-
Blz. 1
Najaarsnota 2023
-
Blz. 2
Najaarsnota 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Strategisch perspectief: inleiding
-
Blz. 5
Strategisch perspectief
-
Blz. 6
De Najaarsnota 2023: voortgang bestaand beleid en voorbereiding nieuwe koers
-
Blz. 7
Najaarsnota als nieuw P&C product
-
Blz. 8
Grotendeels op koers om de gewenste kwaliteit van onze beoogde resultaten te halen
-
Blz. 9
Bijgestelde tijdsplanning
-
Blz. 10
Budgetindicator
-
Blz. 11
Detaillistische Indicatoren versus holistische kwaliteit
-
Blz. 12
Financieel kader
-
Blz. 13
Financiële positie in de politieke context: vertaling van het nieuwe coalitieakkoord
-
Blz. 14
Ontwikkeling van het begrotingsresultaat 2023-2027: bijstelling geld
-
Blz. 15
1. Regionale economie
-
Blz. 16
Regionale economie
-
Blz. 17
Onze beleidskaders
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
1.1. Een attractieve, duurzame en innovatieve kennis- en diensteneconomie
-
Blz. 20
1.1.1. Economische samenwerking, acquisitie en LIOF: netwerken, financiering en groei van bedrijvigheid
-
Blz. 21
1.1.2. MKB, Logistiek en Industrie: blijvend innoveren, ontwikkelen verdienmodellen en verduurzaming
-
Blz. 22
1.1.3. Brightlands Kennis/As: versterking economische structuur en vestigingsklimaat
-
Blz. 23
1.1.4. Maastricht Aachen Airport: duurzame luchthaven met minder ernstig gehinderden
-
Blz. 24
1.2. Een sterke kenniseconomie die gezond, vernieuwend en duurzaam is
-
Blz. 25
1.2.1. Toerisme en recreatie: innovatieondersteuning
-
Blz. 26
1.2.2. Innovatieve landbouw: circulair, versterking marktpositie en grensoverschrijdend verbinden
-
Blz. 27
1.2.3. Regiodeal en investeringsagenda Noord-Limburg: impuls brede welvaart
-
Blz. 28
1.3. De beschikbaarheid van voldoende, juist geschoolde en wendbare werknemers
-
Blz. 29
1.3.1. Arbeidsmarkt: Loopbaanontwikkeling en grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling
-
Blz. 30
1.3.2. Onderwijs: kwalitatief goed, breed, toekomstbestendig en Euregionaal
-
Blz. 31
Wat mag het kosten?
-
Blz. 32
2. Cultuur en maatschappij
-
Blz. 33
Cultuur en maatschappij
-
Blz. 34
Onze beleidskaders
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
2.1. Een vitaler en veiliger Limburg waarin iedereen kan participeren
-
Blz. 37
2.1.1. Sociale agenda en Zorg: inlopen van de gezondheidsachterstanden
-
Blz. 38
2.1.2. Veiligheid: Georganiseerde aanpak tegen ondermijning, preventie en veilige wijken, veilig buitengebied
-
Blz. 39
2.2. Behoud en versterking van de intrinsieke en maatschappelijke waarde van de cultuur- en erfgoedsector in heel Limburg voor een breed publiek en de samenleving
-
Blz. 40
2.2.1. Cultuur: basisinfrastructuur behouden en versterken
-
Blz. 41
2.2.2. Erfgoed, Monumenten en Archeologie: instandhouding
-
Blz. 42
2.3. Alle Limburgers blijven door sport en bewegen mentaal en fysiek gezond en kunnen zich positief ontwikkelen
-
Blz. 43
2.3.1. Sport: bevordering van sporten en bewegen
-
Blz. 44
Wat mag het kosten?
-
Blz. 45
3. Regionale bereikbaarheid en OV
-
Blz. 46
Regionale bereikbaarheid en OV
-
Blz. 47
Onze beleidskaders
-
Blz. 48
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 49
3.1. Een openbaar vervoersysteem in Limburg waarin de reiziger centraal staat en dat bijdraagt aan het realiseren van onze ambities en doelen
-
Blz. 50
3.1.1. Openbaar vervoer en concessiemanagement: de reiziger centraal
-
Blz. 51
3.1.2. Railagenda: versterken positie spoor als drager van OV
-
Blz. 52
3.2. Een vlot, veilig, betrouwbaar, duurzaam, leefbaar en efficiënt vervoer van mensen en goederen
-
Blz. 53
3.2.1. Voorbereiding en uitvoering mobiliteitsmaatregelen: mensen en goederen veilig en tijdig op hun plek
-
Blz. 54
3.2.2. Fiets: stijging van het aantal fietskilometers
-
Blz. 55
3.2.3. Verkeersveiligheid: daling aantal ernstige slachtoffers
-
Blz. 56
3.2.4. Weginfra: kwaliteit op orde
-
Blz. 57
Wat mag het kosten?
-
Blz. 58
4. Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 59
Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 60
Onze beleidskaders
-
Blz. 61
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 62
4.1. Aantrekkelijke vitale kleine kernen, wijken, buurten en dorpen in regionaal verband ter versterking van de leefomgeving en het vestigingsklimaat
-
Blz. 63
4.1.1. Stedelijke ontwikkeling: versterking van het vestigings- en leefklimaat
-
Blz. 64
4.1.2. Kwaliteitsimpuls Limburgse centra: doorstroming en bereikbaarheid van de woningmarkt
-
Blz. 65
4.1.3. Regiodeal transformatie Parkstad: sociaal-economische structuurversterking
-
Blz. 66
4.2. Een voortreffelijke woon- en leefomgeving, waar mensen zich prettig voelen
-
Blz. 67
4.2.1. Wonen in Limburg: fundament, versterken en versnellen
-
Blz. 68
4.3. Een ruimtelijke kwaliteitsimpuls zowel in stedelijk als landelijk gebied
-
Blz. 69
4.3.1. Omgevingsvisie en ruimtelijk beleid: hernieuwde afspraken met gemeenten
-
Blz. 70
4.4. Hoogwaterveiligheid in balans met een aantrekkelijk woon-, werk-, recreatie en leefgebied van de Maasvallei
-
Blz. 71
4.4.1. Waterveiligheid Maas: versterken van de ruimtelijke kwaliteit en deelname projecten
-
Blz. 72
Wat mag het kosten?
-
Blz. 73
5. Milieu, energie en klimaat
-
Blz. 74
Milieu, energie en klimaat
-
Blz. 75
Onze beleidskaders
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
5.1. Het realiseren van een voor Limburg passende energiemix voor de toekomst en een vermindering van de CO2 uitstoot
-
Blz. 78
5.1.1 Energie: een passende mix
-
Blz. 79
5.1.2 Duurzaamheid en Circulaire economie: bewustwording en innovatie
-
Blz. 80
5.1.3. Milieu: een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 81
5.1.4. Bodem en ondergrond: duurzaam gebruik
-
Blz. 82
5.1.5. Vergunningen, toezicht en handhaving: bevoegd gezag en coördinatie RUD
-
Blz. 83
Wat mag het kosten?
-
Blz. 84
6. Landelijk gebied
-
Blz. 85
Landelijk gebied
-
Blz. 86
Onze beleidskaders
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
6.1. Een hoge mate van biologische diversiteit waarbij populaties van soorten duurzaam in stand blijven
-
Blz. 89
6.1.1. Natuur: beheer, ontwikkeling, bescherming en een nieuw natuurprogramma 2023-2030
-
Blz. 90
6.1.2. Stikstof: herstel balans natuur en economie
-
Blz. 91
6.2. Behoud en versterken van de kenmerkende kwaliteiten en afwisseling van het Limburgse landschap
-
Blz. 92
6.2.1 Landschap: versterking integrale gebiedsontwikkeling
-
Blz. 93
6.3. Een duurzaam, robuust en ecologisch gezond watersysteem dat kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water van goede kwaliteit
-
Blz. 94
6.3.1. Watersysteem: klimaatbestendig
-
Blz. 95
Wat mag het kosten?
-
Blz. 96
7. Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 97
Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
7.1. Bestuurlijke opgaven doelgericht, kostenbewust en transparant bereiken vanuit een actieve opstelling van eigen kracht en vanuit een grensoverschrijdend en internationaal perspectief.
-
Blz. 100
7.1.1. Rijks- en veiligheidstaken CdK
-
Blz. 101
7.1.2. Bestuurskracht en bestuurlijke organisatie: als partner en als toezichthouder
-
Blz. 102
7.1.3. Internationalisering en Public Affairs: vernieuwend verbinden over grenzen heen
-
Blz. 103
Wat mag het kosten?
-
Blz. 104
8. Financiën en overhead
-
Blz. 105
Financiën en overhead
-
Blz. 106
Onze beleidskaders en verordeningen
-
Blz. 107
Wat mag het kosten?
-
Blz. 108
Financiële begroting
-
Blz. 109
Financieel perspectief
-
Blz. 110
Financiële positie: gezond maar onzekerheden blijven
-
Blz. 111
Ontwikkeling van het begrotingsresultaat
-
Blz. 112
Vrijval van budgetten 2023-2027
-
Blz. 113
4e wijziging Begroting 2023
-
Blz. 114
Begrotingswijziging laat het resultaat dalen, maar blijft voordelig
-
Blz. 115
Gedetailleerde besluitvorming
-
Blz. 116
Begrotingsmutaties navolgbaar tot in detail
-
Blz. 117
Balansinformatie
-
Blz. 118
Solide vermogenspositie
-
Blz. 119
Meerjarig gespecificeerd overzicht van reserves: gebonden aan doelen en kaders
-
Blz. 120
Investeringskredieten najaarsnota
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap