
3.1.3. Maastricht Aachen Airport
Maastricht Aachen Airport bevindt zich, in lijn met de besluitvorming van Provinciale Staten in 2022, in transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven.
Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten kennisgenomen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV ter invulling van Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ .
Het Businessplan beschrijft de wijze waarop de luchthaven zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad.
In de rol van aandeelhouder van NV HBLM hebben Gedeputeerde Staten de ontwikkeling van de luchthaven en de uitvoering van het businessplan 2022 gemonitord. Als aandeelhouder bewaken we de kaders die Provinciale Staten in 2022 hebben vastgesteld. Dit gebeurt via reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen en tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen.
Stand van zaken Moties en Amendementen
De Gewijzigde Motie 3109 Van Bijnen inzake budget omgevingsfonds is uitgevoerd. Zie Mededeling portefeuillehouder van 20-8-2024.
Rol Provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer, subsidiënt
Stichting Omgevingsfonds MAA
Aan de (onafhankelijke) Stichting is op 27 september 2024 subsidie verleend conform en passend binnen de besluitvorming van Provinciale Staten van 16 december 2022. Het eerste voorschot is op dat moment ook betaald. De hoogte van de volgende voorschotten wordt bepaald op basis van de jaarlijks aan te leveren voortgangsrapportage van de stichting (inclusief liquiditeitsoverzicht).
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien (PIP)
Op 28 december 2023 is het ontwerp PIP samen met het ontwerp Besluit hogere waarden industrielawaai en de ontwerp Omgevingsvergunning activiteit milieu ter inzage gelegd. Voordat deze stukken definitief vastgesteld kunnen worden dient ook de vergunning op grond van de Wet Natuurbescherming (Wnb-vergunning) van MAA definitief vastgesteld te zijn. Het Ministerie van LVVN is het bevoegde gezag voor de Wnb-vergunning.
Bij twee uitspraken van 18 december 2024 heeft de Raad van State de jurisprudentie over het intern salderen bij de beoordeling van de gevolgen van projecten voor de natuur gewijzigd. Naar aanleiding van deze uitspraken heeft het Ministerie van LVVN MAA verzocht aanvullende gegevens aan te leveren. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer LVVN de definitieve Wnb-vergunning kan verlenen. Omdat voor het vaststellen van het PIP een definitieve Wnb-vergunning een vereiste is, zal het definitieve PIP eerst na het verlenen van de Wnb-vergunning ter vaststelling aan Provinciale Staten worden aangeboden.
Provinciale Staten zijn over het PIP en de relatie met de Wnb-vergunning geïnformeerd middels een mededeling portefeuillehouder van 29 oktober 2024 (DOC-00704993), de technische briefing op 26 januari 2024 en het overzicht stand van zaken Statenvoorstel PIP MAA Proefdraaiplaats Maastricht Aachen Airport (dossiernr. 280).
Luchthavenbesluit
De in het kader van de luchthavenbesluitprocedure opgestelde m.e.r.-notitie is in het najaar van 2024 ter beoordeling voorgelegd aan het Ministerie van Intrastructuur en Waterstaat (I&W). Een reactie van het Ministerie van I&W wordt verwacht in het voorjaar van 2025. Provinciale Staten worden twee keer per jaar middels een voortgangsrapportage in het kader van de Regeling Grote Projecten geïnformeerd over de stand van zaken omtrent MAA.
Maastricht Aachen Airport spant zich in om de in het businessplan 2022 vervatte ambities te verwezenlijken. Daarin zijn in 2024 de nodige stappen gezet. De in het businessplan voor 2024 geprognosticeerde groei van aantallen passagiers en vracht is evenwel niet gehaald.
Stichting Omgevingsfonds MAA: uitgevoerd conform planning.
Provinciaal Inpassingsplan MAA: planning is niet behaald in verband met het uitblijven van de Wnb-vergunning.
Luchthavenbesluit: planning is niet behaald.
Voor de uitvoering van product 3.1.3. Maastricht Aachen Airport waren in 2024 de lasten begroot (bijgestelde begroting 2024) op € 8,61 mln. De werkelijke realisatie 2024 bedraagt € 14,80 mln. Hierdoor ontstaat een nadelig verschil van € 6,19 mln. Dit verschil is het gevolg van de financiële doorvertaling van PS besluitvorming (16 december 2022), waarbij Provinciale Staten hebben besloten om voorziene afwaarderingen jaarlijks ten laste te brengen van de begrotingsruimte, op basis van de geraamde verliezen in geval van een worse-case scenario. Deze afwaarderingen bedragen in 2024 € 7,74 mln. Het resterende verschil bedraagt € 1,55 mln. (positief) en bestaat uit aanpassing van de te verwachten uitgaven van een project bij het Omgevingsfonds MAA (€ 0,90 mln.) en onderbestedingen in 2024 op een aantal posten (€ 0,65 mln.).
Deze bedragen zullen deels (€ 1,53 mln.) in de komende jaren nodig zijn om, ter uitvoering van het programma, aan de verplichtingen te kunnen voldoen en moeten worden overgeboekt naar 2025