Omschrijving

Het Ontwikkelplan Openbaar Vervoer Limburg, vastgesteld als beleidskader openbaar vervoer op 1 februari 2022, is een vertaling van de ambities uit de  mobiliteitsvisie 2040, landelijke toekomstbeeld OV, de Limburgse openbaar vervoer concessie, mobiliteitsplan en het collegeprogramma. Dit plan  dient als leidraad en startpunt voor de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk Limburgs openbaar vervoernetwerk dat de reiziger ook in de toekomst goed zal bedienen. In overleg met alle partners (zoals gemeentes, Arriva, NS, ProRail, gebruikers, etc.) streven wij naar een toekomstbestendig, betrouwbaar en effectief OV. Daarbij houden we in het Ontwikkelplan rekening met trends en ontwikkelingen, inclusief de impact van Covid-19, en proberen we in te spelen op veranderingen in de Limburgse samenleving. Daarnaast creëert het Ontwikkelplan samenhang tussen bestaande OV-projecten en ambities en biedt het ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën. Ook de ruimtelijke en duurzaamheidsvraagstukken staan in het middelpunt van de belangstelling.

Onze mobiliteitsbehoefte en -gedrag is als gevolg van COVID-19 veranderd. De verwachting is dat het aantal reizigers in het openbaar vervoer pas in 2025 op hetzelfde niveau ligt. Hiervoor zullen we ook de gepaste aandacht moeten hebben. Samen met Arriva geven we aan de hand van bouwstenen uit het Transitieprogramma invulling aan het herstel, waarbij uitwerking en implementatie van maatregelen zo veel mogelijk plaatsvindt via de regulieren processen (zoals dienstregelingswijzigingen). 

Aandacht wordt gevraagd voor:

  • het openbaar vervoer van (over)morgen waaraan we onder andere via het Toekomstbeeld OV 2040 werken;
  •  het verbeteren van de grensoverschrijdende verbindingen voor openbaar vervoer (zowel trein als bus);
  • het doorontwikkelen van de pilot MaaS (Mobility as a Service);
  • het ontwikkelen van knooppunten;
  • de verdere verkenning naar en mogelijke introductie van deel(fiets)systemen;
  • de doorontwikkeling van vraaggestuurde mobiliteitsdiensten zoals de Wensbus;
  • het ontwikkelen van nieuwe proposities voor ticketing, ook gericht op de nieuwe vorm van betalen binnen openbaar vervoer.

Rol provincie: bevoegd gezag, toetser, financier, partner

Kwaliteit

Arriva wordt geconfronteerd met veel rituitval als gevolg van hoog ziekteverzuim (oorzaak naweeën COVID) en personeelstekort. Dit leidt voor de reiziger tot een onbetrouwbare dienstregeling.

Kwaliteit (indicator)

O

Tijd

Als gevolg van lagere reizigersaantallen,  achterblijvende opbrengsten en lager aanbod van openbaar vervoer blijft de invulling van ambities achter.

Tijd (indicator)

G

Geld

De totale lasten binnen dit product stijgen met € 7,06 mln. Dit heeft vooral betrekking op verhoging van de kosten rondom de OV concessie (€ 5,41 mln.), uitwerking Coalitieakkoord 2023-2027.

Daarnaast is op 20 juni 2023 door GS besloten een voorschot te verlenen voor de financiering van reserveonderdelen van de dieseltreinen (€ 1,26 mln.). Hiermee was in de Reserve Bereikbaarheidsmiddelen rekening gehouden. Verder heeft de financiële afronding plaatsgevonden van de specifieke uitkering van het Rijk uit 2022 (zgn. beschikbaarheidsvergoeding OV) om tegemoet te komen aan de financiële tekorten in de exploitatie van het openbaar vervoer gedurende de COVID19-periode (€ 0,39 mln.). Tenslotte wordt € 0,5 mln. beschikbaar gesteld uit de post onvoorzien ten behoeve van procesmiddelen voor aanvullend advies over het verlengen van de concessie aan Arriva,

Geld (indicator)

G