20.262 Uitgaven (x1000)
2. Samen leven en bestaanszekerheid

2. Samen leven en bestaanszekerheid

20.262 Uitgaven (x1000)

Samen leven en bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Samen leven en bestaanszekerheid

Door uitvoering van het beleidskader Samen leven en bestaanszekerheid 2024-2027 zetten we in op het versterken van het sociaal weefsel in Limburg. De maatschappelijke opgaven die daarbij leidend zijn, zijn als volgt geformuleerd:

  • Terugdringen van armoede en laaggeletterdheid; 
  • Jeugd die veilig, kansrijk en gezond opgroeit; 
  • Vergroten van de sociale cohesie en gemeenschapszin; 
  • Een gezonde Limburger door meer bewegen en sporten; 
  • Limburgse wijken en dorpen zijn leefbaarder en veiliger.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1. Sociale agenda

Terug naar navigatie - 2.1. Sociale agenda

Ten aanzien van de Sociale agenda streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • In 2027 zijn er minder laaggeletterden, laagdigivaardigen en mensen in armoede dan in 2023;
  • In 2027 participeren er meer jongeren op de arbeidsmarkt dan in 2023;
  • In 2027 zijn er meer jongeren die voldoende bewegen en gezond eten dan in 2023;
  • In 2027 zijn er relatief meer bewust gekozen zwangerschappen dan in 2023;
  • In 2027 worden kinderen uit een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk;
  • In 2027 voelen bewoners in geselecteerde wijken/buurten zich meer thuis dan in 2023;
  • In 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023;
  • In 2027 zijn er meer vrijwilligers- en bewoners-initiatieven dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicator bij 'in 2027 voelen bewoners in geselecteerde wijken/buurten zich meer thuis dan in 2023'

Indicator D_12a: Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: 'Ik voel mij thuis bij mensen in deze buurt'.
Bron: CBS veiligheidsmonitor

Indicator bij 'in 2027 is er in de geselecteerde wijken/buurten meer buurtcontact dan in 2023'

Indicator D_13a: Percentage Limburgers die het (helemaal) eens is met de stelling: "Ik heb veel contact met andere buurtbewoners".
Bron: CBS veiligheidsmonitor

 

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen

Terug naar navigatie - 2.2. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen

Ten aanzien van krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen streven we deze collegeperiode de volgende doelstelling na:

  • In 2027 zijn de Limburgse wijken, buurten en dorpen leefbaarder en veiliger geworden dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.

Indicator D_15c: Trend in buurten met veel sociale overlast.
Bron: CBS

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3. Sport en bewegen

Terug naar navigatie - 2.3. Sport en bewegen

Ten aanzien van Sport en Bewegen streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023;
  • in 2027 worden er meer Limburgers bereikt door de sport-/beweeg­activiteiten van de sociale basisinfrastructuur dan in 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is, is hieronder gepresenteerd.

Indicator bij 'in 2027 voldoen meer Limburgers aan de beweegrichtlijn dan in 2023'

Indicator D_17a: Percentage Limburgers dat aan de beweegrichtlijnen voldoet.
Bron: Gezondheids-monitor, CBS/RIVM

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 20,26 mln. in 2025, zijnde programmalasten. De dekking van de programmalasten bestaat uit een onttrekking uit de reserve transitiefonds € 0,47 mln. en programmareserve Sociale Agenda € 4,63 mln.  

Middels deze programmabegroting vragen wij Provinciale Staten in te stemmen met het beschikbaar stellen van in totaal € 5,63 mln. (€ 4,63 mln. in 2025, € 0,50 mln. in 2026 en € 0,50 mln. in 2027) ten laste van programmareserve Sociale Agenda voor de uitvoering van het beleidskader Samen Leven en Bestaanszekerheid. 

Voor een nadere toelichting hiervan wordt verwezen naar de producten 2.1.1. Sociale Agenda, 2.2.1. Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen en 2.3.1. Sport en Bewegen, onderdeel Geld. 

Het nadelige exploitatieresultaat ad € 15,16 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead). 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025
Lasten
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.1 Sociale agenda
2.1.1 Sociale agenda
60366 Burgerkracht Limburg 2.850
60594 Actieplan armoede en laaggeletterdheid 387
63349 CUBISS Limburg 1.600
63350 Maatschappelijke organisaties subsidie 3.520
63894 Subs regels Bibliotheek en Maatsch 2023 362
65089 Beleidsontwikkeling welzijn en jeugdzorg 0
67706 Beleidsregels bibliotheekvernieuwing opdr 107
67707 Maatschappelijke organisaties opdrachten 22
68016 Doorberekende personeelskosten 905
68570 Doorberekende personeelskosten bibliotheek 47
69981 L1 Terugdringen armoede en laaggeletterdheid 1.500
69982 L2 Veilige kansrijke gezonde jeugd 1.500
69983 L3 Sociale cohesie en eenzaamheid 367
Totaal 2.1.1 Sociale agenda 13.166
Totaal 2.1 Sociale agenda 13.166
2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
60546 L2 Dorpendeals grote initiatieven 500
60547 L2 Dorpendeals kleine initiatieven 167
68017 Doorberekende personeelskosten 609
69119 Wijkaanpak Vastenavondkamp Venlo 470
69984 L3 Procesmiddelen 250
Totaal 2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.995
Totaal 2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.995
2.3 Sport en bewegen
2.3.1 Sport en bewegen
67072 Bijzonder in Beweging 3
67885 Subs Regeling Sporttakplatforms 3.038
68023 Doorberekende personeelskosten 327
68647 Jeugdfonds Sport en Cultuur 118
69374 Ondersteuningsstructuur Sport 1.266
69871 lijn4 Subsidieregeling bovenlok evenementen 100
69872 lijn4 Subsidieregeling topsport evenementen 250
Totaal 2.3.1 Sport en bewegen 5.101
Totaal 2.3 Sport en bewegen 5.101
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 20.262
Totaal Lasten 20.262
Saldo van baten en lasten -20.262
Onttrekkingen
2 Samen leven en bestaanszekerheid
2.1 Sociale agenda
2.1.1 Sociale agenda
69986 Aanwending PR Sociale Agenda 3.367
Totaal 2.1.1 Sociale agenda 3.367
Totaal 2.1 Sociale agenda 3.367
2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen
69527 Aanwending reserve Transitiefonds 470
69985 Aanwending PR Sociale Agenda 917
Totaal 2.2.1 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.387
Totaal 2.2 Krachtige gemeenschappen in wijken en dorpen 1.387
2.3 Sport en bewegen
2.3.1 Sport en bewegen
69873 Aanwending PR Sociale Agenda 350
Totaal 2.3.1 Sport en bewegen 350
Totaal 2.3 Sport en bewegen 350
Totaal 2 Samen leven en bestaanszekerheid 5.103
Totaal Onttrekkingen 5.103
Saldo mutatie reserves 5.103