Portefeuillehouder
Stephan Satijn

Omschrijving

De luchthaven draagt bij aan de vervoers-, de logistieke- en de toeristische sector in Limburg (vracht- en passagiersvervoer). Dit blijkt onder andere uit de bijdrage aan de werkgelegenheid in Limburg en de regionaal economisch toegevoegde waarde. Daarnaast leidt het tot samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in Aviation Competence Center. MAA is onderdeel van de nationale luchtinfrastructuur en na Schiphol de enige luchthaven in Nederland met een vrachtfunctie.
 
Op 16 december 2022 hebben Provinciale Staten besloten kennis te nemen van het Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ van MAA BV en MAABI BV. Met het betreffende Statenvoorstel en de daarbij behorende documenten, waaronder genoemd businessplan, hebben Gedeputeerde Staten uitvoering gegeven aan het door Provinciale Staten op 3 juni 2022 aangenomen Amendement 145 ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’ .

Het  Businessplan ‘Transitie naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven’ beschrijft de wijze waarop de luchthaven de komende jaren zal transformeren naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven met de daarbij behorende doelen en beoogde fasering en tijdspad. Als aandeelhouder van de luchthaven bewaken we de kaders die Provinciale Staten bij de besluitvorming in 2022 hebben aangegeven. Dit doen we aan de hand van reguliere ambtelijke en bestuurlijke overleggen maar ook aan de hand van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen. 
 
Rol Provincie: procesmanager, bevoegd gezag, financier, partner (aandeelhouder), ondernemer, subsidiënt

Kwaliteit

Omgevingsfonds

2024 staat voor de (onafhankelijke) stichting in het teken van het verder uitwerken, opzetten en vormgeven van de maatregelen en projecten. De toegezegde provinciale bijdrage aan de stichting zal in de vorm van een subsidie in 2024 voor de eerste keer worden verstrekt. 
 
Provinciaal Inpassingplan MAA proefdraaien

In 2023 zijn de uitgangspunten geactualiseerd voor het PIP-proefdraaien. Als tijdig de benodigde Wnb-vergunning door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit  in ontwerp is vastgesteld en aansluitend het ontwerpplan ter inzage is gelegd, dan is de vaststelling van het PIP door PS voorzien voor tweede helft 2024.
 
Luchthavenbesluit

De m.e.r.-beoordeling, opgesteld door MAA in het kader van het luchthavenbesluit, zal in het eerste kwartaal door het ministerie worden getoetst. Hierna dient MAA de aanvraag luchthavenbesluit bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in.

Tijd

Uitvoering van de genoemde resultaten is per ultimo 2024 gerealiseerd.

Geld

Voor het product Maastricht Aachen Airport is in 2024 € 21,00 mln. beschikbaar. Deze bestaat uit 97% reguliere middelen en 3% personele en kapitaallasten. De reguliere middelen ad € 20,47 mln. worden met name ingezet voor:

  • ‘niet’ economische diensten van algemeen belang (NEDAB) € 16,40 mln.;
  • en het omgevingsfonds € 3,50 mln.