32.752 Uitgaven (x1000)
4. Nieuwe energie en leefmilieu

4. Nieuwe energie en leefmilieu

32.752 Uitgaven (x1000)

Nieuwe energie en leefmilieu

Terug naar navigatie - Nieuwe energie en leefmilieu

Een Limburg dat vooruit wil heeft energie nodig. Betrouwbare en schone energie. Steeds vaker opgewekt uit duurzame bronnen, zodat de uitstoot van broeikasgassen wordt tegengegaan. De overgang naar duurzame energie zal niet vanzelf gaan en zowel van onze huishoudens als de industrie veel vragen. We zullen samen moeten komen tot een verantwoord tempo, zodat de effecten van verandering voor iedereen te dragen zijn. Hoe ingrijpend die effecten kunnen zijn, hebben we het voorbije jaar gezien. De oorlog in Oekraïne leidt tot een sterke beperking van de import van Russisch gas, en de effecten daarvan voelen we allemaal in onze portemonnee. Tegelijkertijd heeft dit gezorgd voor een herbezinning op onze afhankelijkheid van grondstoffen en een nieuwe kijk op strategische allianties en internationale handel. Veel Limburgers vragen zich af of ze de energierekening en de boodschappen aan het einde van de maand wel kunnen betalen. De thermostaat is de afgelopen winter massaal omlaag gedraaid en de term 'energie-armoede' heeft z'n intrede gedaan. Bedrijven leggen daarnaast hun productie stil vanwege de hoge energielasten. Willen ze omschakelen van gas naar stroom, dan worden ze geconfronteerd met wachtlijsten voor een zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet. Omdat de materialen daarvoor niet beschikbaar zijn en de benodigde vakmensen ook voor energiebedrijven nauwelijks te vinden zijn. Tegelijkertijd proberen overheden in de hele wereld de energielasten voor hun burgers wat dragelijker te maken door miljarden te investeren. Veelal in combinatie met inspanningen om te verduurzamen, om te schakelen naar lokaal opgewekte energie, en om regio's weer concurrerend te maken. Dat is dan weer een voordeel van de huidige moeizame energiesituatie.

Het gevoel voor urgentie rond de zogeheten 'energietransitie' is door al deze factoren groter dan ooit. Ook in Limburg zijn we klaar om nieuwe wegen te bewandelen. Een kwestie van pionieren en ondernemen, experimenteren, vallen, opstaan en weer doorgaan. Daarbij heeft onze regio een aantal extra uitdagingen. Bijvoorbeeld door onze geografische ligging, ver van de Noordzee waar een steeds groter deel van de Nederlandse elektriciteit in windmolenparken wordt opgewekt. Hoe komt die schone energie voor ons beschikbaar? We hebben daarnaast de beschikking over slechts beperkte fysieke ruimte in onze Provincie om aan energievoorzieningen te spenderen. De mogelijke komst van de Einstein Telescope is daarop ook van invloed. Limburg heeft relatief veel energie-intensieve industrie en een verouderde woningvoorraad, dus onze energieopgave is ook daarom relatief groot. Dit zijn geen effecten die nu ineens zijn ontstaan en daarom is er de afgelopen jaren al veel in gang gezet om de Limburgse energieopgave te lijf te gaan. Op basis van de ingezette koers willen we de komende periode ideeën en plannen die eerder zijn geformuleerd daadwerkelijk uitvoeren. Waar nodig scherpen we ze aan en maken we ze groter en robuuster. Tegelijkertijd zijn er op nationaal en Europees niveau nog nooit zoveel financiële middelen beschikbaar geweest rond het vraagstuk van energie en een schoon leefmilieu. Daar gaat Limburg met nog meer gewicht op inspelen.

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

De beleidskaders voor de Statenperiode 2023-2027 zijn in voorbereiding. Volgens de Financiële verordening 2023 blijven de vigerende beleidskaders van kracht zolang er geen nieuwe zijn vastgesteld. Voor deze beleidskaders verwijzen wij naar de Programmabegroting 2023. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

4.1. Duurzame energie en duurzaam ondernemen en wonen

Terug naar navigatie - 4.1. Duurzame energie en duurzaam ondernemen en wonen

Energie is een primaire levensbehoefte. Afgelopen jaar hebben we gezien hoe de beschikbaarheid en betaalbaarheid van die behoefte in gevaar kan komen. 
Leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie is belangrijk. Daarnaast willen we dat alle Limburgers op een verantwoorde manier met energie omgaan. Om waar 
mogelijk te besparen en te verduurzamen. Want dat heeft direct ook een positief effect op de betaalbaarheid van de energierekening.

Bijna twintig jaar na de privatisering van de energiemarkt is duidelijk dat de transitie voor de komende twintig jaar niet alleen vanuit de markt kan plaatsvinden. Energiecoöperaties, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (RESsen, warmtenetten) en overheidsfondsen (LEF, DuurzaamThuis); ze blijken 
onmisbaar. Ook in Limburg. 

Conform het coalitieakkoord 2023-2027 is er een nieuwe PS cyclus vorm gegeven, waarbij wordt ingezet op het vaker tussentijds informeren van PS via onder andere werkbezoeken en informerende sessies. De frequentie van de Voortgangsrapportages van de Provinciale Energie Strategie aan Provinciale Staten passen we daarom aan tot eens per jaar. De afhankelijkheid van openbare databronnen en de frequentie waarmee in die bronnen actualisaties worden doorgevoerd zijn tevens argumenten die een jaarlijkse update rechtvaardigen.

De doelen en daarbij behorende uitwerking van de indicatoren worden geformuleerd op basis van het door PS vast te stellen Kader Energie & Milieu.

Wat merkt de Limburger ervan?

Indicator Huidige waarde Streefwaarde Jaar
Indicatoren in ontwikkeling:      
duurzame opwek in 2030 (conform Limburgse RES-ambitites 2,5 TWh)      
reductie netcongestie in Limburg voor zowel invoeding als afname      
reductie gemiddelde doorlooptijd ruimtelijke procedures (t.o.v. 2019-2023, excl. procedures bij Afdeling bestuursrechtspraak RvS)      
aantal TJ duurzame warmtelevering in warmtenetten      
aantal innovaties gerealiseerd op thema's energietransitie en leefomgevingskwaliteit binnen Brightlands, LIOF en LEF op de TRL-schaal (Technology Readiness Level Scale) 6 t/m 9      
% reductie t.o.v. 2023 van aantal onvervulbare vacatures in energie- en milieusector      
in 2030 is er meer gezondheidswinst gerealiseerd met minder uitstoot door bedrijfsleven en instellingen      
% reductie CO2 equivalenten in 2030 door Limburgse industrie (ETS-bedrijven Emission Trading System) t.o.v. 2015      

Wat gaan we daarvoor doen?

4.2. Gezond en veilig leefmilieu

Terug naar navigatie - 4.2. Gezond en veilig leefmilieu

De ambitie is een aantoonbaar gezond en veilig leefmilieu in Limburg.  Omdat bijvoorbeeld schone lucht en de kwaliteit van het leefmilieu van groot belang zijn voor de gezondheid vraagt deze ambitie om minder uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (zoals fijnstof) en het terugdringen van omgevingslawaai.  

Omgevingskwaliteit en andere aspecten van leefmilieu worden aan het begin van het realiseren van alle fysieke opgaven expliciet meegenomen. Gezorgd wordt voor  een verantwoorde manier van omgaan met de schaarste in zowel fysieke als milieuruimte. Hier ligt een nauwe relatie met hoofdstuk 5 “Leefbare steden en dorpen”. 

Het verwezenlijken van een  gezond en veilig leefmilieu in Limburg  vraagt om een robuust VTH-stelsel (vergunningen, toezicht en handhaving) voor de provinciale  kerntaken waaronder milieu en natuur. Bij een robuust VTH stelsel behoort een  uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit. Daarbij wordt onder andere ingezet op een intensivering van provinciaal milieubeleid. 

  • In 2027 is er meer gezondheidswinst gerealiseerd met minder uitstoot door bedrijfsleven en instellingen;              
  • Een gezond en veilig leefmilieu voor elke inwoner van onze provincie vraagt om een intensivering van onze andere (wettelijke) kerntaken op het gebied van milieu;           
  • Een robuust VTH-stelsel voor de uitvoering van onze wettelijke taken, inclusief de bijbehorende uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit.                     

Wat merkt de Limburger ervan?

Indicator Huidige waarde Streefwaarde Jaar
Indicatoren in ontwikkeling:      
aantal innovaties gerealiseerd op thema's energietransitie en leefomgevingskwaliteit binnen Brightlands, LIOF en LEF op de TRL-schaal (Technology Readiness Level Scale) 6 t/m 9      
% reductie t.o.v. 2023 van aantal onvervulbare vacatures in energie- en milieusector      
in 2030 is er meer gezondheidswinst gerealiseerd met minder uitstoot door bedrijfsleven en instellingen      
% gezondheidswinst in 2030 t.o.v. 2016 (in schone luchtakkoord is dit 50%)      

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 32,75 mln., waarvan € 22,75 aan programmalasten en € 10,00 mln. storting in de programmareserve Energie.  

De dekking van de uitgaven bestaat uit € 1,79 mln. bijdragen van partners en het Rijk en € 2,97 mln. uit opbrengsten van leges en vergunningen. 

Het nadelige exploitatieresultaat ad € 27,99 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead). 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024
Lasten
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
68048 Doorberekende personeelskosten 1.118
69760 SPUK CDOKE 1.573
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 2.691
4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek.
69691 Doorberekende personeelskosten 896
Totaal 4.1.2 Verduurzaming gebouwde omgeving & warmte en grootschalige opwek. 896
Totaal 4.1 Nieuwe energie 3.587
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu
63391 Uitvoering NMP BWL 49
63968 Ontwikkeling milieubeleid BWL 54
67641 Werkbudget milieuadvies 58
68051 Doorberekende personeelskosten 922
68637 Impuls omgevingsveiligheid 50
69388 Procesgeld militaire luchthavens 9
Totaal 4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu 1.142
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
63119 Werkbudget VTH 38
63120 Toezicht en handhaving 36
63121 Peilwerkzaamheden ontgrondingsvergunningen 12
63122 Bestuursdwang 124
63123 Wet Hygveiligheid zweminrichtcatCD 94
63127 Milieu Klachten Telefoon 11
63736 Handhavingsbeleidprocedures 44
64038 Groene Brigade 26
67594 Provinciale bijdrage RUDNoord 94
67955 Kapitaallasten 7
68053 Doorberekende personeelskosten 6.663
68119 DU Besluit Risico Zware Ongevallen BRZO 158
68584 Leasetermijnen wagenpark VTH 120
68594 Brandstof wagenpark VTH 23
68871 Provinciale bijdrage RUDZLODZL 10.119
69722 Kapitaallasten 0
69783 DU Hergebruik stedelijk afvalwater 21
69803 Stelpost ZRKvoorstellen VTH 434
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 18.023
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 19.165
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 22.752
Totaal Lasten 22.752
Baten
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
69760 SPUK CDOKE 1.573
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 1.573
Totaal 4.1 Nieuwe energie 1.573
4.2 Gezond en veilig leefmilieu
4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu
69327 Provinciefonds DU Veiligheidsdiensten 50
Totaal 4.2.1 Gezond en veilig leefmilieu 50
4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving
60131 Heffing ontgrondingen 58
60387 Vergunningverlening waterwet 0
60397 Vergunningverlening ontgrondingenwet 0
63122 Bestuursdwang 124
64038 Groene Brigade 26
65929 Legesopbrengst omgevingsvergunningen 0
68235 Leges vergunningen Wet Natuurbescherming 98 0
69565 Leges bodeminformatie 0
69766 Leges vergunning milieubelastende activiteiten 0
69783 DU Hergebruik stedelijk afvalwater 21
69807 Leges vooroverleg 22 30
69808 Leges bouwwerken 23 851
69809 Leges monumenten 24 0
69810 Leges aanlegactiviteiten 25 52
69811 Leges kappen houtopstanden 26 6
69812 Leges MBA omgevingsplan 27a 4
69813 Leges MBA 27b 986
69814 Leges maatwerkvoorschriften 28 0
69815 Leges natuur 29 250
69816 Leges flora en fauna 210 273
69817 Leges maatwerkvoorschriften houtopst 211 27
69818 Leges ontgrondingsactiviteiten 215a 259
69819 Leges wateronttrekkingsactiviteiten 215b 29
69820 Leges overig 212 95
69821 Leges luchtvaartuigen TUGs 213 23
69822 Leges toestemming vuurwerk 214 23
69823 Leges niet benoemd rest 216 0
Totaal 4.2.2 Vergunningen, toezicht en handhaving 3.138
Totaal 4.2 Gezond en veilig leefmilieu 3.188
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 4.761
Totaal Baten 4.761
Saldo van baten en lasten -17.991
Stortingen
4 Nieuwe energie en leefmilieu
4.1 Nieuwe energie
4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen
69775 Toevoeging PR Energie 10.000
Totaal 4.1.1 Energie infrastructuur & ruimtelijke inbedding en verduurzaming industrie en bedrijventerreinen 10.000
Totaal 4.1 Nieuwe energie 10.000
Totaal 4 Nieuwe energie en leefmilieu 10.000
Totaal Stortingen 10.000
Saldo mutatie reserves -10.000

Verbonden partijen inzake nieuwe energie en leefmilieu

Terug naar navigatie - Verbonden partijen inzake nieuwe energie en leefmilieu

Het Limburgs Energie Fonds (LEF B.V.) verstrekt geldleningen of aandelenkapitaal, specifiek voor initiatieven met als doel duurzame energie opwek, energiebesparing en circulariteit. Middels ons publiek belang in Enexis wordt het voeren van excellent netbeheer geborgd en dragen we bij aan het versnellen van de energietransitie.
Met de RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Zuid-Limburg en de RUD Limburg Noord beogen wij het leveren van kwaliteit voor de leefomgeving voor inwoners en bedrijven in Limburg.