167.854 Uitgaven (x1000)
7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

167.854 Uitgaven (x1000)

Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

De bereikbaarheid voor personen- en goederenverkeer - evenals de ontsluiting van het platteland staat onder druk. Toegankelijke en betaalbare mobiliteit is een kerntaak van de Provincie. Dat komt primair tot uiting in de wettelijke verantwoordelijkheden op het gebied van beheer en onderhoud van provinciale infrastructuur en het regionale openbaar vervoer. Daarnaast liggen er Limburgse mobiliteitsopgaven rond gedragsverandering, multimodaliteit, verduurzaming en verkeersveiligheid. Hiermee dragen we bij aan de verbetering van de leefbaarheid in Limburg.

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

Het vigerende beleidskader is het beleidskader 'Een bereikbaar en toegankelijk Limburg'. De 'Nota infrastructurele kapitaalgoederen 2024 - 2027' is gelijktijdig met het beleidskader vastgesteld. Daarnaast wordt het 'Ontwikkelplan OV Limburg' in 2024 geactualiseerd. Dit betreft, net als de Nota infrastructurele kapitaalgoederen, het verdiepend beleid rondom onze wettelijke taken. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

Terug naar navigatie - 7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van mobiliteit en bereikbaarheid streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023;
  • in 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023;
  • in 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023;
  • in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg nationaal en internationaal (goederen en personen) t.o.v. 2023'

Indicator D_56a: Reistijdverhouding tussen daluren en spitsen (percentage weglengte met reistijdverhouding <1,5 t.o.v. dalperiode)
Bron: NDW Floating Car Data

Indicatoren bij 'in 2027 vinden er meer duurzame verplaatsingen plaats (goederen en personen) t.o.v. 2023'

Indicator D_53a: Aantal verplaatsingen per persoon per dag in Limburg.
Bron: CBS

Indicator D_53b: Aandeel duurzame (volledig elektrisch en plug-in hybride) voertuigen in wagenpark in Limburg
Bron: CBS

Indicator D_53c: Aandeel kilometers duurzame voertuigen (volledig elektrisch en plug-in hybride)
Bron: CBS

Indicatoren bij 'in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023'

Indicator D_54a: Aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners.
Bron: SWOV

Indicator D_54b: Aantal geregistreerde verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners.
Bron: SWOV

Wat gaan we daarvoor doen?

7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

Terug naar navigatie - 7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van het openbaar vervoer en wegbeheer streven we deze collegeperiode de volgende doelstellingen na:

  • in 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023;
  • in 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar t.o.v. 2023;
  • in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023.
  • In 2027 voldoet het provinciale infrastructurele areaal aan het kwaliteitsniveau ‘Basis'.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn, zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023'

Indicator D_55a: Algemeen oordeel reizigers openbaar vervoer in Limburg (per OV-autoriteit, per OV-vervoerder) (BBV).
Bron: Klantenbarometer (CROW-KPVV)

Indicator D_55c: De mate (%) waarin bussen of treinen op tijd aankomen op een knooppunt of eindpunt.
Bron: Arriva

Indicator D_55da: Prestatie indicatoren over rituitval bus.
Bron: Arriva

Indicator D_55db: Prestatie indicatoren over rituitval trein.
Bron: Arriva

Indicatoren bij 'in 2027 is de verkeersveiligheid verbeterd t.o.v. 2023'

Indicator D_54a: Aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners.
Bron: SWOV

Indicator D_54b: Aantal geregistreerde verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners.
Bron: SWOV

Wat gaan we daarvoor doen?

7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

Terug naar navigatie - 7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

We werken aan een bereikbaarder en verkeersveiliger Limburg voor iedereen. Daarmee dragen we bij aan een duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker mobiliteitssysteem.

Ten aanzien van Limburg nationaal en internationaal verbinden streven we deze collegeperiode de doelstellingen zoals geformuleerd voor product 7.1. na. 

Wat merkt de Limburger ervan?

De doelstellingen en indicatoren voor product 7.3 zijn gelijk aan product 7.1.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 167,85 mln., waarvan € 167,82 mln. aan programmalasten en € 0,03 mln. aan storting in de bestemmingsreserve ZLSM.

Als uitvoering van het Beleidskader Een bereikbaar en toegankelijk Limburg zijn bij deze begroting de volgende voorstellen opgenomen om middelen ad € 2,34 mln. uit de Programmareserve Bereikbaarheid te onttrekken:

  • Verkeerseducatiebeleid € 0,57 mln.
  • Samenwerking regio’s € 1,50 mln.
  • Goederenvervoercorridor (BO MIRT) € 0,28 mln.

De dekking van de uitgaven bestaat uit € 11,19 mln. bijdragen van partners en het Rijk, € 2,28 mln. onttrekking uit eigen bestemmingsreserves ter dekking van kapitaallasten, € 10,15 mln. uit de Reserve Bereikbaarheidsmiddelen en € 2,03 mln. uit de Programmareserve Bereikbaarheid.

Voor een nadere toelichting hiervan wordt verwezen naar de producten van dit programma, onderdeel Geld. 

Het nadelige exploitatieresultaat ad € 142,22 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead).

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025
Lasten
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
60109 Reg Org Verkeersv Limb 430
60523 Doelgroepenaanpak Gedragsbenvl Verkeersv 249
60540 SPUK Tijdel reg SVD mobiliteitsinfra 2327 350
60555 SPUK Regionale Aanpak Laadinfra Zuid E106B 188
60566 Samenwerking regios 1.500
60567 Goederenvervoercorridor BO MIRT 275
67130 Procesmiddelen mobiliteit 217
67862 Verkeers en vervoersmanagement 1.034
67929 Kapitaallasten 2
67931 Kapitaallasten 27
68029 Doorberekende personeelskosten 2.233
68190 SmartwayZNL 915
68952 Langjarige verplichtingen 380
69165 Digitalisering oa Data Top 15BO MIRT 300
69172 Beleidskader Fiets Fietsprojecten 5.500
69200 Snelfietsroute BeekElslooChemelot 602
69202 Dwarsverbindingen project A2 t Vonderen 0
69204 Doorontwikkeling verkeersmeetnet 500
69205 Doorontwikkeling verkeersmodel 151
69290 Verkeerseducatiebeleid Limburg 1.807
69326 Slim veilig duurzaam 500
69427 A67A73 Parallelbaan Zaarderheiken 1.250
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 18.409
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 18.409
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
63280 Wegbeheer algemene kosten 627
63284 Middelen 84
63285 Schade aan provinciale wegen declarabel 256
63286 Schade aan prov wegennietdeclarabel 56
63287 Recognities 155
63288 Klussenbestek 517
63289 Groen incl faunavoorziening 797
63292 Bebording bebakening en wegmeubilair 1
63293 Openbare verlichting 1.158
63294 Bewegwijzering UT GMS 173
63295 Verkeersregelinstallaties VRI 434
63297 Afwatering incl oppervlaktewater 16
63298 Gladheidsbestrijding 1.784
63300 Incidentmanagement 794
63301 Verhardingen -37
63303 Kunstwerken incl geluidsvoorzieningen 1.066
63823 Contract CFOOR 4.491
64075 Schade door diefstal wegmeubilair 8
65580 Klein onderhoud steunpunten wegen 57
65581 Toev odhvoorziening steunpunten wegen 101
67768 Exploitatiesubsidie ZLSM 249
67933 Kapitaallasten infraprojecten 11.210
67934 Kapitaallasten BPL 4.052
67935 Kapitaallasten bruteringsreserve N280 1.349
68033 Doorberekende personeelskosten 11.250
68580 Leasetermijnen wagenpark provinciale wegen 464
68590 Brandstof wagenpark provinciale wegen 103
68825 Markering 30
68827 Overige electrische installaties 200
68828 Verkeersveiligheid 0
68829 Wegaanleg algemene kosten 60
68830 OMOP verhardingen 17.558
68831 Groot onderhoud kunstwerken contract 930
68832 Onderhoudscontract openbare verlichting 269
68833 Onderhoudscontracten automaten VRA 207
68834 Onderhoudscontract buiteninstallatie VRI 306
68852 Kapitaallasten 0
69029 Kapitaallasten brut res VDLNedcar 205
69192 Beheer en onderhoud DRIS 197
69264 Kapitaallasten N266 86
69299 Kapitaallasten steunpunten 7
69386 Urgente functionele verkeersveiligheidzaken 136
69634 Kapitaallasten BR N270 OoijenWanssum 721
69721 Kapitaallasten N270 OoijenWanssum 0
69740 Stelpost kaplst nota infrastrkapitaalgoed 0
69741 Stelpost kapitaallasten Risicocomponent 829
69762 Stelpost nota kapitaalgoederen exploitatie 0
69763 Stelpost nota kapitaalgoederen kapitaallast 0
69765 Stelpost verlenging afschr termkapitaallast 0
69847 DU Verkeersveiligheid 94
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 63.047
7.2.2 Openbaar vervoer
67867 OVconcessie 1631 exploitatie 80.161
67869 OVconcessie 1631 ontwikkelruimte 293
67873 OV projecten monitoring en bedrijfsvoering 410
68032 Doorberekende personeelskosten 1.123
68184 OV Concessie 20162031 Wensbus 33
68849 Kapitaallasten 66
69454 Uitvoeringskosten subsidieregel de Wensbus 0
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 82.085
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 145.132
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
67928 Kapitaallasten 9
68031 Doorberekende personeelskosten 642
68850 Kapitaallasten 2.829
69311 Inframaatregelen WeertHamontAntwerpen 0
69826 CEF1 Rhombus Works partners 799
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 4.278
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 4.278
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 167.820
Totaal Lasten 167.820
Baten
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
60523 Doelgroepenaanpak Gedragsbenvl Verkeersv 125
60540 SPUK Tijdel reg SVD mobiliteitsinfra 2327 350
60555 SPUK Regionale Aanpak Laadinfra Zuid E106B 188
69205 Doorontwikkeling verkeersmodel 61
69290 Verkeerseducatiebeleid Limburg 567
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 1.290
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 1.290
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
60281 Wegenbeheer legesheffing 26
63285 Schade aan provinciale wegen declarabel 380
63295 Verkeersregelinstallaties VRI 152
67769 Gebruiksvergoeding ZLSM basis 259
67771 Gebruiksvergoeding ZLSM huur station 27
69847 DU Verkeersveiligheid 94
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 938
7.2.2 Openbaar vervoer
67882 Bijdrage Gelderland in OVconcessie 1.903
68118 SPUK exploitatie stoptreindiensten 6.000
68989 SPUK exploitatie sneltrein MHA 258
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 8.161
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 9.099
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
69826 CEF1 Rhombus Works partners 799
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 799
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 799
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 11.188
Totaal Baten 11.188
Saldo van baten en lasten -156.631
Stortingen
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
69950 Toevoeging bestemmingsreserve ZLSM 34
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 34
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 34
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 34
Totaal Stortingen 34
Onttrekkingen
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
69531 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 9.055
69532 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 602
69533 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 493
69875 Aanwending PR Bereikbaarheid 2.025
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 12.175
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 12.175
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
67528 Aanwending bruteringsreserve realisatie N280 1.349
69028 Aanwending bruteringreserve VDL Nedcar 205
69633 Aanw bruteringsreserve N270 OoijenWanssum 721
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 2.276
7.2.2 Openbaar vervoer
69529 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 0
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 0
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 2.276
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
69530 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 0
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 0
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 0
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 14.451
Totaal Onttrekkingen 14.451
Saldo mutatie reserves 14.417

Verbonden partijen inzake Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

In het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten (Coörperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A.) wordt gewerkt aan thema’s in het openbaar vervoer die door hun samenhang een landelijke aanpak behoeven. Hiertoe behoort enerzijds de kennisdeling en het op elkaar afstemmen van OV-beleid ten behoeve van de doorstroming (OV-netwerk) en anderzijds de standaardisatie en het openbaar beschikbaar stellen van OV-data ten behoeve van reisinformatie en betalen en tarieven (OV-data).