
8.2.1. Bestuurlijke verhoudingen
De provincie draagt zorg voor een goed openbaar bestuur, waarbij bekwaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van bestuur sleutelelementen zijn. In het beleidskader Provincie Midden in de Samenleving is het kader en de uitwerking geschetst voor de periode 2024-2027. Daarmee geven wij invulling aan de wijze waarop wij willen werken voor de Limburgers, hoe wij samenwerken met onze Limburgse gemeenten en andere overheden, en hoe wij ons daarop als provinciale organisatie organiseren willen verbeteren. De provinciale doelenboom behorend bij het beleidskader is vertaald in deze Voorjaarsnota inclusief de bijbehorende indicatoren.
Provincies hebben de wettelijke taak om op onderdelen toezicht te houden op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en het Waterschap. Dit betreft het toezicht op de gemeentefinanciën, huisvesting vergunninghouders, informatie- en archiefbeheer, onderdelen van ruimtelijke ordening en erfgoed. Daarnaast heeft de Provincie Limburg een relatief grote historisch gegroeide rol binnen de bestuurlijke regionale ecosystemen in Limburg. Ook onderhouden wij goede contacten met andere provincies, onder anderen via het Interprovinciaal Overleg (IPO).
- In deze periode maken we plannen voor bestuurlijke vernieuwing (jongerenparticipatie, participatieverordening, transparante informatievoorziening), die ervaringen opleveren voor het functioneren als dienstbare en responsieve overheid (instellen provinciale contactfunctionaris, pilots VTH-beleid en uitvoering) en waarin de mens centraal staat. We hebben PS betrokken in de voorbereiding en plannen en aanpak aan PS aangeboden met daarbij ook de financiële vertaling;
- In deze periode ondersteunen we de decentrale overheden in de regio’s Zuid-, Midden en Noord-Limburg met bestuurlijke versterking gericht op samenwerking en uitvoeringskracht. Daartoe ontwikkelen wij scenario’s voor uitvoeringskracht voor gemeenten. Het project is inmiddels gestart en wordt in 2025 vervolgd;
- Wij participeren in het vervolg van de Rijksaanpak voor Elke Regio Telt! in de regio's Zuid-Limburg, Midden-Limburg en Noord-Limburg waarbij we de Limburgse belangen indienen als het gaat om herijking van de rijks-investeringslogica en het benodigde regionale maatwerk binnen Limburg en daarbij horende rijksondersteuning;
- Wij zullen waar mogelijk de regeldruk terugdringen en eigen procedures vereenvoudigen en doorlooptijden versnellen in het brede provinciale beleid;
- We vertegenwoordigen de Provincie Limburg in alle lagen van het IPO;
- We voeren onze wettelijke taken van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) adequaat uit.
- Voor de bestuurlijke vernieuwing in de ontwikkeling richting een responsieve overheid zal in 2023 -2027 een fundament gelegd worden. In 2024 is gestart met pilots responsieve overheid. In 2027 zijn deze pilots geëvalueerd, waarbij de evaluatie heeft geleid tot concrete voorstellen voor de inrichting van een responsieve overheid;
- Het versterken van de gemeentelijke uitvoeringskracht kent een gefaseerde aanpak waarbij de basis is gelegd in 2023 en tot aan de Provinciale verkiezingen 2027 uitvoering zal krijgen. In 2024 is gestart met de bestuurlijke gespreksronde in Zuid-Limburg. In 2025 volgt opschaling naar Midden- en Noord-Limburg en ondersteuning en verdieping in de vorm van een programmatische aanpak. Daarnaast volgt er een wetenschappelijke verkenning naar de mogelijkheden tot versterking van de uitvoeringskracht van gemeenten in Limburg;
- Wij hebben deelgenomen aan de 'regiodialogen' die door het Ministerie van BZK in de periode april - juni 2024 zijn georganiseerd vanuit de rijksaanpak Elke Regio Telt. Deze dialoogdagen bieden input voor de Rijksoverheid voor het nieuwe beleid van het Kabinet en het blijven participeren in de vervolgaanpak;
- Wij hebben in het najaar 2024 sonderend met de Statencommissie gesproken over het terugdringen van regeldruk in 2024, waarbij ook ervaringen en expertise uit de samenleving wordt betrokken om te komen tot een brede aanpak in het terugdringen van regeldruk;
- De vertegenwoordiging in het IPO en de uitvoering van het IBT betreffen doorlopende activiteiten.
Voor de uitvoering van product 8.2.1. Bestuurlijke verhoudingen zijn in 2024 de lasten begroot op € 15,44 mln. De werkelijke realisatie 2024 bedraagt € 15,82 mln. Hierdoor ontstaat er een nadelig verschil van € 0,38 mln. Dit verschil in 2024 heeft betrekking op:
- Hogere dotatie aan de voorziening APPA van € 0,85 mln. In de begroting 2024 werd een toevoeging aan de voorziening APPA geraamd van € 0,96 mln. De noodzakelijke toevoeging aan de voorziening bedroeg in 2024 € 1,81 mln. De hogere toevoeging van € 0,85 mln. is het gevolg van een indexering van de bestaande rechten en een verlaging van de rekenrente.
Om te voldoen aan onze verplichtingen en verdere uitvoering van bestaand beleid mogelijk te maken, wordt € 0,47 mln. gefaseerd naar 2025 of verder via de overboekingsvoorstellen.