169.393 Uitgaven (x1000)
7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

7. Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

169.393 Uitgaven (x1000)

Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Een robuust en fijnmazig bereikbaarheidsnetwerk in Limburg (weg, water, lucht, spoor en buis, OV, fiets digitaal) is onze drijfveer. De Provincie is wettelijk verantwoordelijk voor een goed beheerd en veilig wegareaal en een fijnmazige bereikbaarheid met openbaar vervoer, waardoor steden en dorpen worden verbonden en mensen elkaar kunnen blijven ontmoeten. Goede, kwalitatieve en betaalbare bereikbaarheid hoort daarbij hand in hand te gaan met het stimuleren van multimodaal goederenvervoer en het beïnvloeden van mobiliteitsgedrag van mensen en bedrijven. Waarbij we ook stappen moeten zetten in verdere verduurzaming (elektrificatie) van vervoer en oog moeten hebben voor verkeersveiligheid.

Onze beleidskaders

Terug naar navigatie - Onze beleidskaders

De beleidskaders voor de Statenperiode 2023-2027 zijn in voorbereiding. Volgens de Financiële verordening 2023 blijven de vigerende beleidskaders van kracht zolang er geen nieuwe zijn vastgesteld. Voor deze beleidskaders verwijzen wij naar de Programmabegroting 2023. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

Terug naar navigatie - 7.1. Mobiliteit en bereikbaarheid

Wij werken aan een robuust en fijnmazig, aaneengesloten netwerk van verbindingen om elkaar te ontmoeten, om te leven, te ondernemen en te recreëren. 

Wat merkt de Limburger ervan?

  • In 2030 zijn er 13.000 laadpalen in Limburg gerealiseerd om het verwachte aantal van 130.000 elektrische auto’s te voorzien van een dekkende laadvoorziening, en in 2027 rijden alle bussen van Arriva in Limburg emissieloos;                                                   
  • In 2027 zijn dorpen en buitenwijken van steden beter bereikbaar.
Indicator Huidige waarde Streefwaarde Jaar
Aantal laadpunten* in Limburg 2.900 26.000 2030
Indicatoren in ontwikkeling:      
bereikbaarheid arbeidsplaatsen binnen 15/30/45/60 minuten reistijd (auto, fiets, OV)      
bereikbaarheid euregionale steden vanuit Limburg met openbaar vervoer in vergelijking met bereikbaarheid auto      
aantal geregistreerde verkeersongevallen per 100.000 inwoners       
bereikbaarheid supermarkten en minisupers binnen 15 minuten reistijd (auto, fiets, OV)       
aandeel kinderen en jongeren naar bereikbare scholen binnen 15/30/45 minuten reistijd (auto, fiets, OV)      
aandeel ouderen naar bereikbare huisartsenpraktijken en ziekenhuizen binnen 15/30 minuten reistijd (auto, fiets, OV)      

Toelichting: 

*Één laadpaal heeft normaliter twee aansluitingen en wordt gezien als twee laadpunten.

Wat gaan we daarvoor doen?

7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

Terug naar navigatie - 7.2. Openbaar vervoer en wegbeheer

We gaan verder op de lijn die vanaf 2020 is ingezet om de mobiliteitsportefeuille in goede banen te leiden. Daarbij zullen ook de kerntaken van goed openbaar vervoer, verantwoord provinciaal wegbeheer en -onderhoud en doelmatige investeringen passend binnen de nog op te stellen mobiliteitsvisie, prioriteit moeten krijgen.

Wat merkt de Limburger ervan?

In 2027 is de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de Limburgers verbeterd t.o.v. 2023.

Indicator Huidige waarde Streefwaarde Jaar
algemeen oordeel reizigers openbaar vervoer in Limburg 7,6* stijging ten opzichte van oordeel 2022 2027
Indicatoren in ontwikkeling:      
oordeel reizigers over overstaptijden voor halen aansluiting      
rapportcijfers dienstverlening Arriva (o.a. klantenservice, over een jaar weer gebruik maken van diensten Arriva, komt OV-aanbod in Limburg tegemoet aan reisbehoefte)      
aantal emissieloze bussen van Arriva in 2027      

Toelichting: 

*Bron: OV-Klantenbarometer 2022.

Wat gaan we daarvoor doen?

7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

Terug naar navigatie - 7.3. Limburg nationaal en internationaal verbinden

Limburg maakt steeds meer en beter gebruik van de beschikbare Europese middelen als het gaat om transnationale netwerken en de bereikbaarheid tussen grensregio’s.  We betrekken daarbij het nationale Klimaatfonds voor 
de verduurzaming van de mobiliteit en maken hierover afspraken via het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport overleg (MIRT-overleg) met Rijk, Provincies, gemeenten, vervoersregio’s, bedrijven en maatschappelijke organisaties. 

In 2027 is er sprake van een verbeterde bereikbaarheid van Limburg met de aangrenzende buurlanden door substantiële inzet van nationale en Europese middelen.

Wat merkt de Limburger ervan?

Indicator Huidige waarde Streefwaarde Jaar
Indicatoren in ontwikkeling:      
ervaren bereikbaarheid van mensen naar banen, supermarkten, scholen, zorginstellingen en euregionale steden      

*de bereikbaarheidsindicator zal in het kader van het nog op te stellen uitvoeringskader en de mobiliteitsvisie verder worden uitgewerkt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Voor het realiseren van de jaarplannen van dit programma bedragen de uitgaven € 169,39 mln., waarvan € 156,02 mln. aan programmalasten en € 13,37 mln. aan stortingen in de reserves (€ 10 mln. programmareserve Bereikbaarheid en € € 3,37 mln. bestemmingsreserves).

De dekking van de uitgaven bestaat deels uit € 17,23 mln. bijdragen van partners en het Rijk en € 8,56 mln. onttrekking uit eigen bestemmingsreserves.

Het nadelige exploitatieresultaat ad € 143,60 mln. wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen (programma 9. Financiën en overhead). 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2024
Lasten
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
60109 Reg Org Verkeersv Limb 804
67130 Procesmiddelen mobiliteit 210
67625 Samenwerking Blueports 35
67862 Verkeers en vervoersmanagement 1.001
67929 Kapitaallasten 26
67931 Kapitaallasten 27
68029 Doorberekende personeelskosten 2.413
68190 SmartwayZNL 500
68952 Langjarige verplichtingen 368
69172 Beleidskader Fiets Fietsprojecten 1.139
69200 Snelfietsroute BeekElslooChemelot 1.203
69204 Doorontwikkeling verkeersmeetnet 328
69205 Doorontwikkeling verkeersmodel 151
69290 Verkeerseducatiebeleid Limburg 1.020
69326 Slim veilig duurzaam 1.500
69468 Verkeerseducatiebeleid Limburg comp BTW 116
69497 SPUK Verkeersinfrastructuur 2021 BO MIRT 250
69635 SPUK Versterking havenvoorziening 250
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 11.342
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 11.342
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
63280 Wegbeheer algemene kosten 189
63284 Middelen 147
63285 Schade aan provinciale wegen declarabel 248
63286 Schade aan prov wegennietdeclarabel 54
63287 Recognities 105
63288 Klussenbestek 341
63289 Groen incl faunavoorziening 32
63292 Bebording bebakening en wegmeubilair 121
63293 Openbare verlichting 368
63294 Bewegwijzering UT GMS 221
63295 Verkeersregelinstallaties VRI 252
63297 Afwatering incl oppervlaktewater 155
63298 Gladheidsbestrijding 1.566
63300 Incidentmanagement 369
63301 Verhardingen 3.150
63303 Kunstwerken incl geluidsvoorzieningen 709
63823 Contract CFOOR 4.468
64075 Schade door diefstal wegmeubilair 8
65580 Klein onderhoud steunpunten wegen 55
65581 Toev odhvoorziening steunpunten wegen 106
67768 Exploitatiesubsidie ZLSM 249
67933 Kapitaallasten infraprojecten 8.457
67934 Kapitaallasten BPL 4.207
67935 Kapitaallasten bruteringsreserve N280 1.022
68033 Doorberekende personeelskosten 10.080
68580 Leasetermijnen wagenpark provinciale wegen 450
68590 Brandstof wagenpark provinciale wegen 100
68825 Markering 29
68827 Overige electrische installaties 121
68828 Verkeersveiligheid 58
68829 Wegaanleg algemene kosten 58
68830 OMOP verhardingen 5.945
68831 Groot onderhoud kunstwerken contract 551
68832 Onderhoudscontract openbare verlichting 346
68833 Onderhoudscontracten automaten VRA 158
68834 Onderhoudscontract buiteninstallatie VRI 173
68852 Kapitaallasten 204
69029 Kapitaallasten brut res VDLNedcar 570
69192 Beheer en onderhoud DRIS 95
69264 Kapitaallasten N266 -64
69299 Kapitaallasten steunpunten 7
69386 Urgente functionele verkeersveiligheidzaken 131
69415 Overdracht wegvak N270 bodemsanering 200
69634 Kapitaallasten BR N270 OoijenWanssum 721
69721 Kapitaallasten N270 OoijenWanssum 0
69740 Stelpost kaplst nota infrastrkapitaalgoed 0
69741 Stelpost kapitaallasten Risicocomponent 1.915
69762 Stelpost nota kapitaalgoederen exploitatie 11.572
69763 Stelpost nota kapitaalgoederen kapitaallast 0
69765 Stelpost verlenging afschr termkapitaallast 0
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 60.015
7.2.2 Openbaar vervoer
67867 OVconcessie 1631 exploitatie 72.706
67869 OVconcessie 1631 ontwikkelruimte 293
67872 OV projecten 105
67873 OV projecten monitoring en bedrijfsvoering 305
67874 OV Beheer en onderhoud spoor 0
68032 Doorberekende personeelskosten 984
68184 OV Concessie 20162031 Wensbus 33
68849 Kapitaallasten 66
69454 Uitvoeringskosten subsidieregel de Wensbus 0
69557 Herinrichting stationsomgeving Venray 218
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 74.709
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 134.724
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
67928 Kapitaallasten 103
68031 Doorberekende personeelskosten 601
68850 Kapitaallasten 1.986
69411 CEF1 Rhombus Works proceskosten 0
69656 CEF2 Rhombus Studys proceskosten 0
69826 CEF1 Rhombus Works partners 1.013
69827 CEF2 Rhombus Studys partners 6.251
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 9.953
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 9.953
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 156.020
Totaal Lasten 156.020
Baten
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
69205 Doorontwikkeling verkeersmodel 61
69290 Verkeerseducatiebeleid Limburg 490
69497 SPUK Verkeersinfrastructuur 2021 BO MIRT 250
69635 SPUK Versterking havenvoorziening 250
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 1.051
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 1.051
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
60281 Wegenbeheer legesheffing 25
63285 Schade aan provinciale wegen declarabel 368
63295 Verkeersregelinstallaties VRI 147
67769 Gebruiksvergoeding ZLSM basis 259
67771 Gebruiksvergoeding ZLSM huur station 26
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 826
7.2.2 Openbaar vervoer
67882 Bijdrage Gelderland in OVconcessie 1.835
68118 SPUK exploitatie stoptreindiensten 6.000
68989 SPUK exploitatie sneltrein MHA 258
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 8.093
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 8.919
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
69411 CEF1 Rhombus Works proceskosten 0
69656 CEF2 Rhombus Studys proceskosten 0
69826 CEF1 Rhombus Works partners 1.013
69827 CEF2 Rhombus Studys partners 6.251
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 7.264
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 7.264
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 17.234
Totaal Baten 17.234
Saldo van baten en lasten -138.786
Stortingen
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
69780 Toevoeging PR Bereikbaarheid 10.000
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 10.000
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 10.000
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
67527 Toevoeging bestemmingsres realisatie N280 3.339
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 3.339
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 3.339
7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden
7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden
67601 Toevoeging bestemmingsreserve ZLSM 34
Totaal 7.3.1 Limburg nationaal en internationaal verbonden 34
Totaal 7.3 Limburg nationaal en internationaal verbonden 34
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 13.373
Totaal Stortingen 13.373
Onttrekkingen
7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg
7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid
7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma
69531 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 2.625
69532 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 2.342
69533 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 647
Totaal 7.1.1 Mobiliteitsvisie en uitvoeringsprogramma 5.614
Totaal 7.1 Mobiliteit en bereikbaarheid 5.614
7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer
7.2.1 Infrastructuur
67528 Aanwending bruteringsreserve realisatie N280 1.022
69028 Aanwending bruteringreserve VDL Nedcar 570
69549 Aanwending reserve DU bodemsanering 200
69633 Aanw bruteringsreserve N270 OoijenWanssum 933
Totaal 7.2.1 Infrastructuur 2.725
7.2.2 Openbaar vervoer
69529 Aanwending reserve Bereikbaarheidsmiddelen 218
Totaal 7.2.2 Openbaar vervoer 218
Totaal 7.2 Openbaar vervoer en wegbeheer 2.942
Totaal 7 Een bereikbaar en toegankelijk Limburg 8.556
Totaal Onttrekkingen 8.556
Saldo mutatie reserves -4.817

Verbonden partijen rondom Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

Terug naar navigatie - Verbonden partijen rondom Een bereikbaar en toegankelijk Limburg

In het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten (Coörperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A.) wordt gewerkt aan thema’s in het openbaar vervoer die door hun samenhang een landelijke aanpak behoeven. Hiertoe behoort enerzijds de kennisdeling en het op elkaar afstemmen van OV-beleid ten behoeve van de doorstroming (OV-netwerk) en anderzijds de standaardisatie en het openbaar beschikbaar stellen van OV-data ten behoeve van reisinformatie en betalen en tarieven.