Omschrijving

Er wordt meer prioriteit gesteld komende periode aan een gezond en veilig leefmilieu. De Provincie pakt een regulerende rol op zich en beschermt op die manier haar inwoners tegen ongeoorloofde en ongewenste risico’s. 

Rol Provincie: toetser, ondersteuner, procesmanager, subsidiënt, financier

Kwaliteit

  • Wij geven verder invulling aan de modulaire aanpak voor het bevorderen van de kwaliteit van de leefomgeving om te komen tot een gezond en veilig leefmilieu, de uitgangspunten daarvoor worden ook opgenomen in de Provinciale Omgevingsvisie. De vertaling zal plaatsvinden in de daarvoor geëigende instrumenten;
  • Wij laten de uitstoot van verschillende bedrijven meten evenals het meten van de luchtkwaliteit op leefomgeving niveau. Wij zorgen voor meer Limburgse meetlocaties met specifieke aandacht voor het meten van Ultra Fijnstof. Hierbij wordt actief de samenwerking met de rijksinstanties en grensoverschrijdende partners opgezocht;
  • Milieueffecten van (eigen) plannen en projecten worden expliciet meegenomen bij de planvorming en bij het realiseren van alle fysieke opgaven (zoals bij de Provinciale Omgevingsvisie, Nationaal Programma Ruimte voor Defensie, Programma MAA, programma Chemelot en de energietransitie);
  • Wij voeren onze wettelijke taken uit op het gebied van milieu- en omgevingseffecten voor plannen en projecten waarvoor wij bevoegd gezag zijn of wettelijk zijn aangewezen als adviseur (zoals vaststellen van geluidproductieplafonds voor regionale industrieterreinen en voor provinciale wegen);
  • Wij zullen ten aanzien van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie, waar de mogelijke reactivering van vliegbasis De Peel een onderdeel van is, de belangen van een gezond en veilig leefmilieu inbrengen;
  • Wij geven uitvoering aan de verdere uitwerking van het veiligheidsconvenant Chemelot op basis van de uitgevoerde pilots; 
  • Wij voeren gesprekken met de gemeenten waarin de geluidsnorm voor stiltegebieden wordt overschreden; 
  • Wij bouwen inzicht in de (cumulatieve) milieudruk verder uit;
  • Wij regisseren de eeuwigdurende nazorg voorafgaande aan de sluiting van de stortplaatsen.

Tijd

  • De modulaire aanpak concretiserend milieubeleid wordt deze collegeperiode uitgebouwd en de basis wordt opgenomen in de Provinciale Omgevingsvisie die eind 2025 wordt vastgesteld;
  • Jaarlijks worden metingen bij bedrijven en de leefomgeving uitgevoerd. In 2025 wordt gemeten met behulp van het herijkte luchtmeetnet en wordt ook ultrafijnstof gemeten;
  • De advisering over projecten, ontwikkelen van producten en uitvoering van activiteiten vinden plaats binnen de wettelijke termijn of de afgesproken tijdsperiode;
  • Er is gestart met voorbereidende werkzaamheden om geluidsproductieplafonds voor provinciale wegen en regionale industrieterreinen (opvolger van geluidszones) vast te stellen. Geluidproductieplafonds voor provinciale wegen zijn uiterlijk in 2026 vastgesteld. Geluidproductieplafonds voor regionale industrieterreinen zijn uiterlijk in 2027 vastgesteld. Dat is binnen de nog vast te stellen wettelijke overgangstermijn;
  • Het nationaal programma Ruimte voor Defensie wordt naar verwachting in Q1 2025 door het Rijk gepubliceerd. De inschatting is dat het Luchthavenbesluit in 2026 zal volgen;
  • In 2025 worden de pilots getoetst. Vervolgens zal besluitvorming plaatsvinden over het opnemen van de resultaten in het provinciale beleid;
  • Begin 2025 worden gesprekken met gemeenten, waarin stiltegebieden zijn gelegen die de norm overschrijden, afgerond. Mogelijk met acties voor de beleidscyclus;
  • In de periode tot en met 2027 worden nieuwe relevante gegevens over de milieudruk toegevoegd aan ons bestaande overzicht (integrale gezondheidsindicatoren).

Geld

Het budget Gezond en veilig leefmilieu bedraagt € 1,39 mln. Dit bestaat uit 19% reguliere middelen en 81% personele lasten. De reguliere middelen van € 0,26 mln. betreffen:

  • werkbudget milieuadvies € 0,16 mln.;
  • procesgeld militaire luchthaven € 0,10 mln..