Realisatie
Realisatie
Begroting
Realisatie
Verschil
2022
2023
2024
2024
2024
Opcenten MRB
113.347
115.365
119.370
123.866
4.496
Leges
899
1.020
1.934
1.540
-394
Grondwaterheffing
1.025
1.058
1.104
1.073
-31
Totaal
115.271
117.443
122.408
126.479
4.071

Beleid ten aanzien van de diverse provinciale heffingen

Terug naar navigatie - Beleid ten aanzien van de diverse provinciale heffingen

Het beleid van de volgende provinciale heffingen wordt hierna toegelicht, te verdelen in de onderdelen:
•    opcenten op de motorrijtuigenbelasting en lokale lastendruk;
•    leges in het kader van de Omgevingswet;
•    grondwaterheffing;
•    ontgrondingenheffing;
•    kwijtscheldingsbeleid.

Opcenten op de motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - Opcenten op de motorrijtuigenbelasting

Op basis van het huidige Coalitieakkoord 2023-2027 "Elke Limburger telt!" kiezen wij ervoor de motorrijtuigenbelasting in lijn te brengen met de rest van onze begroting door de indexatie van het aantal opcenten gelijk te trekken met de algehele begrotingsindex. In onderstaande tabel is de ontwikkeling van het aantal opcenten weergegeven voor de periode 2022 tot en met 2028. 

Aantal opcenten MRB 2022-2028
Per 1 januari
Aantal opcenten
Prijsindex t.o.v. voorgaand jaar
2022
79,1
1,60%
2023
80,6
1,90%
2024
83,1
3,15%
2025
85,8
3,30%
2026
88,2
2,80%
2027
91,1
3,25%
2028
93,9
3,05%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

Onder lokale lastendruk wordt verstaan hoe de lokale belastingen zich verhouden ten opzichte van de landelijke belastingen. Hierbij is met name de hoogte van de opcenten van belang. Het aantal opcenten op de motorrijtuigenbelasting dat de provincies in 2024 mochten heffen, was gemaximeerd op 138,3. 

De Belastingdienst verstrekt jaarlijks een gewichtsuitdraai van het Limburgse wagenpark bestaande uit overzichten met de aantallen personenauto's en motoren, onderverdeeld naar gewichtsklasse en soort brandstof. Aan de hand van de gewichtsuitdraai opgesteld naar de situatie van 30 juni 2023 waren de opbrengsten aan provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting 2024-2027 geraamd met een opbrengst per opcent van ruim € 1,432 mln. Op basis van het maximaal te heffen aantal opcenten van 138,3 en de feitelijke heffing van 83,1 kende de Provincie een onbenutte belastingcapaciteit van 55,2 opcenten oftewel een onbenutte belastingcapaciteit in 2024 van € 79 mln.

Ontwikkeling aantal opcenten MRB 2022-2025
2022
2023
2024
2025
Provincie Limburg
79,1
80,6
83,1
85,8
Landelijk gemiddelde
83,7
84,7
87,4
88,8
Wettelijk maximum
118,4
125,8
138,3
147,1
Limburg als % van het wettelijke maximum
66,8%
64,1%
60,1%
58,3%

Leges in het kader van de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Leges in het kader van de Omgevingswet

Provincies zijn, samen met gemeenten, voor een groot deel verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening in Nederland. De nieuwe Omgevingswet is een fundamentele stelselherziening van het omgevingsrecht. In de Omgevingswet, wordt alle wetgeving ten aanzien van het fysieke domein geïntegreerd, zowel inhoudelijk als procedureel. Deze wet heeft onder andere de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Wet milieubeheer, de Ontgrondingenwet, de Wet Natuurbescherming (Wnb) en de Waterwet (gedeeltelijk) vervangen. 
Vergunningen die op basis van deze wetten werden aangevraagd, vormen met de invoering van de omgevingswet een onderdeel van de omgevingsvergunning en worden niet meer apart aangevraagd/verleend. In de Omgevingswet zijn in hoofdstuk 13 financiële bepalingen over leges en heffingen opgenomen. De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden. Onderstaande tabel geeft inzicht in de kostendekkendheid op basis van nacalculatie.

Recapitulatie Kostendekkendheidsonderzoek tarieventabel Provincie Limburg jaarrekening 2024
Hoofdstuk
Totale lasten
Opbrengsten
Percentage
Totaal
€ 1.653.676,31
€ 954.677,96
58%
-
Hoofdstuk 1
Algemene dienstverlening
€ -
€ -
-
Paragraaf 1.1
Stukken en bescheiden
€ -
€ -
-
Hoofdstuk 2
Diensten en besluiten in het kader van de Omgevingswet
€ 1.653.676,31
€ 954.677,96
58%
Paragraaf 2.1
Algemene bepalingen
€ -
€ -
-
Paragraaf 2.2
Voorfase
€ 317.986,23
€ 13.364,08
4%
Paragraaf 2.3
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken
€ 900.744,67
€ 546.406,76
61%
Paragraaf 2.4
Activiteiten met betrekking tot monumenten
€ -
€ -
-
Paragraaf 2.5
Aanlegactiviteiten
€ 9.038,89
€ 9.419,62
104%
Paragraaf 2.6
Kappen van houtopstanden
€ -
€ 622,78
-
Paragraaf 2.7a
Milieubelastende activiteiten op grond van het omgevingsplan
€ 8.217,18
€ 8.174,04
99%
Paragraaf 2.7b
Milieubelastende activiteiten
€ 146.676,60
€ 137.868,81
94%
Paragraaf 2.8
Maatwerkvoorschriften, vergunningvoorschriften en gelijkwaardige maatregelen
€ -
€ -
-
Paragraaf 2.9
Natuur
€ 5.135,74
€ 2.432,75
47%
Paragraaf 2.10
Flora- en Fauna activiteiten
€ 83.404,34
€ 55.907,94
67%
Paragraaf 2.11
Maatwerkvoorschriften bij activiteiten die houtopstanden, hout en houtproducten betreffen
€ 5.752,02
€ 4.203,81
73%
Paragraaf 2.12
Overige tarieven
€ 43.294,25
€ 65.569,82
151%
Paragraaf 2.13
Tijdelijk en uitzonderlijk gebruik luchtvaartuigen (TUG's)
€ 8.628,04
€ 6.539,26
76%
Paragraaf 2.15a
Ontgrondingsactiviteit
€ 124.284,79
€ 103.701,20
83%
Paragraaf 2.15b
Waterontrekkingsactiviteit
€ -
€ -
-
Paragraaf 2.16
Restbepaling
€ 513,57
€ 467,09
91%
Paragraaf 2.17
Vermindering
€ -
€ -
-
Paragraaf 2.18
Teruggaaf
€ -
€ -
-

Grondwaterheffing

Terug naar navigatie - Grondwaterheffing

Provincies kunnen een grondwateronttrekkingsheffing opleggen aan onttrekkers van grondwater. De opbrengst is bedoeld voor bepaalde specifiek aangewezen grondwateruitgaven van de Provincie. De heffing is ondergebracht in artikel 13.4b van de Omgevingswet. Nadere regels zijn opgenomen in artikel 8.3 en 8.4 van het Omgevingsbesluit. De grondwaterheffing wordt geheven over de hoeveelheid onttrokken grondwater conform het beleid en de tarieven in de Grondwaterheffingsverordening Limburg. In onderstaande tabel zijn alle kosten en opbrengsten opgenomen om inzicht te krijgen in de kostendekkendheid. 

€ x 1.000
Kostendekkendheid Grondwaterheffingsverordening
Ultimo 2024
Baten
1.073
Lasten
1.073
Percentage
100%

Ontgrondingsheffing

Terug naar navigatie - Ontgrondingsheffing

Op grond van artikel 13.4a van de Omgevingswet kan bij provinciale verordening een ontgrondingenheffing worden ingesteld (dit artikel is ontleend aan artikel 21f van de Ontgrondingenwet). In de legesverordening Limburg 2024 zijn daartoe tarieven opgenomen voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning (of een verlenging) voor een ontgrondingsactiviteit als bedoeld in artikel 5.1 van de Omgevingswet.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Het provinciale kwijtscheldingsbeleid volgt het Rijksbeleid op grond van artikel 232e, tweede lid, van de Provinciewet. Uitzonderingen daarop zijn in daartoe voorkomende gevallen in de desbetreffende verordening opgenomen. Dit beleid wordt uitsluitend gehanteerd voor natuurlijke personen. Aan niet-natuurlijke personen wordt geen kwijtschelding verleend. Aangezien het leeuwendeel van de belastingplichtigen niet-natuurlijke personen betreft, is kwijtschelding niet of nauwelijks aan de orde.