Omschrijving

Provincie Limburg ziet zich geconfronteerd met steeds grotere en complexere opgaven, die (deels) door het rijk bij de regionale overheden worden belegd. Daarnaast ligt er een ambitieus Limburgs collegeakkoord, met duidelijke economische en maatschappelijke accenten, die vragen om ondersteunend nationaal en Europees beleid en om additionele middelen uit nationale en Europese fondsen. De optelsom hiervan maakt dat het belangrijker is dan ooit om vanuit het Gouvernement en de brede Limburgse regio doelgericht en strak georganiseerd lobby te bedrijven. Deze lobby dient om te komen tot de juiste beleidsbeslissingen en tot de invulling van de benodigde randvoorwaarden, waaronder nadrukkelijk ook het beschikbaar komen van additionele fondsen. Want de opgaven en ambities zijn dusdanig dat de Provincie Limburg deze niet allemaal uit eigen middelen kan realiseren.

Reden voor de Provincie om zich zowel op het gebied van fondsenwerving als in het domein van de lobby (Public Affairs en externe relaties) sterker te organiseren. Een effectieve fundraising aanpak richting Brussel en Den Haag vraagt om selectiviteit van proposities en een proactieve samenwerking met onze partners. Deze fundraisingaanpak wordt ontwikkeld en geïntensiveerd met een onlangs gestart kernteam fundraising. Op basis van de door PS vastgestelde beleidskaders zijn de dossiers die kansrijk zijn voor bijdragen uit externe fondsen geselecteerd. Per dossiers wordt vanuit de systematiek van projecttafels een projectportfolio opgezet, kansrijke calls in beeld gebracht en aanvragen ingediend in samenwerking met externe partners. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op de Regionale EU-programma’s (OPZuid, Interreg en NSP-GLB), omdat de Provincie hier een bestuurlijke rol heeft voor wat betreft toekenning van middelen. Bovendien wordt aan de voorkant de uitwerking van proposities gestimuleerd met de inzet van procesmiddelen. De fundraisingaanpak wordt versterkt door dossiers met elkaar te verbinden en vanuit een integrale insteek proposities te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is de integrale wijkaanpak, die nu verder verkend en uitgewerkt zal worden. 

De prioritaire lobbydossiers zijn richtinggevend voor de inzet van de provinciale lobby. Voorbeelden daarvan zijn de proposities die in Den Haag zijn aangeboden voor behoud en ontwikkeling van de basischemie en -industrie met Chemelot als onmisbare schakel, het definitief binnenhalen van de Einstein Telescope en het versterken van de Nederlandse defensie(industrie) met Limburgse expertise en ruimte. Een volgende stap was het Limburgs bod voor een duurzaam Chemelot. De Provincie Limburg zet, met steun van de meest betrokken gemeenten uiteen hoe de verduurzaming van Chemelot mogelijk gemaakt kan worden. De uitwerking van de andere proposities volgt na het zomerreces. Tijdens de uitwerking van de proposities worden de contacten met de departementen ingezet zodat ook duidelijk wordt welke bijdrage vanuit het rijk noodzakelijk is om gezamenlijk succes te kunnen bereiken. Om dat succes ook meetbaar te maken, wordt gebruik gemaakt van lobbydossiers die vanuit verschillende invalshoeken in de organisatie uitgewerkt worden. Op die manier werken Public Affairs, de lobbyoffice, programmamanagers en inhoudelijk collega’s samen om Limburg nog beter in de bestuurscentra op de kaart te zetten.

Parallel aan de nieuwe lobbyaanpak van de Provincie wordt samen met de belangrijkste stakeholders in de regio gewerkt aan gezamenlijke afgestemde lobby-inspanningen bij relevante dossiers. Dit gebeurt onder de vlag van Brightlands, dat hiermee uitgroeit tot hét merk dat symbool staat voor het innovatieve Limburg (in al haar economische en maatschappelijke facetten). De Provincie verzorgt ook hiervan de coördinatie en de bijbehorende werkzaamheden zijn onderdeel van het takenpakket van de lobbyoffice.

Democratie in Nederland is een groot goed en vastgelegd in artikel 10 van onze grondwet. De Oekraïne-oorlog doet ons beseffen dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn. Herdenken en Vieren moeten we voor onze generaties onderhouden en blijven hernieuwen.

In 2024 en 2025 vieren we dat de Tweede Wereldoorlog 80 jaar geleden ten einde kwam, na 5 jaar bezetting. Door het hele land staan we erbij stil dat Nederland dankzij de inzet van militairen van de geallieerde landen en met hulp van de verzetsbeweging haar vrijheid terugkreeg. Ook staan we stil bij het feit dat leven in vrijheid geen gegeven is. De start van de viering van 80 Jaar Vrijheid begint in Limburg in september 2024 en loopt door tot en met augustus 2025. Gedurende dit lustrumjaar (mede)organiseert Provincie Limburg diverse betekenisvolle herdenkingen en feestelijke vieringen. 

In 2025 wordt bovendien inhoudelijk en financieel extra aandacht besteed aan vrijheidseducatie. Twee belangrijke mijlpalen rondom de herdenking en viering van 80 jaar vrijheid.

Kwaliteit

  •  Voor de geselecteerde Fundraising dossiers ondersteunen wij aanvragen,  met een extra inzet op de Regionale programma’s. Wij ondersteunen aanvragen met provinciale middelen en ambtelijke inzet, waarbij de provinciale prioriteiten leidend zijn. Ook zullen wij ons inzetten om samen met partners de  beleidsvoorbereiding van nieuwe EU programma’s (vanaf 2027 in uitvoering) te beïnvloeden;
  • In 2025 (mede)organiseert Provincie Limburg diverse betekenisvolle herdenkingen en feestelijke vieringen. Tevens wordt  inhoudelijk en financieel extra aandacht besteed aan vrijheidseducatie. 

Tijd

Gedurende het hele jaar zullen wij aanvragen ondersteunen of voor een deel zelf opstellen die ingediend worden in de voor 2025 lopende en relevante calls van de programma’s. In 2025 zal de monitoringsystematiek operationaal zijn, waarin wij subsidies die in Limburg landen monitoren en registreren. De eerste monitoringsrapportage met de resultaten van de ingediende aanvragen wordt in de Najaarsnota 2025 aan PS gepresenteerd .

De viering van 80 jaar vrijheid loopt tot en met augutsus 2025.  

Geld

Het budget externe relaties en public affairs bedraagt € 3,15 mln.  Dit bedrag bestaat uit 31% personele lasten en 69% reguliere middelen. De reguliere middelen ad € 2,17 mln. bestaan uit:

€ 0,03 mln. bevrijdingsfestival Limburg;
€ 0,29 mln. public affairs;
€ 1,14 mln. Regiobranding Limburg;

€ 0,50 mln. procesmiddelen fundraising;

Nieuw is € 0,20 mln. voor de viering van 80 jaar vrijheid. Deze extra middelen zijn op 13-08-2024 door GS beschikbaar gesteld..