In Exploitatie genomen gronden
Laerbroeck
Het noordelijk deel van het plangebied Hout-Blerick / Laerbroeck, was tot ruim tien jaar geleden een glastuinbouwgebied. De Provincie Limburg heeft indertijd het voortouw genomen in de aankoop en sanering van de aanwezige glasopstanden, vanwege de situering in het stroomgebied van de Maas . Dit heeft destijds geresulteerd in een gedeeltelijk uitgevoerde gebiedsontwikkeling: de sanering van de kassen is afgerond. De herontwikkeling van het gebied, waaruit ook de kosten gedekt zouden worden, is niet uitgevoerd. De Provincie Limburg is bij de sanering grondeigenaar geworden in het gebied (omvang eigendom 36 ha met een huidige boekwaarde van € 12,69 mln.).
2023 zal in het teken staan van het vormgeven van het programma en de uitwerking ervan voor de gebiedsontwikkeling tezamen met de betrokken partners, te weten het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Waterschap Limburg en de gemeenten Venlo en Peel & Maas. Het doel van de gebiedsontwikkeling is vanuit provinciaal perspectief te omschrijven als het deels terugverdienen van door Provincie gedane investeringen en programmatisch (programma passend binnen de provinciale beleidskaders van o.a. hoogwaterbescherming en kwaliteitsverbetering) borgen van de herontwikkeling van het gebied en daarbij invulling geven aan de gedane toezegging in het Bestuurlijk Overleg MIRT november 2019 (bijdrage van € 1 mln. t.b.v. kwaliteitsverbetering van het gebied).
In het kader van de gebiedsontwikkeling is reeds ingestemd met de situering van het nieuwe tracé van de dijkverlegging, het voorkeursalternatief (VKA). Het VKA is aansluitend vertaald in een ontwerpprogramma met bijbehorende PlanMER als bedoeld in de Omgevingswet. Het ontwerpprogramma en het PlanMER hebben aansluitend ter inzage gelegen met de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen.
Na beantwoording en verwerking van de zienswijzen wordt het definitieve Programma ter vaststelling voorgelegd. Op het moment dat het definitieve Programma wordt vastgesteld wordt de verkenningsfase van het project afgesloten en start de planuitwerkingsfase.
De afspraken tussen de partners ten aanzien van de planuitwerking en aansluitend de realisatie worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Deze bestuursovereenkomst wordt bij de vaststelling van het definitieve Programma gesloten. Het kader voor deze bestuursovereenkomst wordt gevormd door het zogeheten Afsprakenkader. Het Afsprakenkader is gelijktijdig met het ontwerpprogramma vastgesteld.
Ter invulling van de opgave ten aanzien van de provinciale investeringen in het verleden is door alle partners een inspanningsverplichting overeengekomen die verankerd is in het Afsprakenkader.
De inspanningsverplichting houdt, voor alle partners, de inspanning in te komen tot een opbrengst à € 5 mln. voor Provincie Limburg ter compensatie van de investeringen die de Provincie Limburg in het verleden in het gebied heeft gedaan.
Voor het project is een voorziening getroffen, zoals besloten door PS (Jaarrekening 2010 en 2013).
De voorziening bedraagt € 10,28 mln. Het saldo dat resteert bedraagt ten opzichte van de boekwaarde € 2,41 mln., welk bedrag minimaal gelijk is aan de agrarische waarde van deze gronden 36 ha à € 6,50 per m².
IPS/Yard
De grondexploitatie IPS/Yard is gelegen in de directe omgeving van het VDL Nedcar bedrijvencomplex en heeft als doel de uitbreiding van VDL Nedcar mogelijk te maken. De grondexploitatie wordt gesloten als alle gronden geleverd zijn aan VDL Nedcar (conform prognose in 2023). Ter plaatse is een deel van de gronden verontreinigd met PFAS welke moet zijn gesaneerd alvorens deze gronden geleverd kunnen worden. Door VDL Nedcar dienen nog enkele onderzoeken te worden uitgevoerd (Niet-Gesprongen Explosieven en archeologie). De conclusies uit de onderzoeken én de saneringsvariant kunnen van invloed zijn op het resultaat welke toekomt aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat op basis van de met het Rijk overeengekomen leningsovereenkomst. Naar verwachting zijn alle gronden in 2023 geleverd aan VDL Nedcar. Over een definitieve afrekening wordt nog gesproken met het ministerie van EZK. Over de definitieve afrekening wordt PS op een later tijdstip geïnformeerd.
Toelichting boekwaarden en verwachte resultaten strategische gronden
Oostflank Brunssum
Het streven is om gezamenlijk met onze partners in de regio, de gemeente Brunssum en de Stadsregio Parkstad Limburg, te komen tot een integrale herontwikkeling van de Oostflank Brunssum. Deze integrale herontwikkeling krijgt vorm als “Brownfield-locatie” tot bedrijfslocatie. Hierbij dient oog te zijn voor zorgvuldig ruimtegebruik, de gewenste economische structuurversterking van de regio, passende werkgelegenheid en een verbeterde omgevingskwaliteit. Ook biedt een herontwikkeling kansen om de bestaande ecologische verbinding tussen de Natura2000 gebieden “Brunssummerheide” en Teverenerheide te betrekken. Daarmee biedt de herontwikkeling ook kansen voor natuurontwikkeling.
Onderdeel van de beoogde integrale herontwikkeling van de Oostflank Brunssum vormt de huidige Groeve Mourik (76 ha), maar ook provinciale percelen met een gezamenlijke oppervlakte van circa 10 hectare. De provinciale percelen betreffen zogenaamde “restpercelen” vanuit de realisatie van de BPL.
De ambities tot de beoogde herontwikkeling zijn eind 2021 als zodanig met de gemeente Brunssum en de Stadsregio Parkstad Limburg verankerd in het Ambitiedocument Herontwikkeling Oostflank Brunssum.
De Provincie heeft voor deze fase € 0,4 mln. gereserveerd.
Provincie Limburg heeft een optie tot koop op het perceel Groeve Mourik Brunssum.
De optieovereenkomst met Mourik is door Provincie Limburg in 2011 gesloten en verloopt op 1 juli 2022. De overeenkomst is destijds gesloten met het oog op het door Provincie Limburg kunnen storten van de “mijnsteenberg” en een uiteindelijke herontwikkeling van de locatie om zodoende met name de investeringen in de BPL (circa € 500 mln.) te kunnen benutten.
Op 28 juni 2022 heeft het college van Gedeputeerde Staten besloten om de optie tot koop te lichten “onder bepaalde voorwaarden”. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat Provinciale Staten “wensen en bedenkingen” naar voor kunnen brengen. Definitieve besluitvorming zal derhalve plaatsvinden in de vergadering van Provinciale Staten in september.
In aanloop op de besluitvorming ten aanzien van de optieovereenkomst hebben de gemeente Brunssum en Stadsregio Parkstad Limburg op 9 juni 2022 respectievelijk 10 juni 2022 ieder afzonderlijk toegezegd financieel bij te willen dragen en daarmee te willen participeren.
Bij algehele positieve besluitvorming is voor deze strategische verwerving in totaal € 21,3 mln. (waarvan € 5,7 mln. wordt betaald door de gemeente Brunssum en de Stadsregio Parkstad) benodigd en is voorgesteld deze te dekken vanuit de voor dit doel gereserveerde middelen Anticiperende aankopen.
Californië II
De gebiedsontwikkeling Californië moet ruimte gaan bieden aan grootschalige glastuinbouw. In 2011 is Californië B.V. een overeenkomst aangegaan met de Provincie Limburg voor het voorfinancieren van de gronden die benodigd zijn voor het deelgebied Californië II. Inmiddels zijn alle benodigde gronden verworven. De in voorraad zijnde gronden Californië worden op basis van gemaakte afspraken met Californië B.V., op kostprijsbasis (oorspronkelijk verwervingskosten met toeslag voor rente en apparaatskosten) doorverkocht. Aan de afspraken ligt een afnameverplichting ten grondslag. De belangstelling vanuit de markt voor afname van gronden in Californië II blijkt tot op heden erg beperkt te zijn. Californië B.V. onderzoekt momenteel alternatieve scenario’s.
Voorraad ruilgronden / anticiperende aankopen
Door PS is in 2014 (kenmerk G-14-010) een revolverend krediet beschikbaar gesteld van € 22,1 mln. voor het verrichten van anticiperende aankopen. Met deze middelen worden gronden aangekocht, met als insteek het aanjagen van toekomstige projecten en ontwikkelingen. Dit kunnen gronden zijn die mogelijk direct benodigd zijn voor toekomstige projecten dan wel indirect benodigd zijn als ruilgrond. Deze gronden worden in voorkomende gevallen voor marktconforme prijzen gekocht (zuiver vermogenswaarde, dus geen volledige schadeloosstelling cf. Onteigeningswet). In de hierna opgenomen “Toelichting boekwaarden en verwachte resultaten in exploitatie genomen bouwgrond” wordt de stand van zaken per 1 januari 2022 uiteengezet.
De boekwaarde van de voorraad anticiperende aankopen bedraagt per 1 januari 2022 € 6,10 mln. De voorraad bestaande uit hoofdzakelijk agrarische gronden omvat in totaal 114,9 ha. Dit resulteert in een gemiddelde grondwaarde van € 5,31 per m². De verwachting is dat deze gemiddeld genomen minimaal tegen deze waarde verkocht kunnen worden.
Voetnoot: de grondvoorraad anticiperende aankopen (per 1 januari 2022) wijkt af van de getallen zoals gecommuniceerd in de jaarrekening 2021 (109,7 ha) omwille van een uitgestelde levering van 5,2 ha. Deze is bij het opmaken van de jaarrekening 2021 ten onrechte in de ha telling verantwoord. In de financiële stand van zaken is deze transactie niet verwerkt en zijn gecommuniceerde bedragen jaarrekening 2021 valide.
Toelichting onderhanden werk
Ontwikkelopgave Natuur. Voor de toelichting van dit onderdeel, zie titel “Aankopen in relatie tot ontwikkelopgave natuur”.