75.108 Uitgaven (x1000)
3. Werken aan een toekomstbestendige economie

3. Werken aan een toekomstbestendige economie

75.108 Uitgaven (x1000)

Werken aan een toekomstbestendige economie

Terug naar navigatie - Werken aan een toekomstbestendige economie

We gaan werken aan de randvoorwaarden voor een veerkrachtige en wendbare regionale economie. Een economie die toekomstbestendig is en waarin slimme en duurzame innovaties snel tot ontwikkeling komen. Zodat de veranderingen die op ons afkomen niet alleen opgaven zijn, maar ook kansen bieden. Vanuit groene industriepolitiek versterken we de circulaire economie in Limburg. De lijn voor de Brightlands campussen zetten we door. We werken mee aan een conventiebureau voor héél Limburg dat gebruik maakt van de Brightlands kansen en zo het zakelijk toerisme stimuleert. Ook andere toeristische bedrijvigheid ondersteunen we. We stimuleren innovaties in het mkb gekoppeld aan de maatschappelijke opgaven in alle sectoren en ondersteunen de inrichting van fondsen voor innovatieve mkb'ers. We werken er de komende jaren aan om aantrekkelijker te worden voor werknemers en bedrijven om zich hier te vestigen. Daar hoort een selectieve acquisitie-aanpak bij. We maken ons sterk voor een juiste waardering van vakmanschap, het beroepsonderwijs en onze verwerkende industrie (van groot tot klein), met blijvend leren, ontwikkelen en samenwerken als uitgangspunten. Wij gaan ons inzetten om de beschikbaarheid van voldoende en adequaat opgeleide arbeidskrachten te verbeteren wat een noodzakelijke randvoorwaarde is om in te kunnen inspelen op de uitdagingen in het sociaal en economisch domein. 
Via het ‘Blijversbudget’ gaat de Provincie gerichte innovatie en conceptuele ontwikkeling ondersteunen, die de bedrijvigheid op het platteland perspectief op een minder milieubelastend voortbestaan biedt. Daarmee vullen we de instrumentenkoffer om succesvol de transitie in de landbouw te maken. 

We werken aan de kansen die onze (lands- en provincie)grenzen bieden. Samen met het Rijk delen we de ambitie om te komen tot een kandidatuur met de regeringen van België en Duitsland, om de Einstein Telescope in de Euregio Maas-Rijn, te realiseren. Die internationale ligging en grensoverschrijdende samenwerking zijn belangrijk voor onze nieuwe verdiencapaciteit. We blijven inzetten op een aantal omvangrijke en langlopende projecten als verduurzaming Chemelot, VDL/NedCar, MAA.

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

BBV-indicator

Terug naar navigatie - BBV-indicator

Sinds het begrotingsjaar 2018 is de Provincie verplicht BBV-indicatoren te publiceren. De beleidsindicatoren zijn in overleg met het IPO vastgesteld in 2017. De relevante BBV-indicatoren voor dit begrotingsprogramma presenteren we hieronder.

Indicator MO_7a: Bruto Regionaal Product (BBV).
Bron: CBS

Indicator MO_7b: Werkgelegenheid (% bruto arbeidsparticipatie) (BBV).
Bron: CBS

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.1. Vestigingsklimaat van morgen

Terug naar navigatie - 3.1. Vestigingsklimaat van morgen
  • In 2027 zijn onze acquisitieresultaten verbeterd, kennen wij het Limburgse bedrijfsleven beter en is het zakelijk toerisme gegroeid;
  • In 2027 is de acquisitiesamenwerking met stakeholders in Limburg dusdanig versterkt dat nieuwe potentiële leads die kansrijk zijn voor Limburg, in gezamenlijkheid worden verkend;
  • In 2027 zijn de (ruimtelijke) randvoorwaarden gecreëerd voor de beoogde versterking van het toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig vestigingsklimaat in 2027.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren voor deze doelstellingen zijn nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.2. Innovaties voor de maatschappelijke opgaven

Terug naar navigatie - 3.2. Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
  • In 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse mkb verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg;
  • In 2027 zijn er meer startende innovatieve ondernemers vanuit de ecosystemen, het onderwijs en via acquisitie, allen gericht op de transities;
  • In 2027 is er voor Limburg een dekkend financieringsinstrumentarium voor startende ondernemers.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator die reeds beschikbaar is,  is hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is de innovatiekracht van het Limburgse MKB verbeterd, waardoor ondernemers via maatschappelijk verantwoorde innovaties en ondernemerschap bijdragen aan een duurzaam, circulair, gezond en digitaal Limburg'

Indicator D_21a: Aantal bedrijven in Limburg met proces- en productinnovaties.
Bron: CBS

Wat gaan we daarvoor doen?

3.3. Een gezonde arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - 3.3. Een gezonde arbeidsmarkt
  • In 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in  Limburg versterkt en vergroot;
  • In 2027 is er een Leven Lang Ontwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden;
  • In 2027 werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid samen aan de kritische factor human capital bij het doen slagen van de transities.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren die reeds beschikbaar zijn,  zijn hieronder gepresenteerd.

Indicatoren bij 'in 2027 is de flexibiliteit en robuustheid van de onderwijsinfrastructuur (MBO, HBO en WO) in  Limburg versterkt en vergroot'

Indicator D_24a: Leerlingenaantallen Limburgse onderwijsinstellingen.
Bron: DUO Register Onderwijsinstellingen

Indicatoren bij 'in 2027 is er een Leven Lang Ontwikkelen-infrastructuur die de inwoners van Limburg in staat stelt om hun kennis en vaardigheden op peil te houden'

Indicator D_25a: Aanwezigheid van de LLO-infrastructuur Ja/Nee.
Bron: Data beleidscluster

Ja.

Indicator D_25b: Beschrijving werking van de LLO-infrastructuur.
Bron: n.v.t. (kwalitatief)

De LLO-infrastructuur is ondergebracht in twee initiatieven:

  • Leo Loopbaan: het loket voor de Limburger rondom loopbaan en ontwikkeling
  • Limburg Leert: het loket voor de Limburg voor om- en bijscholing 

Beide initiatieven zijn in de uitvoering aan elkaar verbonden. Beide initiatieven worden aangestuurd door beroepsonderwijs en werkgevers, en werken nauw samen met andere stakeholders zoals de overheid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

3.4. Verduurzaming en circulaire economie

Terug naar navigatie - 3.4. Verduurzaming en circulaire economie
  • Tegen 2027 heeft de Limburgse economie een grotere mate van circulariteit bereikt door de implementatie van R-strategieën, waarmee we in lijn zijn met de nationale doelstelling van 50% circulariteit tegen 2030;
  • In 2027 werken we met onderwijs, bedrijfsleven en overheid intensief samen om de circulaire transitie te versterken;
  • In 2027 zijn de ruimtelijke, juridische, digitale en financiële randvoorwaarden zo ingericht om de uitrol van kansrijke ontwikkelingen mogelijk te maken.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicatoren voor deze doelstellingen zijn nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

3.5. Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg

Terug naar navigatie - 3.5. Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
  • In 2027 is er meer kennis over de land- en tuinbouw in Limburg en daardoor begrip ten aanzien van de sector en de transities.

In 2027 zijn er 120 agrarische koplopers en innovatoren ondersteund met het marktrijp maken van kansrijke innovaties en concepten ten behoeve van de transities. Daarnaast zal er eind 2025 een uitgebalanceerd pakket beschikbaar zijn bij LIOF, tevens ten behoeve van de transities in de landbouw. Hierbij besteden we minimaal de helft van het beschikbare budget aan oplossingen die duurzaam en diervriendelijk zijn. 

We werken aan een communicatiestrategie, waarmee we vanaf 2025 gaan zorgen voor actieve informatie naar de Limburgse agrariërs ten aanzien van kennis- en informatie overdracht en regelingen. Daarnaast beogen we met de communicatiestrategie ook educatieve en kleinschalige initiatieven te ondersteunen gericht op de relatie tussen boer en burger. 

Tot slot werken we aan een platform waar partijen die betrokken zijn bij het perspectief van de blijvende ondernemer in Limburg met elkaar spreken over de strategie en aanpak om deze ondernemers te ondersteunen met het uitstippelen van de toekomstontwikkeling van hun bedrijf.

Wat merkt de Limburger ervan?

Aan de hand van indicatoren maken wij zichtbaar of we op koers liggen met het behalen van onze doelstellingen voor deze Statenperiode. Hierbij is de Provincie natuurlijk ook afhankelijk van partners en andere autonome ontwikkelingen. De indicator voor deze doelstelling is nog in ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 75,11 mln., waarvan € 62,11 mln. programmamiddelen en € 13,00 mln. toevoegingen aan de reserves (€ 8,69 mln. risicoreserve SIS, programmareserve Brightlands € 3,80 mln. en programmareserve Onderwijs en Arbeidsmarkt € 0,51 mln.).

De dekking van deze uitgaven bestaat uit:

  • Reserve Knelpunten economisch beleid € 1 mln.;
  • Programmareserve Economie € 15,50 mln.;
  • Programmareserve Brightlands € 1,55 mln.;
  • Programmareserve Onderwijs en Arbeidsmarkt € 2,63 mln.;
  • Programmareserve Landbouw € 2,25 mln.;
  • Specifieke uitkering voor de ontsluiting van Maastricht Aachen Airport € 2,89 mln. exclusief BTW;
  • Exploitatie bijdrage cargoterminal MAA € 0,61 mln.;
  • Bijdragen gemeenten en rijk € 0,87 mln.;
  • Dividendopbrengsten verbonden partijen € 1,70 mln.;
  • Overige € 0,59 mln.

Het nadelige exploitatieresultaat van € 45,53 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead).  

Als uitwerking van onder andere het Beleidskader Werken aan een Toekomstbestendige economie zijn de volgende nieuwe voorstellen in deze begroting opgenomen: 

  • Bijdrage provincie Limburg acquisitie project; 
  • Taakstelling bijdrage NV Industriebank LIOF;
  • Einstein Telescoop;
  • Procesmiddelen Brightlands campussen 2025;
  • Procesmiddelen Maastricht Aachen Airport;
  • Specifieke uitkering voor ontsluiting Maastricht Aachen Airport; 
  • Uitvoering beleidskader Economie hoofdstuk 2 Verduurzaming en circulaire economie;
  • Uitvoering beleidskader Economie hoofdstuk 3 Vestigingsklimaat van morgen;
  • Uitvoering beleidskader Economie hoofdstuk 4 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven;
  • Uitvoering beleidskader Economie hoofdstuk 5 Een gezonde arbeidsmarkt;
  • Uitvoering beleidskader Economie hoofdstuk 6 Een gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg.

Dit is in lijn met het beleidskader Werken aan een Toekomstbestendige Economie. 

Het nadelige resultaat van € 45,53 mln. wordt gedekt uit de algemene middelen.

Voor nadere details verwijzen we naar de toelichtingen op product-niveau bij 'Wat gaan we daarvoor doen?, onderdeel Geld'.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2025
Lasten
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen
60564 Actielijn Toerisme 322 1.453
60578 Procesmidd strategische acquisitie 321 80
63252 NV Industriebank LIOF 0
63253 Knelpuntenfonds 1.000
63258 Uitvoeringsprogramma economie en innovatie 82
68000 Doorberekende personeelskosten 0
68006 Doorberekende personeelskosten 1.439
68267 Procesmiddelen Einstein Telescope 600
68926 Partnership TEFAF 300
69239 MITregeling 0
69246 MEB 52 Strategisch ondernemerschap 136
69972 LIOF Trade 315
Totaal 3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen 5.406
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
60553 SPUK Ontsluiting Maastricht Aachen Airport 2.893
66052 Kapitaallasten 195
67719 Vergoeding NEDABkosten luchthaven MAA 16.400
67720 Procesmiddelen ontwikkeling luchthaven MAA 60
67753 Stichting Klachtentelefoon MAA 62
67893 Exploitatie cargoterminal MAA 31
67895 Toev voorz luchthavengeb gebouwen 73
68004 Doorberekende personeelskosten 218
68569 Doorberekende personeelskosten Klachtentel 94
68638 Gemeentelijke bijdragen ivm toekomst MAA 400
69683 Bijdrage Omgevingsfonds MAA 1.750
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 22.176
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 27.582
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
60508 Cofinanciering Verduurzaming CE actielijn 2 171
60517 Cofin Innovaties maatsch opgaven actielijn 2 834
60568 MIT regeling tlv PR Economie 0
60579 Procesmiddelen innovatieve ecosystemen 422 2.300
60588 ET actielijn innovatief bedrijfsleven 1.500
60589 ET actielijn innovatieve ecosystemen 1.500
60591 ET actielijn majeure projecten 4.800
67898 University College 200
68002 Doorberekende personeelskosten 1.637
68153 BC Healthy Eating and Food Innovation 435
68766 CHILL 500
68884 Kapitaallasten 0
69608 Stelpost BMHC PS 2462022 0
69609 Stelpost BSSC PS 2462022 0
69610 Stelpost Brightlandsbreed PS 2462022 0
69637 Stelpost BCGV Voorjaarsnota 2022 0
69897 NV Industriebank LIOF 2.682
69898 Technische bijstand Europese programmas 1.180
69903 MITregeling 1.000
69964 Cofinanciering Verduurzaming CE actielijn 1 171
69965 Cofin Vestigingsklimaat v morgen actielijn 3 111
69966 Cofin Innovaties maatsch opgaven actielijn 1 513
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 19.534
3.2.2 Brightlands
60505 Procesmiddelen Campussen 150
60595 Kwartiermaker Brightlands 711 114
69870 Brightlands Communicatie 500
69907 MEB 14 Brightlands procesmiddelen 8
69915 Brightlands Startup League 750
69927 Kapitaallasten 65
69928 Doorberekende personeelskosten 955
Totaal 3.2.2 Brightlands 2.542
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 22.076
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
60509 Cofin Arbeidsmarkt en onderwijs actielijn 2 345
60510 Cofin Arbeidsmarkt en onderwijs actielijn 3 595
68013 Doorberekende personeelskosten 647
68091 Arbeidsmarktdata 73
69131 GIP Euregio Rijn Waal 7
69132 GIP Euregio Rijn Maas Noord 100
69133 GIP Aachen Eurode 193
69134 GIP Maastricht 283
69934 Toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur 51 50
69935 Toekomstbest en wendbare beroepsbevolking 52 38
69936 Vraag en arbeid in balans 53 38
69967 Cofin Arbeidsmarkt en Onderwijs actielijn 1 1.560
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 3.927
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 3.927
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
60569 Prioritaire bedrijfsketensecosystemen 1.122
60583 Communicatie en kennisdeling 226 60
60584 Menselijk kapitaal onderwijs 224 25
60585 Ecosysteem 225 175
69444 Procesmiddelen gebiedsontwikkeling Chemelot 70
69850 Veilige omgeving Pilot Chemelot 45
69892 Full proposal CEL4LIFE 20252028 32
69900 REBIS 67
69929 Doorberekende personeelskosten 899
69951 Interreg Europe CHEERS4EU 111
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 2.606
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 2.606
3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
69865 Cofinanciering GLBNSP GroenBlauwdierenwelz 0
69918 Doorberekende personeelskosten 491
69920 LLA4 Grensoverschrijdend verbinden 30
69921 Uitvoeringskosten GLBNSP 1.400
69960 Cofin GLBNSP samenwerking EIP oper groepen 1.463
69962 Cofin GLBNSP Kennisverspreiding en informatie 292
69968 Cofinanciering Land en tuinbouw 650
69978 Opgavegericht innoveren 795
69979 Strategisch verbinden 300
69980 Limburgse land en tuinbouw in beeld 500
Totaal 3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 5.921
Totaal 3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 5.921
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 62.112
Totaal Lasten 62.112
Baten
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
60553 SPUK Ontsluiting Maastricht Aachen Airport 2.893
67893 Exploitatie cargoterminal MAA 602
68638 Gemeentelijke bijdragen ivm toekomst MAA 400
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 3.894
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 3.894
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
68240 Dividend Chemelot Campus Vastgoed 0
68899 Dividenden Greenport Venlo 0
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 0
3.2.2 Brightlands
60595 Kwartiermaker Brightlands 711 51
69905 Dividend Chemelot Campus Vastgoed 1.538
69906 Dividenden Greenport Venlo 160
Totaal 3.2.2 Brightlands 1.748
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 1.748
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69132 GIP Euregio Rijn Maas Noord 67
69133 GIP Aachen Eurode 129
69134 GIP Maastricht 189
69935 Toekomstbest en wendbare beroepsbevolking 52 509
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 893
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 893
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
69850 Veilige omgeving Pilot Chemelot 30
69951 Interreg Europe CHEERS4EU 89
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 119
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 119
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 6.654
Totaal Baten 6.654
Saldo van baten en lasten -55.458
Stortingen
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
69502 Toevoeging risicoreserve SIS 5.414
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 5.414
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 5.414
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
69503 Toevoeging risicoreserve SIS Chemelot 0
69504 Toevoeging risicoreserve SIS BMHC 0
69505 Toevoeging risicoreserve SIS GPV 0
69506 Toevoeging risicoreserve SIS SSC 0
69843 Toevoeging PR Brightlands 0
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 0
3.2.2 Brightlands
69909 Toevoeging risicoreserve SIS Chemelot 165
69910 Toevoeging risicoreserve SIS BMHC 650
69911 Toevoeging risicoreserve SIS GPV 1.860
69912 Toevoeging risicoreserve SIS SSC 600
69916 Toevoeging PR Brightlands 3.800
Totaal 3.2.2 Brightlands 7.074
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 7.074
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69774 Toevoeging PR onderwijs en arbeidsmarkt 509
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 509
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 509
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 12.997
Totaal Stortingen 12.997
Onttrekkingen
3 Werken aan de toekomstige economie
3.1 Vestigingsklimaat van morgen
3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen
60519 Aanw reserve knelpunten economisch beleid 1.000
69973 Aanwending PR Economie 1.848
Totaal 3.1.1 Vestigingsklimaat van morgen 2.848
3.1.3 Maastricht Aachen Airport
69974 Aanwending PR Economie 60
Totaal 3.1.3 Maastricht Aachen Airport 60
Totaal 3.1 Vestigingsklimaat van morgen 2.908
3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven
60590 Aanwending PR Onderwijs en Arbeidsmarkt 0
69844 Aanwending PR Brightlands 0
69970 Aanwending PR Economie 11.900
Totaal 3.2.1 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 11.900
3.2.2 Brightlands
69917 Aanwending PR Brightlands 1.550
69943 Aanwending PR Economie 212
Totaal 3.2.2 Brightlands 1.762
Totaal 3.2 Innovaties voor de maatschappelijke opgaven 13.662
3.3 Een gezonde arbeidsmarkt
3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt
69935 Toekomstbest en wendbare beroepsbevolking 52 0
69937 Aanwending PR Onderwijs en Arbeidsmarkt 2.625
Totaal 3.3.1 Een gezonde arbeidsmarkt 2.625
Totaal 3.3 Een gezonde arbeidsmarkt 2.625
3.4 Verduurzaming en circulaire economie
3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie
69893 Aanwending PR Economie 1.484
Totaal 3.4.1 Verduurzaming en circulaire economie 1.484
Totaal 3.4 Verduurzaming en circulaire economie 1.484
3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg
69971 Aanwending PR Landbouw 2.245
Totaal 3.5.1 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 2.245
Totaal 3.5 Gezonde toekomst voor de land- en tuinbouw in Limburg 2.245
Totaal 3 Werken aan de toekomstige economie 22.925
Totaal Onttrekkingen 22.925
Saldo mutatie reserves 9.928

Verbonden partijen inzake Werken aan een toekomstbestendige economie

Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake Werken aan een toekomstbestendige economie

Het Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering (LIOF), MKB-Leningenfonds en Limburgs Business Development Fund (LBDF) vervullen gezamenlijk de financieringsfunctie gericht op stimulering van bedrijfsinvesteringen, start-ups en doorontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf. Elk van deze verbonden partijen is gericht op een specifieke doelgroep met specifieke financieringsvraagstukken. 

Voor de Brightlands campussen dienen de drie venture fondsen; Chemelot Ventures, Brightlands Venture Partners (BVP) fonds IV en Brightlands Agrofood Fund (BAF) als financieringsinstrument voor start-ups en scale-ups.

LDAVM C.V. en de daaraan gelieerde entiteiten richten zich specifiek op de ontwikkeling van het bedrijventerrein aangrenzend aan Maastricht Aachen Airport. N.V. HBLM, MAABI B.V., MAA B.V. en N.V. ALTMAA dragen bij aan de logistieke en toeristische sectoren van de Limburgse economie.

Limburgse Herstructureringsmaatschappij Bedrijventerreinen (LHB) B.V. is in een afrondende fase en beheert de opwaardering van de Limburgse bedrijventerreinen.
De Brightlands Chemelot Campus entiteiten dragen bij aan de ontwikkeling van een campus met de focus op nieuwe, biobased materialen en (bio)circulaire duurzame chemische productie door de investeringen in vastgoed en innovatie ontwikkelingen. Maastricht Health Campus B.V. zet zich in voor de ontwikkeling van een internationaal erkende valorisatiecampus in de sectoren Life Sciences en Health. De entiteiten van de Brightlands Campus Greenport Venlo focussen op duurzame technologische ontwikkelingen op het gebied van gezonde voeding, future farming en (bio)circulaire economie. De Brightlands Smart Service Campus entiteiten, Campus Management & Development (CMD) B.V. en Campus Huisvesting (CHV) B.V. focussen op data science en smart services, met als doel de ontwikkeling van een campus van Europees niveau met hoog innovatief vermogen en ondernemerschap.