8. § Openbaarheid

8. § Openbaarheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). De verplichting voor deze Openbaarheidsparagraaf is sinds 2022 opgenomen in artikel 3.5 van de Woo. 

Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Wet open overheid (Woo)

Op 1 mei 2022 is de Woo in werking getreden. Het doel van de Woo is een open overheid, die zorgdraagt voor een adequate en toegankelijke informatievoorziening op basis van een ordentelijke informatiehuishouding. Onder de Woo heeft de Provincie een verplichting om categorieën informatie uit eigen beweging geheel of gedeeltelijk openbaar te maken. Die verplichting tot actieve openbaarmaking is echter niet per 1 mei 2022 in werking getreden. Om tot een realistisch tijdpad en een haalbare implementatie van deze verplichting te komen, vindt de Rijksoverheid het van belang om hierin samen met de decentrale overheden op te trekken. Er is daarom samen met een vertegenwoordiging van bestuursorganen een gefaseerde implementatie opgesteld, gericht op stapsgewijze invoering en op ondersteuning van bestuursorganen bij de implementatie van de actieve openbaarmaking van hun informatie. De wettelijke verplichting hiertoe wordt gefaseerd - per informatiecategorie - ingevoerd. Dit gebeurt bij koninklijk besluit. De eerste tranche voor provincies treedt op 1 november 2024 in werking. 

De documenten aangaande de informatiecategorieën worden door middel van de zogenaamde Woo-index actief openbaar gemaakt. De Woo-index en zoekfunctie worden vervolgens door de Rijksoverheid stapsgewijs en op basis van praktijkervaringen en gebruikersonderzoek verbeterd. Het goed ondersteunen van de gebruiker bij het vinden van de relevante actief openbaar gemaakte overheidsinformatie is daarbij het leidende principe. In 2025 ligt voor ons de nadruk op de 2e en 3e tranches van het actief openbaar maken van de informatiecategorieën, waarbij de landelijke strategie leidend is. 

Informatiecategorieën en implementatiestrategie

1.    Wetten en algemeen verbindende voorschriften (tranche 1);
2.    Overige besluiten van algemene strekking (tranche 1);
3.    Organisatie en werkwijze (tranche 1);
4.    Bereikbaarheidsgegevens (tranche 1);
5.    Vergaderstukken Staten-Generaal (tranche 1);
6.    Ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag (tranche 2);
7.    Vergaderstukken decentrale overheden (tranche 2);
8.    Agenda’s en besluitenlijsten bestuurscolleges (tranche 2);
9.    Adviezen (tranche 2);
10.    Jaarplannen en jaarverslagen (tranche 2);
11.    Woo-verzoeken en besluiten (tranche 2);
12.    Bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken (tranche 3);
13.    Convenanten (tranche 3);
14.    Subsidieverplichtingen anders dan met beschikking (tranche 3);
15.    Onderzoeksrapporten (tranche 3);
16.    Klachtoordelen (tranche 3);
17.    Beschikkingen (tranche 4).