Omschrijving

Maastricht Aachen Airport (MAA) draagt bij aan zowel de Limburgse als aan de nationale economie. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs; bijvoorbeeld in het Aviation Competence Center. 

MAA maakt deel uit van de nationale luchtinfrastructuur en is na Schiphol de enige Nederlandse luchthaven met een vrachtfunctie.

Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ en ingestemd met het verstrekken van een Niet Economische Diensten van Algemeen Belang (NEDAB) van € 5,50 mln. per jaar en een investeringskrediet voor achterstallig onderhoud (in de vorm van een agiostorting) van € 23,9 mln. 

Het  businessplan beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven en zien wij erop toe dat de in het businessplan gestelde doelen worden behaald. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen, maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.

 Rol Provincie: partner (aandeelhouder), financier, procesmanager, bevoegd gezag

Kwaliteit

Omgevingsfonds
De toegezegde provinciale bijdrage aan de stichting zal in de vorm van een subsidie in tranches worden verstrekt; in 2025 voor de tweede keer.
 
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien
Eind 2024/begin 2025 zal het PIP ter vaststelling aan Provinciale Staten worden voorgelegd.
 
Luchthavenbesluit
De door de directie van de luchthaven in de tweede helft van 2024 ingediende aanvraag luchthavenbesluit zal in 2025 leiden tot een Luchthavenbesluit. 

Routedevelopment fund
De ontvangen bijdragen van de gemeente Maastricht voor het routedevelopment fund zullen in 2025 worden ingezet voor het van de grond krijgen van lijnvluchten naar een of meer hubs.

Ontsluiting luchthaven
Voor het verbeteren van de ontsluiting van de luchthaven (verbeteren verkeersveiligheid Vliegveldweg en voorterreinen MAA) heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) aan de Provincie een bedrag van € 3,5 mln. inclusief BTW beschikbaar gesteld. De Provincie leidt de middelen door aan de gemeente Beek en MAA die dit project gaan uitvoeren. De gemeente Beek en MAA dragen zelf ieder € 2 mln. bij.

Tijd

Uitvoering van de genoemde resultaten is per ultimo 2025 gerealiseerd.

Geld

Voor de uitvoering van het product 3.1.3. Maastricht Aachen Airport is € 22,18 mln. beschikbaar. Deze middelen worden met name ingezet voor: 

  • ‘niet’ economische diensten van algemeen belang (NEDAB) € 5,50 mln.;
  • achterstallig onderhoud € 10,90 mln.;
  • omgevingsfonds € 1,75 mln.;
  • ontsluiting Maastricht Aachen Airport € 2,89 mln.

Hiervan is nieuw in de begroting opgenomen de specifieke uitkering voor de ontsluiting van Maastricht Aachen Airport € 2,89 mln. exclusief BTW (lasten en baten). Het Rijk heeft hiervoor € 3,5 mln. beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 0,61 mln. afgedragen aan het BTW compensatiefonds.

Daarnaast vragen we aan Provinciale Staten middels deze programmabegroting in te stemmen met het beschikbaar stellen van € 0,06 mln. procesmiddelen MAA ten laste van de programmareserve Economie. De procesmiddelen zijn benodigd voor onder andere kosten in verband met het inhuren van (milieu)technische- of juridische adviseurs. Dit is in lijn met het beleidskader 'Werken in een Toekomstbestendige Economie'.