3.1.2. Railagenda: versterken positie spoor als drager van OV
Omschrijving
Met de Limburgse railagenda wordt een optimale aansluiting van het regionale railnet op de (inter-)nationale railverbindingen beoogd. Hiermee wordt de positie van het spoor als drager van het OV versterkt. In 2023 worden verdere stappen gezet in de railprojecten:
De Maaslijn
Bij de realisatie van het project opwaardering Maaslijn zal in de periode tot en met 2024 de relatie goed bewaakt worden tussen de concessie en het infraproject. Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincies Noord-Brabant en Gelderland zijn afspraken vastgelegd in een Bestuursovereenkomst Maaslijn. In aanvulling hierop zullen met het Ministerie nog afspraken over de realisatiefase van het project worden gemaakt.
Verbetering veiligheid van de spoorwegovergang vierpaardjes in Venlo
De gemeente Venlo richt de openbare ruimte in en ProRail realiseert de benodigde aanpassingen aan de spoorwegovergang. In 2023 starten een deel van de werkzaamheden en eind 2024 is de spoorwegovergang verbeterd.
Spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf, inclusief Heerlen West
De spoorverdubbeling is gerealiseerd, maar het Europese subsidietraject moet nog worden afgewikkeld en de aanpassingen bij Heerlen West zijn aan de projectscope toegevoegd. De treindienst kan hierdoor verdubbeld worden naar een halfuurdienst met Aken. Gesprekken over mogelijkheden om de verbinding te laten doorgroeien naar een IC-verbinding tussen Eindhoven en Aken lopen in 2023 door.
Beheer en onderhoud van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Als eigenaar van de spoorlijn (ZLSM) tussen Schin op Geul en Kerkrade gaan wij in 2023 in beeld brengen welke beheerwerkzaamheden er na 2024 nodig zijn om te voldoen aan de spoorveiligheid.
Gebruik railinfrastructuur
Wij spelen een coördinerende, faciliterende rol bij de totstandkoming van de volgende maatregelen:
- Vanwege de internationale component wordt in het kader van het Trans- Europees Netwerk gewerkt aan de vereenvoudiging van tarifering, reisinformatie en het ticketingsysteem. Dit wordt meegenomen in de doorontwikkeling van het grensoverschrijdende openbaar vervoer.
- We maken afspraken met het Rijk, de Belgische overheid en de vervoersautoriteiten over het doorrijden van de Drielandentrein naar Luik.
- De totstandkoming van de treinverbinding Weert - Hamont (- Antwerpen) is afhankelijk van de besluitvorming bij het Rijk.
- Inzicht in de gevolgen van extra treinbewegingen (omleiding Betuweroute) op de Brabantroute vanuit Rotterdam via Noord-Brabant en Venlo naar Duitsland, alsook op de zuidelijke omleidingsroute via Heerlen naar Duitsland. Verder wordt ook in de railagenda nadrukkelijk de koppeling gelegd met het goederenvervoer.
Kwaliteit
In 2023 zijn dusdanige stappen gezet dat over scope, planning en dekking conform het met partners afgesproken projectverloop voorstellen verder ontwikkeld en ter besluitvorming voorgelegd kunnen worden.
Tijd
Vanwege onze primaire rol als coördinator, regisseur, facilitator ligt de realisatie in handen van derden. Wij sturen op de totstandkoming van de benodigde afspraken in 2023 en verwachten een doorloop hiervan in de periode 2024-2027.
Geld
Het benodigde budget 2023 ten behoeve van Rail bedraagt € 4,25 mln. Voor de exploitatiesubsidie voor de ZLSM is een bedrag van € 0,25 mln. geraamd. Daarnaast is een bedrag van € 4 mln. gereserveerd voor Inframaatregelen Weert-Hamont.