Omschrijving

In het Kader Internationalisering, vernieuwend verbinden over grenzen heen zijn de grensoverschrijdende aspecten van de Provinciale koers bijeengebracht. Met het vaststellen ervan is onze koers uit voorgaande bestuursperioden bevestigd en zijn de kaderstellende uitgangspunten en strategie, die leidend zijn voor onze grensoverschrijdende activiteiten, vastgelegd. Vertrekpunt is dat de eigen provinciale agenda leidend is voor onze activiteiten, evenals de focus en versterkte inzet op de relatie met de buurlanden. 

Samenwerking buurlanden/Euregio’s
De kern van het internationaliseringsbeleid van Limburg ligt in de brede samenwerking met de directe buurlanden Duitsland en België en hun grensregio’s. Samenwerking met de buurlanden is een brede opgave waar vanuit meerdere provinciale programma’s een bijdrage aan zal worden geleverd, zowel in agendavorming als projectontwikkeling. Zo ondersteunen wij de grensoverschrijdende inzet van bijvoorbeeld de Brightlands campussen. Wij hebben zicht op de grensknelpunten en mogelijke oplossingen, met name bij grensoverschrijdend ondernemen, werken en leren. Allianties (strategisch en operationeel) worden gelegd tussen de agenda’s van onze buren en die van Limburg. Doel hiervan is de ontwikkeling van een sterk en aantrekkelijk werk- en leefgebied in en rondom Limburg. In de samenwerking met Noordrijn-Westfalen wordt in een breed partnerschap met Rijk, Land, grensprovincies, Bezirke en Euregio’s gewerkt aan de bilaterale samenwerking via onder andere een jaarlijkse Grenslandconferentie en een Grenslandagenda. Limburg is nauw betrokken bij de voorbereiding en uitvoering hiervan. Daarnaast zijn wij als Limburg actief lid van de Euregio’s. 

Europese fondsen en programma’s
Voor het realiseren van de doelen van het provinciaal beleid benutten wij de kansen van Europese fondsen in de nieuwe Europese programmaperiode 2021-2027. Dit combineren wij met de mogelijkheden van Nationale (herstel) fondsen. Om hiervan optimaal gebruik te maken kiezen we voor een  proactieve aanpak voor het ontwikkelen van proposities. Daarbij maken we onderscheid in projecten en opgaven naar grootte, impact en die van sociaaleconomische betekenis zijn voor Limburg. Het gaat hier om bijdragen aan de grote transities die ons te wachten staan, de kracht van onze samenwerking met Limburgse partners en het oog houden voor kansen. Hierbij ligt de prioriteit bij de ondersteuning van de "Flagships’. Wij trekken hierin gezamenlijk op met partners in Limburg zoals de campusorganisaties, LIOF, steden, kennisinstellingen, het bedrijfsleven en koepelorganisaties en ondersteunen hen proactief in de projectontwikkeling, met als focus de realisering van provinciaal beleid. Wij gaan ervan uit dat door de partners in de Provincie Limburg ook voor de nieuwe Programmaperiode 2021-2027 een vergelijkbaar bedrag met de vorige periode wordt binnengehaald. Onder andere via het Comité van de Regio’s zullen wij reageren op nieuwe beleidsvoorstellen en programma’s van de Europese Commissie. 

Public Affairs
Om snel en adequaat te kunnen inspelen op politieke kansen en bedreigingen met belangenbehartiging/lobby/internationale betrekkingen, zijn we ambtelijk vertegenwoordigd (en bestuurlijk zichtbaar) in Brussel, Den Haag en Düsseldorf. De Public Affairs adviseurs werkzaam op deze posten, zijn de Limburgse ogen, oren en liaisons en onderhouden van daaruit tevens een sterk netwerk in Vlaanderen, Wallonië en Noordrijn-Westfalen. Er wordt vanuit één agenda gewerkt getiteld Limburg Verbinden; agenda Public Affairs voor Rijksoverheid, Europese Unie en buurlanden. Deze agenda wordt jaarlijks geüpdate op basis van relevante ontwikkelingen, zoals in het afgelopen jaar de watersnood en de gevolgen van Covid19. In het eerste kwartaal van 2023 zal een nieuwe update verschijnen. Zodra er na de Provinciale Verkiezingen een nieuw bestuursprogramma is, zal er op basis daarvan een nieuwe agenda Public Affairs voor Rijksoverheid, Europese Unie en buurlanden 2023-2027 volgen.  

Maastricht Working on Europe (MWoE)
Wij werken samen met de Universiteit Maastricht en gemeente Maastricht aan een meerjarig programma betreffende het profileren en positioneren van Limburg als Europese regio voor gesprek, debat, en kennis– en visieontwikkeling rondom Europese thema’s. In juli 2020 is hiervoor over de periode medio 2020-maart 2022 een provinciale subsidie verstrekt. Om aan de gemaakte afspraken te kunnen voldoen is een aanvullend budget voor de periode april 2022- juli 2024 aangevraagd. Voor de periode april – december 2022 is reeds een bijdrage beschikbaar gesteld van € 800.000. Besluitvorming over het al dan niet toekennen van een bijdrage voor de resterende periode vindt eind 2022 plaats.

De volgende drie thema's staan centraal in de huidige periode:

  1. Maastricht als Europees ‘Centre of Excellence’: het bevorderen van multidisciplinair en maatschappelijk impactvol Europa-onderzoek, inclusief het toegankelijk maken van academische kennis voor een zo breed mogelijk publiek en, waar mogelijk, het betrekken van de burger bij onderzoek.
  2. Maastricht de plek voor debat en dialoog over Europa. Werk- en ontmoetingsbijeenkomsten voor een actief en kritisch debat en dialoog over actuele Europese vraagstukken.
  3. Behoud en onderhoud van het in maart 2018 verkregen Europees Erfgoedlabel (EHL) en de daarmee samenhangende verplichtingen. In het partnerschap van Maastricht Working on Europe zal er specifieke aandacht zijn voor belangrijke transitievraagstukken, de valorisatie en fondsenwerving. Dit betekent dat er sprake zal zijn van een accentverschuiving van activiteiten van het lokale naar het (eu)regionale, nationale en Europese niveau, zowel qua locatie, samenwerkingspartners en impact van activiteiten.

De activiteiten rond het Verdrag van Maastricht geven invulling aan de provinciale verantwoordelijkheden direct voorvloeiend uit het Europese Erfgoedlabel waarvoor de Provincie intensief heeft gelobbyd bij het Rijk en de Europese Commissie.  

Rol provincie: ondersteuner, procesmanager, subsidient, partner, aanjager

Kwaliteit

Het Limburgs belang is op alle relevante bestuurlijke niveaus (Rijk, interprovinciaal, buurlanden, euregios) optimaal gediend op zowel inhoud als kansen op financieel gebied (fondsen).

Kwaliteit (indicator)

G

Tijd

Conform planning. 

Tijd (indicator)

G

Geld

De lasten dalen met € 0,33 mln. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Bij GS-besluit van 12-9-2023 is een bedrag toegevoegd van € 0,05 voor procesmiddelen viering 5 mei 2024. Dekking vindt plaats uit de in het coalitieakkoord gereserveerde middelen. 

Anderzijds dalen de kosten  met  € 0,36 mln. door inzet  van Europese cofinancieringsmiddelen  bij diverse projecten binnen de beleidsprogramma's.  

Als gevolg van een lagere bijdrage aan Euregio Maas Rijn valt € 0,01 mln. vrij ten gunste van het resultaat.

Geld (indicator)

G