Portefeuillehouder
Maarten van Gaans-Gijbels

Omschrijving

Het Ontwikkelplan Openbaar Vervoer Limburg, vastgesteld als beleidskader openbaar vervoer op 1 februari 2022, is een vertaling van de ambities uit de  mobiliteitsvisie 2040, landelijke toekomstbeeld OV, de Limburgse openbaar vervoer concessie, mobiliteitsplan en het collegeprogramma. Dit plan  dient als leidraad en startpunt voor de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk Limburgs openbaar vervoernetwerk dat de reiziger ook in de toekomst goed zal bedienen. In overleg met alle partners (zoals gemeentes, Arriva, NS, ProRail, gebruikers, etc.) streven wij naar een toekomstbestendig, betrouwbaar en effectief OV. Daarbij houden we in het Ontwikkelplan rekening met trends en ontwikkelingen, inclusief de impact van Covid-19, en proberen we in te spelen op veranderingen in de Limburgse samenleving. Daarnaast creëert het Ontwikkelplan samenhang tussen bestaande OV-projecten en ambities en biedt het ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën. Ook de ruimtelijke en duurzaamheidsvraagstukken staan in het middelpunt van de belangstelling.

Onze mobiliteitsbehoefte en -gedrag is als gevolg van COVID-19 veranderd. De verwachting is dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer pas in 2025 op hetzelfde niveau ligt. De effecten van COVID-19 zullen ervaren en er dus ook de gepaste aandacht voor moeten hebben. Samen met Arriva geven we aan de hand van bouwstenen uit het Transitieprogramma invulling aan het herstel, waarbij uitwerking en implementatie van maatregelen zo veel mogelijk plaatsvindt via de regulieren processen (zoals dienstregelingswijzigingen). 

Aandacht wordt gevraagd voor:

  • het openbaar vervoer van (over)morgen waaraan we onder andere via het Toekomstbeeld OV 2040 werken;
  •  het verbeteren van de grensoverschrijdende verbindingen voor openbaar vervoer (zowel trein als bus);
  • het doorontwikkelen van de pilot MaaS (Mobility as a Service);
  • het ontwikkelen van knooppunten;
  • de verdere verkenning naar en mogelijke introductie van deel(fiets)systemen;
  • de doorontwikkeling van vraaggestuurde mobiliteitsdiensten zoals de Wensbus;
  • het ontwikkelen van nieuwe proposities voor ticketing, ook gericht op de nieuwe vorm van betalen binnen openbaar vervoer.

Rol provincie: bevoegd gezag, toetser, financier, partner.

Kwaliteit

Eind 2023 dient het aantal reizigers in het openbaar vervoer Limburg ten minste 90% van het aantal reizigers in 2019 te bedragen.

De kwaliteit van het openbaar vervoer wordt gemeten aan de hand van de OV Klantenbarometer. De OV-Klantenbarometer van 2021 wijkt nogal af van eerdere onderzoeksjaren. Het grootste verschil is zonder meer dat er in 2021 veel minder reizigers in het openbaar vervoer waren dan voor de coronapandemie. De volgende KPI's worden gehanteerd:

  • Klantenservice Arriva was een 6,7 in 2021 en dient in 2023 een 6,8 te zijn
  • Komt OV in Limburg tegemoet aan reisbehoefte? Dit was in 2021 een 7,2 en dient in 2023 een 7,3 te zijn 
  • Totaal oordeel regionale bus en trein: dit was in in 2021 een 7,8 en dient in 2023 een 7,9 te zijn

Tijd

Het doorontwikkelen van het Limburgs openbaar vervoer is een continu proces.

Geld

Het benodigde budget ten behoeve van het Openbaar Vervoer en concessiemanagement bedraagt in 2023 € 67,87 mln. Een groot deel van dit bedrag is nodig voor de dekking van de OV-concessie en concessiemanagement (€ 65 mln.). Voor de beoogde Ontwikkelagenda en OV-projecten is € 2,22 mln. beschikbaar, € 0,65 mln. voor de Wensbus.