Omschrijving

In 2023 willen we het aantal Limburgse fietskilometers op een verkeersveilige en comfortabele wijze met 2% laten stijgen voor het woon-werk en school-thuis verkeer. De rol van de Provincie Limburg is subsidiënt, facilitator en projecttrekker.

Kwaliteit

Wat de effecten zijn van de investeringen in fietsinfrastructuur en gedragsbeïnvloeding, is op dit moment nog niet te duiden.  We zijn in 2021 gestart met de uitrol van een fietsmeetnet in de provincie. Om effecten te kunnen duiden, zijn meerjarige cijfers nodig. Opgemerkt dient te worden dat verwacht wordt dat externe factoren (waaronder weersomstandigheden, maar in 2021 en 2022 ook de Coronapandemie) invloed hebben op de cijfers. Zodra meerjarige cijfers bekend zijn, kan een beter beeld geschetst worden van de effecten van de investeringen.

Uit landelijke cijfers van het Fietsberaad is te herleiden dat de aanleg van een snelle doorfietsroute zorgt voor 40% toename van het aantal fietsers. Deze stijging is deels toe te schrijven aan nieuwe fietsers die voorheen de auto pakten.

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Het overgrote deel van de fietsinfrastructuur is reeds gerealiseerd of in uitvoering. De aanleg van het overige deel staat gepland voor de komende jaren.

Tijd (indicator)

G

Geld

De lasten dalen met € 0,1 mln.  door middelen over te hevelen naar het product 3.2.3. Verkeersveiligheid (ROVL).

Geld (indicator)

G