8. § Openbaarheid

8. § Openbaarheid

Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Wet open overheid (Woo)

In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). De verplichting voor deze Openbaarheidsparagraaf is sinds 2022 opgenomen in artikel 3.5 van de Woo. 

Op 1 mei 2022 is de Woo in werking getreden. Het doel van de Woo is een open overheid, die zorgdraagt voor een adequate en toegankelijke informatievoorziening op basis van een ordentelijke informatiehuishouding. Onder de Woo is de Provincie verplicht om 11 categorieën informatie uit eigen beweging geheel of gedeeltelijk openbaar te maken. Die verplichting tot actieve openbaarmaking is niet per 1 mei 2022 in werking getreden. Om tot een realistisch tijdpad en een haalbare implementatie van deze verplichting te komen, vindt de Rijksoverheid het van belang om hierin samen met de decentrale overheden op te trekken. Er is daarom samen met een vertegenwoordiging van bestuursorganen een implementatiestrategie opgesteld, gericht op stapsgewijze invoering en op ondersteuning van bestuursorganen bij de implementatie van de actieve openbaarmaking van hun informatie.

De documenten aangaande de 11 informatiecategorieën worden door middel van de zogenaamde Woo-index actief openbaar gemaakt. Na het beschikbaar komen van deze index op 19 juni 2023 zijn we - evenals alle andere overheidsinstanties - gestart met de stapsgewijze actieve openbaarmaking van de Woo-informatiecategorieën uit de eerste tranche (tranche 0 wordt door de Rijksoverheid uitgevoerd). De wettelijke verplichting hiertoe wordt gefaseerd - per informatiecategorie - ingevoerd. Dit gebeurt bij koninklijk besluit.

Woo-index en zoekfunctie worden vervolgens door de Rijksoverheid stapsgewijs en op basis van praktijkervaringen en gebruikersonderzoek verbeterd. Het goed ondersteunen van de gebruiker bij het vinden van de relevante actief openbaar gemaakte overheidsinformatie is daarbij het leidende principe.
In 2024 ligt voor ons de nadruk op de 3e en 4e tranche (eveneens de laatste tranche) van het actief openbaar maken van de informatiecategorieën. Waarbij de landelijke strategie leidend is.

Informatiecategorieën en implementatiestrategie

1.    Wetten en andere algemeen verbindende voorschriften (tranche 0);
2.    Overige besluiten van algemene strekking (tranche 0);
3.    Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, inclusief de adviesaanvraag (tranche 2);
4.    Inzicht in organisatie en werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen (tranche 1);
5.    De bereikbaarheid van het bestuursorgaan en zijn organisatieonderdelen en de wijze waarop een verzoek om informatie kan worden ingediend (tranche 1);
6.    Bij de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal, provinciale staten, gemeenteraden en algemene besturen van waterschappen ter behandeling ingekomen stukken (tranche 3);
7.    Vergaderstukken en verslagen van de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal (tranche 0);
8.    Vergaderstukken en verslagen van de vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden (tranche 1);
9.    Agenda's en besluitenlijsten van de hoogste bestuurlijke organen van openbare lichamen (tranche 2);
10.    Adviezen (tranche 2);
11.    Convenanten (tranche 1);
12.    Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen (tranche 3);
13.    Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking (tranche 3);
14.    Woo-verzoeken, -besluiten en verstrekte informatie (tranche 1);
15.    Onderzoeksrapporten (tranche 2);
16.    Beschikkingen (tranche 3);
17.    Klachtoordelen (tranche 2).