3.1.2. Railagenda: versterken positie spoor als drager van OV
Omschrijving
Met de Limburgse railagenda wordt een optimale aansluiting van het regionale railnet op de (inter-)nationale railverbindingen beoogd. Hiermee wordt de positie van het spoor als drager van het OV versterkt. In 2023 worden verdere stappen gezet in de railprojecten:
De Maaslijn
Bij de realisatie van het project opwaardering Maaslijn zal in de periode tot en met 2024 de relatie goed bewaakt worden tussen de concessie en het infraproject. Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincies Noord-Brabant en Gelderland zijn afspraken vastgelegd in een Bestuursovereenkomst Maaslijn. Op 19 december 2022 is door Provinciale Staten motie 2951 (Maaslijn Rijksproject, meerkosten t.l.v. Rijk, en overdracht van project) unaniem aangenomen.
De Statencommissie Mobiliteit en Duurzaamheid is in oktober in meerdere besloten bijeenkomsten meegenomen in proces, studies naar alternatieve oplossingen, en mogelijke financiële consequenties.
Verbetering veiligheid van de spoorwegovergang vierpaardjes in Venlo
De gemeente Venlo richt de openbare ruimte in en ProRail realiseert de benodigde aanpassingen aan de spoorwegovergang. In 2023 starten een deel van de werkzaamheden en tweede halfjaar 2025 is de spoorwegovergang verbeterd.
Spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf, inclusief Heerlen West
De spoorverdubbeling tussen station Heerlen en station Landgraaf is in 2022 gerealiseerd. Door deze spoorverdubbeling is het mogelijk één trein per uur meer te laten rijden tussen Heerlen en Herzogenrath, waardoor het mogelijk is om vanuit Heerlen naar Aken vice versa ieder half uur met de trein te kunnen rijden.
Als gevolg van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is het nodig om de westzijde van het emplacement van station Heerlen aan te passen. Het doorvoeren van deze aanpassing van Heerlen West staat gepland voor eind 2025 / begin 2026.
Met het gereedkomen van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf kan nu ook de definitieve afhandeling van de toegezegde Europese CEF-subsidie worden gedaan. Deze is voorzien voor medio 2024.
De spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf is randvoorwaardelijk voor een toekomstige IC-verbinding tussen Eindhoven en Aken. Gesprekken hierover zijn gaande.
Beheer en onderhoud van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Als eigenaar van de spoorlijn (ZLSM) tussen Schin op Geul en Kerkrade gaan wij in 2023 in beeld brengen welke beheerwerkzaamheden er na 2024 nodig zijn om te voldoen aan de spoorveiligheid.
Gebruik railinfrastructuur
Wij spelen een coördinerende, faciliterende rol bij de totstandkoming van de volgende maatregelen:
• Vanwege de internationale component wordt in het kader van het Trans- Europees Netwerk gewerkt aan de vereenvoudiging van tarifering, reisinformatie en het ticketingsysteem. Dit wordt meegenomen in de doorontwikkeling van het grensoverschrijdende openbaar vervoer.
• We maken afspraken met het Rijk, de Belgische overheid en de vervoersautoriteiten over het doorrijden van de Drielandentrein naar Luik.
• De totstandkoming van de treinverbinding Weert - Hamont (- Antwerpen) is afhankelijk van de besluitvorming bij het Rijk.
• Inzicht in de gevolgen van extra treinbewegingen (omleiding Betuweroute) op de Brabantroute vanuit Rotterdam via Noord-Brabant en Venlo naar Duitsland, alsook op de zuidelijke omleidingsroute via Heerlen naar Duitsland. Verder wordt ook in de railagenda nadrukkelijk de koppeling gelegd met het goederenvervoer.
Kwaliteit
In 2023 worden verdere stappen gezet bij de railprojecten Maaslijn, Spoorwegovergang Vierpaardjes en ZLSM. De Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf is in 2022 gerealiseerd. Daarmee kan de definitieve afhandeling van de toegezegde Europese CEF-subsidie worden voorbereid.
Kwaliteit (indicator)
Tijd
Bij de realisatie van het project opwaardering Maaslijn zal in de periode tot en met 2024 de relatie goed bewaakt worden tussen de concessie en het infraproject.
ProRail realiseert de benodigde aanpassingen aan de spoorwegovergang Vierpaardjes. In 2023 starten een deel van de werkzaamheden en tweede halfjaar 2025 is de spoorwegovergang verbeterd.
De Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf is in 2022 gerealiseerd.
Tijd (indicator)
Geld
Er zijn geen financiële wijzigingen in dit doel verwerkt in de Najaarsnota 2023. Het huidige budget is op dit moment toereikend.