Portefeuillehouder
Ad Roest

Omschrijving

Het is voor ons van belang dat Limburgse gemeenten in staat zijn om hun maatschappelijke opgaven te realiseren. Om al die taken goed uit te voeren moeten gemeenten steeds meer opereren in complexe samenwerkingsverbanden: met elkaar, met andere overheden en met maatschappelijke partijen. Daarmee worden steeds hogere eisen gesteld aan de kracht van het lokaal bestuur. Dit geldt ook voor de provincie zelf; provincies hebben door landelijke besluitvorming op een aantal maatschappelijk urgente thema’s (volkshuisvesting, landelijk gebied, ruimtelijke ordening, bereikbaarheid en energie) een grote ‘rol in de ruimte’. 

Interbestuurlijke verhoudingen
De bestuurlijke verhoudingen tussen gemeenten onderling, tussen provincie en gemeenten, tussen provincies onderling en die met het Rijk hebben de volle aandacht. Met aandacht voor regionaal maatwerk, om recht te doen aan regionale verschillen. De inzet van de provincie in de Investeringsagenda Noord-Limburg 2019-2023 en de projecten van de regiodeal Noord-Limburg is volop in uitvoering. 

In de Peel wordt er samengewerkt met Provincie Noord-Brabant, drie waterschappen en vier regio’s van samenwerkende gemeenten en is de gebiedsgerichte aanpak een van de nationale NOVI/NOVEX-gebieden. De Provincie participeert in het traject NOVI/NOVEX-gebied Zuid-Limburg. De aanpak en de provinciale inzet daarin wordt in 2023 voortgezet. De expertise en ervaringen die de provincie heeft opgedaan bij de regiodeals zullen gedeeld worden met regio’s die zelf initiatief willen nemen om te komen tot een nieuwe regiodeal.

De provincie als partner
Wij nemen een rol in de interbestuurlijke verhoudingen vanuit twee invalshoeken: als partner en als toezichthouder. Als partner neemt de provincie deel aan het in 2022 gestarte onderzoek naar de Bestuurlijke Regionale Ecosystemen (BRE) in Zuid-Limburg. Het onderzoek is bedoeld om beter zicht te krijgen op de vraag waarom in Zuid-Limburg onvoldoende krachtig en eensgezind wordt samengewerkt en onvoldoende resultaten worden bereikt. Het onderzoek is gefinancierd door de gemeenten Heerlen, Sittard-Geleen, Maastricht, door de provincie en door het Ministerie van BZK. Verder is de provincie waar mogelijk partner richting het Rijk daar waar het vraagstukken omtrent bestuurskracht betreft. De Provincie Limburg ondersteunt in dat verband gesprekken tussen gemeente(n) en Rijk, zoals bij de gemeente Mook en Middelaar. Gemeentelijke herindelingen kunnen alleen op steun van de provincie rekenen indien alle betrokken gemeenteraden daarover een positief besluit hebben genomen en voldaan wordt aan de vier criteria van het nieuwe beleidskader gemeentelijke herindeling (maart 2019) van het Rijk: draagvlak, bestuurskracht, interne samenhang en nabijheid van bestuur en regionale samenwerking. 

De provincie als interbestuurlijk toezichthouder
Wij zijn naast partner ook interbestuurlijk toezichthouder; dit betreft een wettelijke taak. Tevens houden we financieel en generiek toezicht. In de rol van financiële toezichthouder, bewaken wij de financiële positie en functie van gemeenten met als doel deze financieel gezond te houden. Het generieke toezicht ziet op de medebewindstaken van gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap voor de domeinen Wabo/Wro, Erfgoed, Huisvesting verblijfsgerechtigden en Informatie – en archiefbeheer.

Kwaliteit

  1. Voortzetting van de inzet van de provincie in de Investeringsagenda Noord-Limburg 2019-2023 en participatie in het traject NOVI/NOVEX-gebied Zuid-Limburg. Wij ondersteunen de regio’s die zelf initiatief willen nemen om te komen tot een nieuwe regiodeal met het Rijk.
  2. Wij nemen deel aan het in 2022 gestarte onderzoek naar de Bestuurlijke Regionale Ecosystemen (BRE) in Zuid-Limburg.
  3. Wij ondersteunen gemeenten bij vraagstukken omtrent bestuurskracht.
  4. Wij voeren de wettelijke taken op het gebied van interbestuurlijk toezicht adequaat uit (zowel financieel als generiek toezicht).

Tijd

De Provincie Limburg heeft in de interbestuurlijke verhoudingen zowel als partner en als toezichthouder optimaal de (wettelijke) taken uitgevoerd. Dit is een continu proces.

Geld

Voor dit product is een budget beschikbaar van € 5,1 mln.  hierin zijn onder andere de kosten van PS, GS, Rekenkamer en IPO (zie Verbonden partijen) opgenomen.