1. § Lokale heffingen

1. § Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft inzicht in de uitgangspunten voor de heffing van belastingen en rechten, de lokale lastendruk en de kwijtschelding. 

Een deel van onze inkomsten bestaat uit provinciale belastingen en heffingen, die betaald worden door de inwoners en ondernemers in onze provincie. Daarvan is de belangrijkste inkomstenbron de opcenten op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast kennen wij de volgende heffingen: leges, grondwaterheffing en ontgrondingenheffing. 

Inkomsten uit lokale heffingen

Terug naar navigatie - Inkomsten uit lokale heffingen

Bij het heffen gaan wij uit van het profijtbeginsel. Het uitgangspunt is dat degene die profiteert van een voorziening, voor die voorziening betaalt. Het profijtbeginsel manifesteert zich sterker bij heffingen (bijvoorbeeld leges) dan bij belastingen (bijvoorbeeld opcenten motorrijtuigenbelasting). Daarnaast wordt rekening gehouden met interne en externe kaders en wet- en regelgeving, waaronder verschillende artikelen uit de Provinciewet (art. 222 t/m 226). De regels van de provinciale heffingen, evenals de toegepaste heffingsmaatstaven komen expliciet aan de orde bij de jaarlijkse vaststelling van de Legesverordening Limburg met de bijbehorende tarieventabel en de Grondwaterheffingsverordening. De uitgangspunten voor deze heffingen vormen de basis voor de programmabegroting. 

In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de totale inkomsten uit lokale heffingen.

Inkomsten lokale heffingen € x 1.000
Realisatie Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Opcenten MRB 115.365 119.370 126.590 130.134 134.364 138.462
Leges 1.020 1.967 3.049 3.049 3.049 3.049
Grondwaterheffing 1.058 1.104 1.141 1.141 1.141 1.141
Totaal 117.443 122.441 130.780 134.324 138.554 142.652

Beleid ten aanzien van de diverse provinciale heffingen

Terug naar navigatie - Beleid ten aanzien van de diverse provinciale heffingen

Het beleid van de volgende provinciale heffingen wordt hierna toegelicht, te verdelen in de onderdelen:
•    opcenten op de motorrijtuigenbelasting en lokale lastendruk;
•    leges in het kader van de Omgevingswet;
•    grondwaterheffing;
•    ontgrondingenheffing;
•    kwijtscheldingsbeleid.

Opcenten op de motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - Opcenten op de motorrijtuigenbelasting

Op basis van het huidige Coalitieakkoord 2023-2027 "Elke Limburger telt!" kiezen wij ervoor de motorrijtuigenbelasting in lijn te brengen met de rest van onze begroting door de indexatie van het aantal opcenten gelijk te trekken met de algehele begrotingsindex. In onderstaande tabel is de ontwikkeling van het aantal opcenten weergegeven voor de periode 2024 tot en met 2028.

Aantal opcenten MRB 2024-2028
Per 1 januari Aantal opcenten Prijsindex t.o.v. voorgaand jaar
2024 83,1 3,15%
2025 85,8 3,30%
2026 88,2 2,80%
2027 91,1 3,25%
2028 93,9 3,05%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

Onder lokale lastendruk wordt verstaan hoe de lokale belastingen zich verhouden tot de landelijke belastingen. Hierbij is met name de hoogte van de opcenten van belang. Het aantal opcenten op de motorrijtuigenbelasting dat de provincies mogen heffen, is met ingang van 1 januari 2025 gemaximeerd op 147,1.

De Belastingdienst verstrekt jaarlijks een gewichtsuitdraai van het Limburgse wagenpark bestaande uit overzichten met de aantallen personenauto's en motoren, onderverdeeld naar gewichtsklasse en soort brandstof. Aan de hand van de gewichtsuitdraai opgesteld naar de situatie van 28 juni 2024 zijn de opbrengsten aan provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting 2025-2028 geraamd met een opbrengst per opcent van ruim € 1,475 mln. Op basis van het maximaal te heffen aantal opcenten van 147,1 en de feitelijke heffing van 85,8 kent de Provincie een onbenutte belastingcapaciteit van 61,3 opcenten oftewel een onbenutte belastingcapaciteit in 2025 van € 90,4 mln.

Ontwikkeling aantal opcenten MRB 2022-2025
2022 2023 2024 2025
Provincie Limburg 79,1 80,6 83,1 85,8
Landelijk gemiddelde 83,7 84,7 87,4 88,8
Wettelijk maximum 118,4 125,8 138,3 147,1
Limburg als % van het wettelijke maximum 66,9% 64,1% 60,1% 58,3%

Leges in het kader van de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Leges in het kader van de Omgevingswet

Provincies zijn, samen met Gemeenten, voor een groot deel verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening in Nederland. De nieuwe Omgevingswet is een fundamentele stelselherziening van het omgevingsrecht. In de Omgevingswet is alle wetgeving ten aanzien van het fysieke domein geïntegreerd, zowel inhoudelijk als procedureel. Deze wet vervangt de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Wet milieubeheer, de Ontgrondingenwet, de Wet Natuurbescherming (Wnb) en de Waterwet (gedeeltelijk). 
In de Omgevingswet zijn in hoofdstuk 13 financiële bepalingen over leges en heffingen opgenomen. De Omgevingswet is per 1 januari 2024 inwerking getreden. De Legesverordening Limburg 2025 en de bijbehorende tarieventabel wordt op deze vernieuwde wetgeving aangepast.

Grondwaterheffing

Terug naar navigatie - Grondwaterheffing

Provincies kunnen een grondwateronttrekkingsheffing opleggen aan onttrekkers van grondwater. De opbrengst is bedoeld  als dekking voor bepaalde specifiek aangewezen grondwateruitgaven van de Provincie. De heffing is ondergebracht in artikel 13.4b van de Omgevingswet. Nadere regels zijn opgenomen in artikel 8.3 en 8.4 van het Omgevingsbesluit. De grondwaterheffing wordt geheven over de hoeveelheid onttrokken grondwater conform het beleid en de tarieven in de Grondwaterheffingsverordening Limburg. 

Ontgrondingenheffing

Terug naar navigatie - Ontgrondingenheffing

Op grond van artikel 13.4a van de Omgevingswet kan bij provinciale verordening een ontgrondingenheffing worden ingesteld (dit artikel is ontleend aan artikel 21f van de Ontgrondingenwet). Per 1 januari 2009 is de heffing in Limburg beperkt tot het bestrijden van de kosten van toe te kennen schadevergoedingen ten gevolge van een ontgrondingsbeschikking. De ontgrondingenheffing wordt geheven van houders van ontgrondingsvergunningen en machtigingen en bedraagt € 90 per vergunde hoeveelheid stoffen van 10.000 m3 conform de Heffingsverordening ontgrondingen van de Provincie Limburg.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Het provinciale kwijtscheldingsbeleid volgt het Rijksbeleid op grond van artikel 232e, tweede lid, van de Provinciewet op. Uitzonderingen daarop zijn, in daartoe voorkomende gevallen, in de desbetreffende verordening opgenomen. Dit beleid wordt uitsluitend gehanteerd voor natuurlijke personen. Aan niet-natuurlijke personen wordt geen kwijtschelding verleend. Aangezien het leeuwendeel van de belastingplichtigen niet-natuurlijke personen betreft, is kwijtschelding niet of nauwelijks aan de orde.
Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend op grond van artikel 232e, derde lid van de Provinciewet. Artikel 6 van Legesverordening Limburg 2025 verwijst hiernaar.