Omschrijving

Limburg heeft in uitwerking van het nationale Klimaatakkoord een bod gedaan om 2,5 TWh duurzaam opgewekte elektriciteit te realiseren in 2030. De huidige 
opwek in Limburg blijft daar met 0,57 TWh (per 31-12-2021) nog bij achter, met name in Zuid-Limburg. Toch zullen in 2025 de plannen voor duurzame opwek via 
zonne-energie en windenergie planologisch vastgelegd moeten zijn. Behalve wind, zon en groen gas zijn voor Limburg ook andere energiebronnen en -dragers belangrijk in de energiemix van de toekomst. Belangrijke randvoorwaarde voor een succesvolle energietransitie is het elektriciteitsnet. Het huidige net moet versterkt, 
verzwaard en uitgebreid worden. Dit is primair een taak van het Rijk, netbeheerders TenneT en Enexis en de Autoriteit Financiële Markt. De Provincie vervult met het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur en Klimaat (MIEK) een aanjagende rol naar deze partijen en oefent invloed uit als betrokken medeaandeelhouder van Enexis. In het versnellen van ruimtelijke procedures kan de Provincie ook een belangrijke rol vervullen en daarbij zal energie naast alle andere ruimteclaims zorgvuldig worden gewogen. 

Wij zetten in op de volgende speerpunten:
• Wij richten een Provinciale Energiemaatschappij op die bestaande provinciale activiteiten bundelt en gericht is op het verbinden van kennis en uitvoeringskracht van onze partners om de energietransitie de komende jaren in goede banen te leiden. We onderzoeken de precieze uitwerking en bezien de mogelijkheden om binnen huidige wet- en regelgeving de samenwerking op te zoeken met en 
voort te bouwen op reeds bestaande initiatieven. We onderzoeken de precieze uitwerking. Te denken valt aan het lokaal benutten van lokaal opgewekte 
energie;
• Wij spannen ons in om uiterlijk in 2025 de vergunningverlening voor de zon- en windprojecten voor RES-doelen rond te krijgen. We houden daarbij rekening met de benodigde elektriciteitsinfrastructuur. Wij gaan met RES-regio Zuid-Limburg actief het gesprek aan om te kijken op welke wijze de provincie extra ondersteuning kan bieden in het realiseren van de gestelde ambitie. De recent uitgevoerde landschapsstudies kunnen daarbij helpen; 
• Ten aanzien van de gezondheidseffecten van windenergie volgen wij nieuw onderzoek op de voet. Komen uit dit onderzoek nieuwe inzichten, dan zullen 
wij ons daar kritisch toe moeten verhouden. Wij hanteren de meest recente richtlijnen van RIVM en Rijksoverheid. Bij zon-op-land zetten we maximaal 
in op meervoudig ruimtegebruik en stimuleren van biodiversiteit. Voor zon-op-landbouwgrond geldt een strikt ‘nee, tenzij’ principe en een motivatieplicht van gemeenten bij afwijking daarvan. De provincie zal daar strak op toezien;
• Wij continueren de lobby voor realisatie van de 380 kV-kabel naar Graetheide in 2028 door TenneT.  Vanuit onze aandeelhoudersrol en ruimtelijke bevoegdheden versterken en versnellen we onze inzet in de aanpak omtrent netschaarste door Enexis van de 25 ‘onderstations’ in Limburg. We zetten maximaal in op de voor Limburg relevante punten vanuit het Landelijk Actieprogramma Netcongestie;
• Op basis van het lopende haalbaarheidsonderzoek en consortiumvorming naar kernenergie met ‘Small Modular Reactors’ (SMR’s), worden mogelijke vervolgstappen genomen. Hierbij kijken wij met grote aandacht naar aspecten van veiligheid en voorgestelde oplossingen voor afval. De Rijksoverheid en 
de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) zijn en blijven verantwoordelijk.  Zij staan aan de lat voor eventuele realisatie, bekostiging, uitvoering, nucleaire veiligheid, stralingsbescherming en regels rondom opslag van kernafval;
• We onderzoeken de mogelijkheden om in grensoverschrijdend verband (bijv. Parkstad/Regio Aachen en Roermond/Javelin Park bij Elmpt) te komen tot een beter afgestemde energie-infrastructuur, waarbij we knelpunten en belemmeringen ook actief zullen agenderen bij de Rijksoverheid en Europa.

Rol Provincie: ondersteuner, procesmanager, partner, subsidient, financier

Kwaliteit

Wij stellen ons de volgende doelen binnen de mogelijkheden van de Provinciale rol die nog nader wordt uitgewerkt in een (beleids)kader:
• In 2030 is er meer duurzame opwek, transport en opslag van energie met tijdige en goede ruimtelijke inpassing gerealiseerd met oog voor de economische stabiliteit van de regio; 
• In 2030 is de doorlooptijd van onze eigen procedures voor projecten op het gebied van de energietransitie verkort.

Tijd

Dit onderdeel wordt nader bepaald en uitgewerkt in het nog door PS vast te stellen beleidskader. 

Geld

Het budget voor Duurzame opwek, transport en inpassing van energie bedraagt € 2,69 mln. Dit bestaat uit 42% personele lasten 58% reguliere middelen (€  1,12 mln.).  De reguliere middelen ad € 1,57 mln.  betreft de specifieke uitkering CDOKE  voor de vergroting van capaciteit voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid.