
7.1.1. Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
In 2024 zijn alle beoogde resultaten uit dit begrotingsproduct behaald. De voorgenomen acties zijn uitgevoerd en leveren een bijdrage aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Indirect hebben we daarmee bijgedragen aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.
De indicator 'Geld' is oranje omdat niet alle middelen in 2024 gerealiseerd zijn. Dit kan verklaard worden doordat deze middelen gekoppeld zijn aan meerjarige afspraken met bijvoorbeeld het Rijk waarvan de uitvoering ook na 2024 nog door loopt.
Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt
In lijn met het coalitieakkoord en het beleidskader 'Een bereikbaar en toegankelijk Limburg' zijn we in 2024 gestart met het opstellen van de mobiliteitsvisie 2050. Dit is een meerjarig traject waarover in 2025 besluitvorming plaats zal vinden.
Ten aanzien van monitoring en data functioneert ons verkeersmodel en verkeersmeetnet volgens de daaraan gestelde eisen en hebben we in 2024 een groot deel van de indicatoren uit de doelenboom op orde gebracht. Het dashboard voor het project 'Inzicht in reisgedrag' is opgeleverd en kan door Limburgse overheden gebruikt worden voor beleidsmonitoring.
Op het gebied van verkeersveiligheid hebben we de Limburgse campagnekalender (waaronder BOB en MONO) uitgevoerd en is er uitvoering gegeven aan de Verkeersactieve School. Het aantal deelnemende scholen op peildatum 1 januari 2025:
- 322 scholen voor (speciaal) basisonderwijs (93%) Verkeersactieve school;
- 32 scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs (80%) Verkeersactieve school;
- 63 scholen voor voortgezet onderwijs (95%) Verkeersactieve school.
Op deze scholen is verkeersveiligheid structureel onderdeel van het lespakket. De voorbereidingen voor de Verkeersactieve School 2025-2029 zijn in 2024 getroffen. In 2024 namen 24 gemeenten deel aan Doortrappen tot je 100e, waarmee veilig fietsgebruik onder ouderen gestimuleerd wordt.
Samen met de gemeenten (via de drie Limburgse uitvoeringsorganisaties) hebben we fietsstimuleringscampagnes (#Posifiets, 'Kort ritje, da's zo gefietst', etc.) uitgevoerd en hebben we via de doelgroepenbenadering ingezet op een structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen). Dit levert een positieve bijdrage aan de doorstroming (afname autoverkeer), en voorkomt CO2-uitstoot.
Door onze intensieve samenwerking met de Limburgse gemeenten hebben we in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) afspraken gemaakt over een Rijksbijdrage aan o.a. de fietsverbinding Weert-Nederweert en Sittard-bedrijventerrein Avantis. Ook zijn er afspraken gemaakt over de Rijksbijdrage aan de jaarplannen 2025 e.v. van Zuid-Limburg Bereikbaar, Midden-Limburg Bereikbaar en Trendsportal.
De mobiliteitsvisie 2050 verwachten we in 2025 op te leveren. Het inwinnen van data en het op orde houden van onze verkeersmeetnetten is een continu proces. De verkeersactieve school is in 2024 uitgevoerd. De samenwerkingsovereenkomsten met gemeenten voor de Verkeersactieve school 2025-2029 en de doelgroepenaanpak Verkeersveiligheid zijn in 2024 gesloten. Voor Doortrappen is in 2024 een subsidieregeling opengesteld voor de periode 2025-2027. De fietsstimuleringscampagnes en doelgroepenbenadering worden jaarlijks uitgevoerd.
Voor de uitvoering van product 7.1.1. Mobiliteit en bereikbaarheid zijn in 2024 de lasten begroot op € 23,37 mln. De werkelijke realisatie 2024 bedraagt € 16,69 mln. Hierdoor ontstaat er een voordelig verschil van € 6,68 mln. Dit verschil in 2024 heeft vooral betrekking op:
- een aanpassing van de te verwachten uitgaven van een aantal meerjarige projecten. De niet-bestede middelen dienen voor de gehele looptijd van het project beschikbaar te blijven (€ 3,39 mln.);
- meerjarige afspraken met Rijk en gemeenten (o.a. verkeersveiligheid en verkeerseducatie) (€ 3,23 mln.).
Om te voldoen aan onze verplichtingen wordt € 6,92 mln. overgeboekt naar 2025 via de overboekingsvoorstellen.