1.3.2. Onderwijs: kwalitatief goed, breed, toekomstbestendig en Euregionaal
Omschrijving
Algemeen
Een toekomstbestendige (publieke) opleidingsinfrastructuur is onmisbaar voor de arbeidsmarkt en kennisontwikkeling. We versterken de samenwerking tussen Brightlands en het Limburgse onderwijs. Een belangrijke ontwikkeling is de innovatie in het beroepsonderwijs, zoals verwoord in de Vakmanschapsagenda mbo. Het mbo en hbo in Limburg hebben dit de afgelopen jaren voortvarend opgepakt met onder meer publiek-private samenwerkingen. Het opleiden in en met bedrijven en branches wordt steeds meer het uitgangspunt voor het beroepsonderwijs. Hierbij is veel aandacht voor aansluitende leerlijnen breed in het onderwijs. Zo worden leerlingen zo goed mogelijk op weg geholpen en gehouden op het onderwijspad. Onze rol op gebied van onderwijs is beperkt. We zijn geen bevoegd gezag voor scholen. Onze inzet ligt daarom meer op het verbinden en ondersteunen van initiatieven voor kennisontwikkeling en aansluiting van bedrijfsleven en onderwijs. Wij trekken samen op met de onderwijs- en kennisinstellingen rondom fondsenwerving (zoals Nationale Groeifonds) en voeren zo nodig lobby daarvoor.
Kwalitatief goed, breed en toekomstbestendig onderwijs
We leggen de focus op de aanwezigheid van goed opgeleide vakmensen en kenniswerkers. Deze wordt afgestemd op de vraag van het Limburgse bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Wij pakken de uitdagingen van dalende leerlingenaantallen en de transitieopgaven in dialoog met het onderwijs aan met de zogenaamde doorlopende leerlijnen, publiek-private samenwerkingen (pps) en hybride vormen van onderwijs. Wij werken aan twee actielijnen:
- kwalitatief goed, breed en toekomstbestendig onderwijs (actielijn 1.1);
- Euregionaal onderwijs (actielijn 1.2).
De actielijnen zijn beschreven in het Missiegedreven Economisch Beleidskader (MEB).
In programmalijn 2 van het Uitvoeringskader Sociale Agenda “Kans op ontwikkeling en werk” zetten we in op het ondersteunen van samenwerkingsverbanden. Zodat er structuurversterking en meer samenhang gerealiseerd wordt in de domeinen onderwijs, jeugd en zorg (zie evt. ook product 2.1.1. Sociale Agenda en Zorg). De algemene coördinatie wordt opgepakt vanuit het MEB.
Rol Provincie: subsidiënt, ondersteuner, partner
Kwaliteit
Chemelot innovation and Learning Labs (CHILL) is verbreed en versterkt op de Brightlands Chemelot Campus. Het concept van CHILL is uitgerold op de andere Brightlands campussen. Daarbij wordt maatwerk per campus toegepast. Wij brengen CHILL in positie om kennis en kunde te delen. Hierbij wordt de verbinding met andere regionale bestaande Publiek Private Samenwerking (PPS) gemaakt. Zie product 1.1.3. Brightlands Kennis-As voor een nadere toelichting op de Brightlands campussen.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
Eind 2023 gaan wij een concept plan ontvangen voor de uitrol van CHILL op minimaal één andere Brightlands campus. We hebben reeds twee concept plannen ontvangen voor de uitrol van CHILL van de BSSC (Versterking kennisinfrastructuur BSSC) en BCGV (‘Greenport Innovation and Learning Labs (GRILL).
Tijd (indicator)
Geld
De lasten stijgen met € 0,03 mln.
Het college van Gedeputeerde Staten (GS 20-6-2023) heeft ingestemd met de cofinanciering van zes Interreg Duitsland-Nederland VI-A, projecten waaronder het project Euregio Mobility. De provinciale cofinanciering van dit project bedraagt max. € 0,04 mln. en komt voor 70% ten laste van het Missiegedreven Economisch Beleidskader thema Talent (binnen dit product) en 30% ten laste van programma 8 Financiën en overhead post Europese cofinanciering.