Omschrijving

In Limburg moet iedereen mee kunnen (blijven) doen: praktisch en theoretisch geschoold, jong en oud, met en zonder migratieachtergrond. We willen een samenleving waarin iedereen veilig kan opgroeien, gezond kan leven en elkaar kan ontmoeten. Dat is nu voor te veel Limburgers niet vanzelfsprekend en dat kunnen we als Provincie niet zomaar accepteren. De afgelopen jaren hebben we vanuit de Sociale Agenda goede lessen geleerd en samen met maatschappelijke partners mooie resultaten bereikt. Daar bouwen de komende jaren op voort, door bewezen effectieve aanpakken te continueren en versterken met focus op structurele verankering. We koersen daarbij waar mogelijk op structurele financiering vanuit de Rijksoverheid. De inzet van onze brede sociale basisinfrastructuur heeft binnen deze thematische aanpak een centrale rol.

Rol Provincie: ondersteuner, subsidiënt, financier, partner, verbinder

Kwaliteit

  • Als onderdeel van de brede sociale basisinfrastructuur zijn de maatschappelijke organisaties door onze ondersteuning in 2025 in staat om hun bijdrage te leveren binnen de doelstellingen van ons beleidskader. Vanuit de nieuwe subsidieregeling die vanaf 2025 geldt, sturen we daarbij op meer effectiviteit van hun inzet waarbij zij meer Limburgers bereiken. Ook streven we meer samenwerking en verbinding tussen de organisaties van de brede sociale basisinfrastructuur na;
  • Via vijf reeds lopende projecten gericht op de doelgroep NEET- en VSV-jongeren wordt passend perspectief geboden aan jongeren uit de doelgroepen NEET en VSV. We verwachten dat twee van deze projecten in 2025 zullen zijn afgerond, drie zullen nog in uitvoering zijn;
  • In 2025 komen 8.000 kinderen uit kansarme gezinnen in aanraking met sport en cultuur, door ondersteuning die zij ontvangen van het Jeugdfonds Sport en Cultuur;
  • Wij verwachten in 2025 minimaal vijf projecten/initiatieven te ondersteunen die zich op armoedebestrijding richten. Ook organiseren we in 2025 één conferentie rond het thema armoede, waarmee we verbindingen tussen relevante partnerorganisaties leggen en goede praktijken/interventies uitlichten;
  • Op het gebied van het bestrijden van laaggeletterdheid verwachten wij minimaal 10 projecten/initiatieven te ondersteunen. Daardoor zetten we bibliotheken als verbindende schakel in het taalnetwerk in en dragen we bij aan taalontwikkeling van de jongste jeugd;
  • We verwachten in 2025 de verdere ontwikkeling van de twee Kansrijke Start-aanpakken te kunnen ondersteunen, waardoor toekomstige moeders en jonge ouders in Limburg nog beter ondersteund en begeleid kunnen worden;
  • Binnen de projecten ‘Voorzorg’ en ‘Nu Niet Zwanger’ verwachten we dat er in 2025 (inclusief voorgaande jaren) minimaal 750 trajecten in Limburg hebben plaatsgevonden. Daardoor neemt het aantal onbewust gekozen zwangerschappen af;
  • Er zijn in 2025 (inclusief voorgaande jaren) naar verwachting minimaal 30 verloskundigen/gynaecologen in Limburg die zijn opgeleid om conform de methode 'Centering Pregnancy' te werken en minimaal 400 trajecten Stevig Ouderschap gestart. Hierdoor worden (nieuwe) ouders beter begeleid, waardoor de thuissituatie voor deze kinderen verbeterd;
  • We verwachten dat er in 2025 35 scholen in Limburg zijn die via het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst werken, waardoor ca. 7.500 kinderen gezonder eten en meer bewegen. Financiële ondersteuning vanuit de Rijksoverheid voor deze scholen is voor het behalen van dit doel essentieel. Daarom zullen wij onze lobby in 2025 hierop dan ook (blijven) richten;
  • We verwachten in 2025 de verdere uitrol van Keigezond Limburg naar nieuwe gemeenten te ondersteunen, waardoor er eind 2025 (inclusief voorgaande jaren) minimaal 1.250 kinderen met overgewicht aan een passend aanbod zijn geholpen;
  • Door de organisatie van de jaarlijkse conferentie voor (aanstaande) professionals die met jonge kinderen/gezinnen werken, ondersteunen we ook in 2025 de Beweging Limburg tegen Kindermishandeling;
  • Alle Limburgse scholen (primair onderwijs) in Zuid-Limburg blijven in 2025 in het Handle with Care netwerk deelnemen. Ook verwachten we de uitrol richting Noord- en Midden-Limburg in 2025 te realiseren. Daardoor worden meer Limburgse kinderen in een kwetsbare thuissituatie eerder herkend, erkend en ondersteund door hun netwerk;
  • In 2025 worden minimaal 20 projecten (waaronder vrijwilligers- en burgerinitiatieven) met steun van de Provincie uitgevoerd, waardoor participatie en sociale cohesie bevorderd wordt. Voor het bevorderen van dit soort projecten wordt ook de samenwerking met sociale fondsen verkend. 

Tijd

Doordat de nadere subsidieregels brede sociale basisinfrastructuur 2025 e.v. op 2 juli 2024 zijn vastgesteld kunnen de maatschappelijke organisaties voor 1 oktober 2024 hun aanvraag voor 2025 indienen. We verwachten hen dan ook voor de start van 2025 duidelijkheid te kunnen geven over (de hoogte van) onze subsidiebijdrage voor dat jaar. Ten aanzien van de ondersteuning van projecten/initiatieven op het gebied van armoede, laaggeletterdheid en sociale cohesie/participatie (specifiek vrijwilligersinitiatieven) geldt dat we op deze thema's nog (sonderende) besprekingen met Provinciale Staten in Q3- en Q4-2024 aan het voorbereiden zijn. De uitkomst van deze gesprekken en het verwerken daarvan, kan van invloed zijn op het resultaat dat wij nu beogen. Tenslotte is het relevant te melden dat een aantal van de genoemde projecten/programma's al voorafgaand aan deze beleidsperiode is gestart. In het gewenste resultaat houden we dan ook rekening met het resultaat dat al is bereikt en waar in 2025 op wordt voortgeborduurd. 

Geld

Het budget Sociale Agenda bedraagt € 13,17 mln. Dit bestaat uit 93% reguliere middelen en 7% personele lasten. De reguliere middelen van € 12,21 mln. betreffen met name:
•    € 2,85 mln. Burgerkracht Limburg;
•    € 2,07 mln. bibliotheekwerk;
•    € 3,54 mln. maatschappelijke organisaties.

Voor de uitvoering van het beleidskader Samen Leven en Bestaanszekerheid vragen we Provinciale Staten in te stemmen met het beschikbaar stellen van de programmareserve Sociale Agenda ten behoeve van de volgende actielijnen:

    • Terugdringen van armoede en Laaggeletterdheid € 1,5 mln.; Deze middelen worden in 2025 met name ingezet voor de uitvoering van het actieplan tegen armoede en het aanvalsplan laaggeletterdheid en digitale vaardigheden. Een klein gedeelte van dit budget wordt ingezet als procesmiddelen voor onder andere de organisatie van de jaarlijkse conferentie Beweging Limburg tegen Kindermishandeling en één conferentie rondom armoede;
    • Jeugd die veilig, kansrijk en gezond opgroeit € 1,5 mln.; We verwachten dit budget in te zullen zetten als projectsubsidiemiddelen ten behoeve van bewezen effectieve aanpakken die de fysiek en mentale gezondheid van jongeren bevorderen. Hiervoor werken wij een subsidieregeling uit, die naar verwachting begin 2025 opengesteld wordt. We houden daarbij in 2025 in ieder geval rekening met subsidieaanvragen t.a.v. de projecten Keigezond Limburg en Kansrijke Start;
    • Vergroten van de sociale cohesie en gemeenschapszin € 0,37 mln.; Deze middelen worden in 2025 ingezet voor:
      • Actieplan Vrijwilligers € 0,15 mln.;
      • Procesmiddelen vervolgaanpak eenzaamheid € 0,05 mln.;
      • Inwoners initiatieven klein voor het vergroten van de sociale cohesie en gemeenschapszin € 0,17 mln.