Omschrijving

De Provincie draagt zorg voor een goed openbaar bestuur, waarbij bekwaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van bestuur sleutelelementen zijn. In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij invulling aan de wijze waarop wij willen werken voor de Limburgers, hoe wij samenwerken met onze Limburgse gemeenten en andere overheden, en hoe wij ons daarop als provinciale organisatie organiseren willen verbeteren. De provinciale doelenboom behorend bij het beleidskader is vertaald in deze Voorjaarsnota inclusief de bijbehorende indicatoren.    
Provincies hebben de wettelijke taak om op onderdelen toezicht te houden op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap. Dit betreft het toezicht op de gemeentefinanciën, huisvesting vergunninghouders, informatie- en archiefbeheer, onderdelen van ruimtelijke ordening en erfgoed. Daarnaast heeft de Provincie Limburg een relatief grote historisch gegroeide rol binnen de bestuurlijke regionale ecosystemen in Limburg. Ook onderhouden wij goede contacten met andere provincies, onder anderen via het Interprovinciaal Overleg (IPO). 

Kwaliteit

Binnen bestuurlijke verhoudingen vallen diverse activiteiten die veelal een regulier en structureel karakter hebben. Hieronder de belangrijke activiteiten voor 2025:

  • wij vervullen onze vertegenwoordigende rol in de interbestuurlijke overleggremia vanuit IPO en Interbestuurlijk toezicht en implementeren de vernieuwing van het toezicht op de gemeentefinanciën;
  • wij werken aan de versterking van de gemeentelijke uitvoeringskracht met het programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwe Stijl waar wij in nauwe samenwerking met gemeenten, vanuit een onafhankelijke analyse en het benutten van nationale goede voorbeelden van effectieve samenwerking en krachtenbundeling, werken aan de kansen voor een versterking van de slagkracht in Limburg. Daarbij zal ook expliciet de arbeidsmarkt voor de publieke sector en bijbehorend opleidingenaanbod in ogenschouw genomen worden;
  • wij werken aan een responsieve overheid door het instellen van een provinciale contactfunctionaris (werktitel) die voor burgers en instellingen wegwijs biedt voor vraagstukken waarvoor niet direct een antwoord of loket beschikbaar is;
  • wij experimenteren met het dienstbaarheidsbeginsel in een aantal pilots binnen het VTH-beleid om beter problemen in de leefwereld van burgers beter te kunnen adresseren;
  • wij werken aan een aanpak voor het terugdringen van de (ervaren) regeldruk. Dit doen wij in nauwe samenwerking met gemeenten, maar bezien ook de mogelijkheden voor het terugdringen van provinciale regeldruk in vereisten, criteria of andere lastendruk voor burgers, instellingen en bedrijven;
  • er zal uitvoering worden gegeven aan het Jongerenparticipatieplan 2024-2027 via diverse actielijnen en initiatieven.

Tijd

De vertegenwoordiging in het IPO en de uitvoering van het IBT betreffen doorlopende activiteiten. 

Voor het programma Gemeentelijke Uitvoeringskracht Nieuwe Stijl zal medio 2025 de eerste fase afgerond worden waaruit vervolgstappen gezet kunnen worden. Het betreft hier een gefaseerde aanpak waar eerst in samenwerking met de Zuid-Limburgse gemeenten de verkenning zich zal richten, waarna de opgedane ervaringen ook voor Noord- en Midden-Limburg een vervolg krijgen.  

De diverse activiteiten in het kader van responsieve overheid en het terugdringen van regeldruk zullen medio 2025 geëvalueerd worden en bezien op welke wijze wel of geen aanpassingen of aanscherpingen nodig zijn. 

Geld

Het budget bestuurlijke verhoudingen bedraagt € 14,65 mln. En bestaat uit 51% aan personele lasten (w.o. PS,GS en Griffie). Ruim 48% (€ 7,07 mln.) betreft reguliere middelen en bestaat voornamelijk uit:

  • € 1,89 mln. IPO;
  • € 0,40 mln. Zuidelijke Rekenkamer;
  • € 0,98 mln. fractievergoedingen;
  • € 0,04 mln. vergoeding burgercommissieleden;
  • € 0,05 mln. Referendumcommissie;
  • € 0,07 mln. werkbudget controlecommissie;
  • € 0,18 mln. accountantskosten;
  • € 0,99 mln. toevoeging aan de voorziening APPA;
  • € 0,75 mln. bijdrage Zeelandproblematiek;
  • € 1,72 mln. overige bestuurlijke kosten, zoals representatie, reis en verblijfkosten, scholing, webcast etc.