26.784 Uitgaven (x1000)
8. Provincie midden in de samenleving

8. Provincie midden in de samenleving

26.784 Uitgaven (x1000)

Provincie midden in de samenleving

Terug naar navigatie - Provincie midden in de samenleving

Een Provincie die midden in de samenleving staat en op een responsieve en dienstbare manier de urgente Limburgse opgaven gaat beetpakken. Waarbij niemand tot het onmogelijke zal worden gedwongen. In plaats daarvan gaan we als Provincie met elkaar, en samen met alle Limburgers elke dag een beetje beter maken. Tot in de wijken van onze steden en in de haarvaten van ons platteland. Elke regio, elke kern en elke Limburger telt. Daarvoor werken wij samen met onze Limburgse gemeenten, de Rijksoverheid, andere provincies, buurregio's en Brussel en behartigen wij de Limburgse belangen vanuit eigen kracht. Een weerbare en slagvaardige provinciale overheid is daarvoor cruciaal.

BBV-indicatoren

Terug naar navigatie - BBV-indicatoren

Sinds het begrotingsjaar 2018 is de Provincie verplicht BBV-indicatoren te publiceren. De beleidsindicatoren zijn in overleg met het IPO vastgesteld in 2017. De relevante BBV-indicator voor dit begrotingsprogramma presenteren we hieronder.

Indicator MO_16c: Opkomst Provinciale verkiezingen (BBV).
Bron: Kiesraad

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

8.1. Regio Deals

Terug naar navigatie - 8.1. Regio Deals

De Provincie draagt zorg voor een goed openbaar bestuur, waarbij bekwaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van bestuur sleutelelementen zijn. In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij tevens invulling aan de wijze waarop wij willen werken met onze Limburgse gemeenten als het gaat om regionale samenwerking (Regio Deals en Elke Regio Telt). 

Daarbij streven wij de volgende doelstelling na: 

  • In 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht;

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. 

Indicator  D_57a: Ervaren partnerschap van gemeenten binnen de regiodeals.
Bron: Evaluaties Regio Deal Noord-Limburg en Regio Deal Midden-Limburg (kwalitatief)

De samenwerking in de Regio Deals Midden-Limburg en Noord-Limburg loopt volgens planning en naar tevredenheid. Op het einde zal er een evaluatie plaatsvinden waarin ook elkaars rollen en partnership aan de orde komen.

Indicator D_57c: Voortgang in het behalen van de gestelde doelen in de Regio Deal Convenanten voor Midden-Limburg en Noord-Limburg (5e tranche Regio Deals).
Bron: Jaarlijkse voortgangsrapportages Regio Deal Noord-Limburg en Regio Deal Midden-Limburg (kwalitatief)

De convenanten voor beide Regio Deals zijn in 2024 formeel vastgesteld waarmee in 2025 gestart kan worden met de eerste projecten. Een 1e voortgangsrapportage is voorzien voor 2025. Afspraken met gemeenten in de regio zijn vastgelegd in twee samenwerkings-overeenkomsten. 

Indicator D_57d:  Aantal projecten waarin Provincie Limburg projectpartner is voor de Regio Deals Parkstad 2.0 en Westelijk Zuid-Limburg (4e tranche Regio Deals).
Bron: Data beleidscluster

De Provincie is in 3 verschillende projecten partner in de 4e tranche Regio Deals in Zuid-Limburg (allen in de Regio Deal Centraal-Westelijk Zuid-Limburg). Voor de wijkgerichte aanpak wordt nog verkend op welke manier er samengewerkt kan worden met de geselecteerde wijken en kernen in beide Regio Deals.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.2. Betrouwbare en integere overheid

Terug naar navigatie - 8.2. Betrouwbare en integere overheid

In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij invulling aan de wijze waarop wij willen werken voor de Limburgers, hoe wij samenwerken met onze Limburgse gemeenten en andere overheden, en hoe wij ons daarop als provinciale organisatie organiseren en willen verbeteren. Provincies hebben de wettelijke taak om op onderdelen toezicht te houden op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap. Dit betreft het toezicht op de gemeentefinanciën, huisvesting vergunninghouders, informatie- en archiefbeheer, onderdelen van ruimtelijke ordening en erfgoed. Daarnaast heeft de Provincie Limburg een relatief grote historisch gegroeide rol binnen de bestuurlijke regionale ecosystemen in Limburg. Ook onderhouden wij goede contacten met andere provincies, onder anderen via het Interprovinciaal Overleg (IPO). 

Op het gebied van bestuurscultuur en integriteit zijn aan het einde van de vorige bestuursperiode betekenisvolle stappen gezet in antwoord op de bestuurscrisis; deze zetten we in 2023-2027 onverminderd voort en werken we verder uit. Ook op het gebied van veiligheid en ondermijning geldt dat we voortbouwen op reeds gezette stappen. De Provincie Limburg richt zich in deze aanpak van ondermijning en oneigenlijke beïnvloeding op zowel de eigen provinciale organisatie als ook op het ondersteunen van de gemeenten. De Provincie zet in op een actieve lobby richting de bestuurscentra in Den Haag en Brussel en werkt actief samen met de buurlanden. 

Daarbij streven wij de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 wordt de Provincie Limburg als meer dienstbaar en als beter benaderbaar ervaren door de Limburgers t.o.v. de 0-meting in 2024;
  • in 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht;
  • in 2027 zijn de geplande activiteiten voor een weerbare overheid in uitvoering binnen de provinciale organisatie, conform de checklist ‘Limburgse norm’ (ten opzichte van de 0-meting 2024);
  • in 2027 is de provinciale organisatie beter toegerust op de grote opgaven door ontwikkelingen binnen de organisatie.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 wordt de Provincie Limburg door gemeenten (individueel en in regioverband) ervaren als een betrokken partner voor de regiodeals en voor de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht'

Indicator R_209b: Preventief toezicht gemeenten (% onder preventief toezicht) (BBV).
Bron: Kurtosis

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 26,78 mln.  
In deze begroting zijn nieuwe middelen toegevoegd voor:

  • € 0,10 mln. voor de viering van 80 jaar vrijheid gedekt uit de programmareserve onvoorziene uitgaven;
  • € 0,25 mln. voor weerbare overheid en integriteit gedekt uit het begrotingsresultaat. 

Voor een nadere toelichting hiervan wordt verwezen naar de producten van dit programma, onderdeel Geld. 

Het nadelige exploitatieresultaat ad € 24,44 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead). 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025
Lasten
8 Provincie midden in de samenleving
8.1 Regiodeals
8.1.1 Regiodeals
60587 T4 Programma Veiligheid 2e tranche 509
68037 Doorberekende personeelskosten 125
69761 T1P42 Brightlands Next Generation Farming 1.514
69887 Investeringsagenda NoordLimburg 1.750
Totaal 8.1.1 Regiodeals 3.898
Totaal 8.1 Regiodeals 3.898
8.2 Betrouwbare en integere overheid
8.2.1 Bestuurlijke verhoudingen
63216 Uitbestede werkzaamheden 30
63217 Werkbezoekenconferenties 16
63219 Rekenkamer 398
63234 Interbestuurlijk toezicht 47
63244 IPO Interprovinciaal overleg 1.886
63384 Werkbudget toezicht Gemeentefinancin 5
63415 Bestuurskracht versterken 79
63665 Werkbudget Controlecommissie 71
65108 Limburg agenda 93
65322 Apparaatskosten verg Statenlidmaatschap 1.345
65737 Fractievergoedingen 981
65738 Overige kosten Griffie 12
65740 Reis en verblijfkosten PS 113
65741 Representatiekosten PS 14
65743 ICTkosten PS 10
65744 Apparaatskosten salariskosten Griffie 1.445
65745 Reis en verblijfkosten Griffie 18
65746 Vorming en opleiding Griffie 19
65800 Representatie Griffie 2
65938 Accountantskosten onderzoek Jaarstukken 185
66073 Toevoegingvrijval voorziening APPA 993
67173 Doorberekende personele lasten GS 1.177
67174 Doorberekende pers lst vml bestuur 375
67743 Integriteit PS 38
67744 Onvoorziene uitgaven PS en Griffie 11
67988 Kapitaallasten 33
68071 Doorberekende personeelskosten 3.193
68353 PSGS Keuken 77
68373 Mobiele telefonie Provinciaal Bestuur 10
68374 RV GS binnenland 582
68378 RV GS Buitenland 13
68380 Repr Protocol en decorum 19
68381 Repr Provinciaal bestuur 156
68506 Mobiele telefonie Griffie 4
68581 Leasetermijnen wagenpark Bestuur 165
68591 Brandstof wagenpark Bestuur 63
68823 Bijdrage oplossen Zeelandproblematiek 754
69142 Vergoeding burgercommissieleden 36
69231 SIS webcast en notulen 112
69259 Scholing PS 14
69564 Referendumcommissie 47
69848 DU Veilig Wonen 7
Totaal 8.2.1 Bestuurlijke verhoudingen 14.645
8.2.2 Grensoverschrijdende samenwerking
63246 Euregio MaasRijn 142
63247 Euregio RijnMaasNoord 40
63248 Euregio RijnWaal 15
65818 Huis Nederlandse Provincies Brussel 82
68069 Doorberekende personeelskosten 344
Totaal 8.2.2 Grensoverschrijdende samenwerking 624
8.2.3 Coördinatie internationalisering en Euregio Maas-Rijn
67631 Internationalisering 108
68068 Doorberekende personeelskosten 1.604
69631 Management Autoriteit Interreg VI 223
Totaal 8.2.3 Coördinatie internationalisering en Euregio Maas-Rijn 1.936
8.2.4 Externe relaties en Public Affairs
60943 Bevrijdingsfestival Limburg 34
63242 Public affairs 294
67022 Regiobranding Limburg 1.140
68072 Doorberekende personeelskosten 984
69804 Bevrijdingsdag 2024 en 80 jaar bevrijding 200
69963 Procesmiddelen Fundraising 500
Totaal 8.2.4 Externe relaties en Public Affairs 3.152
8.2.5 Rijkstaken CdK en Weerbare Overheid
60544 Veilige Publieke taak 20
60545 Tegengaan van ondermijning 100
63229 Grenspalen 10
65568 Integriteit 94
67752 Rijks en veiligheidstaken CdK 684
68070 Doorberekende personeelskosten 1.547
69442 Procesmiddelen Wet Bibob 75
Totaal 8.2.5 Rijkstaken CdK en Weerbare Overheid 2.530
Totaal 8.2 Betrouwbare en integere overheid 22.886
Totaal 8 Provincie midden in de samenleving 26.784
Totaal Lasten 26.784
Baten
8 Provincie midden in de samenleving
8.1 Regiodeals
8.1.1 Regiodeals
60587 T4 Programma Veiligheid 2e tranche 371
69761 T1P42 Brightlands Next Generation Farming 1.135
Totaal 8.1.1 Regiodeals 1.506
Totaal 8.1 Regiodeals 1.506
8.2 Betrouwbare en integere overheid
8.2.1 Bestuurlijke verhoudingen
69848 DU Veilig Wonen 7
Totaal 8.2.1 Bestuurlijke verhoudingen 7
8.2.3 Coördinatie internationalisering en Euregio Maas-Rijn
69631 Management Autoriteit Interreg VI 223
Totaal 8.2.3 Coördinatie internationalisering en Euregio Maas-Rijn 223
8.2.5 Rijkstaken CdK en Weerbare Overheid
63229 Grenspalen 6
Totaal 8.2.5 Rijkstaken CdK en Weerbare Overheid 6
Totaal 8.2 Betrouwbare en integere overheid 236
Totaal 8 Provincie midden in de samenleving 1.742
Totaal Baten 1.742
Saldo van baten en lasten -25.042
Onttrekkingen
8 Provincie midden in de samenleving
8.2 Betrouwbare en integere overheid
8.2.4 Externe relaties en Public Affairs
69977 Aanwending PR onvoorziene uitgaven 600
Totaal 8.2.4 Externe relaties en Public Affairs 600
Totaal 8.2 Betrouwbare en integere overheid 600
Totaal 8 Provincie midden in de samenleving 600
Totaal Onttrekkingen 600
Saldo mutatie reserves 600

Verbonden partijen inzake Provincie midden in de samenleving

Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake Provincie midden in de samenleving

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) behartigt, samen met de andere provincies, de provinciale belangen op landelijk niveau. Middels de stichting Euregio Maas-Rijn werd de positie van Limburg in de Euregio Maas-Rijn bestuurlijk verankerd. De opvolger van de stichting is de Europese groepering voor territoriale samenwerking, welke zich richt op het oplossen van problemen met een grensoverschrijdend karakter. 

De Zuidelijke Rekenkamer doet onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het Provinciebestuur van Limburg en Noord-Brabant gevoerde bestuur.