Portefeuillehouder
Michael Theuns

Omschrijving

We blijven samen met gemeenten, woningbouwcorporaties en marktpartijen versneld inzetten op een woonaanbod dat past bij de vraag van onze inwoners. We kijken daarbij ook naar de brede leefbaarheidsopgave die er in Limburg ligt en hoe we slimme combinaties kunnen maken om meerdere doelen te realiseren en de kwaliteit in de fysieke leefomgeving te verbeteren. Op 9 maart jl. hebben het ministerie voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, gedeputeerde Provincie Limburg, 31 wethouders en 22 corporatiebestuurders de Woondeal Limburg 2023-2030 ondertekend. In deze woondeal zijn onder andere afspraken gemaakt over de woningbouwproductie, de kritische succesfactoren die bepalend zijn voor deze productie en de wijze van samenwerking. Wij hebben oog voor de (personele) uitdagingen (expertise en capaciteit) die er binnen gemeenten zijn om de brede opgave op het gebied van wonen te realiseren. Bij het bouwen van woningen wordt de variatie die Limburg kent in verstedelijkte en landelijke gebieden gekoesterd. Zo blijven vruchtbare landbouwgrond en het unieke cultuurlandschap op het platteland behouden. De ervaringen in het Limburgse heuvelland van 2021 leren daarnaast dat ook kleine rivieren grote wateroverlast kunnen veroorzaken. Om schade bij extreem weer voor bewoners zoveel mogelijk te beperken, is het van belang om bij bouwen rekening te houden met de kwetsbaarheid van een gebied voor wateroverlast. Voor het bouwen van woningen wordt in beginsel eerst gekeken naar de lege en beschikbare plekken binnen de bestaande kernen en steden (inbreiding). Maar er is voor een aantal kernen, waar leefbaarheid onder druk staat, ook behoefte om aan de randen van de bestaande bebouwde kern nieuwe woningbouw te realiseren. Op deze manier ontstaat ruimte binnen bestaand bebouwd gebied om te vergroenen. Daar waar (aantoonbaar) een aanvullende opgave ligt, wordt woningbouw (onder voorwaarden) buiten de kernen toegestaan. 

Rol Provincie: ondersteuner, procesmanager, partner

Kwaliteit

• Het realiseren van de afspraken in de Woondeal in samenwerking met gemeenten, waterschap, woningcorporaties en marktpartijen.
• Een inventarisatie van knelpunten bij gemeenten om de brede woonopgave te realiseren (definitie van de vraag) en inrichting van een ondersteuningsfunctie. 
• Het ondersteunen van gemeentes bij het indienen van Landelijke regelingen, van belang is dat bij herbestemming en transformatie van vastgoed en bestaande woningen ook doelen kunnen worden behaald op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, circulariteit en veiligheid. 
• Het ondersteunen van gemeenten en regio’s bij het indienen van projecten voor de landelijke Woningbouwimpuls. 
• Het onderzoeken van de mogelijkheden om voor de kernen waar de leefbaarheid onder druk staat om aan de randen van de bestaande bebouwde kern nieuwe woningbouw te realiseren in een brede mix. Dit kan mogelijk leiden tot een aanpassing van de vigerende Omgevingsvisie en Omgevingsverordening vergen;
• Het inzetten waar mogelijk is op versnelde procedures en vergunningverlening via de provinciale
rayonplanologen en directe contacten met de verschillende woonregio’s;
• Het ondersteunen van de Limburgse aanpak (Mijninstituut) voor veilige en mijnbouwschadevrije woningen in de Mijnstreek (zie 5.1.4).

Tijd

Dit onderdeel wordt nader bepaald en uitgewerkt in het nog door PS vast te stellen beleidskader. 

Geld

Het budget Toekomstbestendige woonruimte bedraagt € 1,96 mln. Dit bestaat bijna volledig uit personele lasten.