Portefeuillehouder
Stephan Satijn

Omschrijving

De luchthaven draagt bij aan logistieke en toeristische sectoren van de economie in Limburg (vracht- en passagiersvervoer). Dit uit zich in de bijdrage aan de werkgelegenheid in Limburg en regionaal–economisch toegevoegde waarde. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in Aviation Competence Center. MAA is onderdeel van de nationale luchtinfrastructuur en na Schiphol de enige luchthaven in Nederland met een vrachtfunctie.

Op 3 juni 2022 hebben Provinciale Staten een positief besluit genomen over de toekomst van de luchthaven. Hierbij is in de vorm van Amendement 145 - Heldens c.s. inzake Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA de opgave gedefinieerd om in drie fasen toe te werken naar een duurzame luchthaven met minder ernstig gehinderden.  

Rol provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer

Kwaliteit

  1. Een nader uitgewerkt en geïmplementeerd omgevingsfonds;
  2. Uitgewerkte duurzaamheidsmaatregelen, met name de aanleg van zonneweiden;
  3. Oplevering van de gerenoveerde start- en landingsbaan;
  4. Een vastgesteld Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien;
  5. Uitgevoerde milieuonderzoeken ten behoeve van een aanvraag luchthavenbesluit.

Tijd

Uitvoering van de genoemde resultaten 1 t/m 5 is per ultimo 2023 gerealiseerd.

 

Geld

Voor het product Maastricht Aachen Airport is in 2023 € 15,11 mln. beschikbaar waarvan € 14,55 mln. is bestemd voor ‘niet’ economische diensten van algemeen belang (NEDAB).