1.1.4. Maastricht Aachen Airport: duurzame luchthaven met minder ernstig gehinderden
Omschrijving
De luchthaven draagt bij aan logistieke en toeristische sectoren van de economie in Limburg (vracht- en passagiersvervoer). Dit uit zich in de bijdrage aan de werkgelegenheid in Limburg en regionaal–economisch toegevoegde waarde. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in Aviation Competence Center. Maastricht Aachen Airport (MAA) is onderdeel van de nationale luchtinfrastructuur en na Schiphol de enige luchthaven in Nederland met een vrachtfunctie.
Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten besloten kennis te nemen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en Maastricht Aachen Airport Beheer & Infrastructuur BV (MAABI BV) en ingestemd met het verstrekken van een Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,5 miljoen per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,9 miljoen. Met het betreffende Statenvoorstel en de daarbij behorende documenten, waaronder genoemd businessplan, hebben Gedeputeerde Staten uitvoering gegeven aan het door Provinciale Staten op 3 juni 2022 aangenomen Amendement 145 - Heldens c.s. inzake Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA .
Rol provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer
Kwaliteit
1. Een nader uitgewerkt en geïmplementeerd omgevingsfonds;
In de tweede helft van 2023 wordt de Stichting Beheer Omgevingsfonds door een onafhankelijke kwartiermaker opgericht en ingericht. De verwachting is dat de stichting per 1 januari 2024 daadwerkelijk van start kan gaan als de verdere uitwerking van de maatregelen en projecten heeft plaatsgevonden. De toegezegde provinciale bijdrage zal voor het eerst in 2024 in de vorm van een subsidie worden verstrekt.
2. Uitgewerkte duurzaamheidsmaatregelen, met name de aanleg van zonneweiden;
De luchthaven is in 2023 gestart met het opstellen van een plan van aanpak om te komen tot verduurzaming van de exploitatie van de luchthaven (waaronder de aanleg van de zonneweiden).
3. Oplevering van de gerenoveerde start- en landingsbaan;
In 2023 is de start- en landingsbaan conform planning en budget gerenoveerd. Door een adequate aanpak van het omgevingsmanagement door de aannemer en MAABI, hebben de werkzaamheden nagenoeg niet tot overlast in de omgeving geleid.
4. Een vastgesteld Provinciaal Inpassingplan (PIP) MAA proefdraaien;
In 2023 zijn de kaders bepaald voor het PIP Proefdraaien, is de benodigde Wet natuurbescherming (Wnb)-vergunning door het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit in ontwerp vastgesteld en is aansluitend het ontwerpplan ter inzage gelegd. Vaststelling van het PIP door PS is voorzien voor tweede helft 2024.
5. Uitgevoerde milieuonderzoeken ten behoeve van een aanvraag luchthavenbesluit.
In 2023 heeft de luchthaven in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur &Waterschap de kaders van de benodigde onderzoeken in het kader van het luchthavenbesluit en de bijbehorende m.e.r.-beoordeling bepaald en aansluitend uitgevoerd. Besluitvorming over de m.e.r.-beoordeling zal in het eerste kwartaal 2024 plaatsvinden.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
De resultaten 1, 2, 4 en 5 worden verder uitgewerkt in 2024.
Tijd (indicator)
Geld
Het budget daalt in 2023 met € 4,55 mln. als gevolg van:
- De verwachting is dat de Stichting Beheer Omgevingsfonds per 1 januari 2024 wordt opgericht waarna de toegezegde provinciale bijdrage in de vorm van een subsidie verstrekt gaat worden. Derhalve wordt de in 2023 voor dit fonds gereserveerde middelen van € 1,75 mln. overgeheveld naar 2024.
- De ontvangen bijdragen van de gemeente Sittard-Geleen, Maastricht en Heerlen van totaal € 2,80 mln. wordt in 2024 ev ingezet voor de vorming van een routedevelopmentfund € 1,00 mln. en de duurzame instandhouding MAA € 1,80 mln. Derhalve vervallen de in 2023 geraamde baten en lasten van € 2,80 mln.