Omschrijving

We werken aan onze structurele beleidsvoorbereidende taken, waaronder monitoring, verkeers- en vervoersmanagement en verkeersveiligheid, en zijn aan de slag met een nieuwe mobiliteitsvisie 2050. Daarnaast werken we aan regionale mobiliteitsopgaven zoals gedragsbeïnvloeding en logistiek. 

Rol Provincie: belangenbehartiger, kennisautoriteit, subsidiënt

Kwaliteit

Wij gaan in 2025 verder met de uitvoering van het Beleidskader 2024-2027 'Een Bereikbaar en Toegankelijk Limburg’. 

  • We stellen een mobiliteitsvisie 2050 op die we breed afstemmen met onze partners om zo tot een gedragen visie 2050 te komen;
  • We borgen continu de Limburgse belangen in verschillende nationale programma's zoals bijvoorbeeld Toekomstbeeld Fiets. Wij zijn tevreden als Limburgse opgaven in deze programma's te vinden zijn;
  • We blijven onze mobiliteitsdata op orde houden. Dit doen we onder andere via de verkeersmeetnetten en het verkeersmodel. Dit gebruiken we o.a. voor Provinciale projecten;
  • We gaan de samenwerking aan met de Verkeerscentrale Zuid-Nederland (Rijkswaterstaat) aan om in geval van calamiteiten en/of incidenten de bereikbaarheid van Limburg te verbeteren door het toepassen van verkeersmanagement;
  • Via de Verkeersactieve school blijven wij, samen met alle Limburgse gemeenten, basis- en voortgezet onderwijsinstellingen actief ondersteunen in het uitvoeren van structurele verkeerseductie met thema’s zoals afleiding in het verkeer, fiets, grote voertuigen, verkeersgedrag, verkeerskennis en schoolroute. Wij zijn tevreden als jaarlijks minimaal 90% van de (speciaal) basisscholen en voortgezet (speciaal) onderwijsinstellingen in Limburg deelnemen en dus Verkeersactieve school zijn;
  • In 2025 starten wij, in samenwerking met alle Limburgse gemeenten, met de doelgroepenaanpak gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid. Daarbij gaan we verkeersveilig gedrag stimuleren in de doelgroepen jongeren (18-24 jaar), volwassenen (25-59 jaar) en ouderen (60 jaar en ouder) door deze doelgroepen lokale gedragsinterventies aan te bieden op een uniforme wijze. Dit doen we voor de prioritaire thema’s rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, afleiding in het verkeer en snelheid. Hierbij streven wij naar minimaal 9 uitgevoerde gedragsinterventies;
  • We voeren minimaal 5 campagnes uit van de Limburgse campagnekalender in het kader van verkeersveiligheid. Hierin hebben we onder andere aandacht voor snelheid in het verkeer, fietsverlichting, rijden onder invloed van alcohol en drugs en afleiding  in het verkeer;
  • We blijven de fietsprojecten uit het beleidskader "Focus op Fiets" 2020-2023, die onder regie van de gemeenten worden uitgevoerd, monitoren zodat deze tijdig gerealiseerd worden;
  • We blijven samenwerken met Limburgse gemeenten, Provincie Noord-Brabant en het Rijk op het gebied van laadinfrastructuur.Hiervoor is een nieuwe concessie gegund. Wij zijn tevreden als in 2025 de eerste laadpalen uit deze nieuwe concessie gerealiseerd zijn in Limburg. In afstemming met de gemeenten bepalen we halfjaarlijks de laaddruk van het bestaande netwerk aan laadpalen op basis waarvan we nieuwe laadpalen bijplaatsen (laadpalen worden geplaatst op plaatsen waar de druk het hoogst is);
  • Met de regio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg maken we meerjarige afspraken over structurele gedragsverandering (zowel personen als goederen) via de doelgroepenaanpak. Ook de rol van SmartwayZ.NL nemen we hierin mee;
  • We geven ook in 2025 invulling aan de afspraken met het Rijk en gemeenten uit het BO MIRT over deelmobiliteitshubs;
  • We continueren onze deelname aan het landelijk programma Goederenvervoercorridors  voor o.a. beveiligd vrachtwagenparkeren, clean energy hubs en digitalisering.

Tijd

De inzet is om de onder kwaliteit genoemde activiteiten in 2025 uit te voeren. Het borgen van de Limburgse belangen in nationale programma's is daarbij een continu proces, evenals het inwinnen van data en het op orde houden van onze verkeersmeetnetten. 

Geld

Het budget Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma bedraagt € 18,41 mln. Dit bestaat uit 12% personele lasten en 88% reguliere middelen. De reguliere middelen ad € 16,15 mln. betreffen:

  • € 3,27 mln. structurele lasten voor verkeersveiligheid en beleid rondom verkeers- en vervoersmanagement; van dit bedrag wordt € 0,25 mln. gedekt uit de Programmareserve Bereikbaarheid;
  • € 6,10 mln. incidenteel geraamd budget  voor de financiële afronding van (fiets)projecten;
  • € 1,42 mln. incidenteel geraamd budget voor SmartwayZ.NL en Slim veilig duurzaam;
  • € 1,25 mln. incidenteel geraamd voor bijdrage aan project Parallelbaan A67-A73 Zaarderheiken;
  • € 0,65 mln. incidenteel voor doorontwikkeling van verkeersmeetnet en verkeersmodellen;
  • € 0,30 mln. digitalisering;
  • € 0,19 mln. Regionale aanpak Laadinfra Zuid;
  • € 0,35 mln. Rijksbijdrage Tijdelijke regeling Slim veilig duurzaam;
  • € 1,50 mln. Samenwerking regio's;
  • € 0,28 mln. Goederenvervoercorridor;
  • € 0,60 mln. beleidsontwikkeling.

Als uitvoering van het Beleidskader Een bereikbaar en toegankelijk Limburg worden in deze begroting in 2025 incidentele lasten geprogrammeerd voor verkeereducatiebeleid (€ 0,25 mln.).