
7.2.1. Infrastructuur
Basis op orde in het wegbeheer
De nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027, met daarin vastgelegd het gewenste kwaliteitsniveau 'Basis' voor beheer en onderhoud van wegen, kunstwerken en andere infrastructurele kapitaalgoederen is 26 april 2024 vastgesteld. Het provinciale infrastructurele areaal voldoet aan het kwaliteitsniveau ‘Basis’.
De onderhouds- en vervangingsplanning van verhardingen en civiele kunstwerken is ook het moment om ingrepen uit het functioneel, natuurinclusief, administratief en duurzaam-circulair kader mee te nemen. In de periode 2024-2027 wordt het onderhoud voor wat betreft het functioneel kader zoveel mogelijk gecombineerd met de inrichtingseisen uit de Leidraad Inrichting Provinciale infrastructuur (LIPI).
In 2024 geven we uitvoering aan deze nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en we continueren de uitvoering van de reeds opgenomen weginfrastructuurprojecten in het IPML. En we geven uitvoering aan de genomen besluiten over (snel)fietspaden uit het beleidskader Focus op fiets 2020-2023.
De volgende projecten zijn inmiddels opgeleverd:
- N271 Plasmolen Mook
- N271 Rotonde Well
- N278 Fommestraat
- N281 Heerlen fase 1
- Bushaltes op orde
Rol Provincie: procesmanager, partner
De beschikbare middelen worden geprogrammeerd op basis van onderhoudsprioriteit waarbij conform de CROW-onderhoudssystematiek het onderhoudsniveau 'Basis' van de provinciale arealen wordt geborgd.
In 2024 hebben we 645.144 m2 deklaag aangebracht, waarvan 348.948 m2 geluidsreducerend en waarvan 3.441 m2 met recyclingasfalt.
In 2024 is 326 km lengtemarkering en 4.751 m2 figuratie aangebracht.
In 2024 zijn 204 nieuwe bomen aangeplant.
In 2024 zijn 119 stuks conventionele verlichtingsarmaturen vervangen door LED-armaturen. Einde 2027 zullen alle armaturen voorzien zijn van LED.
In 2024 zijn er 5 stalen lichtmasten vervangen door botsvriendelijke masten.
In 2024 is minimaal 10 km bestaande geleiderailconstructie gelijktijdig met asfaltonderhoudswerkzaamheden vervangen. In 2025 zal er 3,6 km. nieuwe geleiderail worden geplaatst en wordt er minimaal 70 m. geleiderail vervangen.
In 2024 zijn er 7 stuks verkeersregelinstallaties vervangen.
In 2024 zijn de volgende 5 weginfrastructuurprojecten uit het IPML gerealiseerd:
- N271 Plasmolen Mook
- N271 Rotonde Well
- N278 Viaduct Fommestraat
- N281 Groot onderhoud fase 1
- Bushaltes op orde
Voor gedetailleerde informatie over de weginfrastructuurprojecten verwijzen wij u naar het IPML.
In 2024 zijn diverse projecten uit het beleidskader "Focus op de fiets" gerealiseerd, in voorbereiding of in uitvoering.
Voor gedetailleerde informatie over de voortgang van deze projecten verwijzen wij u naar het IPML.
Het beheren en onderhouden van de provinciale infrastructuur is een continu proces conform de onderhoudsprogrammering die is opgenomen in de verplichte paragraaf 'Onderhoud kapitaalgoederen'.
Voor de uitvoering van product 7.2.1. Infrastructuur zijn in 2024 de lasten begroot op € 56,94 mln. De werkelijke realisatie 2024 bedraagt € 55,45 mln. Hierdoor ontstaat er een voordelig verschil van € 1,49 mln. Dit verschil in 2024 heeft betrekking op vertraging bij de overdracht van de N556 Horst aan de Maas.
Om te voldoen aan onze verplichtingen zoals opgenomen in de Intentieovereenkomst Overdracht N556 en het budget rondom decentralisatie verkeerveiligheid wordt € 1,63 mln. overgeboekt naar 2025 via de overboekingsvoorstellen.