1. Perspectief voor het landelijk gebied: de hogere lasten in 2023, 2024 en 2025 hebben grotendeels betrekking op inzet van incidentele Rijksmiddelen (SPUKs) o.a. L16 programma natuur t/m 2025, L24 voorbereidingskosten 2023, L25 versnellingsvoorstellen 2023 -2024 en L8 opkoopregeling piekbelasters 2023, 2024 en 2025.Vanaf 2026 zijn in de begroting de reguliere structurele lasten opgenomen;
2. Samen leven en bestaanszekerheid: de hogere lasten in 2024 en 2025 hebben betrekking op de programmering van de uitvoering van het beleidskader Samen leven en bestaanszekerheid 2024-2027;
3. Werken aan een toekomstbestendige economie: de hogere lasten in 2025 en 2026 betreffen de programmering uitvoeringskader beleidskader Werken aan een toekomstbestendige economie; incidentele bijdrage NEDAB in 2025 en inzet van Rijksmiddelen (SPUK) ontsluiting MAA;
4. Nieuwe energie en leefmilieu: de hogere lasten in de begroting 2024 en 2025 bij dit programma hebben betrekking op de uitgaven i.v.m. met inzetten van Rijksmiddelen (SPUKs) o.a. CDOKE (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) en verduurzaming;
5. Leefbare steden en dorpen: de hogere lasten in 2024 en 2025 zijn te verklaren door de programmering van middelen in uitvoering van het beleidskader Leefbare Steden en Dorpen 2023-2027;
6. Cultuur en erfgoed voor iedereen: de hogere lasten in 2023, 2024 en 2025 t.o.v. andere begrotingsjaren zijn met name gerelateerd aan de programmering van middelen voor de uitvoering van het beleidskader Cultuur en Erfgoed voor iedereen 2024-2027;
7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg: de hogere lasten in 2024 hebben vooral te maken met overboekingsvoorstellen uit 2023 voor een totaalbedrag van € 36 mln. als gevolg van vertraging bij projecten. Dit verklaart meteen het lage bedrag in 2023. Daarnaast zijn er bijdragen via het provinciefonds voor drie projecten OV (in totaal € 23,28 mln.) ontvangen. Verder fluctueren de lasten binnen dit programma door de bijdragen aan mobiliteitsprojecten en respectievelijk ook de kapitaallasten. De fluctuaties in de jaren zijn ook sterk afhankelijk van de fase van uitvoering van infrastructurele projecten;
8. Provincie midden in de samenleving: de hogere lasten in begroting 2024 zijn met name gevolg van de Investeringsagenda Noord Limburg 2023, regiodeal Noord.
9. Financiën en overhead: de jaarlijkse stijging in de lasten heeft in grote mate relatie met de prijsstijgingen en daaraan gekoppelde indexeringen, respectievelijk reserveringen. De daling van de lasten heeft betrekking op de prognose van de afnemende inkomsten uit uitzettingen van middelen.